אגב, מעניין שגם לגבי קסטה הדברים לא כ"כ ברורים, כיון שבהתחלה תמיד ידעתי וראיתי שמברכים מזונות בלי ספק, וכמש"כ בחזו"ע, אולם בהסכמה למשנ"ב תפארת ח"ב כתב שיש אפשרות לברך שהכל ויש אפשרות לברך מזונות, תלוי מה כוונתו וכו'. (וכן הבנתי שעתיד לכתוב ממש כלשון שם גם בילקו"י החדש).
[אמנם מהילקו"י ברכות החדש עמ' תקפ"א (ועמ' תקמ"ד) נראה לי שלא כ"כ משמע הכי].
פשוט וברור שהרב לוריא צודק, וזה תלוי בדעתו של האדם. אך יש 2 חילוקים שחשוב להבהיר לענ"ד:
א. במקרה שהדגן
מעורבב במאכל בכה"ג
שא"א להפרידו, מסתכלים על
האופה/הטבח, למה הוא שם שם את הדגן, לטעם או לדבק וכו' (למשל בכדורי שוקולד וכדו'). אמנם במקרה
שאפשר להפריד את הדגן מהמאכל, מסתכלים על
האדם האוכל האם הוא מעונין במזונות או שלא, וגם בקסטה שהבסקוויט משובח אם האדם לא רוצה את הבסקוויט כלל וכל הבסקוויט הוא אך ורק לתפוס את הגלידה אה"נ יברך "שהכל" בלבד.
למשל אדם לא יכול לומר בקציצות בשר ששמו שם קמח אך ורק כדי לדבק, שהוא דווקא נהנה מטעם הדגן ויברך על הקציצות האלו "מזונות", אלא הוא יברך "שהכל" כמו כולם. ובקסטה לעומת זאת נלך אחר האדם האוכל. ופשוט.
ב. החילוק הכי חשוב: יש 2 סוגי דגן, יש דגן שהוא
חלק משמעותי בתערובת, ובא גם לתת טעם, ובכה"ג יברכו על המאכל "מזונות" אף אם הוא מיעוט. אך יש דגן שאף שבא לתת ג"כ טעם טוב
כל כולו הוא מהות של טפל כגון שבא בעיקרון
להחזיק או לתבלן. ואז תלוי: אם הוא
משמעותי בתערובת, ברכתה תהיה מזונות, אך
אם הוא מיעוט יברכו
2 ברכות. ו2 הדוגמאות המשמעותיות הן:
מרק עם שקדי מרק/אטריות שם הרב כתב שתלוי בכמות השקדי מרק והאטריות, שאם הם רבים יברך מזונות, ואם הם מעט יברך 2 ברכות, שבמהותם הם טפלים למרק שאינם אלא כתבלין שלו.
וכן נלע"ד
שזה כוונתו ג"כ בטילון, (אלה הטעימים כמובן, לא הקרטונים של "אושר עד") שהיות וודאי הוופל בטילון יש לנו מהות של טפל, שאע"פ שהוא טעים ומתוק בכל זאת
בא בעיקר להחזיק את הגלידה, ממילא היות והוא לא בכמות גדולה וכל כולו לא נועד אלא להחזיק בלבד יברכו 2 ברכות. (ואם לוופל טעם וריח, כמו ערבה, אין לברך עליו כלל כמובן, שהוא טפל לגלידה).
בהחלט אין פה גדר ברור בטילון, וזה תלוי בגורמים שמשתנים ע"פ דעת בני אדם, והם
1. מתיקות הטילון, כ"א לפי מה שהוא מרגיש מתיקות.
2.האם בכלל הוא רוצה את הוופל.
3.ועל הצד שכן כמה הוופל משמעותי בטילון ביחס לגלידה. ולכן גם מרן הרב עונה פעם כך ופעם אחרת, שאינו מוחלט.
הגע עצמך מה מברכים על עוגת גבינה שמעליה מפוזרים פירורי בסקוויטים בכמות משמעותית שחד משמעי באו בעיקר ליופי אך ודאי גם לטעם טוב? נלע"ד שה"ה 2 ברכות.