• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מה מברכים על גביע של טילון?

רב חשוב ומוכר אמר לי שכל מה שכתבו הפוסקים (כגון הלכ"ב הליכו"ב ועוד) לחלק ולברך מזונות על הגביע, זה רק לשיטתם שעל שניצל עם ציפוי עבה מברכים מזונות, והיינו אע"פ שהוא כטפל מ"מ מברכים עליו כשנותן טעם וכו'.
אבל לפי הסוברים שעל שניצל תמיד מברכים שהכל ואין לחלק, גם על טילון וכד' יש לברך רק שהכל.
לא בדיוק עניתי, רק אמרתי שאני יודע שגם הסוברים לברך שהכל על שניצל סוברים לחלק ולברך גם מזונות על טילון (כמו הרב ללוש והרב מיארה וכן בשערי הברכה ועוד), אבל לא עניתי לו לעצם הטענה.
רציתי לחלק ולטעון לו שבשניצל הפירורי לחם דבוקים לשניצל והוא כחתיכה אחת, וכמו שמרן זצ"ל אמר שזה נקרא "שניצל" והיינו שנקרא רק ע"ש העוף, ולא קוראים לזה "חזה עוף מצופה בפירורי לחם" אלא זה חפצא של שניצל שעיקרו העוף.
משא"כ בגלידה עם גביע שזה לא סתם "גלידה" אלא זה "גביע גלידה" או "גלידה עם גביע" והם אינם מחוברים וחתיכה אחת, ואז אולי אע"פ שבשניצל מברכים שהכל, מ"מ על טילון יש לחלק ולברך גם מזונות.
את הנ"ל לא הצגתי לפני הרב הנ"ל, אלא חשבתי לחלק כן בשבת.
מה אתם אומרים? מה החילוק בין שניצל לטילון שעל שניצל מברכים שהכל ועל טילון יש לברך על הגביע מזונות ועל הגלידה שהכל, והאם זה שונה מקרמבו.
ליתר דיוק, אבל הליכות ברכות סובר שעל שניצל יש לברך שהכל, ובכ"ז על טילון מזונות.
ואה"נ מי אמר שיש חילוק, על שניהם יש לברך מזונות!!!
וכמו שמרן זצ"ל אמר שזה נקרא "שניצל" והיינו שנקרא רק ע"ש העוף, ולא קוראים לזה "חזה עוף מצופה בפירורי לחם" אלא זה חפצא של שניצל שעיקרו העוף.
היכן מרן זצ"ל אמר זאת?
 
כוונתי להיפך, שמי שסובר לברך שהכל על שניהם יצטרכו לברך רק שהכל, ולא לברך על טילון כלל מזונות.
לגבי טילון זה מג"א מפורש שאם יש טעם ברקיקין וטובים למאכ"ל בפנ"ע מברכים עליהם. (ואם אין חילוק בין זה לשניצל, זה קו' על הסוברים לברך עליו שהכל).

היכן אומר זאת בהסרטה, ש"קוראים לזה" וכו'? אומר שעיקר כוונתו וכו'.
ועצם דבריו צע"ג, כי מה שאומר שזה בא "להטעים" זה סיבה שיברכו עליו מזונות, וכלשון הרשב"א "להטעימו".
 
לגבי טילון זה מג"א מפורש שאם יש טעם ברקיקין וטובים למאכ"ל בפנ"ע מברכים עליהם. (ואם אין חילוק בין זה לשניצל, זה קו' על הסוברים לברך עליו שהכל).
אז א"כ למה לברך על שניצל שהכל?
אני שואל לפי מי שסובר ששניצל בכל מצב הוא שהכל, האם טילון יהיה רק שהכל? כי מהרב ללוש וסייעתו לא משמע ככה. (ואותו רב מוכר באמת אמר לי שכך הוא הדין).
היכן אומר זאת בהסרטה, ש"קוראים לזה" וכו'? אומר שעיקר כוונתו וכו'.
צודק, אני לא רואה כרגע, אבל כך נכתב כאן...
ועצם דבריו צע"ג, כי מה שאומר שזה בא "להטעים" זה סיבה שיברכו עליו מזונות, וכלשון הרשב"א "להטעימו".
וכמו שכבר שאלת כאן.
עכ"פ, ראה במצורף. (וכן כאן)
 

קבצים מצורפים

  • בראשונים מבואר שלשון להטעים הוא טפל.pdf
    37.9 KB · צפיות: 1
אז א"כ למה לברך על שניצל שהכל?
אני שואל לפי מי שסובר ששניצל בכל מצב הוא שהכל, האם טילון יהיה רק שהכל? כי מהרב ללוש וסייעתו לא משמע ככה. (ואותו רב מוכר באמת אמר לי שכך הוא הדין).
הוא אשר כתבתי שקשה עליהם מזה. ואה"נ צריך לברך על שניצל מזונות, וכהוראת רבים מפוסקי זמנינו (אול"צ, ברכת ה', שו"ת הראש"ל, הלכה ברורה, הגרשז"א, חוט שני, הגרח"ק).
צודק, אני לא רואה כרגע, אבל כך נכתב כאן...
צ"ע טובא על הכותב שם...
וכמו שכבר שאלת כאן.
עכ"פ, ראה במצורף. (וכן כאן)
במחילה מהרב הכותב שם, אבל עירבב בין דברי הראשונים.
כי הפרדס אכן הוא הראשון כמדומה היחיד שסובר שניתן לטעם עדיין נחשב לטפל. ודלא כהרשב"א ושאר הראשונים שהובאו בב"י ונפסקו להלכה.
ופסקי הרי"ד כתב בדיוק להיפך, במקרה בו הדגן למאכל ונותנים משהו אחר להטעימו, שודאי שבכה"ג המין דגן עיקר, ואין בזה חולק.
והמאירי ג"כ לא דיבר במין דגן, כך שאינו ענין לנידוננו.
וגם שו"ת אז נדברו שהביא אינו מדבר במין דגן.

וא"כ "להטעים" אינו הגדרה של טפל או עיקר, אלא "להטעים" זה מציאות, השאלה האם במציאות כזו במין דגן (כלומר שהמין דגן ניתן "רק" להטעים מאכל אחר), הדגן נחשב לעיקר או לטפל. ובזה בפסקי הרי"ד לא מבואר מאומה. ובפרדס אכן מבואר שהוא נקרא עיקר, אך כאמור הוא שיטה יחידאה, נגד רוב הראשונים וכמובאר ברב"א שהובא בב"י ולהלכה.

ולפי"ז דברי מרן זיע"א שאמר שאין מברכין על השניצל מזונות כיון שהדגן בא "להטעים" צ"ע טובא, ואם נאמר שבא לדבר בלשון הפוס אדרבה מן הסתם יש לדבר בלשון הפוסקים שהובאו בב"י כהרשב"א שרבים מהאח' הביאוהו להלכה בדין זה, ודנו על נידונם מהגדרתו "להטעים ולהכשיר". ולא את לשון הפרדס שלא נפסק.
 
אני חושב שאם נמשיך בדרך הזו נבטל מהעולם דין כל שיש בו חמשת מיני דגן
אין לדעתי מי שיכול לחלוק על מה שהגביע נועד לטעם (כמובן באופן שהוא איכותי וטעים כמו בחנויות) והוא גם כן נותן טעם, ועל זה כתב מרן השו"ע לברך מזונות! אי אפשר לעשות חילוקים בלי גבול, זה דברים פשוטים וברורים לכל מעיין בסוגיות אלו!
גם שניצל כידוע מרן שליט"א נדחק ליישב מנהג העולם ודעת מרן זיע"א בגלל הסרטון (ובמק"א הארכתי בתשובה לזה) אבל וודאי שהרווח יותר זה לברך מזונות, וחוץ מזה שיש חילוק ביניהם, ואם נתחיל להכליל הכל בדין שניצל ביטלנו מהעולם דין ה' מיני דגן! לדעתי זה כבר מרפסין איגרא ממש!! כנלע"ד.
 
נערך לאחרונה:
צ"ע מש"כ שאם הוא גביע מתוק הוא טפל לגלידה. דא"כ מאי שנא מקסיטה שכ' בחזו"ע שברכתה מזונות (וש מבואר ג"כ שאם חפץ גם בגביע מברך על גלידה מזונות)?
וגם מש"כ שיש בזה ברכה שא"צ, צ"ע דאם עושה כן לצאת מהספק אין בכך ברכה שא"צ.
 
צ"ע מש"כ שאם הוא גביע מתוק הוא טפל לגלידה. דא"כ מאי שנא מקסיטה שכ' בחזו"ע שברכתה מזונות (וש מבואר ג"כ שאם חפץ גם בגביע מברך על גלידה מזונות)?
וגם מש"כ שיש בזה ברכה שא"צ, צ"ע דאם עושה כן לצאת מהספק אין בכך ברכה שא"צ.
וכן צ''ע ממה שהבאת דבריו בשרשור מס' 12 כאן
1693251952583.png
שלכאו' חזר בו בתשובה זו.
והרי ציין בזה ילק''וי ומאי שנא
 
צ"ע מש"כ שאם הוא גביע מתוק הוא טפל לגלידה. דא"כ מאי שנא מקסיטה שכ' בחזו"ע שברכתה מזונות (וש מבואר ג"כ שאם חפץ גם בגביע מברך על גלידה מזונות)?
וגם מש"כ שיש בזה ברכה שא"צ, צ"ע דאם עושה כן לצאת מהספק אין בכך ברכה שא"צ.
גם ממה שכתב שם: "וה"ט שהגביע של הגלידה לא נעשה ע"מ לאוכלו כך, אלא בשביל הגלידה ששמים בתוכו והגלידה היא העיקר, ולכן יש לברך שהכל נהיה בדברו".
וא"כ ה"ה בקסטה, שהביסקוויט לא נעשה ע"מ לאוכלו כך, אלא בשביל הגלידה, וא"כ לפי"ז יהיה צריך לברך על קסטה שהכל, ומאי שנא?
וכן צ''ע ממה שהבאת דבריו בשרשור מס' 12 כאן
הצג קובץ מצורף 11515
שלכאו' חזר בו בתשובה זו.
והרי ציין בזה ילק''וי ומאי שנא
לכאו' צ"ל שמה שכתב במכתב לא לברך היינו בגביע רגיל, ומה שכתב להסכמה לברך היינו בגביע מתוק וטעים.
(אך מעניין שבתשובה שמדבר על גביע מתוק לא כתב להדיא לחלק).
 
היום מישהו ניגש אליי, וסיפרתי לו שראיתי תשובה מהרב בעניין גלידה.
כשאמרתי לו מילים אלו הוא מיד אמר לי שאם כבר הזכרתי גלידה (עוד לפני שאמרתי לו על מה התשובה), הוא אמר שלפני כחודש הראו לו מכתב ממרן שליט"א שכותב לברך על גלידה בגביע רק שהכל, וגם אם הגביע מתוק לא לברך מזונות, והוא אמר שהוא דבר חידוש וצ"ע וכו' וכו'...
אגב, אני לא אתפלא אם התשובה האחרונה שהעליתי מועתקת מילה במילה מהתשובה הקודמת, מכיון שבתשובה הזו הרב החסיר מפרטי השאלה שנשאל והוסיף פרטים אחרים שלא נשאל (כמו גלידה בסעודה), וכאילו לא ענה על עצם השאלה אלא רק העתיק תשובה בעניין הגלידה והגביע ממקום אחר כשראה שהשאלה היא בעיקרון באותו נושא.
מ"מ, עדיין זה לא סותר את זה שמה שנכתב נכתב, בין אם זה לפני שבוע ובין אם זה לפני חודש.
 
חזור
חלק עליון