שלום וברכה
בפירושי סידור התפילה לרוקח [מג] אמת ויציב (עמוד חצר) כתב ראיתי במעשה הגאונים (אוצר הגאונים ברכות הפירושים סי' סב (עמ' 15), שבה"ל סי' טז (עמ' ח), מחז"ו (עמ' 78), ובסידור ר"ש מגרמייזא (עמ' צז): נמצא בסודות של הר"ר אלעזר זצ"ל אמת ויציב אגרת היא ששלחו בני בבל לבני ארץ ישראל שהיו בני א"י שולחים להם אגרות להיועץ מה יעשו שבכל יום היו מתים מאה מישראל, ותיקנו להם בני בבל תפילה זו עד עוד זולתך, ויסדו בה מאה תיבות להיות כפרה על מאה נפשות וכו').
מאמת ויציב עד הדבר הזה לעולם ועד אגרת אחת היתה, לפי כשיסדו מאה ברכות שלחו לגולה רצונכם לקבל עליכם לומר בכל יום מאה ברכות, שלחו להם אמת ויציב עד הדבר הזה עלינו לעולם ועד. ט"ו וויי"ן זה אחר כגון ויציב ונכון וקיים וישר ונאמן ואהוב וחביב ונחמד ונעים ונורא ואדיר ומתוקן ומקובל וטוב ויפה. ט"ו ווי"ן הם תשעים, ה'דבר ה'זה ב' ההי"ן הם י', הרי ק' כנגד ק' ברכות. וכן מן אמת ויציב עד עוד זולתך מאה תיבות, כנגד מאה ברכות. ע"כ.
ובמטה משה (עמוד העבודה קדיש, ברכו וקריאת שמע סימן ק) הוסיף וכן תחשוב מאמת עד אמת ועד בכלל תמצא מאה אותיות לא פחות ולא יותר. ובשם רבינו שלמה (מחזור ויטרי סי' ק"א) מצאתי שמונה עשר קיומים יש באמת ויציב, שתקנום נשיאי ארץ ישראל ושלחום לאנשי יבנה בשעה שתקנו שמנה עשר ברכות של תפלה. וגאוני רומי פרשו דאמת ויציב אקריאת שמע דקאמרי קאי, וטוב ויפה הדבר הזה שאמרתם לקבל מלכותך. וכתב הכלבו סימן ט' שזאת הברכה נתקנה על דרך שלשה פרשיות של קריאת שמע. אמת אלהי עולם מלכנו, כנגד פרשה ראשונה שהיא קבלת עול מלכות שמים, אשרי איש שישמע למצותיך. כנגד והיה אם שמוע שהיא קבלת עול מצות, אמת ממצרים גאלתנו. כנגד פרשה של ציצית שהיא להזכיר שאנו עבדיו שפדאנו מבית עבדים, ולקחנו לעם סגולה, ונתן מצות ציצית לאות ולהיכר, כמנהג היום שנותנים אות אל העבדים הקנויים. ע"כ.
וביוסף אומץ (חלק א דיני ברכה סימן שעה) הביא שכתב בטור או"ח סי' מ"ו, דוד המלך ע"ה תיקן מאה ברכות, דכתיב הוקם על, בגימטריא מאה הוי, כי בכל יום היו מתים מאה נפשות מישראל ולא היו יודעים על מה כן, עד שחקר והבין ברוח הקודש, ותיקן להם מאה ברכות. ומהרה"ט כתב באמת ויציב, תקנו לאומרו שיש בו מאה תיבות כנגד מאה ברכות, לפי שמתו במגפה מאה בכל יום. ובצרור המור כתב וז"ל, ועתה ישראל וגו', והמשלים מאה ברכות בכל יום חשוב כאילו מקיים ליראה את ה' וללכת בכל דרכיו ולאהבה אותו ולעבוד אותו ולשמור מצוותיו, בענין שבזה מקיים כל התורה כולה. עד כאן (כת"י ב'). והובא גם באליה רבה (סימן סו).
בברכה רבה