• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מלאכת מלבן ללא מים

אבסר

Member
כידוע הש"ע מתיר ניעור אבק מבגד בשבת. לכאורה, זהו משום דס"ל למרן שאין מלבן כלל ללא מים.


האם לפ"ז ניתן להסיק דלבני עדות המזרח אפשר להקל על הבה"ג שאוסר לקלוף תבשיל מבגד, וגם אפשר להקל כמו הט"ז שמותר להסיר מראה טיט. בשני מקרים אלו, אין שום מים.


אני מסתפק בגלל שהש"ע עצמו בסעיף ה' מביא איסור לצחצח בגד ללא מים וגם בסעיף ז' מביא איסור לשפשף טיט.
 
כידוע הש"ע מתיר ניעור אבק מבגד בשבת. לכאורה, זהו משום דס"ל למרן שאין מלבן כלל ללא מים.


האם לפ"ז ניתן להסיק דלבני עדות המזרח אפשר להקל על הבה"ג שאוסר לקלוף תבשיל מבגד, וגם אפשר להקל כמו הט"ז שמותר להסיר מראה טיט. בשני מקרים אלו, אין שום מים.


אני מסתפק בגלל שהש"ע עצמו בסעיף ה' מביא איסור לצחצח בגד ללא מים וגם בסעיף ז' מביא איסור לשפשף טיט.

אולי יש לחלק בין ניעור ושפשוף?

ז"א שבניעור בעינן מים ואילו בשפשוף לא בעינן.
 
לא מוכרח שאין שום איסור בניעור אבק, שאפשר שיש איסור מדרבנן, ומן הטל יש איסור דאורייתא וכ"כ במעשה רקח. ואולם מרן הרב עובדיה זצ"ל היקל בזה לפי הבנתו בדעת מרן.
 
חזור
חלק עליון