• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

לתת קוסקוס על הפלטה בשבת

אם אפשר לשאול שאלה בהלכה שאני מסתפק בה הרבה זמן.
יש היום קוסקום שקונים בשקית החנות, ואופן ההכנה היא, לתת עליה מים חמים מקומקום וכף שמן מלח. מחכים כמה דקות וזה מוכן. דין הלכתי, זה מבושל "כדי קליפה" כי עירו על זה מכלי ראשון (ולפעמים זה עירוי על זה מכלי שני). ולפי זה נשאלתי מה הדין לתת בשבת על הפלטה. שמצד אחד, במציאות זה מבושל כל צורכו. מצד שני בדין ההלכתי זה מבושל רק כדי קליפה, ומימלא הפלטה מבשל את זה. יש לנו את הפמ"ג (סי' שיח' מש"ז סוף ס"ק ו') שמסתפק בבישול אחר בישול באש אחר חמה. וחשבתי שהוא הדין כאן שהאחרונים אומרים שעירוי זה בישול מדרבנן. למעט דעת הר"ן שאומר שסובר שזה מהתורה. ומצד שני שמעתי מת"ח אחר שהשיב שמותר כיון שזה לא מתבשל עוד בכלל וזה כמו לתת אבן על פלטה. עוד חשבתי שהקוסקוס הוא כבר מבושל במפעל, אלא שמייבשים אותו, וכמו שמבואר בפוסקים שזה מפקיע את הבישול הראשוני. מ"מ כאן יש לחלק שאפשר לאכול את הקוסקוס ע"י מים קרים (ניסיתי את זה). אשמח אם הרב יכול להחזיר לי תשובה.
 
ב"ה
שלום וברכה,
אם אכן הקוסקוס לא התבשל במפעל בשיעור "כל צרכו", לענ"ד יהיה אסור להניחו על הפלאטה, שהרי עירוי אינו מבשל אלא כדי קליפה, ואינו דומה לנידון הפמ"ג בבישול אחר בישול בחמה, דהתם בחמה מתבשל שפיר אלא שהוא מדרבנן מטעם אחר, לפי שאינו כמו שהיה במשכן, א"נ שאינו דרך בישול, כידוע מחלוקת הראשונים בזה, ולכן אח"כ כשמניחו על הפלאטה יש מקום לומר דלפי האמת אינו מוסיף כלום בבישול, שכבר נתבשל שפיר קודם לכן מהתורה, ורק שאינו חייב עליו מהתורה, משא"כ עירוי שלעולם אינו מבשל בישול גמור, אלא שמדרבנן דיינינן ליה כמו שהוא מבשל, ולכן כשמניחו אח"כ על הפלאטה הרי שמשלים בישולו מדאורייתא.
אולם אם למעשה הקוסקוס עבר בישול גמור 'כל צרכו' במפעל, א"כ אפילו שייבשו אותו לאחר מכן, אין בו משום בישול, וכ"ש אחר שיתרכך במים מהחמיחם ונעשה ראוי לאכילה, שאין בו כל חשש להניחו ע"ג הפלאטה, (וכמו שהרחבנו ביסודות אלו בס"ד בתכניות האחרונות של אור השבת בדין מנה חמה).

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון