• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מישהו לומד תניא?

אני לומד ומתפעל מאוד מהדברים היסודיים שמבוארים שם, ומאוד ממליץ ללמוד בספר זה, כי הוא בכלל לא בסגנון של ספרי החסידות המוכרים, אלא מבואר בו יסודות במהות של כל יהודי שמאוד כדאי לדעת
ואני זוכר בבירור ששמעתי ממרן רבינו עובדיה שדיבר בשבח הספר הזה, ואמר משהו כמו "כל מי שלומד בו מרגיש איזה קדושה"
 
אני לומד ומתפעל מאוד מהדברים היסודיים שמבוארים שם, ומאוד ממליץ ללמוד בספר זה, כי הוא בכלל לא בסגנון של ספרי החסידות המוכרים, אלא מבואר בו יסודות במהות של כל יהודי שמאוד כדאי לדעת
ואני זוכר בבירור ששמעתי ממרן רבינו עובדיה שדיבר בשבח הספר הזה, ואמר משהו כמו "כל מי שלומד בו מרגיש איזה קדושה"
למדת עם פירוש כלשהו?
 
למדת עם פירוש כלשהו?
כפי שכתבתי כאן כמה פעמים אני מתנגד לפירושים למיניהם אלא משתדל להבין הכל לבד וגם ב"ה מצליח להבין הרבה יותר טוב מאחרים שיש להם פירוש ביד.
ואל תחשוב שהתניא לא הצליח להכניע את הגאוה שלי, כי ממילא אינך מכיר אותי...
 
מישהו מהחברים כאן לומד תניא?
מישהו יודע את דעתו של מרן שליט"א על לימוד בספרי חסידות כסדר?
אני זוכר ששמעתי מפומיה דמרן הראש"ל שליט"א בעצמו שאמר: "שמרן זצ"ל מעולם לא למד תניא!!! ולכן גם הוא לא לומד תניא!!! ליקוטי מוהר"ן ידוע שלמד מדי פעם... ויותר אהב לקרוא סיפורי חסידים שמלהיבים את הנפש לעבודת ה'" ע"כ.
אבל צריך להבין שכל אדם צריך ללמוד לפי הנפש שלו, יש אחד שמתחבר לחסידות, יש אחד הלכה, יש אחד גמרא, וכתוב בס' חסידים שמי שלא לומד לפי אוות נפשו יענש על כך... לכן מי שנמשך לתניא, אין בעיה שילמד, כל אחד לפי שורש נשמתו ודו"ק.
 
נערך לאחרונה:
גם בילקוט יוסף מובא מספר התניא
רוב מה שבילקוט יוסף מוזכר ספר התניא, הוא פוסק קדמון (אחד מהראשונים) [כמדומני הוא קיצור של שבלי הלקט], לא ספר התניא של ר' שניאור זלמן מלאדי.

אמנם ראיתי שכתב:
1670960345902.png
וכן כתב:
1670960306999.png
וכן:
1670960187316.png
וכן:
1670960752559.png

וכן הזכירו בעוד כמה מקומות (כמו בסי' ג' סעיף כ' ובילקו"י ברכות הנדפ"מ ח"א עמ' תרפ"ט), ואצ"ל שאת שו"ע הרב או אפי' את סידורו של בעל התניא, כן מזכיר.
 
נערך לאחרונה:
רוב מה שבילקוט יוסף מוזכר ספר התניא, הוא פוסק קדמון (אחד מהראשונים) [כמדומני הוא קיצור של שבלי הלקט], לא ספר התניא של ר' שניאור זלמן מלאדי.

אמנם ראיתי שכתב:
הצג קובץ מצורף 6384
וכן כתב:
הצג קובץ מצורף 6383
וכן:
הצג קובץ מצורף 6382
וכן:
הצג קובץ מצורף 6385

וכן הזכירו בעוד כמה מקומות (כמו בסי' ג' סעיף כ'), ואצ"ל שאת שו"ע הרב או אפי' את סידורו של בעל התניא, כן מזכיר.
בדיוק על דברים כעין אלו כוונתי ולאו דווקא ענייני הלכה
 
אני זוכר ששמעתי מפומיה דמרן הראש"ל שליט"א בעצמו שאמר: "שמרן זצ"ל מעולם לא למד תניא!!! ולכן גם הוא לא לומד תניא!!! ליקוטי מוהר"ן ידוע שלמד מדי פעם... ויותר אהב לקרוא סיפורי חסידים שמלהיבים את הנפש לעבודת ה'" ע"כ.
אבל צריך להבין שכל אדם צריך ללמוד לפי הנפש שלו, יש אחד שמתחבר לחסידות, יש אחד הלכה, יש אחד גמרא, וכתוב בס' חסידים שמי שלא לומד לפי אוות נפשו יענש על כך... לכן מי שנמשך לתניא, אין בעיה שילמד, כל אחד לפי שורש נשמתו ודו"ק.
מאוד מאוד קשה לי להאמין שרבינו עובדיה לא למד ספר התניא. נכון שהוא לא השקיע בו ללומדו בע"פ כמנהג החבדי"ם [פגשתי ידיד כזה שנתחב"ד באושר עד ואמרתי לו שאני לומד תניא ומיד התחיל לומר את כל אותו הפרק בע"פ], אבל כמה אלפי ספרים שהיו לו בבית הוא למד ומסתמא שגם התניא בכללם.
 
מאוד מאוד קשה לי להאמין שרבינו עובדיה לא למד ספר התניא. נכון שהוא לא השקיע בו ללומדו בע"פ כמנהג החבדי"ם [פגשתי ידיד כזה שנתחב"ד באושר עד ואמרתי לו שאני לומד תניא ומיד התחיל לומר את כל אותו הפרק בע"פ], אבל כמה אלפי ספרים שהיו לו בבית הוא למד ומסתמא שגם התניא בכללם.
אם אצל מרן זצ"ל חזרת הש"ץ היה כבר בגדר ביטול תורה, וכמו שאני ראיתי כמה פעמים שיצא לאחר "מודים" לחזור ללמוד, יתכן מאד שהזמן של מרן היה מצומצם כמו סרגל, ומה שהיה צריך ללמוד למה שנוגע לכתיבת ספריו וללימוד ההלכה היה לומד, ומה שלא היה שם בצד!!! [אולי לומד בעולם האמת "תניא" עם האדמו"ר הזקן בעצמו א"א לדעת], דאל"כ אולי נאמר שמרן למד גם את ספר היצירה וספר רזיאל המלאך... ועוד.... ועוד.. בוודאי שרחוק מלומר כן, כי מרן כל דקה אצלו היתה בוערת לכתיבת הספרים ועיון הלכה שזה היה משוש חייו, וזה היתה כוונת מרן הראש"ל שכך שמעתי ממנו באוזניי. ופעם אמר לי מרן הראש"ל שליט"א שכל מגמתו ועיסוקו כל ימיו היה רק בעיון ההלכה ולא בדברים אחרים, וגם היה משקיע מאוד בתפילה, היה מתפלל בדמעות שליש ותחנונים לזכות לתורה ולבנים צדיקים.
 
אם אצל מרן זצ"ל חזרת הש"ץ היה כבר בגדר ביטול תורה, וכמו שאני ראיתי כמה פעמים שיצא לאחר "מודים" לחזור ללמוד, יתכן מאד שהזמן של מרן היה מצומצם כמו סרגל, ומה שהיה צריך ללמוד למה שנוגע לכתיבת ספריו וללימוד ההלכה היה לומד, ומה שלא היה שם בצד!!! [אולי לומד בעולם האמת "תניא" עם האדמו"ר הזקן בעצמו א"א לדעת], דאל"כ אולי נאמר שמרן למד גם את ספר היצירה וספר רזיאל המלאך... ועוד.... ועוד.. בוודאי שרחוק מלומר כן, כי מרן כל דקה אצלו היתה בוערת לכתיבת הספרים ועיון הלכה שזה היה משוש חייו, וזה היתה כוונת מרן הראש"ל שכך שמעתי ממנו באוזניי. ופעם אמר לי מרן הראש"ל שליט"א שכל מגמתו ועיסוקו כל ימיו היה רק בעיון ההלכה ולא בדברים אחרים, וגם היה משקיע מאוד בתפילה, היה מתפלל בדמעות שליש ותחנונים לזכות לתורה ולבנים צדיקים.
אתה כותב דברים לא נכונים בשום אופן!!! אני עשרות שנים הרבה יותר ממך התפללתי עם רבינו עובדיה ומעולם לא ראיתי שיצא ללמוד אחרי מודים! אולי הלך לבית הכסא, אבל ללמוד על חשבון התפילה זה בשום פנים ואופן לא היה ולא נברא.
 
אם אצל מרן זצ"ל חזרת הש"ץ היה כבר בגדר ביטול תורה, וכמו שאני ראיתי כמה פעמים שיצא לאחר "מודים" לחזור ללמוד, יתכן מאד שהזמן של מרן היה מצומצם כמו סרגל, ומה שהיה צריך ללמוד למה שנוגע לכתיבת ספריו וללימוד ההלכה היה לומד, ומה שלא היה שם בצד!!! [אולי לומד בעולם האמת "תניא" עם האדמו"ר הזקן בעצמו א"א לדעת], דאל"כ אולי נאמר שמרן למד גם את ספר היצירה וספר רזיאל המלאך... ועוד.... ועוד.. בוודאי שרחוק מלומר כן, כי מרן כל דקה אצלו היתה בוערת לכתיבת הספרים ועיון הלכה שזה היה משוש חייו, וזה היתה כוונת מרן הראש"ל שכך שמעתי ממנו באוזניי. ופעם אמר לי מרן הראש"ל שליט"א שכל מגמתו ועיסוקו כל ימיו היה רק בעיון ההלכה ולא בדברים אחרים, וגם היה משקיע מאוד בתפילה, היה מתפלל בדמעות שליש ותחנונים לזכות לתורה ולבנים צדיקים.
אז איך גליונות ספרי הלשם והעץ חיים שלו התמלאו בהערות מכת"י?
 
חזור
חלק עליון