• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

סערת העופות

הכל זה דברי הראשונים והאחרונים, גם דברי הכל עוף למינהו, אלא שכך הוא דרכה של תורה שאין מופת חתוך כמבואר ברמב"ן הידוע, ולכן אין סוף לויכוחים כאלו, ועל כל כה"ג נאמר הבוחר יבחר והאמת עד לעצמו.
ואחר שכל הדברים פרושים לפנינו בשני הקונטרסים אין טעם לחזור ולדוש באותם טענות.

יש הבדל בין פרשנות בדברי הראשונים, לבין דברים שכתבו הם, לדוגמא כאשר הרא"ש (בתשו' כלל כ סי' לב) כותב "דע כי אין לסמוך על שום חכם שיתיר עוף על ידי סימני טהרה, אלא דוקא על ידי מסורה שמקובלין מאבותיהם, ולא יסמוך אדם על בדיקת סימנים", לא מדובר בפרשנות של בעל קונטרס, אלא דברי הרא"ש עצמו.
 
רק מחמת שכת"ר חוזר הרבה על טענה זו שכל המתירים התירו רק מחמת העדויות שנתבררו כטעות

מעולם לא אמרתי שהעדויות נתבררו כטעות, אדרבה כתבתי בזה הלשון :

ובדין זה עד היום לא נתברר דבר, כי הדברי חיים עצמו (ליקוטים והשמטות סי' מב) הביא שחתנו נסע לארץ הקודש ולאזמיר ושלח משם תרנגולים שהיו דומים לאותם החדשים שהיו במקומו של הדברי חיים, ועל פי זה התיר אותם שהיו במקומו.
 
ויצא בדפוס בזמן ההוא קונט' מהה"ג מיאס ז"ל הנקוב בשם עוף טהור והביא ממה שהשיג מכתבים מאיזה רבנים גדולים מעה"ק ירושלים כי העופות הללו נמצאים שם באה"ק דומים בתוארם וצלמם כדמות העופות הללו ואוכלין אותם שם בלי שום שאלה כלל וכן הי' גב"ע במדינותינו מאנשי אה"ק מופלגי תורה ויראים ושלימים אשר העידו והגידו עפדתוה"ק כי העופות הנם ממש כתבנית העופות של אה"ק ועדותן נאמנו מאוד והביא ג"כ ב' קונטריסים מהרב ר' שמואל העלליר מצפת תב"ו דבתחלה העיד לומר שאינו דומה עופות הללו להני עופות דא"י ואח"כ הדפיס להתירן וחזר מעדותו הנ"ל והעיד אח"כ שהם דומים ממש להני דא"י והאריך בענין זה וכ' דעל עדותו של ר' שמואל העלליר אין לסמוך כלל לא לאיסור ולא להיתר כיון דמדין תורה אין מקבלין עדות רק מפיהם ולא מפי כתבם רק בדיני ממונות אמרו חז"ל לסמוך על עדותו משום נעילת דלת ובדיני או"ה דדמיא לד"נ בודאי לא מהני עדות בכתב וצריך להעיד בפיהם דוקא ובסוף דבריו העלה דיהי' איך שיהי' הנה גם מבלעדי המסורה העופות הללו מותרים המה לכל בר ישראל והעתיק קונטרס זה בספרו שו"ת אורי וישעי מהד"ק סי' י"א ועיי"ש

כך הוא לשון שו"ת אורי וישעי שם (סי' יא) בדבר העופות הגדולים החדשים וכו' רק הם גדולים בקומתם יותר משאר תרנגולים.

ובהמשך (דף ז:) כתב "אם כן בנדון דידן גם כן הדין נותן דכללא דארוך וזוטר חד מינא עומדת לנו למגן נגד חומרת הרמ"א, דעינינו רואות דחד מינא הוא והשינוי הוא מיעוט, ואין צריך למסורה כלל.

עד כאן לשונו.

הרי מבואר ברור שהתיר עופות הללו מאחר והשינוי ביניהם לבין העופות הנאכלים במסורת, היה מועט, ולכך שניהם חשובים למין אחד, וממילא המסורת על התרנגולים הישנים מועילה לחדשים, אף שאין על החדשים עצמם מסורת, אבל לא עלה על דעתו כלל להאכיל לישראל חס ושלום עופות שאין עליהם מסורת כלל.
 
עי' בס' ערוגות הבושם בקונט' התשו' סי' ט"ז מ"ש בזה והעלה להתירן שא"צ לזה מסורה חדשה
הערוגות הבושם מבאר שם שתופסים כדברי רש"י שלא לאכול אלא במסורת, רק שהוא מחדש שכיון שטעמו של רש"י דחיישינן שהוא דורס, ממילא כאשר הם מתגדלים אלפים ורבבות כמה שנים ולא ראינו שדורסים, יש להתיר.

נמצא שאף הוא אינו מתיר כסברת רמב"י על ידי בדיקת שלשה סימני טהרה, אלא מודה לדברי רש"י, רק חידש בדעת רש"י שבבדיקת אלפים ורבבות במשך כמה שנים אנו יכולים לברר ענין הדריסה, ויש כמה הערות על חידוש זה כמו שהבאתי בארוכה בקונטרס עוף פטם עמ' מו.
 
ועי' עוד בדבריו בספרו שו"ת שואל ומשיב תליתאי חלק א' סי' קמ"ט ששפך מרירות על הה"ג ר"ש העלליר שהדפיס קונטרס לאסרם והעלה שהם מותרים בלי שום פקפוק עיין שם וכן נתפשטה ההוראה לאוכלן בפשיטות גמור באין מפריע בכל המדינות
כך הוא לשונו שם "אף לפי מה שחשש רש"י על כל פנים מידי ספק לא יצא, דגם רש"י לא כתב לודאי, רק שיש לחוש למסורת, ואם כן כל שאנו מסופקין אם דומין לקובריצר וגרעצקר או לא, ורבים מעידים שהם דומין לגרעצקר, אם כן על פנים מידי ספק ספיקא לא נפקא".

הרי מבואר שלא התיר נגד דברי רש"י, אלא בצירוף העדויות על הקובריצר והגרעצקר, על ידי ספק ספיקא.
 
מבואר שהביא ג' מתירים, האורי וישעי, שכתב בהדיא שעיקר ההיתר הוא אף בלי המסורה, וכן הערוגת הבושם שכתב שאי"צ מסורה חדשה, והשואל ומשיב ששפך מרורות על המחמירים, ובתשובה שמציין שם האריך בעיקר על כך שעיקר ההלכה להתיר בג' סימנים ולא כרש"י ודעת רש"י לדידן אינו אלא חומרא לכתחילה, ומשמע ג"כ שעיקר ההיתר אינו מתבסס על המסורה, וע"ז כתב שנתפשטה ההוראה לאוכלן בפשיטות גמור באין מפריע, ובוודאי המשמעות הפשוטה שהוא מהטעמים שהזכיר בשם המתירים, והיינו לא מטעם שיש מסורה ברורה, אלא כי מעיקר הדין אי"צ כלל מסורת, [ולרווחא דמילתא צירף שם השואל ומשיב שיש צד שיש מסורת, וגם אצלינו מסתמא יש צד כזה כספק אבל אי"צ לזה].
כבר הבאתי שאף אחד משלשת החכמים הללו לא דחה דברי רש"י להתיר עוף בלי מסורת.

ומלבדם רבו המתירים דוקא על פי המסורת של הקובריצר וכדומה.

בשו"ת דבר משה (תאומים, סי' מה) כתב, 'אשר דרש ממני נידון העופות הגדולים שנתחדשו במדינתינו, ויש בהם איזו שינוים מתרנגולים שלנו, הנה הוראה יצאה ממני להתיר כאשר עיניו לנוכח יביטו בדף הנדפס מספרי וכו'. והגיע הדף הנדפס מספרי לצפת, והשגתי כתב יושר מהרב שמואל העליר, וכתב אלי כי כבר בא להם ממקומות רבים מאחינו שבגולה לחקור על זה, והודיעני כי העופות ההמה בגידולם וצורתם ממש, המה מצויים בארץ הקדש, והתרנגולים ההם קורין אותם שם קובריצי על שם שבאו מעיר קיבריץ, ומצייר אותם כי המה גדולים ומשונים וגובה להם, ובארכובתם יש בהם נוצות, ומעולם אכלו אותם כל גדולי ישראל'.

גם בשו"ת שואל ומשיב (חמישאה ח"א סי' סט) כתב, 'אני מעיד לכם כי יש לי גביית עדות מהרבה לומדים מארץ הקדש, אשר היו פה, וכאשר ראו אותן העופות, העידו שכמו אלו העופות אוכלים בארץ הקדש'.

גם בשו"ת יהודה יעלה (ח"א יו"ד צד) הביא תשובת הרב נתן אדלר מלונדון שכתב 'התרנגולים גדולים שקורין קאשין חינא, אשר לפנים היו בארץ קדם, ועכשיו נתגדלו במקומינו, עליהם נשאלתי מכבר מכמה מקומות,והשבתי להם כי במקומינו יש לעופות הנ"ל מסורת טהרה משנים קדמוניות, כי הם ממש כמו תרנגולים שלנו, רק הם גדולים מהן. גם אנשי נאמנים מהודו סמוכין לארץ קוצ'ין צ'ינו אומרים לי שאוכלים בלי שום פקפוק'.
ואחר כך כתב הרב יהודה יעלה עצמו 'גם העתיק לי הגאון דטאלשווא תשובת אב בית דין קהילת צאנז (דברי חיים חו"מ ח"ב ס"ס ל) וזה לשונו, אחרי שמעתי מאנשים מופלגי תורה ויראי השם מארץ הקודש כי שמה נאכלים מימים קדמונים, ואולי מימי התנאים הקדושים, הבאים לשם מאי קיבריץ, לכן עמד והתיר להם'.

ובשו"ת בית שלמה (יו"ד קמו) כתב, האמת הוא שרוב חכמי זמנינו במדינתינו הורו להקל בהם, ולמעשה איני מתיר, כי העיקר אשר סמכו עליו קצת גדולים, הוא על מה שהעידו בפניהם אנשים מארצינו הקדושה שאוכלין שם ממין התרנגולים ההם.

בשו"ת מחנה ישראל (ח"ב דף פח: ופט.) כתב, באתי להודיעהו כי בשבוע העברה היה בירור גמור על העופות האלו שאינם דומים להקובריציר שאוכלים אותם בארץ הקדש.

הרב יעקב עטלינגר בעל הערוך לנר, כתב בתשובה (נדפסה בחידושי ר' ישעיה שור, כנפי נשרים, סי' ה), אשר שאל מאתי אודות העופות החדשים, אמת הוא כי הרצתי אגרת אודותן עם חכמי ארץ הקדש, באשר שמענו שבארץ הקדש מתירין אותן, אבל כפי הנכתב לי מהרב הצדיק ונאמן מירושלים שמו הרב שמעון דייטש, התרנגולות שמתירין שם, נקראים קיבריציר הינער, אינן העופות החדשים שבאים אצלינו.

והכתב סופר כתב (נדפס בקובץ פנים מאירות ח"ז עמ' לב) וזה לשונו 'על דבר התרנגולים החדשים, כבר טרחנו ויגענו וכו', כי העיד לפני איש אחד מתושבי ארץ ישראל עבר עלינו הדרך, ולמראה עיניו ישפוט שכמותם אוכלים בארץ ישראל מאז, ולא היה אפשר לברר על פי כתב, עד ששלחו לי משם איזהו תרנגולים בהוצאות מרובות, ועלי היו כולנה, וכשבאנו לבודקם ולדמותם, ראינו שאינו דומה לחדשים אשר מקרוב באו לגבולינו, וגם משונים מאשר אכלנו עד עתה. ולא אמרתי בהם לא היתר, וגם לא איסור בפה מלא, כי כבר נתרבו ובהרבה מקומות אוכלים אותם.ושוחטים פה מנועים ומונעים מלשחטם כל האפשר.

הרי מבואר בין מדברי המתירים ובין מדברי האוסרים, שעיקר ההיתר הסמך על המסורת, [אף שצירפו גם טעמים נוספים], אבל לא עלה על דעת רבותינו האחרונים לפרוץ גדר חס ושלום, ולבטל מנהג כל קהילות ישראל מזה מאות שנים שלא לאכול אלא במסורת.
 
ומחובתי להדגיש שכל זה הוא פרט אחד מהנידון, כי יש כאן עוד כמה וכמה נידונים שכל אחד דורש אריכות בפני עצמה וממילא יבין המעיין מאליו מפני מה אין שייך להשיב כאן על כל נקודה ונקודה, והרוצה לעמוד על אמיתת העניין יעיין בקונטרסים הנ"ל ויראה את אשר לפניו.
אכן כל זה רק בענין האיסור מצד המסורת, אמנם ודאי ישנם עוד שני טעמים לאסור עופות הפטם, הן מצד שאוכלים מחיים ולדעת רוב הראשונים אכילה מחיים חשיבא דריסה, ועוף דורס אסור מהתורה. והן מצד שמצויים בביציהם ביצים ששני ראשיהן כדין, וכבר פסק השלחן ערוך (פו ס"א) שכל ביצה ששני ראשיה כדין בישוע שהיא מעוף טמא. ועוף טמא אסור מהתורה.
 
ח"ו, אף אחד לא העלה על דעתו לבטל את המנהג לחוש לדעת רש"י.
אלא שהנידון העיקרי הוא אם בשינויים קלים צריך מסורת נפרדת, ובזה נטו הפוסקים להקל יותר אם הנידון בגדר חומרא מאשר אם הוא חשש מעיקר הדין.
אבל בוודאי עיקר הדבר לחוש לשיטת רש"י אמת ויציב וח"ו לא עלה על דעת לבטלו.
יבאר לנו כבודו אם זה נקרא לשיטתו שינויים קלים או כבדים.תרנגול מלאי וקורניש.jpg
 
אבל זה ספק שמעיקר הדין לא היה צריך לחוש לו. אלא רש"י חידש שראוי לחוש לזה, והמנהג נמשך אחרי חשש זה. וממילא לכאורה כן הוי בכלל גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה.
אחר שראינו שהאמוראים לא הצליחו לברר אם העוף דורס, ואכלו מעוף זה (כמבואר בתשובת הרא"ש כלל כ סי' כ), ואחר כך נתברר שהוא דורס והם נכשלו באכילת עוף טמא, למה אין אנו צריכים לחוש מעיקר הדין שלא ניכשל באכילת עוף טמא, וכי חכמתינו ומעלתינו גדולה מן האמוראים?

בכל מקרה לא מדובר כאן בגזירה, מאחר וגזירה היא בדבר שמדינא הוא מותר ואין בו ספק איסור, ואילו כאן השלחן ערוך (פב ס"ב) מבאר טעם הדבר "שיש לחוש שהוא דורס".
 
כך הוא לשון שו"ת אורי וישעי שם (סי' יא) בדבר העופות הגדולים החדשים וכו' רק הם גדולים בקומתם יותר משאר תרנגולים.

ובהמשך (דף ז:) כתב "אם כן בנדון דידן גם כן הדין נותן דכללא דארוך וזוטר חד מינא עומדת לנו למגן נגד חומרת הרמ"א, דעינינו רואות דחד מינא הוא והשינוי הוא מיעוט, ואין צריך למסורה כלל.

עד כאן לשונו.

הרי מבואר ברור שהתיר עופות הללו מאחר והשינוי ביניהם לבין העופות הנאכלים במסורת, היה מועט, ולכך שניהם חשובים למין אחד, וממילא המסורת על התרנגולים הישנים מועילה לחדשים, אף שאין על החדשים עצמם מסורת, אבל לא עלה על דעתו כלל להאכיל לישראל חס ושלום עופות שאין עליהם מסורת כלל.
גם על דעתי לא עלה ח"ו להאכיל עופות שאין עליהם מסורת כלל, ולא על דעת אף אחד מהמתירים, [והדגשתי כן בהודעה אחרת, והדבר פשוט ואי"צ לפנים].
אלא שאי"צ מסורת "חדשה" על כל מין ומין, כי כל מיני תרנגול אחד הם [ומענין התרנגולים הטמאים שלכאו' מצאנו, כבר השיב ע"ז בטוט"ד הכל עוף למינהו]
 
(ומעניין הסימני טריפה וכו', איני מונח בזה, וכמדומני השיבו ע"ז בטו"ט. ועוד חזון למועד).
לענין סימני הטומאה, לא מצאתי יישוב בטוב טעם, אלא רק לסמוך על דעות מיעוט הפוסקים או על סברות דחויות, אדרבה אם יש ביד כת"ר טעם להתיר, בטוב טעם, נשמח אם יעלה דבריו כאן, ויהא בהם מזור למנהג ישראל, כי עד עתה לא מצאנו רפואה למכתינו.
 
כבר הבאתי שאף אחד משלשת החכמים הללו לא דחה דברי רש"י להתיר עוף בלי מסורת.

ומלבדם רבו המתירים דוקא על פי המסורת של הקובריצר וכדומה.

בשו"ת דבר משה (תאומים, סי' מה) כתב, 'אשר דרש ממני נידון העופות הגדולים שנתחדשו במדינתינו, ויש בהם איזו שינוים מתרנגולים שלנו, הנה הוראה יצאה ממני להתיר כאשר עיניו לנוכח יביטו בדף הנדפס מספרי וכו'. והגיע הדף הנדפס מספרי לצפת, והשגתי כתב יושר מהרב שמואל העליר, וכתב אלי כי כבר בא להם ממקומות רבים מאחינו שבגולה לחקור על זה, והודיעני כי העופות ההמה בגידולם וצורתם ממש, המה מצויים בארץ הקדש, והתרנגולים ההם קורין אותם שם קובריצי על שם שבאו מעיר קיבריץ, ומצייר אותם כי המה גדולים ומשונים וגובה להם, ובארכובתם יש בהם נוצות, ומעולם אכלו אותם כל גדולי ישראל'.

גם בשו"ת שואל ומשיב (חמישאה ח"א סי' סט) כתב, 'אני מעיד לכם כי יש לי גביית עדות מהרבה לומדים מארץ הקדש, אשר היו פה, וכאשר ראו אותן העופות, העידו שכמו אלו העופות אוכלים בארץ הקדש'.

גם בשו"ת יהודה יעלה (ח"א יו"ד צד) הביא תשובת הרב נתן אדלר מלונדון שכתב 'התרנגולים גדולים שקורין קאשין חינא, אשר לפנים היו בארץ קדם, ועכשיו נתגדלו במקומינו, עליהם נשאלתי מכבר מכמה מקומות,והשבתי להם כי במקומינו יש לעופות הנ"ל מסורת טהרה משנים קדמוניות, כי הם ממש כמו תרנגולים שלנו, רק הם גדולים מהן. גם אנשי נאמנים מהודו סמוכין לארץ קוצ'ין צ'ינו אומרים לי שאוכלים בלי שום פקפוק'.
ואחר כך כתב הרב יהודה יעלה עצמו 'גם העתיק לי הגאון דטאלשווא תשובת אב בית דין קהילת צאנז (דברי חיים חו"מ ח"ב ס"ס ל) וזה לשונו, אחרי שמעתי מאנשים מופלגי תורה ויראי השם מארץ הקודש כי שמה נאכלים מימים קדמונים, ואולי מימי התנאים הקדושים, הבאים לשם מאי קיבריץ, לכן עמד והתיר להם'.

ובשו"ת בית שלמה (יו"ד קמו) כתב, האמת הוא שרוב חכמי זמנינו במדינתינו הורו להקל בהם, ולמעשה איני מתיר, כי העיקר אשר סמכו עליו קצת גדולים, הוא על מה שהעידו בפניהם אנשים מארצינו הקדושה שאוכלין שם ממין התרנגולים ההם.

בשו"ת מחנה ישראל (ח"ב דף פח: ופט.) כתב, באתי להודיעהו כי בשבוע העברה היה בירור גמור על העופות האלו שאינם דומים להקובריציר שאוכלים אותם בארץ הקדש.

הרב יעקב עטלינגר בעל הערוך לנר, כתב בתשובה (נדפסה בחידושי ר' ישעיה שור, כנפי נשרים, סי' ה), אשר שאל מאתי אודות העופות החדשים, אמת הוא כי הרצתי אגרת אודותן עם חכמי ארץ הקדש, באשר שמענו שבארץ הקדש מתירין אותן, אבל כפי הנכתב לי מהרב הצדיק ונאמן מירושלים שמו הרב שמעון דייטש, התרנגולות שמתירין שם, נקראים קיבריציר הינער, אינן העופות החדשים שבאים אצלינו.

והכתב סופר כתב (נדפס בקובץ פנים מאירות ח"ז עמ' לב) וזה לשונו 'על דבר התרנגולים החדשים, כבר טרחנו ויגענו וכו', כי העיד לפני איש אחד מתושבי ארץ ישראל עבר עלינו הדרך, ולמראה עיניו ישפוט שכמותם אוכלים בארץ ישראל מאז, ולא היה אפשר לברר על פי כתב, עד ששלחו לי משם איזהו תרנגולים בהוצאות מרובות, ועלי היו כולנה, וכשבאנו לבודקם ולדמותם, ראינו שאינו דומה לחדשים אשר מקרוב באו לגבולינו, וגם משונים מאשר אכלנו עד עתה. ולא אמרתי בהם לא היתר, וגם לא איסור בפה מלא, כי כבר נתרבו ובהרבה מקומות אוכלים אותם.ושוחטים פה מנועים ומונעים מלשחטם כל האפשר.

הרי מבואר בין מדברי המתירים ובין מדברי האוסרים, שעיקר ההיתר הסמך על המסורת, [אף שצירפו גם טעמים נוספים], אבל לא עלה על דעת רבותינו האחרונים לפרוץ גדר חס ושלום, ולבטל מנהג כל קהילות ישראל מזה מאות שנים שלא לאכול אלא במסורת.
היחיד שכתב שזה עיקר הטעם הוא הבית שלמה, ואכן לא התיר למעשה.
אבל שאר המתירים הדגישו שעיקר ההיתר אינו מחמת זה, חלקם צירפו גם טעם זה, אבל היתרם היה אף בלא זה כמבואר בדבריהם וכמבואר בדרכי תשובה וכנ"ל, וכך פשט ההוראה והמנהג וכמבואר בדרכי"ת שם וכנ"ל.
אין בכוונתי להאריך בדברים שיכול לעמוד עליהם כל מעיין בעצמו.
 
בענין איך קיי"ל מעיקר הדין במחלוקת רש"י ורמב"י, כבר הארכתי שם במה שאין טעם לסטות מהכרעת הש"ך והפרי חדש וסיעתם שהם רבים ועצומים [ואף אחד מהם לא העלה בדעתו כטענה הזו שהשו"ע הכריע עפ"י ב' עמודי הוראה, ולא חשבו שהם חולקים על השו"ע, ובטוחני שאם יחפשו אף בין חכמי ספרד בספריהם ימצא שהרבה העתיקו דברי הש"ך והפר"ח], רק אתייחס כאן לכמה נקודות צדדיות שעלו כאן.
אכן הפרי חדש לא חשב שהוא חולק על השלחן ערוך, ולשון הש"ך אינו מפורש לבאר כן בשלחן ערוך, אם כי כך נראה מלשונו, ומכל מקום כמה אחרונים חלוקים עליהם בביאור דעת השלחן ערוך, ומפרשים שאינו חומרא או מנהג, אלא ספק איסור תורה.

והוא דבר ברור ופשוט שכאשר אנו רוצים לברר מה היא כוונת מרן בשלחן ערוך, יש לנו לעיין במקור הדברים בבית יוסף, ושם מבואר שדעת שני עמודי ההוראה, הרמב"ם והרא"ש, שאין להתיר בשלשה סימנים לחוד, שיש לחוש שהוא עוף דורס ואסור מהתורה, וממילא מבואר שהעיקר כדעת הדברי חיים והגר"ש קלוגר וסייעתם.
 
כוונתו לדברי חיים (יו"ד סי' מ"ז) שכותב בפירוש: "לרוב הפוסקים ראשונים ואחרונים, מותר בג' סימנים כידוע למעיין בסוגיא, ורק חומרא בעלמא מחמיר המחבר וכמבואר זה בפרי חדש וכו' מכל שכן חומרא זו שלא לאכול בלי מסורת שחומרא גדולה הוא ולא להוסיף עוד לאסור בתרי ותרי", עכ"ל, אלא שכנראה חזר בו בתשובה הבאה (מ"ח), וצ"ע.
נמצא שלמסקנא תפס שאינו חומרא בעלמא, אלא האוכלו אוכל עוף טמא ממש.
 
היחיד שכתב שזה עיקר הטעם הוא הבית שלמה, ואכן לא התיר למעשה.
אבל שאר המתירים הדגישו שעיקר ההיתר אינו מחמת זה, חלקם צירפו גם טעם זה, אבל היתרם היה אף בלא זה כמבואר בדבריהם וכמבואר בדרכי תשובה וכנ"ל, וכך פשט ההוראה והמנהג וכמבואר בדרכי"ת שם וכנ"ל.
אין בכוונתי להאריך בדברים שיכול לעמוד עליהם כל מעיין בעצמו.
שוב ראיתי שבעל כל עוף למינהו בפורום לתורה [בקישור שציין באחד ההודעות הקודמות] האריך בזה טובא וציטט את לשונם של גדולי הפוסקים והראה לעין שעיקר ההיתר אינו בנוי על המסורה מאר"י וכנ"ל, ובאמת הדבר מפורש ג"כ בדרכי תשובה ונראה מלשונו בהדיא שעל פי זה נתפשטה ההוראה והמנהג.

בכללות המעיין בקונט' הנ"ל ובדברים שנתווספו בפורום לתורה וכאן, יראה בעצמו את התשובות לכל הטענות, וממילא כמדומני שחבל על טחינת המים, לכן לע"ע אין בכוונתי להיכנס למו"מ מיותר בנושא, רק אולי פה ושם אכתוב נקודה או שתים אבל אני מגלה דעתי שיש עוד הרבה דברים בעניין זה ואין פנאי וכח להעלות הכל על הכתב והרוצה יעיין בהנ"ל וירווה צמאונו.
 
אמנם יש להדגיש שאף בתשובתו השניה לא הסיק כן מכח "ב' עמודי הוראה" אלא מכח דברי הרשב"א והלבוש [ובאמת דבריו צ"ע, שהרי בכמה מקומות מבואר בדעת הרשב"א שמעיקר קיי"ל כרמב"י ואינו חושש לרש"י אלא לחומרא], ולא מצאתי כטענה הזו של "ב' עמודי הוראה" בשום מחבר.
בתשובתו השניה, הוסיף לדקדק כן מלשון השלחן ערוך, שכתב שם "וכן נראה מהמחבר", וזה אכן פשט משמעות לשון השלחן ערוך שכתב "אין לאוכלו לפי שיש לחוש שמא הוא דורס", וברור שלשון השלחן ערוך נסמך על שני עמודי ההוראה שהביא בבית יוסף.
 
דברי המהר"ם שיק אינם ענין לכאן, שלא דן שם אלא בדעת רש"י אם לשיטתו החשש שמא יימצא דורס הוא מדאורייתא או מדרבנן [אם סומכים על הרוב מעיקר הדין או לא ובדברי הריב"ש], ולא נחית לדון אם מה שאנו מחמירים כשיטת רש"י אם הוא ספק מעיקר הדין או חומרא לחשוש לשיטתו, ולא הביא שום ראיה לכאן או לכאן בענין מחלוקת רמב"י ורש"י אם היא מחלוקת שקולה או לא, וזה פשוט.
אדרבה מתבאר מכל לשונותיו שם שאינו בא לברר מה גדר הדברים לדעת רש"י, אלא מה הוא הגדר לדידן, כמו מה שכתב שם "לפי עניות דעתי יש לומר דמן התורה צריכין אנו לחוש", וכן מתבאר משאר כל לשונו שם.
 
דבר פשוט הוא שאין לדייק שבא לחלוק על הש"ך, שמלבד מה שלא יבוא לחלוק על הש"ך בלי לפרש טעמו ולהביא ראיות, הרי אף לש"ך אסור מכח המנהג, ובודאי לא נתכוון הש"ך לומר שאין אנו חייבים מדברי קבלה [מ'לא תטוש'] להמשיך במנהגינו וכלשון הרמ"א שאין לשנות, ואדרבה החכמת אדם הביא בהמשך דבריו הכרתי ופלתי בענין "אווזי הבר" [שהיתרו בנוי על הא דקיי"ל כרמב"י מעיקר הדין], ונראה מדבריו שהיה מסכים עמו אי לאו משום שמפקפק עליו שאין להם זפק, עיי"ש.
נמצא אם כן דאף כבודו מודה דאינו חומרא, אלא איסור גמור.
 
גם על דעתי לא עלה ח"ו להאכיל עופות שאין עליהם מסורת כלל, ולא על דעת אף אחד מהמתירים, [והדגשתי כן בהודעה אחרת, והדבר פשוט ואי"צ לפנים].
אלא שאי"צ מסורת "חדשה" על כל מין ומין, כי כל מיני תרנגול אחד הם [ומענין התרנגולים הטמאים שלכאו' מצאנו, כבר השיב ע"ז בטוט"ד הכל עוף למינהו]

בלשון שו"ת אורי וישעי שעליו דובר, מבואר שהוכיח מדברי התלמוד דזוטר ואריך לא חשיב שינוי, אבל לא עלה על דעתו לומר דכל מיני התרנגולים, עם כל מיני השינויים הרבים שביניהם לא חשיבי שינוי, ובדואי לא היה אומר שהשינויים שבין התרנגול, לבין המלאי והקורניש, לא חשיבי שינוי, ובודאי לא כאשר כל ביציהם כד וכד, וכבר פסק השלחן ערוך (יו"ד פו ס"א) שכל ביצה ששני ראשיה כדין בידוע שהיא מעוף טמא.

תרנגול מלאי וקורניש.jpg
 
היחיד שכתב שזה עיקר הטעם הוא הבית שלמה, ואכן לא התיר למעשה.
אבל שאר המתירים הדגישו שעיקר ההיתר אינו מחמת זה, חלקם צירפו גם טעם זה, אבל היתרם היה אף בלא זה כמבואר בדבריהם וכמבואר בדרכי תשובה וכנ"ל, וכך פשט ההוראה והמנהג וכמבואר בדרכי"ת שם וכנ"ל.
אין בכוונתי להאריך בדברים שיכול לעמוד עליהם כל מעיין בעצמו.
דבריו כלליים מאד, הלא הבאתי באריכות לשונות הפוסקים, כי המתירים התבססו על העדויות של המסורת, יביא כבודו היכן מצא שסמכו להתיר גם בלי העדויות של המסורת.
 
חזור
חלק עליון