דביר אסולין
New member
אם אפשר לשאול שאלה בהלכה שאני מסתפק בה הרבה זמן.
יש היום קוסקום שקונים בשקית החנות, ואופן ההכנה היא, לתת עליה מים חמים מקומקום וכף שמן מלח. מחכים כמה דקות וזה מוכן. דין הלכתי, זה מבושל "כדי קליפה" כי עירו על זה מכלי ראשון (ולפעמים זה עירוי על זה מכלי שני). ולפי זה נשאלתי מה הדין לתת בשבת על הפלטה. שמצד אחד, במציאות זה מבושל כל צורכו. מצד שני בדין ההלכתי זה מבושל רק כדי קליפה, ומימלא הפלטה מבשל את זה. יש לנו את הפמ"ג (סי' שיח' מש"ז סוף ס"ק ו') שמסתפק בבישול אחר בישול באש אחר חמה. וחשבתי שהוא הדין כאן שהאחרונים אומרים שעירוי זה בישול מדרבנן. למעט דעת הר"ן שאומר שסובר שזה מהתורה. ומצד שני שמעתי מת"ח אחר שהשיב שמותר כיון שזה לא מתבשל עוד בכלל וזה כמו לתת אבן על פלטה. עוד חשבתי שהקוסקוס הוא כבר מבושל במפעל, אלא שמייבשים אותו, וכמו שמבואר בפוסקים שזה מפקיע את הבישול הראשוני. מ"מ כאן יש לחלק שאפשר לאכול את הקוסקוס ע"י מים קרים (ניסיתי את זה). אשמח אם הרב יכול להחזיר לי תשובה.
יש היום קוסקום שקונים בשקית החנות, ואופן ההכנה היא, לתת עליה מים חמים מקומקום וכף שמן מלח. מחכים כמה דקות וזה מוכן. דין הלכתי, זה מבושל "כדי קליפה" כי עירו על זה מכלי ראשון (ולפעמים זה עירוי על זה מכלי שני). ולפי זה נשאלתי מה הדין לתת בשבת על הפלטה. שמצד אחד, במציאות זה מבושל כל צורכו. מצד שני בדין ההלכתי זה מבושל רק כדי קליפה, ומימלא הפלטה מבשל את זה. יש לנו את הפמ"ג (סי' שיח' מש"ז סוף ס"ק ו') שמסתפק בבישול אחר בישול באש אחר חמה. וחשבתי שהוא הדין כאן שהאחרונים אומרים שעירוי זה בישול מדרבנן. למעט דעת הר"ן שאומר שסובר שזה מהתורה. ומצד שני שמעתי מת"ח אחר שהשיב שמותר כיון שזה לא מתבשל עוד בכלל וזה כמו לתת אבן על פלטה. עוד חשבתי שהקוסקוס הוא כבר מבושל במפעל, אלא שמייבשים אותו, וכמו שמבואר בפוסקים שזה מפקיע את הבישול הראשוני. מ"מ כאן יש לחלק שאפשר לאכול את הקוסקוס ע"י מים קרים (ניסיתי את זה). אשמח אם הרב יכול להחזיר לי תשובה.