• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

נפילת אפיים בתחנון

קונטרס קצר שכתבתי בנושא נפילת אפים.
אין חולק שהמנהג הפשוט היה לעשות נפ"א בכל תפוצות ישראל
ואין הבדל בין ספרדים ואשכנזים והאריכות בזה היא אך למותר
ויסוד השאלה אינה אם צריך לעשות נפ"א על הפנים או לא, אלא השאלה היא כך: האם מנהג שאינו נוגע לאיסור והיתר והוא רשות ולא חובה, שהוקבע ע"פ גדולי ישראל לשנות מהמנהג המקובל ולעשותו בצורה אחרת, והתפשט המנהג בקרב כל עדות המזרח ללא יוצא מן הכלל, למרות שבודאי היו בקרב הקהילות רבנים גדולי תורה ויראה, ואיש בדורות האחרונים לא עמד ואמר שזה טעות ואין לנהוג כן, וגם היום כל גדולי ישראל מסכימים להשאיר המנהג כפי שנוהגים, ובאים צורבים ות"ח יראי חטא ורוצים להחזיר את המנהג הקדום למקומו, האם לשמוע להם או לא?
(ובמאמר מוסגר, בקונטרס דלעיל בנושא נפילת אפים מסתמך בעל הקונטרס על הרב יעקב דהאן, שלפי השמועות הוא ת"ח עצום ונפלא, אך כבר נודע שגדולי ישראל לא ניחא להו מפסקיו בכמה עניינים מחודשים, ולכן אין פסקיו יוצאים חוץ מגבולות קהילתו, ודון מינה ואוקי באתרה).
 
ויסוד השאלה אינה אם צריך לעשות נפ"א על הפנים או לא, אלא השאלה היא כך: האם מנהג שאינו נוגע לאיסור והיתר והוא רשות ולא חובה, שהוקבע ע"פ גדולי ישראל לשנות מהמנהג המקובל ולעשותו בצורה אחרת, והתפשט המנהג בקרב כל עדות המזרח ללא יוצא מן הכלל, למרות שבודאי היו בקרב הקהילות רבנים גדולי תורה ויראה, ואיש בדורות האחרונים לא עמד ואמר שזה טעות ואין לנהוג כן, וגם היום כל גדולי ישראל מסכימים להשאיר המנהג כפי שנוהגים, ובאים צורבים ות"ח יראי חטא ורוצים להחזיר את המנהג הקדום למקומו, האם לשמוע להם או לא?
דנתי בזה בקצרה בסוף עיין בפנים.
 
מה שכתבתי היה לאחר שקראתי את דברי כת"ר וגם מה שכתב בסוף
כבר כתבתי בפנים שככה חשבתי בתחילה אבל אחר העיון אי אפשר לומר כן דדבר זה אין בו טעם וביטול המנהג התחיל שלא כהוגן.
והוספתי עוד להוכיח מהגרע"י והרשל"צ שאע"פ שסוברים שהוא רשות כתבו למחות בנוהגים שלא לומר וידוי ונפילת אפים ביום פקודת השנה של צדיקים ואדמורי"ם.
תן לי סיבה למה לא להחזיר את העטרה ליושנה?
 
נערך לאחרונה:
בימים אלו יצא לאור עולם הספר המיוחד "נפלה נא", מעשה ידי אומן נטע נאמן ידידינו הרה"ג המפואר ר' און אברהם סקלי הכהן שליט"א, אשר בו הוא מברר את ההלכה בדרך ברורה שיש ליפול אפים ממש, וכדברי חז"ל וכל הראשונים והאחרונים, ושכך היה מנהג כל ק"ק הספרדים מדורי דורות עד הדור האחרון ממש. ושאין בזה שום חשש.

הספר מעוטר בהסכמה מיוחדת של מרנא ורבנא אור העולם ראש למעיינים וראש לפוסקים בטהרת הקדש הגר"ד קוק שליט"א, שמדבר על זה תמיד, ואומר לכל גבאי ורבני בתי הכנסת להחזיר את עטרת נפילת אפים לישנה, שיש בזה ענין עצום ונשגב, וחבל לפספס כזה דבר נפלא, ואין שום חשש כלל ועיקר.

אמר לי מרנא שליט"א, שהעולם נשתבש בענין זה, [למרות שידועים לרבינו שליט"א דברי הבן איש חי, וראה בקונטרס הנוכחי אריכות בזה], וכבר התריע מהר"ח פאלאג'י זיע"א על זה, וכמה גדולי עולם הוכיחו את הציבור על זה, ואמר מרנא שליט"א שהוא לא מבין על מה ולמה יש לדבר ולהרחיב כל כך בנושא כל כך פשוט, וחזר כמה פעמים שיכול להשבע שאין בזה שום סכנה ושום דבר, [ואכמ"ל כעת], וביקש מרנא שליט"א לפרסם הקונטרס הנוכחי בכל אתר ואתר, אולי כבר יבינו המפסידים כמה אינם עושים כדבעי בהמנעות מנפילת אפים.

לאחרונה פתחו בית הכנסת בטבריה לק"ק הספרדים בשכונת "נוף פוריה", לזכרו של מרן בעל ה"יביע אומר" זיע"א, ואמרו לרבינו שליט"א שקבלו על עצמם ללכת ע"פ מנהגיו והליכותיו בבית הכנסת החדש, ושהרב של המקום יהיה הרב ... שהוא מתלמידיו הידועים של מרנא שליט"א, ואמר להם רבינו שליט"א, אם כך, אז אני מבקש לעשות כמה דברים, הלא המה:

א. שיעשו נפילת אפים ממש, כמ"ש בתלמוד ובשו"ע ובכל האחרונים וכמנהג הקדום.

ב. שיאמרו "מגן אברהם" בג' רפויה, שלא ישמע כקללה, [כי מגן בג' דגושה כמו שאומרים רוב העולם, משמעותה כמו "מגן צריך בידיך", וכן "נמוגו כל יושבי כנען, ו"מוג לב" ו"נפשם ברעה תתמוגג" שהוא לשון התמוססות. ואכמ"ל].

ג. שיאמרו תמיד "ויעבור" אחרי חזרת הש"צ, גם בר"ח וחנוכה ושאר ימים, [כי י"ג מידות עניינם רחמים, והם תמיד ראויים להאמר, וכנהוג אצל הספרדים מיסודו של מהר"א פאפו זיע"א לאומרם בתוך ברית מילה, למרות שבתפלה הסמוכה לברית לא אומרים תחנון, וכן נהגו הספרדים לומר י"ג מידות בפתיחת ההיכל של ימים טובים, ואכמ"ל].

ד. שיזהר מדיבור חולין בבית הכנסת ויעמידו על זה שומרים, שלא יהיו דיבורים בעת התפלות בפרט, כי אין לך חילול ה' נורא מזה, בבחי' "לכבוש את המלכה עמי בבית", וכבר ידועים בזה דברי הזהר החמורים.

בברכה רבה
יקותיאל דטבריה ס"ט.​
 
בימים אלו יצא לאור עולם הספר המיוחד "נפלה נא", מעשה ידי אומן נטע נאמן ידידינו הרה"ג המפואר ר' און אברהם סקלי הכהן שליט"א, אשר בו הוא מברר את ההלכה בדרך ברורה שיש ליפול אפים ממש, וכדברי חז"ל וכל הראשונים והאחרונים, ושכך היה מנהג כל ק"ק הספרדים מדורי דורות עד הדור האחרון ממש. ושאין בזה שום חשש.

הספר מעוטר בהסכמה מיוחדת של מרנא ורבנא אור העולם ראש למעיינים וראש לפוסקים בטהרת הקדש הגר"ד קוק שליט"א, שמדבר על זה תמיד, ואומר לכל גבאי ורבני בתי הכנסת להחזיר את עטרת נפילת אפים לישנה, שיש בזה ענין עצום ונשגב, וחבל לפספס כזה דבר נפלא, ואין שום חשש כלל ועיקר.

אמר לי מרנא שליט"א, שהעולם נשתבש בענין זה, [למרות שידועים לרבינו שליט"א דברי הבן איש חי, וראה בקונטרס הנוכחי אריכות בזה], וכבר התריע מהר"ח פאלאג'י זיע"א על זה, וכמה גדולי עולם הוכיחו את הציבור על זה, ואמר מרנא שליט"א שהוא לא מבין על מה ולמה יש לדבר ולהרחיב כל כך בנושא כל כך פשוט, וחזר כמה פעמים שיכול להשבע שאין בזה שום סכנה ושום דבר, [ואכמ"ל כעת], וביקש מרנא שליט"א לפרסם הקונטרס הנוכחי בכל אתר ואתר, אולי כבר יבינו המפסידים כמה אינם עושים כדבעי בהמנעות מנפילת אפים.

לאחרונה פתחו בית הכנסת בטבריה לק"ק הספרדים בשכונת "נוף פוריה", לזכרו של מרן בעל ה"יביע אומר" זיע"א, ואמרו לרבינו שליט"א שקבלו על עצמם ללכת ע"פ מנהגיו והליכותיו בבית הכנסת החדש, ושהרב של המקום יהיה הרב ... שהוא מתלמידיו הידועים של מרנא שליט"א, ואמר להם רבינו שליט"א, אם כך, אז אני מבקש לעשות כמה דברים, הלא המה:

א. שיעשו נפילת אפים ממש, כמ"ש בתלמוד ובשו"ע ובכל האחרונים וכמנהג הקדום.

ב. שיאמרו "מגן אברהם" בג' רפויה, שלא ישמע כקללה, [כי מגן בג' דגושה כמו שאומרים רוב העולם, משמעותה כמו "מגן צריך בידיך", וכן "נמוגו כל יושבי כנען, ו"מוג לב" ו"נפשם ברעה תתמוגג" שהוא לשון התמוססות. ואכמ"ל].

ג. שיאמרו תמיד "ויעבור" אחרי חזרת הש"צ, גם בר"ח וחנוכה ושאר ימים, [כי י"ג מידות עניינם רחמים, והם תמיד ראויים להאמר, וכנהוג אצל הספרדים מיסודו של מהר"א פאפו זיע"א לאומרם בתוך ברית מילה, למרות שבתפלה הסמוכה לברית לא אומרים תחנון, וכן נהגו הספרדים לומר י"ג מידות בפתיחת ההיכל של ימים טובים, ואכמ"ל].

ד. שיזהר מדיבור חולין בבית הכנסת ויעמידו על זה שומרים, שלא יהיו דיבורים בעת התפלות בפרט, כי אין לך חילול ה' נורא מזה, בבחי' "לכבוש את המלכה עמי בבית", וכבר ידועים בזה דברי הזהר החמורים.

בברכה רבה
יקותיאל דטבריה ס"ט.​
כמה שיבושים במכתב אחד.
 
באמת צ"ע על מנהגינו, מ"מ כנראה שנהגו כך בעקבות הבן איש חי (גם הבא"ח לא אסר ליפול על פניו רק כתב שהמחמיר שלא ליפול ע"פ תע"ב)
בכל עדות הספרדים עשו כן רק בגלל הבן איש חי? מרוקו, תוניס, אלג'יר, לוב, מצרים, ארץ ישראל, סוריא, דמשק, חלב, פרס, בוכרה ועוד.
זה דבר שקשה מאוד להאמר.
 
חזור
חלק עליון