• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מה המקור למנהג לערוך קידושים בבית הכנסת?

בשורות טובות

Well-known member
הרי מרן השו"ע בסי' קנא לא התיר לאכול בבית כנסת ובית מדרש וכתב בסעיף יא שבא"י לא מועיל תנאי לזה [והתירו רק לת"ח]
המשנ"ב (ס"ק כ) כתב להתיר סיום הש"ס וסעודת עיבור החודש
מרן הגרע"י בהליכות עולם (פרשת ויקרא) התיר סיום מסכת וכ' שנהגו העולם להתיר סעודה שלישית, וכן כל סעודת מצוה כשאין שם שכרות
וסייג כדברי הכף החיים שזה בתנאי שלא ידברו שם דברי חולין!
וגם א"ת שהקידוש הוא סעודת מצוה כיון שמדברים שם דברי תורה (כמבואר במשנ"ב הלכות חנוכה)
והרי פוק חזי בכל קידוש זהו מתכון לדיבורים! ומי התיר דבר כזה?

סיכום השאלה: מהו מקור ההתר לעשות קידושים בבית הכנסת, ואת"ל שהמנהג להתיר הרי ודאי ידברו שם דברי חולין?

והרי ענין הקידוש מלבד זבד הבת וכדו' הוא לגבש את הקהילה לכן עושים כל שבת קידוש כנראה בכל בית כנסת בשכונות החדשות בבית שמש ובכ"ד, וא"כ הוא מיועד לנייעס
 
נערך לאחרונה:
וסייג כדברי הכף החיים שזה בתנאי שלא ידברו שם דברי חולין!
וגם א"ת שהקידוש הוא סעודת מצוה כיון שמדברים שם דברי תורה (כמבואר במשנ"ב הלכות חנוכה)
והרי פוק חזי בכל קידוש זהו מתכון לדיבורים! ומי התיר דבר כזה?

סיכום השאלה: מהו מקור ההתר לעשות קידושים בבית הכנסת, ואת"ל שהמנהג להתיר הרי ודאי ידברו שם דברי חולין?
לכאורה ההיתר הוא שגם לדעת השו"ע שמחמיר בהלכות בית כנסת ומתיר רק בדוחק כבר כתב המג"א (הובא במשנ"ב שם סק"ז) שגם למחבר אם ההליכה והיציאה מחוץ לבית הכנסת תגרום לביטול תורה- זה עצמו נחשב דוחק וגם לשו"ע יהיה מותר.
עפ"ז הסברא נותנת שאפילו אם חלק מהדיבורים הם דברי תורה אפילו שיש גם קצת שיחות חולין (שזו שאלה נפרדת איך מותר בביהכנ"ס, והרבה אחרונים כבר דיברו על זה, ונתנו סברות ללימוד זכות) יהיה מותר.
אני יודע שהבאת לא כך מכף החיים, אני רק מעיר שמתוך לימוד הסוגיא עצמה- אפשר בהחלט לשמוע צד שני- שגם אם חלק מהדיבורים הם ד"ת- יהיה מותר לשו"ע.
אני דווקא ראיתי...
גם אני. אבל לא הבנתי את העניין בספוילר...
 
לכאורה ההיתר הוא שגם לדעת השו"ע שמחמיר בהלכות בית כנסת ומתיר רק בדוחק כבר כתב המג"א (הובא במשנ"ב שם סק"ז) שגם למחבר אם ההליכה והיציאה מחוץ לבית הכנסת תגרום לביטול תורה- זה עצמו נחשב דוחק וגם לשו"ע יהיה מותר.
עפ"ז הסברא נותנת שאפילו אם חלק מהדיבורים הם דברי תורה אפילו שיש גם קצת שיחות חולין (שזו שאלה נפרדת איך מותר בביהכנ"ס, והרבה אחרונים כבר דיברו על זה, ונתנו סברות ללימוד זכות) יהיה מותר.
אני יודע שהבאת לא כך מכף החיים, אני רק מעיר שמתוך לימוד הסוגיא עצמה- אפשר בהחלט לשמוע צד שני- שגם אם חלק מהדיבורים הם ד"ת- יהיה מותר לשו"ע.

גם אני. אבל לא הבנתי את העניין בספוילר...
אבל בקידושים זה מיועד לדברי חולין
ואין כאן את ההתר של ביטול תורה שהתיר השו"ע כיון שזה לא לאכול באמצע הכולל אלא אירוע לאחר התפילה
ולא נשארים הרבה ללמוד אח"כ
 
חזור
חלק עליון