• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לומר על "בעל תשובה" שחזר בתשובה, האם הוי לשה"ר

יש לי שאלה, באמת לא להתנגח, רק כדי להבין
האם מותר לומר על רב מסויים ברבים שהוא "בעל תשובה"? או שיש בזה משום דברי המשנה בבא מציעא נח, א:
"הא מה אני מקיים לא תונו איש את עמיתו - באונאת דברים. הא כיצד? אם היה בעל תשובה אל יאמר לו זכור מעשיך הראשונים, אם היה בן גרים אל יאמר לו זכור מעשה אבותיך" [בבא מציעא נח, א]
ואשמח שאם הארה זו נכונה יעבירו אותה למרן הראש"ל שליט"א, אשר אני עפר תחת כפות רגליו הקדושות, אך תורה היא וללמוד אני צריך. [בנוסף לכך אני יהודי מתחזק ב"ה, ואצלינו בבית הכנסת פרץ על כך ויכוח, כאילו יש פגם בבעלי תשובה, וכי מה עשינו. ועוד העיר אחד הצדיקים כי לא מזמן הוא למד את הגמרא הנזכרת].
אשמח לתשובה ענינית, ואם אפשר עם מקורות, כדי שאראה זאת לחבר'ה.

תודה
דוד פינטו
 
יש לי שאלה, באמת לא להתנגח, רק כדי להבין
האם מותר לומר על רב מסויים ברבים שהוא "בעל תשובה"? או שיש בזה משום דברי המשנה בבא מציעא נח, א:
"הא מה אני מקיים לא תונו איש את עמיתו - באונאת דברים. הא כיצד? אם היה בעל תשובה אל יאמר לו זכור מעשיך הראשונים, אם היה בן גרים אל יאמר לו זכור מעשה אבותיך" [בבא מציעא נח, א]
ואשמח שאם הארה זו נכונה יעבירו אותה למרן הראש"ל שליט"א, אשר אני עפר תחת כפות רגליו הקדושות, אך תורה היא וללמוד אני צריך. [בנוסף לכך אני יהודי מתחזק ב"ה, ואצלינו בבית הכנסת פרץ על כך ויכוח, כאילו יש פגם בבעלי תשובה, וכי מה עשינו. ועוד העיר אחד הצדיקים כי לא מזמן הוא למד את הגמרא הנזכרת].
אשמח לתשובה ענינית, ואם אפשר עם מקורות, כדי שאראה זאת לחבר'ה.

תודה
דוד פינטו
בדרך שבח ודאי מותר.
בדרך גנאי, אם נוהג שלא כהוגן, שמעתי ממרן הראש"ל שליט"א שמותר.
 
שולחן ערוך חושן משפט הלכות אונאה ומקח טעות סימן רכח סעיף ד
כיצד הוא אונאת דברים, לא יאמר: בכמה אתה רוצה ליתן חפץ זה, והוא אינו רוצה לקנותו. היו חמרים מבקשים לקנות תבואה, לא יאמר להם: לכו אצל פלוני, והוא יודע שאין לו למכור. אם היה חבירו בעל תשובה, לא יאמר לו: זכור מעשיך הראשונים. אם היה בן גרים, לא יאמר לו: זכור מעשי אבותיך. אם היו יסורין באים עליו, לא יאמר לו כדרך שאמרו חביריו לאיוב: הלא יראתך כסלתך זכר נא מי הוא נקי אבד (איוב ד, ו). אם נשאלה שאלה על דבר חכמה, לא יאמר למי שאינו יודע אותה חכמה: מה תשיב בדבר זה, וכן כל כיוצא בדברים אלו.
וכתב הסמ"ע (ס"ק ו) כדרך שאמרו חביריו לאיוב כו'. והם שאמרו לו כן, מפני שהיה איוב מטיח דברים כלפי השגחת השם יתברך ומדותיו:
הרי שאם נוהג שלא כדין מותר.
ואף שיש לחלק בין מטיח דברים למעלה, לנוהג סתם שלא כהוגן, מ"מ ליסוד הדבר מצינו מקור.
 
לרבי דוד פינטו הי"ו (דודי הי"ו ס"ט) היקר
קודם כל אשריך ואשרי חלקך שזכיתה להמנות עם יושבי ביהמ"ד ולא עם יושבי קרנות
וכבר אמרו חז"ל "במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם עומדים"
כמובן שלמטרת שבח ודאי שמותר וכ"כ הרב "חפץ חיים".
אמנם למטרת גנאי ודאי שאסור אלא א"כ יש תועלת מכך לדוגמא:
מו"ר שליט"א שאמר זו התכוון לכעס על מישהו שהחציף כנגד מרן זצ"ל והוא רק חוזר בתשובה וכבר אומר שהוא "הגאון הגדול" ולכן כמו שאתה ר' דוד הי"ו לא תבוא ותאמר אני מרן הגאון ר' דוד פינטו שליט"א או כמו שלא כל חוזר בתשובה גדול ככל שיהיה צריך להמתין מעט עדי שיפרסם שמו ברבים גם אם הוא ת"ח.
כלומר: רב שמדבר כנגד גדול בישראל ובפרט כנד מרן זצ"ל (ראיתי למו"ר שליט"א באגרות השקפה ומוסר שדינו כאפיקרוס ורואי לנדותו ולכן צריך למחות בו שהוא רק חוזר בתשובה. ולכן מו"ר שליט"א אומר כך.
ודע
כי אותו אחד שמו"ר אמר עליו כך אמר עליו הגרב"צ מוצפי שליט"א שהוא יתוש קטן ("הרב") כנגד אריה גדול (מרן).

הריני מאחל לכבודו שימשיך לעלות מעלה מעלה במעלות תורתינו הקדושה ויזכה לעשות חיל בלימודו וכן שיזכה להשקיע עצמו כל כולו בהלכה שחשוב מאוד ללמוד הלכה לבעל תשובה יותר מאדם רגיל ואם תרצה שארחיב לכבודו על כך אחר כך אכתב לך.
 
לרבי דוד פינטו הי"ו (דודי הי"ו ס"ט) היקר
קודם כל אשריך ואשרי חלקך שזכיתה להמנות עם יושבי ביהמ"ד ולא עם יושבי קרנות
וכבר אמרו חז"ל "במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם עומדים"
כמובן שלמטרת שבח ודאי שמותר וכ"כ הרב "חפץ חיים".
אמנם למטרת גנאי ודאי שאסור אלא א"כ יש תועלת מכך לדוגמא:
מו"ר שליט"א שאמר זו התכוון לכעס על מישהו שהחציף כנגד מרן זצ"ל והוא רק חוזר בתשובה וכבר אומר שהוא "הגאון הגדול" ולכן כמו שאתה ר' דוד הי"ו לא תבוא ותאמר אני מרן הגאון ר' דוד פינטו שליט"א או כמו שלא כל חוזר בתשובה גדול ככל שיהיה צריך להמתין מעט עדי שיפרסם שמו ברבים גם אם הוא ת"ח.
כלומר: רב שמדבר כנגד גדול בישראל ובפרט כנד מרן זצ"ל (ראיתי למו"ר שליט"א באגרות השקפה ומוסר שדינו כאפיקרוס ורואי לנדותו ולכן צריך למחות בו שהוא רק חוזר בתשובה. ולכן מו"ר שליט"א אומר כך.
ודע
כי אותו אחד שמו"ר אמר עליו כך אמר עליו הגרב"צ מוצפי שליט"א שהוא יתוש קטן ("הרב") כנגד אריה גדול (מרן).

הריני מאחל לכבודו שימשיך לעלות מעלה מעלה במעלות תורתינו הקדושה ויזכה לעשות חיל בלימודו וכן שיזכה להשקיע עצמו כל כולו בהלכה שחשוב מאוד ללמוד הלכה לבעל תשובה יותר מאדם רגיל ואם תרצה שארחיב לכבודו על כך אחר כך אכתב לך.
כלומר, שזה לא חיסרון שהוא בעל תשובה, אלא רק עובדה המצריכה להכיר את מקומו.
כמו אחד שמגיע לחבורת אנשים באמצע שיחה ורוצה לענות משהו, ואומרים לו שהוא לא יכול להתערב כי הוא הגיע באמצע.
זה לא 'פגם' שהוא הגיע באמצע, אלא שפשוט הוא צריך לדעת שהוא לא יכול להתערב בשיחה.
 
ומה הדין באופן שאומרים על אדם שהוא בעל תשובה בזמן שאיננו כזה?
קודם כל תודה על הכל,
אכן אחד המתווכחים בבית הכנסת אחרי תפילת שחרית השבוע, ציין כי הוא מכיר את הרב שדיבר עליו מרן הראש"ל (אני איני מכירו כלל, ולא יודע במי מדובר), והוא אינו בעל תשובה כלל, אלא למד בפורת יוסף מגיל 17 בשיעוריו של הרב בן ציון, ולפני כן למד בתיכון דתי, עם הרב גדעון בן משה והרב המפורסם ... ביחד, והוא בן לאבא ואמא צדיקים בשכונת קטמון שיש עליהם סיפורים רבים, והוא הבכור. מגיל 13 היה קורא בתורה בכמה בתי כנסת שם, רק שנכנס לישיבה בגיל 17 ולא 3 שנים קודם כמו הרב סופר. [הנ"ל אמר שהתייעץ עימו כמה פעמים בנושאים שונים, ולא זכור לו שהוא מדבר נגד מרן זצוקלה"ה].
אותו אחד שסיפר זאת אמר שהוא מנסה להגיע למרן הראש"ל כדי לתקנו בנתונים הללו. אני אמרתי שלהערכתי מישהו אמר למרן הראש"ל נתונים לא נכונים, ולא בכונה תחילה יצא הדבר. [ולצערינו יש רבים כאלו שהולכים לחרחר ריב ומדון. ובחינם מצערים את מרן הראש"ל ואורייתא קא מרתחא ליה].
בכל מקרה צ"ב גם במי שחולק שלא כל כך בכבוד, אם כבר נחשב כאילו יצא מכלל עמיתך ומותר לבזותו, והרי לא נתכוין אלא לאמיתה של תורה, עכ"פ לדעתו.
ועוד יש לעיין אם שרי, בהיות שהרב הזה מסתמא מתבייש שיאמרו עליו כך (ובפרט שאיננו כזה, וכפי שרמז הרב "פשוט@"), ובאנו לכלל דברי השבט הקהתי דהוי בכלל הלבנת פנים.
ועוד, דמאי שנא מ"לא תישא עליו חטא", אפילו במקום שצריך תוכחה.

כל זה טענו הציבור שם, ואני אמרתי להם שאבדוק ואחזיר תשובה.

ועל כן מי שיודע מקורות יותר ברורים בזה, שיכתוב לנו.
וגם יש בו כאלו שיכולים לשאול את מרן הראש"ל שליט"א, ויבואו על שכרם, כי הציבור כאן מתקרב ורוצה לדעת תשובה.
 
קודם כל תודה על הכל,
אכן אחד המתווכחים בבית הכנסת אחרי תפילת שחרית השבוע, ציין כי הוא מכיר את הרב שדיבר עליו מרן הראש"ל (אני איני מכירו כלל, ולא יודע במי מדובר), והוא אינו בעל תשובה כלל, אלא למד בפורת יוסף מגיל 17 בשיעוריו של הרב בן ציון, ולפני כן למד בתיכון דתי, עם הרב גדעון בן משה והרב המפורסם ... ביחד, והוא בן לאבא ואמא צדיקים בשכונת קטמון שיש עליהם סיפורים רבים, והוא הבכור. מגיל 13 היה קורא בתורה בכמה בתי כנסת שם, רק שנכנס לישיבה בגיל 17 ולא 3 שנים קודם כמו הרב סופר. [הנ"ל אמר שהתייעץ עימו כמה פעמים בנושאים שונים, ולא זכור לו שהוא מדבר נגד מרן זצוקלה"ה].
אותו אחד שסיפר זאת אמר שהוא מנסה להגיע למרן הראש"ל כדי לתקנו בנתונים הללו. אני אמרתי שלהערכתי מישהו אמר למרן הראש"ל נתונים לא נכונים, ולא בכונה תחילה יצא הדבר. [ולצערינו יש רבים כאלו שהולכים לחרחר ריב ומדון. ובחינם מצערים את מרן הראש"ל ואורייתא קא מרתחא ליה].
בכל מקרה צ"ב גם במי שחולק שלא כל כך בכבוד, אם כבר נחשב כאילו יצא מכלל עמיתך ומותר לבזותו, והרי לא נתכוין אלא לאמיתה של תורה, עכ"פ לדעתו.
ועוד יש לעיין אם שרי, בהיות שהרב הזה מסתמא מתבייש שיאמרו עליו כך (ובפרט שאיננו כזה, וכפי שרמז הרב "פשוט@"), ובאנו לכלל דברי השבט הקהתי דהוי בכלל הלבנת פנים.
ועוד, דמאי שנא מ"לא תישא עליו חטא", אפילו במקום שצריך תוכחה.

כל זה טענו הציבור שם, ואני אמרתי להם שאבדוק ואחזיר תשובה.

ועל כן מי שיודע מקורות יותר ברורים בזה, שיכתוב לנו.
וגם יש בו כאלו שיכולים לשאול את מרן הראש"ל שליט"א, ויבואו על שכרם, כי הציבור כאן מתקרב ורוצה לדעת תשובה.
אין לי מושג על מה ועל מי אתה מדבר.
אם מדובר על השיעור האחרון, לצערי לא שמעתי והעלון הנדפס עדיין לא הגיע אליי למייל.
 
שולחן ערוך חושן משפט הלכות אונאה ומקח טעות סימן רכח סעיף ד
כיצד הוא אונאת דברים, לא יאמר: בכמה אתה רוצה ליתן חפץ זה, והוא אינו רוצה לקנותו. היו חמרים מבקשים לקנות תבואה, לא יאמר להם: לכו אצל פלוני, והוא יודע שאין לו למכור. אם היה חבירו בעל תשובה, לא יאמר לו: זכור מעשיך הראשונים. אם היה בן גרים, לא יאמר לו: זכור מעשי אבותיך. אם היו יסורין באים עליו, לא יאמר לו כדרך שאמרו חביריו לאיוב: הלא יראתך כסלתך זכר נא מי הוא נקי אבד (איוב ד, ו). אם נשאלה שאלה על דבר חכמה, לא יאמר למי שאינו יודע אותה חכמה: מה תשיב בדבר זה, וכן כל כיוצא בדברים אלו.
וכתב הסמ"ע (ס"ק ו) כדרך שאמרו חביריו לאיוב כו'. והם שאמרו לו כן, מפני שהיה איוב מטיח דברים כלפי השגחת השם יתברך ומדותיו:
הרי שאם נוהג שלא כדין מותר.
ואף שיש לחלק בין מטיח דברים למעלה, לנוהג סתם שלא כהוגן, מ"מ ליסוד הדבר מצינו מקור.
אם יש לחלק, אז אין מקור!!!
 
אין לי מושג על מה ועל מי אתה מדבר.
אם מדובר על השיעור האחרון, לצערי לא שמעתי והעלון הנדפס עדיין לא הגיע אליי למייל.
ויגש, בסופו
 
הנ"ל אמר שהתייעץ עימו כמה פעמים בנושאים שונים, ולא זכור לו שהוא מדבר נגד מרן זצוקלה"ה
לפני כעשור סיפרו עדים נאמנים למרן שליט"א שדיבר באיזה ענין בזלזול על מרן זיע"א, ומרן שליט"א שלח אותי אליו להציג בפניו את נימוקיו, וגם עימי דיבר בזלזול!!!
אז בבקשה לא לספר סיפורים ש:
אני אמרתי שלהערכתי מישהו אמר למרן הראש"ל נתונים לא נכונים, ולא בכונה תחילה יצא הדבר. [ולצערינו יש רבים כאלו שהולכים לחרחר ריב ומדון. ובחינם מצערים את מרן הראש"ל ואורייתא קא מרתחא ליה].
מרן שליט"א מכיר אותו היטב, וכמה ממקורבי מרן שליט"א התפללו (ואולי עדיין) אצלו שנים רבות.
 
קודם כל תודה על הכל,
אכן אחד המתווכחים בבית הכנסת אחרי תפילת שחרית השבוע, ציין כי הוא מכיר את הרב שדיבר עליו מרן הראש"ל (אני איני מכירו כלל, ולא יודע במי מדובר), והוא אינו בעל תשובה כלל, אלא למד בפורת יוסף מגיל 17 בשיעוריו של הרב בן ציון, ולפני כן למד בתיכון דתי, עם הרב גדעון בן משה והרב המפורסם ... ביחד, והוא בן לאבא ואמא צדיקים בשכונת קטמון שיש עליהם סיפורים רבים, והוא הבכור. מגיל 13 היה קורא בתורה בכמה בתי כנסת שם, רק שנכנס לישיבה בגיל 17 ולא 3 שנים קודם כמו הרב סופר. [הנ"ל אמר שהתייעץ עימו כמה פעמים בנושאים שונים, ולא זכור לו שהוא מדבר נגד מרן זצוקלה"ה].
אותו אחד שסיפר זאת אמר שהוא מנסה להגיע למרן הראש"ל כדי לתקנו בנתונים הללו. אני אמרתי שלהערכתי מישהו אמר למרן הראש"ל נתונים לא נכונים, ולא בכונה תחילה יצא הדבר. [ולצערינו יש רבים כאלו שהולכים לחרחר ריב ומדון. ובחינם מצערים את מרן הראש"ל ואורייתא קא מרתחא ליה].
בכל מקרה צ"ב גם במי שחולק שלא כל כך בכבוד, אם כבר נחשב כאילו יצא מכלל עמיתך ומותר לבזותו, והרי לא נתכוין אלא לאמיתה של תורה, עכ"פ לדעתו.
ועוד יש לעיין אם שרי, בהיות שהרב הזה מסתמא מתבייש שיאמרו עליו כך (ובפרט שאיננו כזה, וכפי שרמז הרב "פשוט@"), ובאנו לכלל דברי השבט הקהתי דהוי בכלל הלבנת פנים.
ועוד, דמאי שנא מ"לא תישא עליו חטא", אפילו במקום שצריך תוכחה.

כל זה טענו הציבור שם, ואני אמרתי להם שאבדוק ואחזיר תשובה.

ועל כן מי שיודע מקורות יותר ברורים בזה, שיכתוב לנו.
וגם יש בו כאלו שיכולים לשאול את מרן הראש"ל שליט"א, ויבואו על שכרם, כי הציבור כאן מתקרב ורוצה לדעת תשובה.
ובאופן כללי בכל דבר הנוגע לביזוי ת"ח, יש כללים אחרים, ראה פת"ש חו"מ סי' יז ס"ק יא משו"ת שבות יעקב.
 
אותו אחד שסיפר זאת אמר שהוא מנסה להגיע למרן הראש"ל כדי לתקנו בנתונים הללו. אני אמרתי שלהערכתי מישהו אמר למרן הראש"ל נתונים לא נכונים, ולא בכונה תחילה יצא הדבר. [ולצערינו יש רבים כאלו שהולכים לחרחר ריב ומדון. ובחינם מצערים את מרן הראש"ל ואורייתא קא מרתחא ליה].
אוהב את הצעירים שמשמועות באים לתקן את המבוגרים שחזו בעיניהם!!!
 
חזור
חלק עליון