• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

מטריית 'מגן השבת'

ס"ט

Well-known member
בקובץ 'שבתי' העוסק בענייני שבת, הובאה תשובתו של הגאון הגדול הרב ברוך שרגא שליט"א בעניין מטריה זו (שיוצרה עבור שב"ק), והעלה בדב"ק שם לאסור השימוש בה בשבת. האם מישהו מחברי הפורום היקרים נתקל במטרייה זו וראה כיצד היא פועלת.
 
למען הסרת המכשול. אני פרסמתי זאת כאן באחד האשכולים, ואני חוזר וכותב כאן. כי אי אפשר לכתוב את זה שם, בפינה של שאל הרב:
הרה"ג אברהם אבידר שליט"א, מח"ס שו"ת אדני פז ועוד, עוד בתאריך יב חשון השנה, כתב על כך תשובה. ואמר לי לאחר בירור העניין מכל וכל, שאין להתיר עניין זה. והוסיף ואמר לי, כי שלח אברך יקר למרן שליט"א, ואמר כי הוא לא מתיר את זה, ולא כמו שפרסמו בשמו שהוא התיר את זה (מגן השבת).

לאחר מכן הוסיף ואמר לי, ששאל את חתנו של הרב אביגדור נבנצל, ואמר כי דיבר עמו בשבת על זה, והוא לא מתיר את זה. ולא כמו שפרסמו מגן השבת שהוא מתיר.

עוד סיפר לי, ששלח את שליח אל הרב ציון בוארון, שפרסמו בשמו שמתיר את מגן השבת, ואמר הרב ציון בוארון שלוש פעמים "אני חוזר בי, אני חוזר בי, אני חוזר בי".
 
איני מסכים עם דבריו בדקה 34 ו 10 שניות. כי הסיבות שהוא אסר זה מפני שיש מראית עין בדרבנן והרבה מתירים בזה כמפורסם תשובתו של הרב עובדיה ביחוו"ד ועוד, ודבר שני הרבה סוברים שאין איסור אוהל שלוקח בידו ואם כן הדבר צריך לצאת בהיתר
 
איני מסכים עם דבריו בדקה 34 ו 10 שניות. כי הסיבות שהוא אסר זה מפני שיש מראית עין בדרבנן והרבה מתירים בזה כמפורסם תשובתו של הרב עובדיה ביחוו"ד ועוד, ודבר שני הרבה סוברים שאין איסור אוהל שלוקח בידו ואם כן הדבר צריך לצאת בהיתר
עיין בתשובת הנודע ביהודה, תניינא סימן ל
 
וגם לשיטתו שזה יגרום בלבול הרי זה גזירה לגזירה כי גם אם יהיה בלבול לא יעברו אל על דרבנן לכמה אחרונים
כתב הנודע ביהודה תניינא (סי' ל) שאפילו אם כבר פתח את המטריה מער"ש, יש לאסור משום מראית העין. והוא הדין בנ"ד שיש אהל קרוע בראש המריה, כי תכנית המטריה הנז"ל הוא כשארהמטריות זולת האהל שבראשה, שאינו ניכר כל כך. וכן כתב הגאון האדר"ת בדבר עובר אורח הנד"מ (מהדורת מכון המאור, אות צו עמ' קכה) שהגאון ר' אלעזר משה הלוי מפינסק מח"ס אהל משה הסכים בדעתו שמותר לשאת במטריה ביו"ט, אם נפתחה בערב יו"ט, וכן עשה מעשה בעצמו, אך לעזו עליו הרבה, והוכרח להכריז שחוזק בו מהוראתו. ע"ש.
 
1. אנחנו לא גוזרים מראית עין מעצמנו כמו שכתב הפר"ח ועוד כמפורסם
2. ומה בכך שלועזים? הרב עובדיה לעזו עליו הרבה מפסקיו כמו האתיופים שהתיר , ופסיק רישה בדרבנן, ופלאטה של שבת ועוד ועדוד כנודע
3. אם נעשה ניכר לפי דבריך עם כיתוב וצבע אז כן יהיה מותר
 
איני מסכים עם דבריו בדקה 34 ו 10 שניות. כי הסיבות שהוא אסר זה מפני שיש מראית עין בדרבנן והרבה מתירים בזה כמפורסם תשובתו של הרב עובדיה ביחוו"ד ועוד, ודבר שני הרבה סוברים שאין איסור אוהל שלוקח בידו ואם כן הדבר צריך לצאת בהיתר
של נעליך מעל רגליך מדובר באחד מגדולי הדור הנוכחי
שמרן פוסק הדור לא עולה לבמות באירועים אם הוא יודע שהוא בדרך
ומרן הרב עובדיה מזכיר אותו בכמה מקומות בספריו ..
לא נכון ולא ראוי לכתוב לא מסכים עם דבריו למה הוא צריך את ההסכמה שלך ???
אתה יכול להקשות על דבריו בדרך כבוד ....
 
אז אני מתקן, במחילת כבוד תורתו אני חושב אחרת. ויש לי הוכחות למה שאני אומר, לדוגמא, הוא אומר בדרשה שלו שהש"ך כתב בסימן פז ביו"ד שגוזרים מראית העין באיסור דרבנן, אבל מצד שני הוא לא הזכיר את דעת הרמ"א שחולק, ואת מרן היחוו"ד בעצמו שכתב לחלוק על הש"ך!
אני יודע מה הרבה עובדיה פסק בדברים אלו, והוא אומר דברים שונים ממנו. תבדקו אותי
ודבר שני - מי קובע למי יש כתפיים ולמי לא?! אם אני נבחנתי באותם מבחנים שהוא עשה והבנתי את החומר אני חושב שאני יכול להביע את דעתי (בכבוד) וזה זכותי
 
אני מכיר את התשובה של הרב אבידר שנאמרה למעלה, מי שיפתח חזון עובדיה חלק ה בדיני אוהל על מה שכתב על מטריה יראה שהשיעור שלו בנו על אותם מראה מקומות, אולם הטענה היחידה שהוא לכאורה לא הוכיח זה - מי אמר שאני לא יכול לצרף את כל החולקים והמקילים ולהורות היתר, ודבר שני החזון עובדיה עצמו סיים בהערה, "ויש עוד להאריך בדבר", וכי למה? כי בוודאי שיש מקום להתיר הדבר. הרי מרן זצוק"ל עצמו התיר הרבה דברים שהיו עליהם רעש גדול בעולם התורה, למה קשה לאנשים לבוא ולקבל מאחרים?!...
 
מי יכול להביא מכל התורה ראיה שאני לא יכול לצרף את כל המקילים בדבר, וכי בדרבנן של מטריה לפי הרמב"ם והראש ומרן, לא מספיק כל הצירופים, אנשים מקילים בדברים הרבה יותר חמורים שיש בהם פחות היתרים!
 
 
חזור
חלק עליון