• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מי שמתפלל מנחה עם אשכנזים שלא אומרים תחנון בבין השמשות האם יאמר לבדו? | גליון 7 אות ד

שאלה: כידוע אדם שמתפלל עם האשכנזים שלא אומרים תחנון ביום פטירת צדיק, הוא צריך לומר לבדו תחנון. ואין בכך משום "לא תתגודדו" כי הם עושים טעות שלא אומרים תחנון. כך שמעתי מהגאון הרב יעקב יוסף זצ"ל.

רציתי לשאול, באופן שאדם מתפלל עם אשכנזים, שכן אומרים תחנון בד"כ. אבל הוא מתפלל איתם מנחה, ועד שמסיים החזן את חזרת הש"צ כבר עברה השקיעה, והם נוהגים שלא לומר תחנון בבין השמשות, ואילו מנהגנו לומר תחנון בבין השמשות. האם בכהאי גוונא לא יאמר תחנון, בגלל שהוא נמצא עם הציבור?

תשובה: צריך לדעת לגבי מה שכתב השואל, שהוא שמע בשם הגאון הרב יעקב יוסף זצ"ל, זה מובא גם בילקוט יוסף (סימן קלא הלכה ל"ג) ושם מבואר, שאדם שמתפלל במקום שלא אומרים תחנון בגלל יארציט וכדומה, הוא צריך לומר לבדו את הוידוי, כי יש להם טעות בהלכה ולמנהג הזה אין יסוד.

אבל כאשר יש מחלוקת בפוסקים, כגון האם בבין השמשות צריך לומר וידוי או לא. הם יכולים שלא לומר וידוי, כי יש אומרים שכבר התחילה התגברות הדינים. וכן יש בזה חילוקי מנהגים, ולכן זה לא מנהג בלי יסוד, וממילא המתפלל עימהם אינו אומר תחנון, משום ששיך בזה לא תתגודדו, וכן שלא לפרוש מן הציבור[1].

למסקנה: כאשר אדם מתפלל עם ציבור שלא אומרים וידוי בבין השמשות, יש לנהוג כמותם. הן משום לא תתגודדו, והן משום "אל תפרוש מן הציבור".



[1] ואף שבעיקר הדין יש מקום לפלפל בזה, אבל כך היא ההנהגה הנכונה.
 
אך למעשה, רבים נוהגים שאם הסתיימה התפילה והוא עדיין זמן בין השמשות, ובמיוחד אם התפלל במקום שלא אומרים כלל תחנון במנחה קטנה, אומר ומשלים התחנון לאחר התפילה.
 
ששיך בזה לא תתגודדו, וכן שלא לפרוש מן הציבור
לכאורה כל עיקר אמירת תחנון אינו אלא רשות ומנהג שנהגו וקי''ל שמנהג אין לא תתגודדו
וגם אל תפרוש לכאורה לא שייך בנד''ד כמו שכתב החידא לגבי עשרת הדברות שכל שעושה משום ענין הלכתי אין לחוש וצ''ע
 
לפני כמה שנים הרב הראשל הגיע לבני ברק לבי''ה של הרב רב רביוב שליט'א
וא' הרבנים המקדימים סיפר שהגיע עם מרן לחו''ל והתפללו שם שחרית או מנחה ולא אמרו תחנון אותם האשכנזים או החסידים

ואותו רב תמה על הראשל שגם לא אמר תחנון אלא המשיך כסדר את התפילה

או אז לאחר סיומה שאל הרי לימדנו רבנו שאם החסידים לא אומרים תחנון ביום של פטירת אדמו'ר או צדיק אין צריך להתחשב אלא לומר תחנון?
השיב לו הראשל אמת אך במה דברים אמורים דוקא שיודע שלא אמרו תחנון בגלל סיבה של פטירת צדיק אך אם אין יודע מה הסיבה אין צריך לברר ויכול להימנע מתחנון.
איני זוכר באיזה שנה לבית הכנסת הזה ואיני יודע מה שם הרב
וכל מה שכתבתי הוא אגב ולא בטוח שעונה על השאלה של פותח השרשור שליט'א
 
חזור
חלק עליון