• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

סב"ל בברכה שאינה צריכה

לשמור ולעשות

Well-known member
@יאיר יחז. מעודה:
מרן הראשל"צ שליט"א דיבר במוצ"ש בשלח בנושא של שינוי מקום במקום סעודה והציג מחלוקת השו"ע והרמ"א.
כאשר אמר הרב שאנו נוקטים בזה סב"ל נגד מרן (ואם אכל לחם לא מברכים ברכה אחרונה וראשונה כדעתו) הוא אמר שכל החשש הוא גרם ברכה שאינה צריכה, שהרי בהמ"ז הוא כבר התחייב וכל הבעיה היא שהוא לא סיים לאכול והוא גורם לעצמו לברך 'המוציא' שוב. ואף בזה אמרינן סב"ל.

אמנם מבואר בשו"ע סימן קעד' ס"ד שמותר לכתחילה לגרום ברכה שאינה צריכה בכדי לצאת מספק ומדוע נאמר סב"ל? (בשלמא אם הבעיה היא ברכה לבטלה שמברך בהמ"ז באמצע הסעודה, כמש"כ הגר"ד בהל"ב, אמרינן בזה סב"ל, אך אם הבעיה היא גרם ברכה שאינה צריכה מדוע לא יברך בהמ"ז ואף שגורם לעצמו לברך שוב 'המוציא'- הרי בזה יוצא לכ"ע ואינו נכנס לספקות. כמש"כ בברכת ה').
כל האמור בסי' קעד ס"ד הוא בברכה ראשונה שיש עליו חיוב לברך, אבל ע"י ברכה אחרונה דבהמ"ז לא שמענו, וע"ז י"ל בפשטות שגם בברכה שאינה צריכה יש דין סב"ל. ודו"ק.
ועוד י"ל דהא דשרי הוא ע"מ לאפוקי נפשי מפלוגתא, וכאן היא גופא הפלוגתא.

כדאי לך לכתוב כאן ולא ב"שאל את הרב", כי הרבנים שליט"א דכאן עסוקים למעלה ראש בטרדות הציבור והיחיד.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון