• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מקומות בהם הפסק אינו כהתשובה למטה

לביא

Well-known member
כעין המשך לשרשור בו הדגשתי עד כמה מרן זצוק״ל מדקדק בפסקו למעלה כפי התשובה למטה בספרי פסקיו כהחזו״ע טה״ב וכיו״ב


אמרתי אפתח נושא יעודי לזה הנידון, בו נביא ישובים או תירוצים או האם בכלל יש סתירה בין הפסק לתשובה
 
אפתח במקרה ממש שנתקלתי בו הבוקר:

בחזו״ע שבת ח״ד עמ׳ רסד כותב מרן
מותר למרוח בשבת אובקדו או בננה או חמאה על פרוסת לחם שאין דין ממרח באוכלין
והנה לא חילק בין לאלתר או לא כיוון שפסק שאין דין ממרח באוכלין

הנה בתשובה למטה הביא שדעת הרמ״א שאין ממרח באוכלין, וכן דעת רוב האחרונים כהאורל״צ והמנוח״א. אך שמירת שבת כהלכתה, החזו״א והפסקי תשובות חולקים בזה. ומסיים בזה״ל ״ועכ״פ אם עושה כן כדי לאכול לאלתר פשיטא דשרי. וכן עיקר.״ ולכאורה אין זה כסתימת הפסק שלמעלה.
אך נראה שאין זו סתירה מ-ב׳ סיבות. א. כיוון שדעת הרמ״א וכן הסכמת רוב פוסקי האחרונים מסכימים שאין טחינה באוכלין, העיקר להלכה הוא לא כהשש״כ. ב. מה שכתב בסוף התשובה ״עכ״פ״ נמשך לדעתם של השש״כ, שהחושש להם יכול למרוח אוכלין לאלתר, אך להלכה לא פוסקים כמותם.

וסתם כך לידע כללי בדרך פסיקת מרן, לסיבה למה לא כתב לכה״פ ״והמחמיר לאלתר תבוא עליו ברכה״, ידוע תדע כי דרך מרן לכתוב כן כשיש פוסקים ראשונים המחמירים. וכעין זאת ראו בחזו״ע שבת ח״ה בדיני צביעה, שכותב המחמיר תע״ב בכל מקום שר׳ אליעזר ממיץ מחמיר (כותב מזיכרון). אך לא במקומות שבהם אחרונים מחמירים.
 
נערך לאחרונה:
אפתח במקרה ממש שנתקלתי בו הבוקר:

בחזו״ע שבת ח״ד עמ׳ רסד כותב מרן
מותר למרוח בשבת אובקדו או בננה או חמאה על פרוסת לחם שאין דין ממרח באוכלין
והנה לא חילק בין לאלתר או לא כיוון שפסק שאין דין ממרח באוכלין

הנה בתשובה למטה הביא שדעת הרמ״א שאין ממרח באוכלין, וכן דעת רוב האחרונים כהאורל״צ והמנוח״א. אך שמירת שבת כהלכתה, החזו״א והפסקי תשובות חולקים בזה. ומסיים בזה״ל ״ועכ״פ אם עושה כן כדי לאכול לאלתר פשיטא דשרי. וכן עיקר.״ ולכאורה אין זה כסתימת הפסק שלמעלה.
אך נראה שאין זו סתירה מ-ב׳ סיבות. א. כיוון שדעת הרמ״א וכן הסכמת רוב פוסקי האחרונים מסכימים שאין טחינה באוכלין, העיקר להלכה הוא לא כהשש״כ. ב. מה שכתב בסוף התשובה ״עכ״פ״ נמשך לדעתם של השש״כ, שהחושש להם יכול למרוח אוכלין לאלתר, אך להלכה לא פוסקים כמותם.
כוונת מרן זיע"א כמ"ש בהלכה למעלה
ומ"ש בהערות בזה״ל ״ועכ״פ אם עושה כן כדי לאכול לאלתר פשיטא דשרי. וכן עיקר״.
כוונתו לכאו' דאף לדעת השש"כ, אם עושה כן לאלתר, שרי.

ויש נדון דומה לזה בחזו"ע שבת ח"ה שממש לאחרונה למדתי אותו, לא זוכר כעת היכן זה היה, אולי בהמשך אציין היכן זה.
 
ויש נדון דומה לזה בחזו"ע שבת ח"ה שממש לאחרונה למדתי אותו, אולי בהמשך אציין היכן זה.
אשמח אם תביאו לנושא להגדיל תורה ולהאדירה. לצערי אינני זוכר את כל ספרי מרן בע״פ.
 
מדהים ממש לראות שמרן זיע"א דיקדק בכל מילה ומילה בלשונו הזהב, כל מילה יהלום מדוקדק היטב, והרבה פעמים הוא רמז לכל מיני דברים, אני זוכר כרגע מקרה אחד שהוסיף וכתב בהערות אחרי שהביא דברי מרן, כתב 'וכן המנהג'. ולא הבנתי לשם מה הוסיף זאת, ובלומדי עם החברותא יצא שהוסיף כן משום דלא נימא סב"ל נגד מרן, לכן הוסיף וכן המנהג, לאשמועי' דאעפ"כ במקום מנהג ל"א סב"ל, ולכן הוסיף 'וכן המנהג'. תראו איך בשני מילים הוא רמז לכל זה.
אשרינו שזכינו לאורו הגדול ולאור תורתו של מרן זיע"א
 
צריך לפתוח לכל דיון נושא נפרד, ואפשר להעלות במקום אחד רק קישורים לכל הנושאים.
המטרה היא לא לפתוח לכל פסק נושא בפנ״ע אלא לדון אך ורק בסתירות.
ויתרה מזו הרבה פעמים נפתחים כאן נושאים שבאים לעמוד על קושיות ותירוצים במרן, ולרוב מסתיימים בפחות מעמוד. כך שבמקום להרבות בנושאים, עדיף שיהיה נושא אחד גדול שיתרכז בזה מאשר מאות נושאים קטנים.
והגע בעצמך, אם על כל קושיא ויישוב במרן שהיה לי הייתי פותח נושא, כמה כבר הנושא היה מכיל דיונים באותן קושיות וישובים? פתיחת נושא אמור להוות מקור לדיון, אך ברגע שיש יישוב הדיון בד״כ נסתם.
 
אם יש לך עוד דברים בחזו"ע הלכות שבת נשמח שתעלה לכאן
הארות נידונים ופלפולים וכיו"ב להגדיל תורה ולהאדירה
מה שכתבתי פה עלה לי פשוט בלימוד היומי שלי במרן, בעזה״י אולי בערב אעלה לכאן עניין אחר בהליכו״ע בעניין בשר בחלב, בתקווה שאזכור את מקומו.
 
המטרה היא לא לפתוח לכל פסק נושא בפנ״ע אלא לדון אך ורק בסתירות.
ויתרה מזו הרבה פעמים נפתחים כאן נושאים שבאים לעמוד על קושיות ותירוצים במרן, ולרוב מסתיימים בפחות מעמוד. כך שבמקום להרבות בנושאים, עדיף שיהיה נושא אחד גדול שיתרכז בזה מאשר מאות נושאים קטנים.
והגע בעצמך, אם על כל קושיא ויישוב במרן שהיה לי הייתי פותח נושא, כמה כבר הנושא היה מכיל דיונים באותן קושיות וישובים? פתיחת נושא אמור להוות מקור לדיון, אך ברגע שיש יישוב הדיון בד״כ נסתם.
אבל יתכן שיהיה מקום לפלפול, כלומר שהתשובה לא מוסכמת או שיש איך לדחות אותה וכו'.
 
הליכות עולם הלכות שבת לגבי בגד שנרטב לעמוד כנגד המדורה למעלה כתב לאסור משום בישול ולמטה הקשה על זה
(אני כותב מהזיכרון בלבד יתכן שאני לא מדייק נשמח אם מישהו יעלה לכאן את הדף מאוצר החכמה)
 
אחד המקומות שצריכים הבנה טובא, הוא בחזו"ע ח"ד לגבי שימוש בבוילר, שלמעלה כתב 'טוב להחמיר', ולמטה כותב להדיא לאסור בין בלשון ובין לפי הנימוקים. וגם ביבי"א אוסר. קו' אדירה, המיישב יבא על שכרו מן השמים
 
אבל יתכן שיהיה מקום לפלפול, כלומר שהתשובה לא מוסכמת או שיש איך לדחות אותה וכו'.
בשביל זה יש פורום, בשביל לשאת ולתת.

כל אלו שהביאו קושיות, בבקשה להשתדל לציין עמודים, לקח לי כמה דקות טובות רק בשביל למצוא את המקור שלכם.
 
יש מקום אחד שסותר כביכול, והוא לגבי כדור בשבת. ההערה והסעיף. אולם עיין קצות דרכיו מה שכתב בזה, ודו"ק. וממילא אין יותר מה לדון בדברים אלו, כי משנתו ברורה וסולת נקייה.
 
יש מקום אחד שסותר כביכול, והוא לגבי כדור בשבת. ההערה והסעיף. אולם עיין קצות דרכיו מה שכתב בזה, ודו"ק. וממילא אין יותר מה לדון בדברים אלו, כי משנתו ברורה וסולת נקייה.
חבל שאתה מביא נושא, בלי ציונים והערות, וזה בסדר שלדעתך אין סתירה, אבל אותי זה מאד מעניין לדעת. אפשר לומר שיותר סקרנת אותי.
(מה הטעם בפורום אם לא להגדיל תורה ולהאדירה, אפילו בדברים המובנים לך?)
 
חזור
חלק עליון