גלעד יצחקוב
Active member
אשמח למקור מדוייקבאחד מהעלונים
אשמח למקור מדוייקבאחד מהעלונים
בבית המדרש.איפה לימדונו?
ברור, מישהו עשה שהרבנית תרגיש רע בכך שהיא נוהגת כמנהג אמותינו, והרב עובדיה הרגיעהרבותי, מרן הרב יצחק באחד מהעלונים סיפר במפורש שמרן ע"ה ישב בשולחן שבת ואמר לרבנית למה את מכסה את כל שעריך כמו סבתא יכנה נהגנו לגלות ב' אצבעות לכתחילה וביקש ממנה שתגלה מעט. עכת"ד. הציטוט הוא כמעט מילה במילה. ואם לא היה אומר אותם מרן הראשון לציון שליט"א בריש גלי לכל השומעים בלווין וכו' לא הייתי מעיז לומר זאת.
אדרבה, בזמן חז"ל אשה לא היתה מכסה ראשה בבית ובחצר כי אם כן לא הנחת בת לאברהם אבינו וכו', וכל המושג 'כיסוי' שייך 'רק' ברה"ר, ואם כתוב שכיסוי רוב הראש נקרא כיסוי - ע"כ שהכונה לרה"ר.. ואגב גם ראייתו של התשורת שי בח"א לכאורה אינה ראיה, כי אפשר לומר בפשיטות שסבכה שנקרעה ראויה עדיין לאשה בביתה ובחצירה, ולכן מקבלת טומאה, אבל לא שיוצאת עימה לחוץ. והם לא רגילים לחלק בין ביתה וחצירה לבין רשות הרבים, כי אצלם לא היה בזה חילוק למעשה, אולם בזמן חז"ל הלוא היה בזה חילוק למעשה בין הבית לחוץ (וכמו שאמרו, א"כ לא הנחת בת לאברהם אבינו שיושבת תחת בעלה), א"כ אין ראיה מדין סבכה,
בגמ' שבת נ"ז ע"ב גבי כבול שהוא תחת השבכה כתב הרמב"ן וז"ל שהכיפה הזו למטה מן השבכה היא עומדת אבל השבכה היא מונחת על שערה בגובה של ראש והכיפה על פדחתה ושער של פניה בראש ומקצת שבכה מכסה על צד הכפה שכנגד הראש למעלה ויכולה היא לשלוף כיפתה בלא גילוי ראשה מן השבכה. ורשב"א שרי כיון שעל השער ממש הוא למטה מן השבכה קצת ע"כ. וכ"כ הרשב"א בקצרה בשם הרמב"ן וז"ל שהכיפה אינה כולה תחת השבכה אלא מקצתה כנגד גובה הראש ואפשר לה לשלוף הכיפה ועדיין השבכה מחפה את ראשה. ור"ש מתיר כיון דעל השער הוא ממש למטה מן השבכה ע"כ. ומפורש בדבריהם שהכיפה נמצאת על השער ממש למטה מן השבכה, וא"כ כששולפת את הכיפה נשאר שערה מקדימה מגולה ואעפ"כ שרי. ועי' ברשב"א לדף ס"ה ע"א שכתב עפ"י הגמ' שם שכיפה היתה שמה רק אשה שקרחת מפאת ראשה לכסות על מומה ואינה חובת כל אשה לעשות כן, וא"כ אשה ששערה רב היתה מכסה עם השבכה רק את רוב הראש, וצד הקדמי היה מגולה קצת. וכ"כ ר' משה דוד וואלי בביאורו על שה"ש עה"פ מבעד לצמתך וז"ל כי צד האחור של הראש מכוסה בשבכה כדי שלא יינקו החיצונים במתאחזים אל האחור. ומכאן למדנו שהנשים הבעולות צריכות לכסות ראשן כדי שלא יתאחזו בהן החיצונים ולא יינקו מן השערות שלהן. וצמתך הוא מלשון צומת הגידים כי הסבכה לכסות ולהסתיר קיבוץ השערות לטעם הנ"ל עי"ש. ומפורש שהשבכה שהיא כיסוי השער תפקידה לכסות רק את צד האחור של האשה וגם עפ"י הסוד כתב כן.אשמח מאד אם מי מהחברים הקוראים יוכל להאיר את עיני בנושא הזה
לא מובן ולא נראה כלל.והלא מהר"ם אלשקאר מדבר שם בתשובה באשה הנמצאת בביתה ודחה בתוקף את חומרת הזוהר לאסור לאשה לגלות את שערות ראשה 'בביתה', אבל ברשות הרבים הוא לא דיבר
כיצד בדיוק נלמד ההיתר ממהר"ם אלשקאר להתיר לאשה "לצאת" ברשות הרבים בשער היוצא מצמתן? והלא מהר"ם אלשקאר מדבר שם בתשובה באשה הנמצאת בביתה ודחה בתוקף את חומרת הזוהר לאסור לאשה לגלות את שערות ראשה 'בביתה', אבל ברשות הרבים הוא לא דיבר וכתב כן בפירוש כמה פעמים בתשובה, פעם אחת כתב "אנן לאו באשת איש עסיקינן", ומוכח שאינו מדבר באשה הנראית לאחרים, ועוד כתב, ובואו ונצווח על אלו האוסרים אותו שער לאשה "בתוך ביתה" מההיא דשער באשה ערוה בבלי דעת באי זה שער אמרו ולמאי הילכתא איתמ' בגמ'... ע"כ. וגם מזה מוכח שבזה עוסקת כל התשובה הנ"ל, ועוד כתב: אטו "באשת איש" וברשיעי עסקינן? ע"כ, ואם מדבר באשה היוצאת לרחוב הלא ודאי באשת איש עסקינן, כי לכל העוברים היא אסורה באיסור אשת איש, והיה לו לכתוב "אטו ברשיעי עסקינן?" וממה שהוסיף "באשת איש" וברשיעי לא עסקינן מוכח שאינו מדבר באשה הנראית לאחרים.
וכן גם נראה ממה שכתב בסוף התשובה: ובכמה וכמה דברים הקילו רבותינו ז"ל "כדי שלא תתגנה האשה על בעלה" ע"כ, וביותר נראה כן ממה שכתב: דכיון שנהגו לגלותו מימי עולם ומשנים קדמוניות ברוב תפוצות הגולה "שתחת יד ישמעאל" ע"כ, וידוע ומפורסם שבכל מלכויות ישמעאל היו מכסות ראשן הרבה יותר מגבול השיער בצאתן לחוץ לרחובות קריה, ואיך יאמר מהר"ם שברוב ארצות ישמעאל נהגו לגלות מקצת שיער, הא ודאי בורכא
וניסה להביא מקורות אחרים להיתר זה מדיוקים דחוקים בלשון הרמב"ן ועוד
לכן גם הוסיף בסוף התשובה שבכמה וכמה דברים הקילו רבותינו כדי שלא תתגנה אשה על בעלה, ולא מסתבר כלל לומר שזהו כשיוצאת לרחוב (וכמו שכתב החפץ חיים בכגון דא, שהוא תירוץ של יצר הרע
אשמח מאד אם מי מהחברים הקוראים יוכל להאיר את עיני בנושא הזה (אין צורך בדברים דחוקים, כאלו קראתי די והותר, אני מדבר על מי שיש בידו דברים ברורים ונהירים), ולמצוה רבה ייחשב לבאר דברי החכמים, ובפרט שנשותינו כבר נוהגות ההיתר על פי דבריהם ז"ל
ומפורש בדבריהם שהכיפה נמצאת על השער ממש למטה מן השבכה, וא"כ כששולפת את הכיפה נשאר שערה מקדימה מגולה ואעפ"כ שרי. ועי' ברשב"א לדף ס"ה ע"א שכתב עפ"י הגמ' שם שכיפה היתה שמה רק אשה שקרחת מפאת ראשה לכסות על מומה ואינה חובת כל אשה לעשות כן, וא"כ אשה ששערה רב היתה מכסה עם השבכה רק את רוב הראש, וצד הקדמי היה מגולה קצת.
וכ"כ ר' משה דוד וואלי בביאורו על שה"ש עה"פ מבעד לצמתך וז"ל כי צד האחור של הראש מכוסה בשבכה כדי שלא יינקו החיצונים במתאחזים אל האחור. ומכאן למדנו שהנשים הבעולות צריכות לכסות ראשן כדי שלא יתאחזו בהן החיצונים ולא יינקו מן השערות שלהן. וצמתך הוא מלשון צומת הגידים כי הסבכה לכסות ולהסתיר קיבוץ השערות לטעם הנ"ל עי"ש. ומפורש שהשבכה שהיא כיסוי השער תפקידה לכסות רק את צד האחור של האשה וגם עפ"י הסוד כתב כן.
יש להביא מן החדש, מה שנדפס לאחרונה ממש בספר גאון יעקב למהר"ם אלאשקר על הטור בסי' תק"ס, שהביא את הסוגיא של בת צידעא, וכתב: וזו אחת מן הראיות שהבאתי בתשובה שאלה להתיר לאנשי המערב שנהגו שם הנשים לגלות שערן מחוץ לצמתן וקורין לו לבשון ערבי זרוף. מיוה לטוח בסיד בנות עניים או בשמן הטוב כבנות עשירים אין לעשות כן זכר לחרבן הבית כמו שנתבאר דעושה אשה כל תכשיטיה ומשיירת אותו דבר ע"כ. ושם לא הזכיר כלל שמדובר 'בבית'. וזה גם ראיה גדולה לכל הנ"ל.
עיין למרן שליט"א בילקוט טהרה עמ' תד וז"ל
"ודע שמותר לאישה לצאת לרה"ר ולגלות כמה ב' ג' אצבעות משערות ראשה מלפנים"
ודאי שאפשר לומר ולהכניס כל דבר שרוצים בשביל לדחות מה שלא רוצים שיהיה כתוב...דיש לומר בפשטות שכאשר היתה שולפת את הכיפה היתה מושכת קצת את הסבכה ומכסה גם את המקום הזה, וממילא לא היה גלוי.
שוב פעם, מפרש דברי הבל בדברים מפורשים והעיקר לדחות. תקרא טוב שוב פעם את כל הציטוט ותבין.כוונתו שאע"פ שמוציאה צמתה, הרי הצד האחורי של הראש מכוסה בסבכה (ומוציאה הצמה רק מתחת לסבכה).
ולכן בהמשך דבריו כתב שהנשים מכסות ראשן, ולא כתב שמכסות חצי ראשן, או רק את הצד האחורי.
גם בזה חוסר הבנה. כתבתי ששם הוא לא הזכיר 'בית', וזה ההבדל הגדול.זה גם מה שכתב בתשובתו הנ"ל בסימן ל"ה, ולא היית צריך להרחיק לכת לספרו גאון יעקב
ודאי שאפשר לומר ולהכניס כל דבר שרוצים בשביל לדחות מה שלא רוצים שיהיה כתוב...
היא גם היתה שמה 'שאל' על כל גופה כשהיתה מורידה את הכיפה מפאת ראשה, וגם היתה קופצת ג' קפיצין ועוד ועוד כיד הדמיון הטובה עליך.
שוב פעם, מפרש דברי הבל בדברים מפורשים והעיקר לדחות. תקרא טוב שוב פעם את כל הציטוט ותבין.
גם בזה חוסר הבנה. כתבתי ששם הוא לא הזכיר 'בית', וזה ההבדל הגדול.