• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מה מברכים על גביע של טילון?

עיקר ההבדל הוא בין תורה שבכתב, כשאדם (גדול ככל שיהיה) כותב תשובה הוא משדד יותר עמקים, ובבחינת סוגיא בדוכתא עדיפא.
נכון שסרטון לא ראיה כמו דבר כתוב
אבל סו"ס שהקשו על הרב זמיר כיצד פסק לברך שהכל על שניצל
שלח סרטון זה שהרב אמר שהכל בתגובה ואמר שיעיין בהערות
ואם הרב סמך ולא חשש גם כ"ש אנו.

ויש הבדל בין תשובה של כן ולא
לבין שאומרים לרב שהציפוי עבה וכו' ומסבירים לו צדדי השאלה הלוך ושוב כמו בסרטון.
 
אני לא מבין על מה הויכוח.
למרות שבפינת הגלידה גם מוכרים חבילה של גביעים אך הם משובחים
שזה לא משנה כי הם נעשו להחזיק ולא שיהיו ניכרים בפני עצמם.
ע"כ דבר לביא.
אני סובר שכל עוד שהוא טעים יש לברך עליו למרות שמטרתו להחזיק.
ואם תטעם גביע מפינת הגלידה יהיה לך חשק לאכלו אף לבדו וכן רוב האנשים
ולכן שתגיע אליו תברך מזונות.
רק אם זה נטו להחזיק לא מברך.
ואתה כותב בסתמא לא מברך.
תראה דעה נוספת בבירור דעת מרן
 
נכון שסרטון לא ראיה כמו דבר כתוב
אבל סו"ס שהקשו על הרב זמיר כיצד פסק לברך שהכל על שניצל
שלח סרטון זה שהרב אמר שהכל בתגובה ואמר שיעיין בהערות
ואם הרב סמך ולא חשש גם כ"ש אנו.

ויש הבדל בין תשובה של כן ולא
לבין שאומרים לרב שהציפוי עבה וכו' ומסבירים לו צדדי השאלה הלוך ושוב כמו בסרטון.
הסרטון אינו עונה על הטענות, אלא הוא בבחינת אם הלכה היא נקבל. כך שאם יש טענות על תשובתו התשובה ש"כך פסק מרן" אינה מספקת, כי השאלה היא מה הביסוס לזה. והרי אין ראיה שפסק מרן הוא מחמת הטעמים של הרב זמיר.
 
הסרטון אינו עונה על הטענות, אלא הוא בבחינת אם הלכה היא נקבל. כך שאם יש טענות על תשובתו התשובה ש"כך פסק מרן" אינה מספקת, כי השאלה היא מה הביסוס לזה. והרי אין ראיה שפסק מרן הוא מחמת הטעמים של הרב זמיר.
לא מבין
לא באתי להכריע
רק הדגיש שאין סרטונים כמו הרב דוד ויש רק ההפך לטובת הרב יצחק
ולכן יש לצדד כך
וזה לא סרטון אחד אלא עי' במצורף ששלח לי הרב בן דד

וממילא עוד דבר שחזר בו מרן אמנם לא ממה שכתב אלא ממה שהרב דוד מעיד בשמו
וזה קצת מתאים לפורום.
וחוץ מזה אני לא יודע אם קראת התשובה של הרב אם תרצה אשלח לך וכן אם צפית בסרטון
 

קבצים מצורפים

  • הרב שאלתיאל עמר - דעת מרן שניצל שהכל מוקלד.pdf
    31.4 KB · צפיות: 3
  • עדות הרב ששון.pdf
    69.7 KB · צפיות: 2
  • עדות הרב גד יזדי.pdf
    31.6 KB · צפיות: 3
  • תמליל משיעורו של מרן הראשל - שניצל שהכל.pdf
    32.8 KB · צפיות: 3
  • עדות הרב סיני.pdf
    32.7 KB · צפיות: 3
הסרטון אינו עונה על הטענות, אלא הוא בבחינת אם הלכה היא נקבל. כך שאם יש טענות על תשובתו התשובה ש"כך פסק מרן" אינה מספקת, כי השאלה היא מה הביסוס לזה. והרי אין ראיה שפסק מרן הוא מחמת הטעמים של הרב זמיר.
וגם הרב יצחק התייס לסרטונים בענין השניצל
עי' בשיעור השבועי השנה שהיה בחג החנוכה
 
הסרטון וכו'
התכוונתי לומר שהרב זמיר לא קורא לזה שאלות מדרגות
לא דוקא לנידון שלו אלא כללי לגבי סרטונים
ומה שההוא חשב שאם זה לא בכתב אז יש חשש שהרב לא מונח בסוגיא
מזה באתי לאפוקי שהרב זמיר לא חושש לזה
 
תראה איך סיכם זאת
הברכה נאמנה בספר שיצא השנה
הצג קובץ מצורף 3883


הצג קובץ מצורף 3884
אין לי טעם להמשיך בויכוח שאתה לא מוכן לשמוע את מה שאני אומר.
אך רק אומר כי מהברכה נאמנה שהבאת מוכח איפכא, שהרי כותב שזה כדין הקסטה, והרי הביסקוויט שם הוא לא כביסקוויט רגיל אלא מצופה בשוקולד. ובזה מדובר ג״כ ב׳גלידה יקרה׳.
 
אני לא מבין מה הוויכוח?
זה פשוט תלוי באדם!
אם האדם קונה את הגלידה והוא מעוניין בגביע ונהנה ממנו בגלל שיש לו טעם טוב והוא מיוחד (לא מצופה וכד' אלא פשוט טעים, כמו טילון) הרי שיברך מזונות.
ואם זה גביע שקונים בזול שמטרתו העיקרית היא לתפוס את הגלידה, או שפשוט הוא מעוניין בגביע רק כדי לתפוס את הגלידה, הרי שיברך שהכל.
א"א לומר כלל ברור בזה לפי כמות סוכר, שוקולד וכד', כי זה תלוי לפי האדם ומה הוא מרגיש.
 
נערך לאחרונה:
לפי מה שהרשלצ אני מבין שלא תלוי באדם אלא סו''ס הוא מתוק יש לברך וזה טילון קלאסי ולא ניתן שמות של מותגים.
ואני חושב שהרב לביא לא שמע את הרב בוטבול שהעלתי
וגם אני לא מבין מדוע הוא חושב שיש מצב שאם זה טעים אך גם להחזיק לא לברך.
וגם לא מבין מה מקשה מקסטה ולכא' לפי דבריו ברכה נאמנה סותר עצמו?

וכמו שכתבתי מצאתי באוצר הברכות.
ושם להדיא כתב שעל טילון יש לברך גם מזונות
1655933863249.png
 
אני לא מבין מה הוויכוח?
בפשיטות:
אני רציתי לומר שגביע כל דהו לא מברכים עליו מזונות. היוצא דופן הוא גביע יוקרתי שניתן בו טעם מיוחד. במילים אחרות, גם אם אני אקנה גביע בסופר ויש בו טעם מתוק, זה לא עושה אותו מיוחד שאני אברך עליו. רק בגלידות היקרות שהטילון יש בו טעם מיוחד, נקבע ״שם״ בפנ״ע לגביע.
מאיך שהבנתי את @יוסף דהן , הוא רוצה לומר שאם אני קונה גביע בסופר ויש לו טעם מתוק, גם עליו אני מברך. לא משנה אם זה טעם מיוחד או שזה טעם שנותנים היום לכל הגביעים. כל עוד שזה לא סתם טעם ״וופל״.
 
לפי מה שהרשלצ אני מבין שלא תלוי באדם אלא סו''ס הוא מתוק יש לברך וזה טילון קלאסי ולא ניתן שמות של מותגים.
ואני חושב שהרב לביא לא שמע את הרב בוטבול שהעלתי
וגם אני לא מבין מדוע הוא חושב שיש מצב שאם זה טעים אך גם להחזיק לא לברך.
וגם לא מבין מה מקשה מקסטה ולכא' לפי דבריו ברכה נאמנה סותר עצמו?

וכמו שכתבתי מצאתי באוצר הברכות.
ושם להדיא כתב שעל טילון יש לברך גם מזונות
הצג קובץ מצורף 3889
אתה שוב מתעלם בשיטתיות ממה שאני מדייק לך. הוא כותב בהדיא: וכגון גביע מצופה בשוקולד וכו׳ ע״כ. דהיינו שהגביע עצמו מצופה בשוקולד.
 
מאיך שהבנתי את @יוסף דהן , הוא רוצה לומר שאם אני קונה גביע בסופר ויש לו טעם מתוק, גם עליו אני מברך. לא משנה אם זה טעם מיוחד או שזה טעם שנותנים היום לכל הגביעים. כל עוד שזה לא סתם טעם ״וופל״.
אאל"ט הוא לא דיבר על גביע שקונים בסופר אלא ב"פינת הגלידה" שזה גביעים כמו של הטילונים, ועל זה נראה שגם אתה מסכים שיברך מזונות שכן הם מיוחדים, משובחים ומוטעמים במיוחד. (רק שלא יחשבו שאנחנו מנסים לפרסם חנות כזו או אחרת...)
 
בפשיטות:
אני רציתי לומר שגביע כל דהו לא מברכים עליו מזונות. היוצא דופן הוא גביע יוקרתי שניתן בו טעם מיוחד. במילים אחרות, גם אם אני אקנה גביע בסופר ויש בו טעם מתוק, זה לא עושה אותו מיוחד שאני אברך עליו. רק בגלידות היקרות שהטילון יש בו טעם מיוחד, נקבע ״שם״ בפנ״ע לגביע.
מאיך שהבנתי את @יוסף דהן , הוא רוצה לומר שאם אני קונה גביע בסופר ויש לו טעם מתוק, גם עליו אני מברך. לא משנה אם זה טעם מיוחד או שזה טעם שנותנים היום לכל הגביעים. כל עוד שזה לא סתם טעם ״וופל״.
לא אמרתי סופר אלא פינת גלידה
וזה טעים כטילון
ופה תראה במשנב מאורות איך הבינו דעת מרן הגרע לגבי טילון מיב'א הערה יז הצג קובץ מצורף 3891

הצג קובץ מצורף 3892
הצג קובץ מצורף 3893
 
שזה גביעים כמו של הטילונים,
אבל שוב, יש הרבה טילונים שטעם הגביעים שלהם לא שונה אחד ממשנהו, ואולי משובח במקצת מהגביעים בסופר. אני מבין מהמקורות שהביא @יוסף דהן שמדובר בגביעים מיוחדים שניכר טעמם. (הביוקר, מה שנקרא)
גם בפינות הגלידה שאתה מדבר הטעם לא כזה שונה.

וזה הנקודה שאני כל פעם חוזר אליה מחדש.
 
ולפי כל המקורות שהבאתי כל טילון אם הוא לא זול כגון 10 ב10 שח יש בו גדר של טעם מיוחד
וכמבואר במאורות לעיל שמשמע שהבינו שאורלצ אמר לא לברך על גביע אף עם טעם כאשר קונים אותו בנפרד ואח'כ שמים גלידה
 
אבל שוב, יש הרבה טילונים שטעם הגביעים שלהם לא שונה אחד ממשנהו, ואולי משובח במקצת מהגביעים בסופר. אני מבין מהמקורות שהביא @יוסף דהן שמדובר בגביעים מיוחדים שניכר טעמם. (הביוקר, מה שנקרא)
גם בפינות הגלידה שאתה מדבר הטעם לא כזה שונה.

וזה הנקודה שאני כל פעם חוזר אליה מחדש.
אז שוב, כמו שאמרתי, זה תלוי במציאות. יש טילונים של 5 ב-10, וזה אולי גביע פשוט, ויש טילונים של 2 ב-15 וזה מן הסתם גביעים משובחים יותר.
לענ"ד בחנויות הגלידה מוכרים את הגביעים ששמים בטילונים היקרים, אבל אה"נ זה תלוי באמת באיזה מקום ואיזה גביע מביאים.
(ואני עדיין חוכך לומר שאולי זה תלוי גם בדעתו של האדם)
 
אני אומר לך מה אני מכיר בבני ברק רשת פינת הגלידה ואני מרגיש טעם כמו של טילון הקלאסי שאתה מכיר
ולכן יש לברך מזונות
כלומר הכלל העולה כמו שהבינו משנב מאורות והרב בוטבול שכל טילון מברך גם על הגביע בסתמא
ורק שהוא זול לא מברך כי נעשה נטו להחזיק אף שהוא טיפה מתוק כיו''ב בקרמבו שיתכן כזו מציאות
שורה תחתונה כל מה שחיפשנו משהו שהרב עובדיה כתב וזה לא מדויק למציאות שלימינו כמו שהרב בוטבול הסביר
אל תתפסו אותי על המילה
 
חזור
חלק עליון