דבריו צע"ג, שהרי אפילו בתה מותר לערות מכלי שני, שהכלל הוא עירוי מכלי שני ככלי שלישי. ובקוליס האיספנין אסור אפילו מכלי שלישי.ונכון להחמיר שלא לערות אף מכלי שני, שיש והמרכיבים הם מקלי הבישול. אבל מכלי שלישי יש להקל לערות עליהם.
מעניין לעניין (שלא) באותו עניין... ראיתי שבהליכות שבת ח"ב כתב שאין להכניס תיון לתוך כוס מים חמים בכלי שני (אלא רק בכלי שלישי), וכתב המקור מדברי המשנ"ב, וכן החזו"ע וכן האול"צ.דבריו צע"ג, שהרי אפילו בתה מותר לערות מכלי שני, שהכלל הוא עירוי מכלי שני ככלי שלישי. ובקוליס האיספנין אסור אפילו מכלי שלישי.
נכון שהדבר אינו מדויק כ"כ, אולם אין זו השגה, שהרי במקורות בעמ' שע"ט כתב הרב ומ"מ נ"ל שנכון להחמיר [ולא רק 'וטוב' להחמיר] בזה ולחוש להאחרונים הנ"ל. אמנם נראה שע"י עירוי מכל שני יש להקל גם למעשה וכו' עי"ש. כלומר שבנתינה לכלי שני אין להקל למעשה.ומה תמהתי לראות שבמקור שהביא מהחזו"ע (שבת ד' עמ' שע"ח) כתב במפורש שהדבר מותר, ורק סיים שיש חולקים וטוב להחמיר, אך בוודאי שלא כתב לאסור. ותמהתי מאוד מפני מה הביא בהליכות שבת המקור כדעת החולקים ולא הביא את דעת מרן האמיתית (או לפחות להעלימה)...
לי נראה שהראשל״צ כתב כן להמנע ממחלוקת בעניין כלי שני, אבל להלכה ודאי שיש להקל כמו שהבאת מהיבי״ע.דבריו צע"ג, שהרי אפילו בתה מותר לערות מכלי שני, שהכלל הוא עירוי מכלי שני ככלי שלישי. ובקוליס האיספנין אסור אפילו מכלי שלישי.
שו"ת יביע אומר חלק ז - אורח חיים סימן מ
אמנם נראה שעל ידי עירוי מכלי שני על עלי התה שבכלי שלישי יש להקל גם למעשה, וזאת ע"פ מ"ש הפרי מגדים (א"א סימן שיח ס"ק לה), שמדברי המג"א (סימן תמז סוף סק"ט) משמע שעירוי מכלי שני הוי ככלי שלישי, ואינו אוסר בחמץ כלל, וכל שכן בשאר איסורים, ואפי' למ"ד כלי שני מפליט ומבליע, מ"מ עירוי שלו אינו מפליט, ובשבת ג"כ אפי' למ"ד שאסור לתת פת בתוך כלי שני, וכמ"ש הרמ"א בסעיף ה', מ"מ בכלי שלישי יש להקל. וכן הדין לגבי עלי התה, שאם מערה מים חמים לכלי שני ומשם לכוסות קטנים יש להקל. ע"כ. ומוכח מדבריו שגם בעירוי מכלי שני לכלי שלישי יש להקל. וכ"כ המשנה ברורה (סימן שיח ס"ק לה). ע"ש.
לא הבנת את דברי.לי נראה שהראשל״צ כתב כן להמנע ממחלוקת בעניין כלי שני, אבל להלכה ודאי שיש להקל כמו שהבאת מהיבי״ע.
אני הבנתי את דבריך, אולי אתה לא הבנת את דבריי.לא הבנת את דברי.
עירוי מכלי שני דינו ככלי שלישי. הרב יצחק כותב להחמיר בעירוי מכלי שני ולהקל בכלי שלישי, וחילוק זה אינו נכון.
לא ראיתי חולקים בזה.יש חולקים בעניין שכלי שני דינו ככלי שלישי, והראשל״צ חשש להם.
אכן אחרי העיון ביבי״א בפנים, קושייתך צודקת וצ״ע.לא ראיתי חולקים בזה.
גם אם כן, האם צריך להחמיר יותר מהפמ"ג, מהמ"ב ומהרב עובדיה? לא שמענו דבר כזה, בפרט לא הרב יצחק שאגוד בפסקי אביו לגמרי, וכנראה אשתמטתיה הלכה זו כשכתב מכתב זה.
דעת הגאון ערוך השלחן (סימן שיח ס"ק כח) להחמיר גם בעירוי מכלי שני, וז"ל: כיון שנתבאר דכל דבר שהדחתן זו היא גמר מלאכתן הוי בישול וחייב בשבת לפ"ז העשב שקורין טֵה שמערין עליהם חמין ודבר ידוע שבישולן קל ואפילו בכלי שני מתבשלים כמו שעינינו רואות "המערה עליהן חמין בשבת אפילו ע"י כלי שני חייב חטאת" ורבים נכשלים בזה, וכו', וסיים: והדרך הישר הוא להכין הסענ"ס מבעוד יום וכן אנו נוהגים. ע"ש.לא ראיתי חולקים בזה.
לא קשור. הערוך השולחן דיבר על 'תה'. גם המ"ב שכתב שעירוי ככלי שלישי - כתב להחמיר בתה אפילו בעירוי מכלי 'שלישי' משום שתה הוא בכלל 'קוליס האיספנין', ולא סתם 'קלי הבישול'.עת הגאון ערוך השלחן (סימן שיח ס"ק כח) להחמיר גם בעירוי מכלי שני, וז"ל: כיון שנתבאר דכל דבר שהדחתן זו היא גמר מלאכתן הוי בישול וחייב בשבת לפ"ז העשב שקורין טֵה שמערין עליהם חמין ודבר ידוע שבישולן קל ואפילו בכלי שני מתבשלים כמו שעינינו רואות "המערה עליהן חמין בשבת אפילו ע"י כלי שני חייב חטאת" ורבים נכשלים בזה, וכו', וסיים: והדרך הישר הוא להכין הסענ"ס מבעוד יום וכן אנו נוהגים. ע"ש.
איני יודע על איזה שו"ת מדובר.אבל בשו"ת מקור חיים (חאו"ח סימן ז) החמיר בזה גם בעירוי מכלי שלישי. ע"ש.
שים לב, הערה ראשונה.לא הבנת את דברי.
עירוי מכלי שני דינו ככלי שלישי. הרב יצחק כותב להחמיר בעירוי מכלי שני ולהקל בכלי שלישי, וחילוק זה אינו נכון.
אני משתדל מאוד לכתוב בלשון נקיה ומכובדת. איני חושב שצריך לתפוס אותי על כל 'פיפס' קטן של איזהו מקומן של לשונות כאלו ואחרים.האמת אומר, שמהרבה הודעות שלך אתה עומד מאוד על הגבול, ואף קצת חורג.
וז"ל המשנה ברורה (סימן שיח סקל"ט): וכ"ש לפי מה שמבואר בסעיף זה דיש דברים רכים קלי הבישול שמתבשלים אפילו בהדחה מכלי שני אפשר דיש בהעלים ג"כ חשש איסור דאורייתא אפילו באופן זה.גם המ"ב שכתב שעירוי ככלי שלישי - כתב להחמיר בתה אפילו בעירוי מכלי 'שלישי' משום שתה הוא בכלל 'קוליס האיספנין', ולא סתם 'קלי הבישול'.
אולי כבודו גם ישתדל מאוד לקיים שאר מצוות.אני משתדל מאוד לכתוב בלשון נקיה ומכובדת.