• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מדוע לא נוהגים לסרב קודם שניגשים לפני העמוד?

גרינפלד

Well-known member
שלחן ערוך סי' נג סעיף טז:​
מי שאינו ש"צ קבוע צריך לסרב מעט קודם שירד לפני התיבה ולא יותר מדאי אלא פעם ראשונ' מסרב וכשיאמרו לו פעם שנייה מכין עצמו כמי שרוצה לעמוד ובפעם שלישית יעמוד ואם האומר לו שירד הוא אדם גדול אינו מסרב לו כלל:​
וכמדומה שהרבה אינם מקפידים בזה.
ויל"ע מדוע.​
 
אני יודע שכל פעם שביקשו ממני לעלות וסירבתי, מי שהעלה אותי (רב ביהכנ"ס וכד') הבינו ושאלו שלוש פעמים.
אמנם, יש פעמים שאיני מסרב, כאשר אני יודע שיעלו במקומי מישהו אחר שהוא אינו ראוי מסיבות הלכתיות ברורות. כגון שלובש קצר, שיש לו אייפון וכד'. וכן שאינו יודע לבטא את המילים נכון.
(לא שאני אוחז שאני ראוי מצד הדברים שכותב בש"ע סי' נג ס"ד, אבל לפחות זה הרע במיעוטו).
 
אמנם, יש פעמים שאיני מסרב, כאשר אני יודע שיעלו במקומי מישהו אחר שהוא אינו ראוי מסיבות הלכתיות ברורות. כגון שלובש קצר, שיש לו אייפון וכד'. וכן שאינו יודע לבטא את המילים נכון.
כן הובא בדרשו (סי' נג הע' 53) מהאשל אברהם:
וכן אם חושש שאם יסרב יגש מי שאינו הגון, כתב הא"א (בוטאשטש, סט"ז) שלא יסרב.
ולכאורה זה פשוט.
 
מבואר שם בסימן שש''צ פעם היה משרה חשובה, ולכל עיר היה רב, שוחט וש''צ קבוע, ובד''כ בשכר,
משא''כ היום שמי שניגש [לפחות ביום חול] עושה טובה לציבור, ומצוי הוא שהמנין מתעכב בגלל שאף אחד לא רוצה להיות חזן, כך שהיום בטל הטעם של הלכה זו, ועוד שהיום יהיה טורח הציבור אם יסרבו,
דרך אגב בהנ''ל אמר לי חבר שהוא משתדל לעלות כשאין מי שרוצה מצד נושא בעול עם חברו,
 
חזור
חלק עליון