משחקים הם מוקצה בשבת


עדכון- מחילה,סוף סוף הבנתי מה שהתכוונתם לשאול

מה שנכתב "במורשת מרן בתאריך 4.5.21 למניינם דנו בנושא והעלו להתיר" זה תשובת הרב מקו ההלכה ששאלתי, לי אישית אין מושג באיזה אשכול מדובר. אולי הרב @בנימין לוריא ידע לקשר לאשכול הנ"ל
 
נערך לאחרונה:
עדכון- מחילה,סוף סוף הבנתי מה שהתכוונתם לשאול

מה שנכתב "במורשת מרן בתאריך 4.5.21 למניינם דנו בנושא והעלו להתיר " זה תשובת הרב מקו ההלכה ששאלתי, לי אישית אין מושג באיזה אשכול מדובר. אולי הרב @בנימין לוריא ידע לקשר לאשכול הנ"ל
הרב @בנימין לוריא
 
זה מוקצה מסוג מיוחד, כיון שמצד אחד זה בעיה לשחק ולטלטל, ומצד שני מותר לתת לקטן, ולכאו' אם זה מוקצה אז איך מותר לקטן?! (וזוהי תמיהתו של הרב שם). [בעצם יש לנו חפץ שלחלק מהאנשים יש בו שימוש ולחלק אין, וא"כ הוא לא מוקצה מדעת כל האנשים אלא רק מגדולים, ולכן גדול לתת לקטן אפשר להקל].
מישהו שאל אותי מה הפשט בזה באמת? איך זה הגיוני בסברא? הרי אם זה מוקצה אז אסור לגמרי, ואם לא אז מותר...
חשבתי להשיב לו שכמו הדין של לדבר אחרי "דאמירן בעלמא". שאם יש צורך אז מותר, וגם שם אפשר לשאול, אם מותר אז מותר לגמרי ואם אסור אז אסור לגמרי. אלא שאם יש צורך אז מותר.
יש בהלכה דבר כזה כעין אמצע...
וכן כמו לעשות ברכה שאינה צריכה בשבת או במקום ספק ומחלוקת, וכן ע"ז הדרך.
 
מישהו שאל אותי מה הפשט בזה באמת? איך זה הגיוני בסברא? הרי אם זה מוקצה אז אסור לגמרי, ואם לא אז מותר...
חשבתי להשיב לו שכמו הדין של לדבר אחרי "דאמירן בעלמא". שאם יש צורך אז מותר, וגם שם אפשר לשאול, אם מותר אז מותר לגמרי ואם אסור אז אסור לגמרי. אלא שאם יש צורך אז מותר.
יש בהלכה דבר כזה כעין אמצע...
וכן כמו לעשות ברכה שאינה צריכה בשבת או במקום ספק ומחלוקת, וכן ע"ז הדרך.
ברור שבהלכה יש כזה דבר אמצע, והרבה פעמים מקילים במקום צורך וכד' כי מסתמכים על שיטות נוספות וכו'
אבל כאן השאלה היא שעד כמה שלקטן מותר לשחק, א"כ זה לא מוקצה לכולם, ולא גרע מאוכל שראוי לבהמה וכיוצ"ב
 
שלום לכולם
מחפש מקור בילקוט יוסף שהוא מביא בפירוש שחוץ מכדור ומשחקים עם חיבור לחשמל/סוללות וכו' הם לא מוקצה
כך שמעתי מרב אחד וכשאמרתי את זה לחבר בן ישיבה הוא התווכח איתי שזה לא נכון לדעת מרן שליט"א
תודה לעוזרים
הם לא מוקצה כדי שיהיה אפשר לתת אותם לילדים אך כן אסור לשחק בהם לגדולים
זו דעת הראשל כמבו' בשות הראשל ועוד
 
יעויין בנושא בידי כהן מוקצה
ה] יש אומרים שמשחקים המיועדים לקטנים כגון לגו וכדומה, אינם מוקצה כלל ומותר לגדול לטלטלם וליתנם לקטן בידיים ולאוספם בידיים, אבל כדור יש להחמיר בו שלא לטלטלו ולשחק בו בשבת, אף על פי שהוא מסוג המיועד לקטנים[1].

לבני ספרד אין להגיש כדור לילד קטן אך שאר משחקים מותר[2].



[1] שו"ת נזר כהן (ח"א סי' יד) שכן נראה מדברי שיבולי הלקט והשו"ע שכל האיסור דווקא במשחקים של גדולים, וכן הא דחרב טור שמעון על שהיו משחקים בה בכדור מיירי בגדולים המשחקים דבודאי שמפני קטנים המשחקים בכדור לא היה חרב. וכן העלה בספר מתנת משה מימון (ח"ב מוקצה סעי' ו) וביאר שכן צ"ל בדעת מרן הגר"ע יוסף במ"ש בשו"ת יבי"א (ח"ז או"ח סוף סי' טל) מותר לגדול לתת לקטן לשחק בצעצועים "המיוחדים לקטנים", ואין בהם משום מוקצה. וכ"כ בספר ללקוט שושנים (ח"ג עמ' קיז), והעיר על מ"ש בספר אשמרה שבת (ח"ב פ"ד סי' כה) שכתב לפרש בכוונת הרב יביע אומר שמותר רק להרשות לקטן לשחק ואסור למבוגר לטלטל עבורו, והא ליתא.
[2] בילקוט יוסף שבת כרך ב תשע"ג (סי' רסו עמ' תפג), כתב וז"ל: אסור לשחק במשחקים בשבת הן בכדור והן בשאר משחקים, והאשכנזים מקילים בזה, וכיון שיש מקילים בזה לכן מותר גם לדידן לתת בידיים משחקים לקטן שישחק בהם בשבת, אף שהגדול נוגע במוקצה, ופעמים שיש להקל לאבא לשחק קצת עם ילדיו במשחקים של זמנינו כדי להרגיעם מבכיים או כשזה נועד לחדד את שכלם וכך מתפתחים, אבל בלא זה אין להקל לגדולים לשחק בשבת. ע"כ. ובס' ידי כהן אוצר השבת מוקצה כתב (סי' שח סעי' מד סעיף מז): ויש לציין שמ"ש בשו"ת יבי"א (שם) חזר ונשנה בחזו"ע שבת ג (עמ' קג) אך בשינוי לשון קצת וצ"ע. ובשו"ת מעין אומר (ח"ב פ"ב סי' ו) נשאל מרן הגר"ע יוסף האם מותר ביום שבת לאדם גדול לקחת משחקים ולנותנם ביד תינוק לשחק. וצדדי הספק מ"ש בשו"ת יבי"א (ח"ז סי' לט) "שמותר לתת לקטן לשחק" ונחלקו בהבנת לשונו האם כוונתו לתת היינו להרשות לו לשחק, או לתת בידו ממש. והשיב, לא כדאי. ע''כ.
 
ברור שבהלכה יש כזה דבר אמצע, והרבה פעמים מקילים במקום צורך וכד' כי מסתמכים על שיטות נוספות וכו'
אבל כאן השאלה היא שעד כמה שלקטן מותר לשחק, א"כ זה לא מוקצה לכולם, ולא גרע מאוכל שראוי לבהמה וכיוצ"ב
יש בעצם 2 'שאלות' שאפשר לשאול.
א. אם זה מוקצה לכל העולם חוץ מילדים, אז יש אפשרות של שימוש בהיתר בדבר, אז למה שיהיה מוקצה לכל העולם?
ב. אם לאדם עצמו זה מוקצה, איך יתכן שיהיה מותר לו לשחק עם קטן, הרי זה מוקצה!

* מה שכתבתי נותן מענה לשאלה השנייה.
 
חזור
חלק עליון