• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מנה חמה בשבת

משנה ברורה סימן שיח ס"ק לט
כ"ש לפי מה שמבואר בסעיף זה דיש דברים רכים קלי הבישול שמתבשלים אפילו בהדחה מכלי שני אפשר דיש בהעלים ג"כ חשש איסור דאורייתא אפילו באופן זה
 
חבל, הדבר מרחיק עוד הרבה מהפורום.
עברתי על כל דבריו ולא ראיתי שמץ של זלזול במרן שליט"א.
לחינם עטו עליו אולי כי באמת שאל שאלה חזקה...
במקום ללכת למרן שליט"א ולשאול לדעתו בזה, נכנסו עם השואל לקטנות (אולי רצו שיכתוב מרן...).
ראו בפורומים אחרים שמעולם ד"ז לא נחשבב לזלזול.
הגה בעצמך אם במקום לכתוב הרב יצחק היה כותב הגרעק"א וכדו' האם גם היו מתנפלים עליו ככה?!
לדעתי רגשי הנחיתות שלנו גורמים לנו לחפש התקפות על רבותינו כל הזמן, ושמישהו מעיז לשאול שאלה מיד הוא כבר מזלזל.
@דעת תורה ראוי להתנצלות מחו"ר הפורום, ולא הבנתי כלל למה הורחק [סתימת פיות???]
הבעיה לא הייתה כאן, אלא בכלל האשכולות, ורוב הדברים הדברים כבר נמחקו.
 
נערך לאחרונה:
חבל, הדבר מרחיק עוד הרבה מהפורום.
עברתי על כל דבריו ולא ראיתי שמץ של זלזול במרן שליט"א.
לחינם עטו עליו אולי כי באמת שאל שאלה חזקה...
במקום ללכת למרן שליט"א ולשאול לדעתו בזה, נכנסו עם השואל לקטנות (אולי רצו שיכתוב מרן...).
ראו בפורומים אחרים שמעולם ד"ז לא נחשבב לזלזול.
הגה בעצמך אם במקום לכתוב הרב יצחק היה כותב הגרעק"א וכדו' האם גם היו מתנפלים עליו ככה?!
לדעתי רגשי הנחיתות שלנו גורמים לנו לחפש התקפות על רבותינו כל הזמן, ושמישהו מעיז לשאול שאלה מיד הוא כבר מזלזל.
@דעת תורה ראוי להתנצלות מחו"ר הפורום, ולא הבנתי כלל למה הורחק [סתימת פיות???]
לא ראוי לאף התנצלות שבעולם אתה יכול לראות באשכולות אחרים חלק מחברי הפורום שחולקים כדרכה של תורה על מרן זצוק"ל וכן על בנו ממשיך דרכו מרן הראש"ל שליט"א ואף אחד ממנהלי הפורום לא חשב להוציאם בגלל זה... ולמה? את התשובה אני משאיר לך!! פשוט תסתכל בעצמך ותראה!!
מי שמדבר גבוהה גבוהה וחושב עצמו כביכול אין לדבריו מענה בכל קושיותיו.. ודברי מרן נדחים מפני דבריו, שהרי הוא הקשה קושיא דלית לה פירכא.. מקומו מחוץ לבית המדרש "פורום מורשת מרן"!
 
ואם ברור לו שכל הרכיבים מבושלים כ"צ, וגם הם ראויים לאכילה בפני עצמם קודם שייבשו אותם, רק בזה מותר לערות עליהם מים חמים מכלי ראשון. אבל קשה לדעת דבר זה בבירור.
שאלה במחילה, למה צריך שיהיו ראויים לאכילה מצד עצמם אחר שהם בושלו כ"צ (במידה וזו המציאות ומשמע ממרן כאן דבעינן תרתי), הרי אין מכה בפטיש באוכלין?

[הדברים נגזרו מתשובת מרן שליט"א בתחילת האשכול]
 
נערך לאחרונה:
מעניין לעניין (שלא) באותו עניין... ראיתי שבהליכות שבת ח"ב כתב שאין להכניס תיון לתוך כוס מים חמים בכלי שני (אלא רק בכלי שלישי), וכתב המקור מדברי המשנ"ב, וכן החזו"ע וכן האול"צ.
ומה תמהתי לראות שבמקור שהביא מהחזו"ע (שבת ד' עמ' שע"ח) כתב במפורש שהדבר מותר, ורק סיים שיש חולקים וטוב להחמיר, אך בוודאי שלא כתב לאסור. ותמהתי מאוד מפני מה הביא בהליכות שבת המקור כדעת החולקים ולא הביא את דעת מרן האמיתית (או לפחות להעלימה)...
היום ראיתי בדיני בישול (כמדומני פרק י"א) שכותב לאסור לתת מים חמים מהמיחם על מים צוננים, ובאחד המקורות כתב "הליכות עולם".
מי שראה את זה אמר לי שהרב עובדיה אוסר, כמו שכתוב שם.
ואני שכבר הייתי למוד ב'דיני המקורות' פתחתי בפנים, וכך נכתב (הליכו"ע ח"ד עמ' נט):
1724002727873.png
אז לא ש"אסור" אלא שאם צוננים מועטים, מותר ונכון להחמיר.

לכן, אם אני מבין נכון (ודן לכף זכות) יש לומר שמה שנכתב המקורות בספר הם לא המקורות להלכה שנכתבת. אלא המקורות מהם למד את ההלכה.
כלומר, שאחר העיון הוא מגיע למסקנא הלכתית, ואח"כ כותב את המקורות שדנו בכך. ולכן מחמת שפלוני כתב אסור ופלוני כתב להחמיר וכו', לכן הוא פסק לאסור. וא"כ פסיקתו מתבססת גם על מי שכתב להחמיר, וא"כ זה אחד המקורות לפסיקתו, אבל לא שמי שכתוב בסוגריים במקורות פסק כמו שפסק הוא עצמו בספר.
ויש ליתן את הדעת לכך בכדי למנוע מכשול, כי ראיתי שלומדים מכך הלכה. (כמו אותו אחד היום שתמה מכך על ההלכה ברורה שכתב להתיר, ובהליכות שבת הביא מהליכו"ע לאסור...)
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון