👑דן גור אריה 👑
Active member
איפה בדיוק הרב ללוש מזכיר או מציין מהילקו''י בנידו''ד? לא מצאתי בעלונים שהזכרת בראש דבריך....התשובה של הרב ללוש קאי על זה

נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
איפה בדיוק הרב ללוש מזכיר או מציין מהילקו''י בנידו''ד? לא מצאתי בעלונים שהזכרת בראש דבריך....התשובה של הרב ללוש קאי על זה
מבואר ברשב"א וברמ"א (שהבאתי לעיל) שאם הוא ראוי להורות הרשות בידווהיאך לא חשש להורות לברך
כן צודק שהוא לא הזכיר זאתאיפה בדיוק הרב ללוש מזכיר או מציין מהילקו''י בנידו''ד
גם הרב יהודה ברכה שליט''א מביא בספרו עדות זאת, ודן בעיקר השאלה, ולתועלת הלימוד אני יעלה אותה עוד מעט.
ועוד שיש להעיר לדעת הגרע"י שמנהג אחרי מרן לא מקיימים, כל דין סב"ל התחיל אחרי קבלת הוראות השו"ע)
ועוד, שבס' ברכת יהודה ברכה הביא עדות משם הגאון רבי שבתי אטון זצ"ל שאמר שודאי עבדי' סב"ל נגד מרן זיע"א, אבל אין בדורינו מי שיכול לעשות ספק נגד ודאו דמרן זיע"א.
וגם אני לא התכוונתי שעל כל דבר נאמר סב"ל כנגד גדול הדור
אלא בדברים המוכחים הכי
כבר אמרו חז''ל(שבת) הרוצה להתלות התלה באילן גדול ופרש''י הרוצה שדבריו התקבלו התלה עצמו באדם גדול.עכת''ד. הלכך השמטת המשנה למלך מהילקו''י הכרחיים כעיקר שחסר מן הספר.התשובה של הרב ללוש קאי על זה
הדברים צ"ע. דהרי החיד"א הוא בעל המימרא וגם נגדו עושים סב"ל.ובעניין להקל בברכות כדעת מרן מלכא רבינו עובדיה יוסף זצ''ל בילקו''י בעמ' 701 (בטעמו השני) משום שרבו יודע את הכלל של סב''ל ובפרט אם הוא מחכמי ספרד שנזהרים טובא לסב''ל ובקי בדרכי ההוראה ועם כל זאת פסק והכריע לברך, הרי זו הוראה שאין לחוש לסב''ל.ע''ש
לא הוברר מה הכלל שאומרים סב''ל רק כנגד מי שלא חשש לסב''ל ,אינו מובן הלא זהן מחומר דברכה לבטלה ואם יש ספק מה אכפ'''ל מי אמרבפשטות הענין הוא כך. מרן הב"י לא חשש כ"כ לסב"ל, וכפי שיראה כל לומד הלכות ברכות טוב"י ושו"ע. וחידשו האח' שיש לומר סב"ל נגד מרן, דהיינו שאנו חוששים לסב"ל יותר ממרן השו"ע.
אבל לגבי מרן זיע"א, כיון שהוא חשש ג"כ לסב"ל יותר ממרן הב"י, וכד' האח' הנ"ל, היכא שהוא פסק לברך אין לעשות נגדו סב"ל, כי אנו עושים סב"ל רק נגד השיטה שלא חוששת כ"כ לסב"ל, ולא גם נגד השיטה שחוששת ביותר לסב"ל.
ועוד, שכלפי רב ותלמיד י"ל דלא אמרי' סב"ל, וכן נראה דס"ל לכל רבותינו האח', והראיה שכמעט כל א' מהאח' כתב באיזה נידון לברך למרות שיש חולקים בה, והיאך לא חשש להורות לברך, הרי יודע שיש סב"ל נגדו, אלא בעל כרחך דסבירא להו דאין בזה חשש.
ועוד, שבס' ברכת יהודה ברכה הביא עדות משם הגאון רבי שבתי אטון זצ"ל שאמר שודאי עבדי' סב"ל נגד מרן זיע"א, אבל אין בדורינו מי שיכול לעשות ספק נגד ודאו דמרן זיע"א.
גם אם זה נכון, צ''ל שלגרב''צ זה לא היה ספק, אך לנו הוי ספק.אינני יודע אם שמועה זו נכונה, שמורינו הגרב"צ אבא שאול זיע"א פסק בשיעור באיזה הלכה בהלכות ברכות שצריך לברך שלא כדעת היבי"א, ואחד המשתתפים אמר למורינו, שנעשה סב"ל מחמת דעתו חכם עובדיה, והגרב"צ הקפיד על השאלה, שאחר שפסק שצריך לברך לא שייך סב"ל.
מי שיכול לאשר או לבטל שמועה זו תבוא עליו ברכה.
תמיד זה כך כשיש מחלוקת הרמבם והרא''ש להם לא היה סבלגם אם זה נכון, צ''ל שלגרב''צ זה לא היה ספק, אך לנו הוי ספק.
למה אומרים סב"ל נגד מרן?הדבר פשוט שלא אומרים סב"ל נגד גדול הדור.
נו באמת, אני לא מחדש את הדבר הזה, תפתח ילקוט יוסף או עין יצחק ח"ג כללי הפסיקה ושם תראה בהרחבה את המקורות!למה אומרים סב"ל נגד מרן?
נו באמת, אני לא מחדש את הדבר הזה, תפתח ילקוט יוסף או עין יצחק ח"ג כללי הפסיקה ושם תראה בהרחבה את המקורות!
אם הדברים כל כך פשוטים כבודו יכתוב את הטענות...הדבר פשוט שלא אומרים סב"ל נגד גדול הדור.
אתה רוצה שיכתבו לך את כל מה שכתוב בילקו"י?!אם הדברים כל כך פשוטים כבודו יכתוב את הטענות...
עכשיו התחלת לדבר...הטענות הם פשוטות, נגד מרן הש"ע אומרים סב"ל כיון דחיישי' לאיסור ברכה לבטלה. וכך חידש מרן החיד"א וגדולי האחרונים הלכו בדרכו.
אבל נגד גדול הדור לא אמרי' סב"ל כיון שהוא היה חי עמנו וידע את הטענות ובכ"ז פסק שמברכים ולכן לא אמרי' סב"ל.
פשוט וברור.
ג. הדברים צ"ע. דהרי החיד"א הוא בעל המימרא וגם נגדו עושים סב"ל.
ועוד הרי תמצא דברים שהגרע"י אמר לברך, וכה"ח סופר אמר סב"ל, דוגמא ברכת הטוב והמטיב ואין סברא לומר שכה"ח לא היה בקי בכללים.
ניכר שאתה ת"ח. ולכן אני ישיב לך כדרכה של תורה, הנה ודאי שגם מרן הש"ע ידע את חומר איסור ברכה לבטלה. אבל בדורות אחריו באו כמה אחרונים וכתבו לחלוק על דבריו באיזהו מקומן של פסקים [כגון אשר יצר לאחר 72 דק']. ובזה אנו אומרים סב"ל. אבל גדול הדור שחי עמנו הוא ראה את אותם אחרונים, ובכ"ז פסק לברך, ולכן לא אמרי' סב"ל.עכשיו התחלת לדבר...
א. השו"ע ידע את הכלל של סב"ל ואת "חומר ברכה לבטלה" (שהרי עליו אתה סומך שהוא איסור דאוריתא)
ב. המון סוגיות שהשו"ע ראה את כל הראשונים ולא נעלם ממנו אחד ואעפ"כ עושים נגדו סב"ל.
אתה צריך להבין שהיסוד של המושג סב"ל הוא שיש מחלוקת הפוסקים לכן אנו חוששים לדעות האחרות, לפי זה אין הבדל בין שום חכם מכיוון שעדיין יש את הדעות האחרות.ניכר שאתה ת"ח. ולכן אני ישיב לך כדרכה של תורה, הנה ודאי שגם מרן הש"ע ידע את חומר איסור ברכה לבטלה. אבל בדורות אחריו באו כמה אחרונים וכתבו לחלוק על דבריו באיזהו מקומן של פסקים [כגון אשר יצר לאחר 72 דק']. ובזה אנו אומרים סב"ל. אבל גדול הדור שחי עמנו הוא ראה את אותם אחרונים, ובכ"ז פסק לברך, ולכן לא אמרי' סב"ל.
דו"ק כי קצרתי. תעיין היטב בדברים ובילקו"י ותראה שאין קושיות.
לכאו' יש לחלק, דמרן עצמו פשיטא שאם עיין בסוגיא וראה לנכון שהאמת היא כהדיעה שאומרת לברך דלא כהכה"ח וכד', אין לו לחשוש לסב"ל. אבל אדם שלא למד את הסוגיא ורק נסמך בינתיים על דיעות אחרות, מהיכי תיתי שלא לומר סב"ל? וצ"ע.אבל גדול הדור שחי עמנו הוא ראה את אותם אחרונים, ובכ"ז פסק לברך, ולכן לא אמרי' סב"ל.