מה מברכים על במבה?

לענ"ד- העיקר הוא הבוטן, והוא הדומיננטי ובשבילו אני אוכל במבה, ולא בשביל התירס שהוא טעים שלעצמו אך הוא חיוור ולא מורגש מול הבוטנים
וע"ז נאמר "פוק חזי", ולפי מה שבדקתי אצל אנשים [וגם אנוכי בתוכם], עיקר הטעם ועיקר מה שואכלים במבה הוא בשביל הבוטנים, "ולכך נוצרת"
תחפש ותמצא שכבר @דעת תורה חשב לטעון טענה כעי"ז, עיי"ש.
 
דעת מרן הראש״ל על דוריטוס ואפרופו וכל שאר החטיפים כעין אלו, ׳שהכל׳ נכון?
אכן, כך היא דעתו כיום הלכה למעשה.
אך אני מוסיף, (איני זוכר אם הרב כתב את זה במפורש באחד המכתבים או שהרב ללוש העיר נקודה זו, אבל עכ"פ פשוט הדבר), שאם בירך על דבר אחר "האדמה" בסתם, לא יברך עליהם "שהכל". (והרב ללוש הוסיף כפועל יוצא, שגם אם בירך עליהם שהכל, לא יברך אח"כ על דבר שברכתו האדמה)
 
לא הבנתי. אם אכל מהחטיפים הללו, ובירך עליהם שהכל, ולאחר מכן בא לאכול אבטיח למשל לא יברך האדמה?
בדיוק. כך כתב הרב ללוש באור השבת. (כמובן, אא"כ נמלך וכו').
אאל"ט הדוגמא שהוא כותב שם זה שאם בירך על שוקולד (שהוא ספק העץ) שהכל - לא יברך על תפוח העץ.
וה"ה הכא שאם בירך על החטיפים האלו (שהם ספק האדמה) שהכל - לא יברך על אבטיח האדמה.
 
בדיוק. כך כתב הרב ללוש באור השבת. (כמובן, אא"כ נמלך וכו').
אאל"ט הדוגמא שהוא כותב שם זה שאם בירך על שוקולד (שהוא ספק העץ) שהכל - לא יברך על תפוח העץ.
וה"ה הכא שאם בירך על החטיפים האלו (שהם ספק האדמה) שהכל - לא יברך על אבטיח האדמה.
גם בברכה נאמנה כתב כך להלכה ולמעשה
 
(והרב ללוש הוסיף כפועל יוצא, שגם אם בירך עליהם שהכל, לא יברך אח"כ על דבר שברכתו האדמה)
לא הבנתי. אם אכל מהחטיפים הללו, ובירך עליהם שהכל, ולאחר מכן בא לאכול אבטיח למשל לא יברך האדמה?
בדיוק. כך כתב הרב ללוש באור השבת. (כמובן, אא"כ נמלך וכו').
אאל"ט הדוגמא שהוא כותב שם זה שאם בירך על שוקולד (שהוא ספק העץ) שהכל - לא יברך על תפוח העץ.
וה"ה הכא שאם בירך על החטיפים האלו (שהם ספק האדמה) שהכל - לא יברך על אבטיח האדמה.
אך אם בירך שהכל על משהו יברך ודאי על במבה אדמה
כמו שהשיב לי הראשל הרב יצחק בשות יד בתשובה
וכן אמר לי הרב ללוש בע'פ
מאי שנא אבטיח מבמבה?
 
מאי שנא אבטיח מבמבה?
על מה השאלה בדיוק?
אני כתבתי שמי שבירך על דבר שהוא ספק שהכל וספק האדמה (את אחד מהברכות) פטר גם את הדברים שברכתם כפי הברכה השניה המסופקת שלא בירך אותה.
דין נוסף, שבמבה זה בכלל לא ספק, ולכן מי שבירך על דבר מסויים שהכל לא פטר את הבמבה.
מה השאלה כעת?
 
על מה השאלה בדיוק?
אני כתבתי שמי שבירך על דבר שהוא ספק שהכל וספק האדמה (את אחד מהברכות) פטר גם את הדברים שברכתם כפי הברכה השניה המסופקת שלא בירך אותה.
דין נוסף, שבמבה זה בכלל לא ספק, ולכן מי שבירך על דבר מסויים שהכל לא פטר את הבמבה.
מה השאלה כעת?
צריך לעיין בזה, וכעת מחמת השעה אין מוחין.
 
צריך לעיין בזה, וכעת מחמת השעה אין מוחין.
לגבי מאי שנא מבמבה התשובה
שאני שאלתי באופן כללי אם בירך שהכל נגיד על מים או מרשמלו אם יברך אח''כ על במבה
ועל זה הרבנים הראשל והרב ללוש ענו לי שיברך אדמה אח''כ ולא נאמר סבל כמו שבזמנו אח' תלמידי מרן הגדולים ענה לי
כמובא בשות יד בתשובה
ואילו אם בירך על אפרופו שהכל ואח'כ רוצה במבה
אז אני מבין שהרב ללוש יודה שלא יברך שוב
 
חזור
חלק עליון