איש הישראלי
Active member
האם משנכנס אדר מרבים בשמחה
נאמר גם באדר א'?
לכאורה מהמשנה [אין בין וכו']
משמע שכן
נאמר גם באדר א'?
לכאורה מהמשנה [אין בין וכו']
משמע שכן
היכונו! היכונו!לכתחילה יש משנכנס אדר כו' גם באדר א'
יש"כדנו הפוסקים, בשנה מעוברת מהו להרבות בשמחה באדר א' או דהאי דינא דמשנכנס אדר וכו' קאי רק אאדר שני דווקא. ובמשנה במגילה (ו' ע"ב) "אין בין אדר ראשון לאדר שני וכו', משמע, הא לענין מרבים בשמחה שווים. והנה נחלקו בפוסקים (עי' או"ח סי"ד תרצ"ז) לענין אם להרבות שמחה בי"ד אדר א', ולאלו הסוברים שגם בי"ד אדר א' יש שמחה משום שנחשב שבו נעשה הנס, וכמדויק מהמשנה הנ"ל, הוא הדין לענין משנכנס אדר א' שמרבים בשמחה, ולאלו הסוברים שאין מצוה בי"ד אדר א' אין מצוה גם משנכנס אדר, וכיון שהרמ"א פסק שמצוה להרבות בי"ד אדר א', א"כ לכתחילה יש משנכנס אדר כו' גם באדר א' – כן הביא ב"דרך שיחה" (סו"פ מקץ) מרבינו הגר"ח קנייבסקי שליט"א.
וכן מבואר ב"שו"ת חת"ס" (חו"מ סי' כ') שכ' בחתימת התשובה, יום ג' א' דר"ח אדר ראשון שמרבים בו בשמחה.
ואולם הגר"י עמדין זצ"ל בשו"ת שאילת יעב"ץ (ח"ב סי' פ"ח), ובשו"ת תשובה מאהבה (ח"ב סי' ש"א) כתבו דדין זה דמשכנס אדר מרבים בשמחה נאמר רק באדר ב'. והוא עפי"ד רש"י כאן בד"ה משנכנס אדר מרבים בשמחה "ימי ניסים היו לישראל פורים ופסח" [וכבר תמהו האחרונים מהו זה שהזכיר רש"י את חג הפסח. ובאליהו רבה כתב שמשמע מרש"י דגם חודש ניסן הוא כאדר, ובאמת המהר"ם אלשיך בפר' בא עה"פ החודש הזה לכם מביא דברי הגמ' כאן האי מאן דאית ליה תגרא בהדי גוי לתבעי בניסן וכת' דרש"י רצה לרמז שבשנה מעוברת אין שמחה נוהגת אלא באדר שני היות וימי ניסן סמוכים לחודש אדר שבשניהם היה גאולה ועדיף להסמיך גאולת פורים לגאולת פסח. [אכן ב"דרך שיחה" שם הביא מהגר"ח קנייבסקי שליט"א דאין זה מוכרח ברש"י].
וכ"כ בסידור בית עובד להגר' יהודה שמואל אשר זצ"ל (בדיני פורים) וב"מועד לכל חי" להגר"ח פלאג'י זצ"ל (סי' ל"א) דבשנה מעוברת מרבים בשמחה באדר שני [ויש שמציינים שכן דעת הלבוש שכת' (סי' תרפ"ה ס"א) שאדר ראשון מזלו דלי, ומזל דגים הוא רק באדר שני, א"כ עדיין אין מזל של שמחה. אולם בס' "שפת אמת" (ליקוטים לר"ח) מבאר שאדר ראשון גם כן מזלו דגים ולכן יש להוסיף בשמחה גם באדר ראשון].
וכ"כ הגר"ש וואזנר שליט"א (הו"צ בעלון "מים חיים" גליון 53) עפי"ד ה"שפת אמת" כאן שכת' דמשנכנס אדר מרבים בשמחה משום דמשמיעין על השקלים לצורך הקורבנות ע"ש, וא"כ זהו דווקא באדר שני.
(וראה מש"כ בזה כאן)
למה לא ??האם משנכנס אדר מרבים בשמחה
נאמר גם באדר א'?
להיות בשמחה זה בודאי תמיד, כמו שאמר רבי נחמן "מצוה תמיד להיות בשמחה"...למה לא ??
תמיד בשמחה,
תמיד להרבות .....
יפה אחרי מרן שליט"א שהיה הראשון, לכולם נהיה שיעור שבועי. ואני לא אומר את זה בציניות. ב"ה. זה יפייפה כך ומסודר.מצורף העלון הנפלא "השיעור השבועי" ובו מבאר כל הענין אם מרבים בשמחה גם באדר א'
דוקא העלון הזה "השיעור השבועי" של הרב יוחאי שליט"א היה עוד לפני העלון "השיעור השבועי" של מרן הראשון לציון שליט"א...יפה אחרי מרן שליט"א שהיה הראשון, לכולם נהיה שיעור שבועי. ואני לא אומר את זה בציניות. ב"ה. זה יפייפה כך ומסודר.
מה הקשר איך קראו לו?דוקא העלון הזה "השיעור השבועי" של הרב יוחאי שליט"א היה עוד לפני העלון "השיעור השבועי" של מרן הראשון לציון שליט"א...
להזכירך, רוב השנים העלון של הראשון לציון שליט"א היה בשם "בית מרן"... והוחלף שמו בשנים האחרונות ממש, בגלל שבית מרן כבר לא תיקצב אותו יותר...
זה היה נשמע שאתה מתכוון לשם העלוןמה הקשר איך קראו לו?
הכוונה שמרן הראשון שהיה לו עלון שבועי עם סיכום מיוחד של כל השיעור. ובעימוד כזה
תראה לי לאיזה הרבה היה סיכום כזה של שיעורי הלכה שבועיים בצורה כזו מסודרת ועם הערות וכו'?זה היה נשמע שאתה מתכוון לשם העלון
בכל אופן סיכום השיעור השבועי, לרבים רבים כבר היה... זה לא דבר חדש בכלל...