• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

סוכה לחולה קורונה

שלום,
רציתי לשאול האם חולה קורונה חייב במצות סוכה?[הוא מרגיש טוב, אך אסור לו להיות עם המשפחה שלו]
והאם הרה"ג יצחק יוסף התייחס לנידון,
תודה רבה!
 
ב"ה
שלום וברכה,
לא ידוע לי שמרן הראש"ל שליט"א כבר התייחס לנידון.
ולגופו של ענין, הנה בוודאי שחולה קורונה מבחינה הלכתית חייב במצות סוכה, כמו שחייב בכל המצוות.
ולכן למעשה מאחר שאינו יכול לשהות במחיצת בני ביתו הבריאים, מן הראוי להשתדל מאד לעשות סוכה אחת לבני הבית הבריאים, וסוכה אחת למי שנדבק. או לכל הפחות לחלק את הסוכה לשניים על ידי ניילון שחוצץ באופן מלא מהצדדים וכן לגובה מהסכך ועד הרצפה, ויעשו פתח נוסף עבור מי שנדבק, כדי שיכנס דרכו.
אלא שאם לא מסתדר בשום אופן לעשות ב' סוכות, או חציצה עם ב' פתחים כאמור, יכנסו לאכול לא באותה שעה, אלא יאכלו הבריאים קודם ואח"כ הנדבקים, ולאחר שיסיימו הנדבקים, ישימו כפפות ויעשו חיתוי לשלחן ורק אז יצאו. או שהבריאים יכנסו אח"כ עם מסכה וכפפות ויעשו חיתוי ורק אז יכנסו.
וכל זה לגבי סעודה בפת או עוגה מכביצה ומעלה, וכן בתבשיל דגן משלוש ביצים ומעלה (160 גרם), שבאכילות אלו חייבים סוכה, ודווקא לגברים מעל בר מצוה, אבל לנשים, או לגברים מתחת בר מצוה, או גברים מעל בר מצוה באכילת שאר דברים, כמו אורז, פירות, ירקות, שתיה וכדומה, אין חיוב של סוכה, ויכולים לאכול בבית מבלי להמתין עד שיוכלו להיכנס לסוכה.
ולגבי הקידוש, אם נמצאים יחד בסוכה כגון ע"י מחיצה כנ"ל, עושים קידוש אחד לכולם. אבל אם נכנסים לאכול בזה אחר זה, מכיון שבשעת הקידוש אינם נמצאים במקום שעתידים לעשות סעודה, ועוד שיש הפרש זמן לא מבוטל בין הקידוש שבתחילה לסעודה של אלו שיכנסו אחר כך, לכן אין נכון לסמוך על קידוש זה, אלא יעשו אחר כך קידוש לעצמם.

בברכה רבה
 
ב"ה
שוב קיבלתי כעת הנחיות של מרן הראש"ל שליט"א לגבי חג הסוכות, והנני לצרפם.
ויש בהם הנחיות לגבי חולי קורונה שיש להם תסמינים קלים או קשים, האם חייבים או פטורים מן הסוכה מדין מצטער או חולה, שלפרט זה לא התייחסנו כלל בתשובתנו.
עיין שם ותרווה צמאונך.

בברכה רבה
 

קבצים מצורפים

  • הנחיות הראש''ל הגרי יוסף שליט''א לסוכות.pdf
    209.5 KB · צפיות: 9
אלא שאם לא מסתדר בשום אופן לעשות ב' סוכות, או חציצה עם ב' פתחים כאמור, יכנסו לאכול לא באותה שעה, אלא יאכלו הבריאים קודם ואח"כ הנדבקים, ולאחר שיסיימו הנדבקים, ישימו כפפות ויעשו חיתוי לשלחן ורק אז יצאו. או שהבריאים יכנסו אח"כ עם מסכה וכפפות ויעשו חיתוי ורק אז יכנסו.
כאח בבית חולים שמתמצא מעט, אני רק יכול לומר שהפתרון הזה הוא לא פתרון טוב, מפני שכניסה של אדם בריא עם מסכה מצויה למקום ששהה בו חולה קורונה, ובפרט לאחר שאכל שם, תביא באופן כמעט ודאי להדבקותו בנגיף. בוודאי אם התהליך הזה יתבצע פעמים רבות במהלך החג.
בנוסף, קשה לי להאמין שהחיטוי יתבצע כהלכה על ידי איש שאינו מיומן בפעמים רבות כל כך, ואם יש בבית ילדים קטנים שמסתובבים בסוכה הם גם יכולים לגעת במקומות שלא חטאו אותם כפי שצריך.
אני לא ראוי להורות הלכה, אך כותב את המציאות מצד חשש ההדבקות. הנגיף המדובר מדבק ברמה הזויה, וצריך לתת עליו את היחס ואת הדעת [במאמר מוסגר, המצב מבחינת בתי החולים וככלל מצבם של החולים בגל השני, הוא בדיוק כמו שאתם שומעים בתקשורת. הווי אומר - קשה ביותר].
 
ב"ה
ישר כח על המידע!
ואכן ודאי יש לנהוג בהתאם למידע, ומה שכתבנו הוא רק עצה פראקטית, ואם אינה ראויה אז יש לחשוב על פתרונות טובים יותר. ואם אי אפשר, וחוששים להידבקות, אז אנוס רחמנא פטריה.
ולמעשה ראוי לברר איך עושים כראוי את החיטוי, ואם זה מעשי אז לנהוג כך, ואם זה לא מעשי אז שב ואל תעשה עדיף, וישתדלו בכל עוז לעשות ב' סוכות או מחיצה כאמור, על מנת לקיים כראוי מצווה של תורה, לפחות בכזית של לילה ראשון, ולאחר מכן יוכל לאכול בבית דברים שאינם מחייבים סוכה וכאמור.

בברכה רבה
 
לא ראיתי שמרן שליט"א התייחס בצורה פרטנית לגבי אכילה בסוכה בחג
נראה לענ"ד שדברי הגאון הרב ללוש שליט"א נכונים למי שיש לו סוכה במרפסת או חצר פרטית (או מי שנמא בבידוד כי היה בקרב חולה ואין לו שום תסמינים אלא הוא כאחד האדם, ולפעמים נשארים בבידוד אף שיצא שלילי בבדיקה כהלכה למ"מ), אך מה יעשו רוב העם שעושים סוכתם ברחובה של עיר, מתחת לבניין ולפעמים אף רחוק מעט מביתם.
לכאורה יש לומר שאם הוא חולה בפועל הוא פטור מן הסוכה כש"כ בש"ע ס' תרמ ס"ג, באופן שיותר נקל לו לחליו להיות בביתו כש"כ המשנ"ב שם וחזו"ע עמוד קנח בהערה מח שאף אם רק נוח לו יותר לטפל בטיפול מסויים בביתו פטור. וכ"ש הכא שיש חשש הדבקה. וגם אם אינו מרגיש קושי בישיבה בסוכה, אך יש חשש להדבקת המשפחה, אין זה תשובו כעין תדורו. והכל לפי המצב.
אך אפשר לומר שיעשה קידוש בביתו וישתה רביעית ויאכל דברים הפטורים מן הסוכה, ובלילה הראשון יאכל לחם בסוכה בשעה מאוחרת בנפרד. או שיתפלל פלג ויאכל בזמן שמתפללים ערבית (כשאין ילדים וכד' בסביבת הסוכה). האם הרב מסכים לכך?
ועוד יש לשאול, במי שלא היה ביכולתו לאכול כזית בלילה הראשון, אך עשה קידוש בביתו, האם יברך שהחיינו בקידוש בבית, ומה הדין אם יאכל לחם בשאר ימות החג בסוכה האם יברך שוב שהחיינו על הסוכה?
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון