• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מה מברכים על גביע של טילון?

אני לא מבין מה הוויכוח?
זה פשוט תלוי באדם!
אם האדם קונה את הגלידה והוא מעוניין בגביע ונהנה ממנו בגלל שיש לו טעם טוב והוא מיוחד (לא מצופה וכד' אלא פשוט טעים, כמו טילון) הרי שיברך מזונות.
ואם זה גביע שקונים בזול שמטרתו העיקרית היא לתפוס את הגלידה, או שפשוט הוא מעוניין בגביע רק כדי לתפוס את הגלידה, הרי שיברך שהכל.
א"א לומר כלל ברור בזה לפי כמות סוכר, שוקולד וכד', כי זה תלוי לפי האדם ומה הוא מרגיש.
 
נערך לאחרונה:
לפי מה שהרשלצ אני מבין שלא תלוי באדם אלא סו''ס הוא מתוק יש לברך וזה טילון קלאסי ולא ניתן שמות של מותגים.
ואני חושב שהרב לביא לא שמע את הרב בוטבול שהעלתי
וגם אני לא מבין מדוע הוא חושב שיש מצב שאם זה טעים אך גם להחזיק לא לברך.
וגם לא מבין מה מקשה מקסטה ולכא' לפי דבריו ברכה נאמנה סותר עצמו?

וכמו שכתבתי מצאתי באוצר הברכות.
ושם להדיא כתב שעל טילון יש לברך גם מזונות
1655933863249.png
 
אני לא מבין מה הוויכוח?
בפשיטות:
אני רציתי לומר שגביע כל דהו לא מברכים עליו מזונות. היוצא דופן הוא גביע יוקרתי שניתן בו טעם מיוחד. במילים אחרות, גם אם אני אקנה גביע בסופר ויש בו טעם מתוק, זה לא עושה אותו מיוחד שאני אברך עליו. רק בגלידות היקרות שהטילון יש בו טעם מיוחד, נקבע ״שם״ בפנ״ע לגביע.
מאיך שהבנתי את @יוסף דהן , הוא רוצה לומר שאם אני קונה גביע בסופר ויש לו טעם מתוק, גם עליו אני מברך. לא משנה אם זה טעם מיוחד או שזה טעם שנותנים היום לכל הגביעים. כל עוד שזה לא סתם טעם ״וופל״.
 
לפי מה שהרשלצ אני מבין שלא תלוי באדם אלא סו''ס הוא מתוק יש לברך וזה טילון קלאסי ולא ניתן שמות של מותגים.
ואני חושב שהרב לביא לא שמע את הרב בוטבול שהעלתי
וגם אני לא מבין מדוע הוא חושב שיש מצב שאם זה טעים אך גם להחזיק לא לברך.
וגם לא מבין מה מקשה מקסטה ולכא' לפי דבריו ברכה נאמנה סותר עצמו?

וכמו שכתבתי מצאתי באוצר הברכות.
ושם להדיא כתב שעל טילון יש לברך גם מזונות
הצג קובץ מצורף 3889
אתה שוב מתעלם בשיטתיות ממה שאני מדייק לך. הוא כותב בהדיא: וכגון גביע מצופה בשוקולד וכו׳ ע״כ. דהיינו שהגביע עצמו מצופה בשוקולד.
 
מאיך שהבנתי את @יוסף דהן , הוא רוצה לומר שאם אני קונה גביע בסופר ויש לו טעם מתוק, גם עליו אני מברך. לא משנה אם זה טעם מיוחד או שזה טעם שנותנים היום לכל הגביעים. כל עוד שזה לא סתם טעם ״וופל״.
אאל"ט הוא לא דיבר על גביע שקונים בסופר אלא ב"פינת הגלידה" שזה גביעים כמו של הטילונים, ועל זה נראה שגם אתה מסכים שיברך מזונות שכן הם מיוחדים, משובחים ומוטעמים במיוחד. (רק שלא יחשבו שאנחנו מנסים לפרסם חנות כזו או אחרת...)
 
בפשיטות:
אני רציתי לומר שגביע כל דהו לא מברכים עליו מזונות. היוצא דופן הוא גביע יוקרתי שניתן בו טעם מיוחד. במילים אחרות, גם אם אני אקנה גביע בסופר ויש בו טעם מתוק, זה לא עושה אותו מיוחד שאני אברך עליו. רק בגלידות היקרות שהטילון יש בו טעם מיוחד, נקבע ״שם״ בפנ״ע לגביע.
מאיך שהבנתי את @יוסף דהן , הוא רוצה לומר שאם אני קונה גביע בסופר ויש לו טעם מתוק, גם עליו אני מברך. לא משנה אם זה טעם מיוחד או שזה טעם שנותנים היום לכל הגביעים. כל עוד שזה לא סתם טעם ״וופל״.
לא אמרתי סופר אלא פינת גלידה
וזה טעים כטילון
ופה תראה במשנב מאורות איך הבינו דעת מרן הגרע לגבי טילון מיב'א הערה יז הצג קובץ מצורף 3891

הצג קובץ מצורף 3892
הצג קובץ מצורף 3893
 
שזה גביעים כמו של הטילונים,
אבל שוב, יש הרבה טילונים שטעם הגביעים שלהם לא שונה אחד ממשנהו, ואולי משובח במקצת מהגביעים בסופר. אני מבין מהמקורות שהביא @יוסף דהן שמדובר בגביעים מיוחדים שניכר טעמם. (הביוקר, מה שנקרא)
גם בפינות הגלידה שאתה מדבר הטעם לא כזה שונה.

וזה הנקודה שאני כל פעם חוזר אליה מחדש.
 
ולפי כל המקורות שהבאתי כל טילון אם הוא לא זול כגון 10 ב10 שח יש בו גדר של טעם מיוחד
וכמבואר במאורות לעיל שמשמע שהבינו שאורלצ אמר לא לברך על גביע אף עם טעם כאשר קונים אותו בנפרד ואח'כ שמים גלידה
 
אבל שוב, יש הרבה טילונים שטעם הגביעים שלהם לא שונה אחד ממשנהו, ואולי משובח במקצת מהגביעים בסופר. אני מבין מהמקורות שהביא @יוסף דהן שמדובר בגביעים מיוחדים שניכר טעמם. (הביוקר, מה שנקרא)
גם בפינות הגלידה שאתה מדבר הטעם לא כזה שונה.

וזה הנקודה שאני כל פעם חוזר אליה מחדש.
אז שוב, כמו שאמרתי, זה תלוי במציאות. יש טילונים של 5 ב-10, וזה אולי גביע פשוט, ויש טילונים של 2 ב-15 וזה מן הסתם גביעים משובחים יותר.
לענ"ד בחנויות הגלידה מוכרים את הגביעים ששמים בטילונים היקרים, אבל אה"נ זה תלוי באמת באיזה מקום ואיזה גביע מביאים.
(ואני עדיין חוכך לומר שאולי זה תלוי גם בדעתו של האדם)
 
אני אומר לך מה אני מכיר בבני ברק רשת פינת הגלידה ואני מרגיש טעם כמו של טילון הקלאסי שאתה מכיר
ולכן יש לברך מזונות
כלומר הכלל העולה כמו שהבינו משנב מאורות והרב בוטבול שכל טילון מברך גם על הגביע בסתמא
ורק שהוא זול לא מברך כי נעשה נטו להחזיק אף שהוא טיפה מתוק כיו''ב בקרמבו שיתכן כזו מציאות
שורה תחתונה כל מה שחיפשנו משהו שהרב עובדיה כתב וזה לא מדויק למציאות שלימינו כמו שהרב בוטבול הסביר
אל תתפסו אותי על המילה
 
ואני התכוונתי לומר שאם אני רוצה משהו לאכול צהרים בחטף אני מסוגל לקחת את הגביע הזה של פינת הגלידה
שגם משביע וגם מתוק וגם טעים ולא התכוונתי לסופר כאמור!
 
וכן יש להוכיח מהרב זמיר ח''ג שהטעם לברך על קסטה מזונות כי טעים וראוי לאכילה בפני עצמו מה שא''כ בגלידה

אבל בטילון הקלאסי כגון המובא ודאי שראוי לאכילה בפני עצמו ויש לברך עליו 1655940683932.png
1655940597597.png
 
אני אומר לך מה אני מכיר בבני ברק רשת פינת הגלידה ואני מרגיש טעם כמו של טילון הקלאסי שאתה מכיר
מה שאני מנסה להגיד לאורך כל הדיון כאן, הוא שטעם הטילון ה״קלאסי״, היום הוא מאד מצוי, אפילו באותם טילונים שבסופר.
ולכן, אם כבר דנו כאן על מציאות שמשתנה, רק הטילונים של ה״ביוקר״ מברכים עליהם מזונות.

והרב @בנימין לוריא כיוון לזה לענ״ד:
אז שוב, כמו שאמרתי, זה תלוי במציאות. יש טילונים של 5 ב-10, וזה אולי גביע פשוט, ויש טילונים של 2 ב-15 וזה מן הסתם גביעים משובחים יותר.
 
ואני מנסה להגיד שאם תקנה חבילה ב10 שקלים שיש בה גביעים בשביל הכנה ביתית של הגלידה שתשים בתוכם
ותטעם תרגיש הבדל בינים לבין טילון קלאסי
והמחיר סו''ס משחק פה.
ולכן מקסימום אפשר לומר הפוך שגם מה שלדבריך הגביע זה של הסופר יצטרכו לברך עליו ולא להפך.
והרב בוטבול זה משנה שעברה אז ודאי שיודע את המציאות ולא חילק כמוך בין טילון דוקא יקר
ומה פתאום יקר כולם אותו מחיר כל הגדולים כך וכך וכל הקטנים כך וכך

לכן אני מנסה להבין דבריך ולא מקבל כי מרבנים של ימינו זה לא יוצא כך.
ואצטט לך מהרב מלכא שהוא יודע את המציאות טוב אם כי הרב יצחק אומר לא לסמוך עליו אך כאן אני רק אומר לך איך הוא הבין את המציאות:



טילון - אם הגביע פשוט ולא טעים שהכל.
טעים בעצמו 2 ברכות


וממילא אף אחד בכדור הארץ לא הבין כמוך שיש לברך דוקא על יקר
 
ואני מנסה להגיד שאם תקנה חבילה ב10 שקלים שיש בה גביעים בשביל הכנה ביתית של הגלידה שתשים בתוכם
ותטעם תרגיש הבדל בינים לבין טילון קלאסי
והמחיר סו''ס משחק פה.
ולכן מקסימום אפשר לומר הפוך שגם מה שלדבריך הגביע זה של הסופר יצטרכו לברך עליו ולא להפך.
והרב בוטבול זה משנה שעברה אז ודאי שיודע את המציאות ולא חילק כמוך בין טילון דוקא יקר
ומה פתאום יקר כולם אותו מחיר כל הגדולים כך וכך וכל הקטנים כך וכך

לכן אני מנסה להבין דבריך ולא מקבל כי מרבנים של ימינו זה לא יוצא כך.
ואצטט לך מהרב מלכא שהוא יודע את המציאות טוב אם כי הראשון לציון הרב יצחק אומר לא לסמוך עליו אך כאן אני רק אומר לך איך הוא הבין את המציאות:



טילון - אם הגביע פשוט ולא טעים שהכל.
טעים בעצמו 2 ברכות


וממילא אף אחד בכדור הארץ לא הבין כמוך שיש לברך דוקא על יקר
ומכל המקורות שהבאתי לך לא שייך לומר מציאות השתנתה כי זה רבנים ומחברים של זמננו ממש.
 
נערך לאחרונה:
בספר פסקי תשובה (סי' רעח) כתב שמדברי הט"ז (ריב סק"ב) מבואר שדין עיקר פוטר את הטפל באינם מעורבים, הוא דוקא בגונא שאינו חפץ כלל בטפל כמו בפת ומליח, אבל כשרוצה גם בטפל, אף שהוא טפל אצלו לא נפטר בברכת העיקר כשאין מעורבים.
 
מתוך ספר סיכום הלכות
ע"פ הנלמד לעיל עולה, שהאוכל גלידה שמונחת בגביע מברך עליהם ברכת שהכל בלבד, ואפילו לדעת המאירי לעיל אין לברך על הגביע שום ברכה שאינו בא להוסיף טעם בגלידה אלא כל עניינו הוא להחזיק את הגלידה ואין שום הנאה ממנו ולפיכך לכל הדעות הוא נחשב טפל לגלידה. אולם האוכל גלידה שטעם הגביע שלה טוב וראוי לאכילה בפני עצמו, אע"פ שאוכל את הגביע רק כדי שלא יטנפו ידיו, צריך לברך על הגביע מזונות ויכוון שלא לפטור את הגלידה. וכ"פ בברכת ה' (שם אות כו - כז), ובשו"ת אוצרות יוסף (ח, יב) לחוש לדעת המחצה"ש שמברך על כל מין, וכן לחוש לדעת המ"ב שכשנאפו יחד מברך על כל מין בפנ"ע. וכ"ד הגר"מ אליהו זצ"ל שיברך על הגלידה והביסקוויט בנפרד. ובשו"ת אגרות משה (ד, מג) כתב שלרוב הגביע חביב ולכן יברך על חתיכה מהמזונות ואח"כ על הגלידה. אך בשו"ת אור לציון (ח"ב פי"ד תשובה כ) כתב שמאחר והגביע בא רק כדי להחזיק את הגלידה, ואף בגביעי גלידה ממותקים המצויים כיום אין כוונתו אלא לגלידה, מברך שהכל על הגלידה ופוטר את הגביע וכו'​
 
וכן דעת הגר''א יוסף שליט''א בשיעורו הורה וז''ל:

גביע של גלידה – אם נעשה רק להחזיק הגלידה, לא מברכים עליו, ואם טעים בפני עצמו כגון בטילון או גביע אמריקאי, מברך עליו מזונות.

עכ''ל.
וממילא גם הוא לא הדגיש טילון יקר כמו שחכם לביא חשב וזה שיעור שהיה בשנים האחרונות
שגם אז היו טילונים של סופר ''דומים לטילון קלאסי'' כמו שחכם לביא כותב
 
חזור
חלק עליון