• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מנורת לד דאוריתא או דרבנן

שלום וברכה!
הרב יצחק יוסף שליט"א כתב בעלון האחרון פרשת שלח מנורת לד זה איסור דאוריתא אם משיהו יודע אם הרחיב על זה במקום אחר והאם ידוע עוד מגדולי הדור שסוברים ככה
תודה רבה!
 
שלום וברכה!
הרב יצחק יוסף שליט"א כתב בעלון האחרון פרשת שלח מנורת לד זה איסור דאוריתא אם משיהו יודע אם הרחיב על זה במקום אחר והאם ידוע עוד מגדולי הדור שסוברים ככה
תודה רבה!
בשיעור לא אמר בודאות שזה דאורייתא
אמר שיש חשש שזה דאורייתא ואין זה מוחלט לגמרי.
 
העתקה ממה שכתוב שם לגבי עצם פעולת הלד במציאות
הנה בקבצים תורניים בהם מתוארת פעולת הלד והדרך שבה הוא מאיר מחכמים הבקיאים בחשמל (ראה בקובץ המעין נא- ג עמ' 26 והלאה, ובקובץ אסיא פג- פד עמ' .91 ו בספר אורחות שבת פרק טז סעיף ח, ובס'שלחן שלמה ערכי רפואה ח"א עמ' קפה בהערה א. ועתה בקשתי עוד מאחד משומעי לקחי שיחפשבזה מן החדש, והביא לי מאתר "גלובס" גם כדלהלן) מתבאר כי נורת לד היא איננה כנורת להט,דהיינו שבה האור נוצר ללא חום כלל, אלא היא תופעה פיזיקלית של חומר שזוהר כתוצאה מזרם חשמלי העובר דרכו. ומזה דנו לגבי איסורו בשבת שהרי אין בנורה כזו משום הבערה ולא משום כיבוי, ואם שייך מוליד או בונה וכו', עיין בדבריהם. ומדבריהם מבואר(מה שפשוט בשכל כמובן) שבודאי שיש חומר המצוי בתוך הנורה (החומרים שמהם מיוצרת תאורת ה-LED הם מוליכים למחצה, ובהתאם היא מיוצרת בטכנולוגיה דומה לזו שקיימת במפעלי שבבים. ייצור המוליךלמחצה שעליו מבוסס ה - LED מתבצע על חומרים מגוונים יותר מאשר פרוסות סיליקון המשמשות במפעלי שבבים רגילים, כגון פרוסות ספיר- מתוך גלובס)
 
הרב יצחק יוסף שליט"א כתב בעלון האחרון פרשת שלח מנורת לד זה איסור דאוריתא אם משיהו יודע אם הרחיב על זה במקום אחר והאם ידוע עוד מגדולי הדור שסוברים ככה
כנראה נקט כן עפ"י החזו"א דאסור משום בונה, [ולהחזו"א פשוט דגם זה בכלל כל הדלקת חשמל שהוא מדאו'].

נ.ב
וכפי שכבר ציינו בתגו' לעיל.
 
כנראה נקט כן עפ"י החזו"א דאסור משום בונה, [ולהחזו"א פשוט דגם זה בכלל כל הדלקת חשמל שהוא מדאו'].
ממתי מרן זצ"ל ויבדל"ח מרן שליט"א חוששים לחזו"א?? הרי לפי זה צריכים להחמיר בכל חשמל שהוא מדאורייתא ומפורש לא כך...
נראה שהביאור בדרך אחרת וצ"ע
 
הרב בשיעור ההוא (בהעלותך כמדומני) אמר שאם יש כאן פעולה של חימום זה קרוב להיות דאורייתא, ועוד שיש שיטת החזו״א וכו׳

מדבריו הבנתי שהרב לא רצה להגיד שזה דרבנן בשביל שלא יבואו להקל בזה כל מיני קולות.
(לפני כ-9 שנים שמעתי את הרב דוד בשיעור שמותר לכבות נורת לד בשינוי כשזה מצער אותך בשינה)
 
הנה ציטוט מתוך האישור האחרון של מרן שליט"א.
אשמח אם יסבירו לי דבריו:
1686520088950.png
מה הכוונה במה שכתב ליפוף של מתכת... שיש בו משום בישול, הלא לפי הרמב"ם שהוא ראש המדברים בעניין זה, אינו אסור משום בישול או עד שיתיך הקש/ה וייעשה רך, או עד שיאדים, ובלד שניהם לא שייכים..
ואשמח לביאור.
 
מה הכוונה במה שכתב ליפוף של מתכת... שיש בו משום בישול, הלא לפי הרמב"ם שהוא ראש המדברים בעניין זה, אינו אסור משום בישול או עד שיתיך הקש/ה וייעשה רך, או עד שיאדים, ובלד שניהם לא שייכים..
מסתמא כוונתו לא לכל נורת לד, אלא ר"ל דאם יש חוט להט וכו' הוי דאו', [אם מותר הי' לציין לשרשור המשתרשר במק"א כעת חיה?].
 
לקחתי את זה משרשור אחר בפורום בענין זה
לא זכיתי בעניותי להבין את דברי מרן שליט"א והרי פסק בבירור שזה דרבנן.
 

קבצים מצורפים

  • ילקוט יוסף יו''ט עמ' תצג.pdf
    589.3 KB · צפיות: 50
שאלת הרב פ. הפריעה לי כיצד יכול להיות שחימום דבר יהיה מדאוריתא
וחיפשתי באוצר החכמה ומצאתי שיש כאלה דעות בפוסקים
ומצורף בזה מהמנוחת אהבה שציין כמה פוסקים הסוברים כך

יישר כח
 

קבצים מצורפים

  • מנוחת אהבה מנורת חשמל.PDF
    870.3 KB · צפיות: 15
באמת כל הענין הזה תמוה
יש הרבה מאד ראיות שמרן הגר"י יוסף שליט"א דעתו שנורת לד איסורה אינו אלא מדרבנן, כ"כ בספריו ילקוט יוסף בכמה דוכתין ובתשובות לשואליו
כל הלדים של היום פועלים באותה צורה, ועכ"פ אין בו שום פעולה מבעיר שיהיה בו איסור תורה
ומצד בונה וסותר ידוע דלא פוסק כדעת החזו"א
 
חזור
חלק עליון