יעויין בנושא בידי כהן מוקצה
ה] יש אומרים שמשחקים המיועדים לקטנים כגון לגו וכדומה, אינם מוקצה כלל ומותר לגדול לטלטלם וליתנם לקטן בידיים ולאוספם בידיים, אבל כדור יש להחמיר בו שלא לטלטלו ולשחק בו בשבת, אף על פי שהוא מסוג המיועד לקטנים
[1].
לבני ספרד אין להגיש כדור לילד קטן אך שאר משחקים מותר
[2].
[1] שו"ת נזר כהן (ח"א סי' יד) שכן נראה מדברי שיבולי הלקט והשו"ע שכל האיסור דווקא במשחקים של גדולים, וכן הא דחרב טור שמעון על שהיו משחקים בה בכדור מיירי בגדולים המשחקים דבודאי שמפני קטנים המשחקים בכדור לא היה חרב.
וכן העלה בספר
מתנת משה מימון (ח"ב מוקצה סעי' ו) וביאר שכן צ"ל בדעת מרן הגר"ע יוסף במ"ש
בשו"ת יבי"א (ח"ז או"ח סוף סי' טל) מותר לגדול לתת לקטן לשחק בצעצועים "המיוחדים לקטנים", ואין בהם משום מוקצה. וכ"כ בספר
ללקוט שושנים (ח"ג עמ' קיז), והעיר על מ"ש בספר
אשמרה שבת (ח"ב פ"ד סי' כה) שכתב לפרש בכוונת הרב יביע אומר שמותר רק להרשות לקטן לשחק ואסור למבוגר לטלטל עבורו, והא ליתא.
[2] בילקוט יוסף שבת כרך ב תשע"ג (סי' רסו עמ' תפג), כתב וז"ל: אסור לשחק במשחקים בשבת הן בכדור והן בשאר משחקים, והאשכנזים מקילים בזה, וכיון שיש מקילים בזה לכן מותר גם לדידן לתת בידיים משחקים לקטן שישחק בהם בשבת, אף שהגדול נוגע במוקצה, ופעמים שיש להקל לאבא לשחק קצת עם ילדיו במשחקים של זמנינו כדי להרגיעם מבכיים או כשזה נועד לחדד את שכלם וכך מתפתחים, אבל בלא זה אין להקל לגדולים לשחק בשבת. ע"כ. ובס' ידי כהן אוצר השבת מוקצה כתב (סי' שח סעי' מד סעיף מז):
ויש לציין שמ"ש
בשו"ת יבי"א (שם) חזר ונשנה
בחזו"ע שבת ג (עמ' קג) אך בשינוי לשון קצת וצ"ע.
ובשו"ת מעין אומר (ח"ב פ"ב סי' ו) נשאל מרן
הגר"ע יוסף האם מותר ביום שבת לאדם גדול לקחת משחקים ולנותנם ביד תינוק לשחק. וצדדי הספק מ"ש
בשו"ת יבי"א (ח"ז סי' לט) "שמותר לתת לקטן לשחק" ונחלקו בהבנת לשונו האם כוונתו לתת היינו להרשות לו לשחק, או לתת בידו ממש. והשיב, לא כדאי. ע''כ.