• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לימוד דברים אחרים באמצע ה"סדר"

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בחור ישיבה (בישיבה קטנה) סיים במהלך ה"סדר" את הלימוד שצריך ללמוד, ופתח לעצמו ספר נביא ללמוד ממנו.
המשגיח ראה זאת וביקש ממנו לסגור את הספר.
הבחור ענה שהוא כבר סיים את החומר ואפשר אפי' לבחון אותו, אבל המשגיח התעקש שיש סדרים בישיבה וכו' ולא הסכים לו.
עם מי לדעתכם הצדק?
 
קודם כל צריך לחנך לשמיעת דברי הרבנים בישיבה.
וכך רואים לאורך כל הדרך בספרי רבותינו.

מלבד זאת, כל מקרה לגופו,
ואפשר להבין את המשגיח, שברגע שזה נפרץ אצל אחד, כך ימשיך אצל השאר...
 
נערך לאחרונה:
ידועים דברי החזו"א שהישיבות הם הצלה לבינונים אך הם הרסו את הגדולים.
כוונתו לדעתי לסיפור הנ"ל. חייב להיות שבישיבה יהיה סדר וכולם ילמדו את הדברים הנלמדים בסדרי הישיבה, ואחרת - איש את רעהו חיים בלעו...
אך ודאי שאותו בחור שסיים ללמוד בבעיה, והוא מקריב את עצמו למען המסגרת הישיבתית שמגנה על הכלל כולו.
כמובן בתור עצה טובה לאותו בחור - אם יש זמן פנוי שירחיב, יעיין בעוד מפרשים, יחזור על הלימוד וכדו'.
ובבין הסדרים ילמד כפי מה שליבו חפץ.
 
פשוט שהמשגיח צודק
ולא שאני דורש טוב לעצמו, אלא בד"כ הבחורים האלה "מחפפים" את הלימוד, בבחינת מה חובתי ואעשנה, הם לומדים בקוצר רוח כדי לסיים ולעבור למשהו אחר שמושך אותם, והיום זה יהיה רמב"ם מחר זוהר ומחרתיים סיפורי מתח, לכן המשגיח צריך להתעקש איתו שאין מה לחשוב על לימוד אחר בסדר, וזה לטובת הבחור שילמד יותר בעומק והתבוננות
כמובן שמשגיח חכם ינסה לראות מה מציק לבחור, אולי בכלל הוא לא הבין את השיעור, אולי אין לו חברותא טוב, אבל סדר זה סדר
 
בודאי שצריך להיות ממושמע לצוות הרבנים בישיבה!
זה כלל ראשון שעל כל בחור לקבל מרות ולהיות כפוף לנוהל המקום וכי להם יש את כל הסמכות להחליט ולקבוע דברים

צריך להבין שזו נקודה הרבה יותר עמוקה, כי אם לא מתבטלים לרבני הישיבה כבר בימי הבחרות, זה עלול להיות מסוכן גם להמשך החיים לא להיות כפוף לגדולי תורה, וכשאין דעת תורה בבית, רח"ל אחריתו מי ישורנו. וידוע שהרבה משפחות נחרבות בגלל שאין להם רב שמנהיג ומורה להם את הדרך אשר בה ילכו. הציות לגדולי התורה יש בה כעין מסירה התורה מדור לדור וכו'.

ואצל בחור זה חמור שבעתיים, כי הוא בונה את על עתידו הרוחני בשנים אלו, וכבר כתב הפלא יועץ (ערך בחור) שימי הבחרות הם מבחר שבזמנים.

בחור שלא מציית לכללי הישיבה בה הוא לומד, אין מקומו בישיבה זו, הוא יכול ללכת לישיבה אחרת שמסכימים שמה מה שרוצה.

אמנם המשגיח מצידו, צריך ג"כ לא ללכת ראש בקיר, כי פעמים רבות שאפשר ללכת בין הטיפות ולמצוא את הדרך האמצעית, ולבוא ג"כ לקראת הבחור מבלי שהדבר יפריע לאווירה בבית מדרש וכו', וכגון שיכול להגיד לו ב-20 דקות האחרונות של הסדר אתה יכול ללמוד מה שאתה רוצה, או להציע לו שבתחילת הסדר בחצי שעה הראשונה עד שהבחורים כולם באים, אתה יכול ג"כ ללמוד כך וכך, ויש עוד הרבה רעיונות כיצד ללכת בין הטיפות, לקיים מזה ומזה אל תנח ידך.

מה גם שאין בזה כלל ברזל, כי זה משתנה מבחור לבחור, יש בחור שמעמדו בישיבה גבוה, וכל תזוזה שלו ניכרת באופן בולט, ואכן אם ילמד נביא באמצע סדר, הדבר ללא ספק ישפיע לרעה על חבריו, ויוכל לגרור אחריו עוד ועוד חברים, אבל אם מדובר בבחור שכמעט ולא מסתכלים עליו ונוכחותו לא משפיע לכאן או לכאן (או בחור שאינו מתמיד כ"כ בלשון המעטה, או אפילו בחור מצוין אבל מופנם מאד וכו') אזי במצב כזה על המשגיח בודאי למצוא פתרון כיצד לבוא לקראתו ולעזור לו.
תפקיד של משגיח הוא תפקיד מסוכן ביותר, כי רק במקרה הזה לדוגמא, יתכן ובחור זה לומד מצוין ממש, ובאמת למד היטב את כל הסוגייה, ואם המשגיח מונע ממנו, יתכן והוא עצר כאן תלמיד שיכול היה להגיע לפסגות גבוהות...

לא לחינם הגה"צ רבי אליהו ציון סופר זצ"ל ראש ישיבת רכסים שרק לאחרונה נפטר לבית עולמו, פעם כשנשאל למה לא ממנה משגיח בישיבה? אמר: אם הגה"צ רבי דן סגל שליט"א המשגיח הגדול יהיה מוכן להיות המשגיח אני אסכים לזה, ותלמידיו הסבירו שמבחינתו כיום להיות משגיח זה תפקיד קשה ומסוכן! כי כשההדרכה לא נעשית בצורה הנכונה ולו באחוז אחד, הנזק גדול בהרבה על התועלת!!!

נעצור כאן...
 
לא לחינם הגה"צ רבי אליהו ציון סופר זצ"ל ראש ישיבת רכסים שרק לאחרונה נפטר לבית עולמו, פעם כשנשאל למה לא ממנה משגיח בישיבה? אמר: אם הגה"צ רבי דן סגל שליט"א המשגיח הגדול יהיה מוכן להיות המשגיח אני אסכים לזה, ותלמידיו הסבירו שמבחינתו כיום להיות משגיח זה תפקיד קשה ומסוכן! כי כשההדרכה לא נעשית בצורה הנכונה ולו באחוז אחד, הנזק גדול בהרבה על התועלת!!!

חזקק
 
חזור
חלק עליון