גם הרב יהודה ברכה שליט''א מביא בספרו עדות זאת, ודן בעיקר השאלה, ולתועלת הלימוד אני יעלה אותה עוד מעט.
ועוד שיש להעיר לדעת הגרע"י שמנהג אחרי מרן לא מקיימים, כל דין סב"ל התחיל אחרי קבלת הוראות השו"ע)
ועוד, שבס' ברכת יהודה ברכה הביא עדות משם הגאון רבי שבתי אטון זצ"ל שאמר שודאי עבדי' סב"ל נגד מרן זיע"א, אבל אין בדורינו מי שיכול לעשות ספק נגד ודאו דמרן זיע"א.
וגם אני לא התכוונתי שעל כל דבר נאמר סב"ל כנגד גדול הדור
אלא בדברים המוכחים הכי
התשובה של הרב ללוש קאי על זה
כבר אמרו חז''ל(שבת) הרוצה להתלות התלה באילן גדול ופרש''י הרוצה שדבריו התקבלו התלה עצמו באדם גדול.עכת''ד. הלכך השמטת המשנה למלך מהילקו''י הכרחיים כעיקר שחסר מן הספר.
עכ''פ בגיליון 32 הוא התאים עצמו לילקו''י ימים נוראים ([תשע''ה] בעמ' 702 וזכרה ה’ לו לטובה שזכרוני לא בגד בי כנ''ל, וכמ''ש למעלה שהכן צדיק עתקו גם בילקו''י 4 תעניות [תשע''ט] בעמ' תקכב')
1.בעניין שמיירי להחמיר כרבו כשרבו אינו פוסק ומכריע ע''פ סברתו והבנתו האישית הסוגיא.
2.ובעניין להקל בברכות כדעת מרן מלכא רבינו עובדיה יוסף זצ''ל בילקו''י בעמ' 701 (בטעמו השני) משום שרבו יודע את הכלל של סב''ל ובפרט אם הוא מחכמי ספרד שנזהרים טובא לסב''ל ובקי בדרכי ההוראה ועם כל זאת פסק והכריע לברך, הרי זו הוראה שאין לחוש לסב''ל.ע''ש
1) אך עדיין הילקו''י שם צ''ע (מרן מלכא היה אומר פעמים שהוא ר''ת צריך עמל) לנידו''ד, שלכאורה לפי המהלך שם, שהביא בשם מרן מלכא (בשם ר’’י תלמיד הרב בן ציון אבא שאול זצ''ל) שאמרינן סב''ל נגד רבו דלא כדעת הרב בן ציון שתלה זאת בשיטתם בעניין קבלת הוראות מרן האם כודאי (כמרן מלכא) או כספק (כדעתו). ומשם סיים לבאר את שיטתם הנ''ל אך לא בגוף השאלה בדין הסב''ל נגד רבו. עכ''פ במה שחיזק את דעת מרן מלכא משמע שמסכים והולך שם להקל בזה כאותה שמועה וכלשונו בנידו''ד "וזה תמוה להחשיב את רבו בדורות האחרונים הללו, יותר מכוח קבלת הוראות מרן השו''ע שממאתים רבנים נסמך".עכ''ל. והיינו שכשם שאמרינן סב''ל נגד מרן השו''ע שהוא הרב הגדול כ''ש שאמרינן נגד שאר רבותינו מדור לדור. וא''כ זה לא עולה בקנה אחד עם הרישא שלגבי מרן מלכא אין לחוש לסב''ל
2) ומה שהקשה לנכון ובחוזקה הרב ללוש שליט''א בטעמו של רבותיו של מרן החיד''א לסב''ל נגד מרן משום שברכות אינן מעכבות ושלכאו' אין זה אלא במצוות ולא בנהנין ודייק ליישב שתקנת ברכות הנהנין אינו כשאר תקנות חז''ל ממש וכו' ע''ש. זה לכאו' תמוהה וצריך הרבה יותר חיזוק. ואין ראיה לעניין זה ממה שסיים במחלוקת בין המהרש''ל והמהרש''א, ומרן מלכא פסק ביבי''א להקל כמהרש''ל והחיד''א שגם בברכות הנהנין אינו לעיכובא. זהו בחינת הרע במיעוטו ולא לעניין עצם תקנת הברכות (ועל דרך מש''כ מרן מלכא ביחו''ד ח''ה סי' מט' בהערה עמ' ריט' לבאר את הכלל של הריטב''א שבמקום ששכח להזכיר דבר שחוזרים עליו בתפילה רשאי לתקן בחתימה למדני חוקיך.ע''ש)
ועל כמה וכמה מהמאירי המפורש שהביא פותח הדיון.
3) וזכרה ה' לו לטובה שהכן מצאתי עדות זאת ממעשה של הרב יהודה ברכה שליט''א (בח''ה סי' א' עניינים שונים) עם הרב צדקה לעניין ברכת הדרך על נסיעה של 72 דק' מעיר לעיר והורה להם שאין זה גורע מסב''ל נגד מרן השו''ע.
ושם דן בנידו''ד והוסיף גם עדות של הרב שבתי אטון זצ''ל ר''י ראשית חכמה (מעלון עונג שבת בעיתון יום ליום תשס''ו) שנשאל מאחד מתלמידיו בישיבה האם יש לו לנהוג סב''ל נגד מרן מלכא שעשאו רבו המובהק כשם שנוהגים נגד מרן השו''ע, והשיב לו שתלוי מי הוא הבר פלוגתיה, ולא כל ת''ח שהוא פוסק הוא בר סמכא להחשב כבר פלוגתיה, וכיוון שאין הוא יכול למדוד זאת א''ל בזה''ל: כיום בדור הזה אין מי שנחשב בר סמכה להחשב כבר פלוגתיה, אולי בדורות הקודמים כהבא''ח וכדומה אולי זה נחשב כספק שקול.עכת''ד.
והוא העלה למסקנה שיש לחלק, בין פסקים שהכריע שלא לחוש לדעת החולקים ע''פ ראיות מופתיות כגון שמוכיח שהיה מנהג קדום או שכן מבואר הקדמונים שנעלמו מהאחרונים שאם היו נגלים להם היו חוזרים בהם מימלא איפשר לסמוך עליו להחמיר משא''כ בספריו האחרונים ובעיקר בחזו''ע מרן מלכא נטה קו ומכריע רבות לפי רוח בינתו להחמיר ולברך, ולא חשש לחולים בכה''ג אין ליין מה שעיניו רואות שאין בזה הכרעה מופתית יש לחוש לסב''ל (ובהמשך הביא שכן היא ההגדרה של הרב נאמן שליט''א וע''פ זה היקל נגד מרן מלכא כשמדליק על שולחנו בלא שום פרסומי ניסא לבני ביתו כגון שישנים שאין לברר).עכ''ל. וע''פ זה הוא פסק למעשה בח''ד או''ח סי' ז' בדין ברכוה''ש אחרי 4 שעות מהיום, סב''ל נגד מרן מלכא דס''ל להחמיר עד השקיעה.
ולכאו' החילוק דומה למש''כ בילקו''י הנ''ל וברב ללוש אלא שצ''ע לגופו של עניין (כגון בדין הבושם הסינטטי שהזכירו הילקו''י והרב ללוש וכן בברכת הדרך בנסיעה מעיר לעיר 72 דק') ולראות בעיניי תלמידי מרן מלכא האם מרן מלכא הכן מכריע על סמך סברתו ורוח בינתו וכמ''ש הרב ברכה, ובפרט שכידוע מרן מלכא מאוד מרחיק מעליו את דרכם של הפוסקים (בפרט מרבני אשכנז כמבואר בספר רבנו) שמכריעים על סמך סברות ולא על סמך הפוסקים וכללי הפסיקה ואכמ''ל.
ושם המשיך לדון האם קבלנו הוראות מרן השו''ע גם בברכות ורק שבמרוצת הדורות עד לרבותיו של החיד''א לערך הנהיגו להקל נגדו וכך פשט המנהג כדעתו או שמעיקרא לא קבלו עליהם הוראותיו בברכות כהמשנה למלך מרן הראש’’ל רבנו יצחק יוסף שליט’’א (עין יצחק ח''ג עמ' נא')
וצ''ע בדעת הרב ללוש שליט''א בתרתי
1. שבנידון הסמוך משמע דס''ל בגיליון 32 אות ב' ובפרט בהערה 3 אליבא דמרן מלכא, דס''ל כהרב ברכה. (אם כי למעשה חילק בין סב''ל נגד מרן השו''ע למרן מלכא)
2. שבנידו''ד הרב ברכה הביא בסמוך למסקנות, שראה לרב ללוש (באור תורה טבת תשע''ד עמ' שסג') שהעלה כמותו שאמרינן סב''ל נגד מרן מלכא. ושמא הדר הוא לכל חסידיו
ועוד שם הביא בדיוק (ולעניות דעתי קשה מאוד לדייק מהחיד''א לכאן ולכאן) ופירוש דברי החיד''א בחיים שאל בעניין הסב''ל נגד מרן השו''ע. ע''ש