• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מה מברכים על דוריטוס?

אושרי רביב

Well-known member

כים על דוריטוס?​


מה מברכים על חטיף דוריטוס
בס"ד, ‏ד' אלול תש"פ, 1628-2/פ'
לכבוד
היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת ה"ה …… …… נ"י
שלום רב,

בעניין שאלתו על החטיף הנקרא 'דוריטוס' על אף שנעשה מתירס, מ"מ הוא נעשה מתירס טחון שנהפך להיות כמו קמח, ומערבים בו מרכיבים שונים, לכן יש לברך עליו שהכל נהיה בדברו, ככל תערובת שאינה ניכרת שברכתם שהכל. וע' בכיו"ב להרב ברכת יוסף לרבי יוסף ידיד, דהברכה על לדר היא ברכת שהכל, אחר שנשתנה שמו, נשתנה טעמו, נשתנה מראיתו, נעשה על ידי תערובת, ועל ידי בישול. ושאני במבה שאינו ראוי לאכילה כלל בלי הריסוק והניפוח.​


ולענין אודות כל מיני שמועות בעניני הלכות שמרן מלכא זיע"א חזר בו מכמה הלכות, הנה אין להסתמך על שמועות, אלא רק בדברים הכתובים להדיא בספרי מרן מלכא זיע"א ובספרים ילקוט יוסף, שיש איזה פעמים שמרן זיע"א חזר בו, ומשנה אחרונה עיקר, וזה רק מקומות בודדים, ואם אין הדברים כתובים להדיא בספרים הנ"ל, אין להסתמך על שמועות, או על דברים שהשיב בעל פה וכתבו על סמך זה בספר מעיין אומר. שכידוע גם המחבר הזהיר שאין לסמוך על כל מה שכתב שם. והוא רק להגדיל תורה ולהאדירה. ובדרך כלל בכל מה שמרן חזר בו, העושה כמו שכתב במשנה ראשונה על הרוב יש לו על מה לסמוך.

ובכמה מקומות כתבו שמרן חזר בו, ואחר כך ביררנו הענין אצל מרן אאמו"ר בחיים חיותו, והסתבר שלא הבין היטב את מה שאמרו לו, ולא היה ולא נברא. כי היו מגיעים אל מרן באמצע כתיבתו, וראשו ורובו היה נתון במה שכתוב לפניו, ולא שת לבו לכל מה שהרצה בפניו. אולם אנחנו הקפדנו מאד לקבוע זמן עם מרן לשאול שאלות, ולא להגיע אליו בהפתעה באמצע כתיבתו. כי ידענו דכי קאי רבי בהאי מסכתא לא תשייליה במסכתא אחרת, ע' שבת ג. והקפדנו מאד לדקדק בדבריו והיה שומע אותנו בריכוז.

וכגון שמה שאמר שמרן חזר בו לענין רובו יבש בשבת, אבל לא היו דברים מעולם, ותשובתו קמה וגם נצבה ביביע אומר חלק ז', וראה בילקו"י שבת כרך א' סימן רנג, ארבעה טעמים אמאי אזלי' בתר הרוב, וכל הקורא טעמים אלו ומקורותיהם משתכנע שאכן אזלי' בתר הרוב, וא"כ למה יחזור בו מיבי"א ח"ז. וע"כ שלא חזר בו ואלו סתם שמועות.

בברכת התורה,

יצחק יוסף
הראשון לציון
הרב הראשי לישראל
 
מה ההבדל בין הדוריטוס לבין הבמבה?
אם, כמו שנראה מדבריו, משום שטוחנים את התירס ומשום שמערבים בו רכיבים אחרים - מאי שנא מבשמים שחוקים (רג, ז)?
כמו כן, גם צורת הבמבה מתשנית באופן דומה (למרות שעשויה בתחילה מגריסי תירס) ומעורבים בה חומרים אחרים?
 
מה ההבדל בין הדוריטוס לבין הבמבה?
אם, כמו שנראה מדבריו, משום שטוחנים את התירס ומשום שמערבים בו רכיבים אחרים - מאי שנא מבשמים שחוקים (רג, ז)?
כמו כן, גם צורת הבמבה מתשנית באופן דומה (למרות שעשויה בתחילה מגריסי תירס) ומעורבים בה חומרים אחרים?
ההבדל, שדוריטוס נעשה בתירס רגיל, ובמבה מתירס מיוחד שא"א לאוכלו בלא טחינה וכד'.
 
אם קבלה נקבל, אבל אני מחפש להבין את הנושא
אולי הסברא בזה דדבר שראוי לאכילה כמו שהוא וטחנת אותו ועשית משהו אחר יורד מחשיבותו, משא''כ כשנאכל רק בצורה מסויימת זה דרך אכילתו וברכתו נשארת. (קצת צ''ב דהדרך לאכלו כמו שהוא וגם ע''י טחינה, ואולי אזלי' בתר הרוב, וזכורני שיש תשובה של החתם סופר כמדומה לגבי תירס שהוא מאכל תרנגולים, איני זוכר מה העלה שם, ומי שיוכל להעלותו כאן תבוא עליו ברכה)
 
אולי הסברא בזה דדבר שראוי לאכילה כמו שהוא וטחנת אותו ועשית משהו אחר יורד מחשיבותו, משא''כ כשנאכל רק בצורה מסויימת זה דרך אכילתו וברכתו נשארת. (קצת צ''ב דהדרך לאכלו כמו שהוא וגם ע''י טחינה, ואולי אזלי' בתר הרוב, וזכורני שיש תשובה של החתם סופר כמדומה לגבי תירס שהוא מאכל תרנגולים, איני זוכר מה העלה שם, ומי שיוכל להעלותו כאן תבוא עליו ברכה)
הסברה מצוינת
אני רוצה להיווכח בחילוק שבין תירס לקמח לתירס הבמבה
תשובת החת"ס הובאה בקצרה במשנה ברורה סימן רח ס"ק לג
הסתפק בפת מתירס האם לברך מזונות או שהכל - משום דלא נטעי ליה אלא אדעתא דעופות (ומשמע דאל"כ, וכמו האידנא לכאו', שיברך מזונות או אדמה ולא שהכל)
 
פשוט מאוד.
תירס רגיל ודאי ראוי לאכילה כמות שהוא.
משא"כ התירס של הבמבה שאכילתו רק ע"י הליך מיוחד ולכן מקרי נטעי אדעתא דהכי.
מה זה תירס רגיל?
ישנם ששה סוגים עיקריים של תירס ומחלקם עושים קמח תירס, לא ברור שהתירס המיועד לקמח ראוי לאכילה, או נטעי ליה אדעתא דהכי. ועכ"פ נראה דאורחיה בכך ויש לברך עליו אדמה. ומינה לדוריטוס (העשוי מקמח תירס, מסוג של טורטיה או מטוגנת).
 
יש תמונה של התירס שממנו מייצרים את הבמבה?
התמונה שמצאתי היא זו:
1687951362460.png
אבל זה לא מסתדר עם המציאות של מה שאמרו לי המשגיחים במפעל שזה לא כמו אבקה, אז כנראה שזה לא בדיוק ככה. למרות שמכאן זה יוצא כמו במבה.
(ראה כאן)
 
התמונה שמצאתי היא זו:
הצג קובץ מצורף 9988
אבל זה לא מסתדר עם המציאות של מה שאמרו לי המשגיחים במפעל שזה לא כמו אבקה, אז כנראה שזה לא בדיוק ככה. למרות שמכאן זה יוצא כמו במבה.
(ראה כאן)
בס' ברכה נאמנה מביא מהמשגיח במפעל אוסם בנתיבות, שלפעמים זה קמח ולפעמים זה גרגירים (וגם על האריזות בחלק כתוב כך ובחלק כך).
 
בס' ברכה נאמנה מביא מהמשגיח במפעל אוסם בנתיבות, שלפעמים זה קמח ולפעמים זה גרגירים (וגם על האריזות בחלק כתוב כך ובחלק כך).
אני לא יודע איזה מפעל אוסם יש בנתיבות.
אני דיברתי עם כרעא של המשגיח בקרית גת.
וחוץ מזה דיברתי גם עם המשגיח של אוסם ושל עלית ושל העדה החרדית, וכולם פה אחד אמרו לי כפי שכבר כתבתי כאן.
 
חזור
חלק עליון