• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מזון כשר בטעם(איסור) חזיר וכדו'

Boris.b

Active member

ד"ת אלו לכבוד נר"ן של מרן זיע"א רבינו עובדיה יוסף זצוקללה"ה​

שאלה:האם מותר לייצר מזון כשר שטעמו דומה לחזיר?​

שאול נשאל מו"ר הרב זמיר כהן שליט"א מאת בעל תשובה שעלה מברית המועצות:
בהיותי חופשי הורגלתי לאכול דבר אחר (חזיר), רח"ל, ומאז זכיתי בס"ד לשוב לצור מחצבתי קשה עלי ההתמודדות עם תאוות אכילת החזיר. כעת נודע לי על ידי אנשי מדע, כי בעזרת תרכובות שונים ניתן לייצר מזון כשר למהדרין, שטעמו ממש כטעם החזיר!
האם אכן יש רשות להכין מאכלים שכאלו ולאכלם?(אתר הידברות)
תשובה
מסופר במסכת חולין (דף ק"ט עמוד ב')[1]: אמרה ליה ילתא (אשתו של רב נחמן) לרב נחמן: מכדי (הרי), כל דאסר לן רחמנא שרא לן כוותיה - כל שאסרה לנו התורה, התירה לנו כנגדו דבר לו, כמו שלמשל אסר לן דמא (דם) - שרא (התיר) לן כבדא (כבד[2])... אסר לנו חזיר - התיר לנו מוחא דשיבוטא - מוח של דג הנקרא שיבוטא, שטעמו כטעם החזיר... אם כן, ביקשה ילתא: בעינן למיכל בשרא בחלבא - רוצה אני לאכול מאכל שטעמו כטעם בשר וחלב! אמר להו רב נחמן לטבחי: זויקו לה כחלי - צלו לה על שיפוד את ה'כחל' (העטין של הפרה שממנו חולבים את החלב).
וסיפר רבינו החיד"א (פתח עיניים שם): מעשה בגביר נכבד שחקר בענין המָן (שהיה משתנה והיה טעמו כטעם הדבר שחפץ): מה יהיה אילו יחשוב האדם לאכול חזיר או שאר איסורין, וטעמן במן - האם נחשב הדבר שעשה איסור, או לא?
והשבתי לו על סמך סוגיית הגמרא דלעיל, שמכיון שיודע כי מה שאוכל הוא היתר - די בזה. והראיה לכך היא מ-ילתא, שאמרה שחפצה לאכול בשרא בחלבא, ואמר להו רב נחמן לטבחי זויקו לה כחלי (תנו לה כחל בשפוד, רש"י). יוצא איפוא, שאפילו טועם טעם איסור, מאחר ומה שאוכל יודע שהוא היתר - אין בדבר איסור.
והוסיף החיד"א: ועוד, שזה היה מעשה שמים להתהפך המן כפי מה שרוצה האדם לטעום, ואם חשב לאכול איסור - המן לא היה מתהפך, אילו היה עושה איסור בזה, ועל כורחך שאין בדבר חשש.
לאור הדברים, לכאורה נוכל להשיב ליהודי היקר כי היות והמאכל שאוכל הינו כשר, אף שטעמו כטעם חזיר - מותר הדבר.ע"כ.
וקשיא לי שבימים אלו התפרסם בתקשורת העולמית על הכשר הכי גדול בתבל ה-ou שסירב בכל תוקף לתת הכשר למוצר שכל המרכיבים בו יהיו כשרים למהדרין כבקשת נותני ההכשר ורק טעמו כחזיר (מצורף צילום להלן),ונוראות נפלאתי איך נעלם מהם דברי הגמרא הנ''ל והפתח עיניים למרן החיד"א ומי יבוא אחר המלך? ובר מין דין אפילו שתאמר להחמיר שסוף סוף זה לא ראוי ואין מצווה לחפש לאכול טעם של חזיר בצורה כשרה זה אולי לאדם פרטי אבל הכא הרי בכך יכולים להציל רבבות רבבות שיאכלו את המוצר הזה גם בלי השגחה והוי בכלל את אשר התרת אסרתי...(ודמיא לכאורה להא שפסק מרן זיע"א לתת הכשר למסעדה שמגישה אחר הארוחה גלידה חלבית ,וכן לתת הכשר למסעדות שמוכרים בשר בתשעת הימים, וכן להדפיס עיתון כשר בחול המועד להציל את מה שאפשר)
וה' יאיר עיננו בתורתו אמן.

Screenshot_20211008-023953~2.jpg
 

ד"ת אלו לכבוד נר"ן של מרן זיע"א רבינו עובדיה יוסף זצוקללה"ה​

שאלה:האם מותר לייצר מזון כשר שטעמו דומה לחזיר?​

שאול נשאל מו"ר הרב זמיר כהן שליט"א מאת בעל תשובה שעלה מברית המועצות:
בהיותי חופשי הורגלתי לאכול דבר אחר (חזיר), רח"ל, ומאז זכיתי בס"ד לשוב לצור מחצבתי קשה עלי ההתמודדות עם תאוות אכילת החזיר. כעת נודע לי על ידי אנשי מדע, כי בעזרת תרכובות שונים ניתן לייצר מזון כשר למהדרין, שטעמו ממש כטעם החזיר!
האם אכן יש רשות להכין מאכלים שכאלו ולאכלם?(אתר הידברות)
תשובה
מסופר במסכת חולין (דף ק"ט עמוד ב')[1]: אמרה ליה ילתא (אשתו של רב נחמן) לרב נחמן: מכדי (הרי), כל דאסר לן רחמנא שרא לן כוותיה - כל שאסרה לנו התורה, התירה לנו כנגדו דבר לו, כמו שלמשל אסר לן דמא (דם) - שרא (התיר) לן כבדא (כבד[2])... אסר לנו חזיר - התיר לנו מוחא דשיבוטא - מוח של דג הנקרא שיבוטא, שטעמו כטעם החזיר... אם כן, ביקשה ילתא: בעינן למיכל בשרא בחלבא - רוצה אני לאכול מאכל שטעמו כטעם בשר וחלב! אמר להו רב נחמן לטבחי: זויקו לה כחלי - צלו לה על שיפוד את ה'כחל' (העטין של הפרה שממנו חולבים את החלב).
וסיפר רבינו החיד"א (פתח עיניים שם): מעשה בגביר נכבד שחקר בענין המָן (שהיה משתנה והיה טעמו כטעם הדבר שחפץ): מה יהיה אילו יחשוב האדם לאכול חזיר או שאר איסורין, וטעמן במן - האם נחשב הדבר שעשה איסור, או לא?
והשבתי לו על סמך סוגיית הגמרא דלעיל, שמכיון שיודע כי מה שאוכל הוא היתר - די בזה. והראיה לכך היא מ-ילתא, שאמרה שחפצה לאכול בשרא בחלבא, ואמר להו רב נחמן לטבחי זויקו לה כחלי (תנו לה כחל בשפוד, רש"י). יוצא איפוא, שאפילו טועם טעם איסור, מאחר ומה שאוכל יודע שהוא היתר - אין בדבר איסור.
והוסיף החיד"א: ועוד, שזה היה מעשה שמים להתהפך המן כפי מה שרוצה האדם לטעום, ואם חשב לאכול איסור - המן לא היה מתהפך, אילו היה עושה איסור בזה, ועל כורחך שאין בדבר חשש.
לאור הדברים, לכאורה נוכל להשיב ליהודי היקר כי היות והמאכל שאוכל הינו כשר, אף שטעמו כטעם חזיר - מותר הדבר.ע"כ.
וקשיא לי שבימים אלו התפרסם בתקשורת העולמית על הכשר הכי גדול בתבל ה-ou שסירב בכל תוקף לתת הכשר למוצר שכל המרכיבים בו יהיו כשרים למהדרין כבקשת נותני ההכשר ורק טעמו כחזיר (מצורף צילום להלן),ונוראות נפלאתי איך נעלם מהם דברי הגמרא הנ''ל והפתח עיניים למרן החיד"א ומי יבוא אחר המלך? ובר מין דין אפילו שתאמר להחמיר שסוף סוף זה לא ראוי ואין מצווה לחפש לאכול טעם של חזיר בצורה כשרה זה אולי לאדם פרטי אבל הכא הרי בכך יכולים להציל רבבות רבבות שיאכלו את המוצר הזה גם בלי השגחה והוי בכלל את אשר התרת אסרתי...(ודמיא לכאורה להא שפסק מרן זיע"א לתת הכשר למסעדה שמגישה אחר הארוחה גלידה חלבית ,וכן לתת הכשר למסעדות שמוכרים בשר בתשעת הימים, וכן להדפיס עיתון כשר בחול המועד להציל את מה שאפשר)
וה' יאיר עיננו בתורתו אמן.

הצג קובץ מצורף 1745
והלום ראיתי דברי מרן הראשון לציון שליטא בשיעור השבועי פרשת נח תשפ"ב (מצורף קובץ להלן) סעיף יט הערה 8 שכתב וז"ל:
באו אצלי לפני כמה שנים, אנשים שייצרו בשר חזיר צמחוני, לא אמיתי, וקיבלו הסכמה מרב אחד, ובאו לרבנות וביקשו אישור. לא הסכמתי, בשום פנים ואופן. אמרו לי, וכי אתה גוזר גזרות מדעתך?! אמרתי, זו הנהגה משלחן ערוך החמישי, הרחק מן הכיעור ומן הדומה לו (חולין מד) ע"כ.
ואחרי האלף מחילות לא זכיתי להבין מדוע לא לאשר להם לפי מה שביארנו לעיל.(ואולי יש לומר שבמקרה הזה שאני שאם לא יקבלו היתר מהרבנות אז בכלל לא יוכלו לשווק מוצר זה כלל (כמו שנהוג כיום בארץ)ואז אין חשש של רבים שיאכלו ללא השגחה כמו החששא לעיל במוצר של חו''ל,ולכן מרן שליטא גדר מגדר).
 

קבצים מצורפים

  • השיעור השבועי - נח -.pdf
    1.3 MB · צפיות: 3
חזור
חלק עליון