• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

סערת העופות

[ובתירוף מה שעיקר ההלכה כרמב"י, וכפי שיראה כל מעיין בסוגיא שזה עיקר דעת האחרונים אשר מפיהם אנו חיים להלכה, וגם בדעת השו"ע, וכפי שהאריך בעל העוף כנף למינהו

אף שמדברי הש"ך נראה שמפרש כך בדעת השלחן ערוך, כבר נחלקו על דבריו כמה אחרונים, שהרי בשו"ת דברי חיים (יו"ד ח"ב סי' מח) כתב 'שנראה מהמחבר דהא דאין לאכול שום עוף אלא אם כן יש לו מסורת, לא משום חומרא מחמירין, אלא הוא ממש ספק'. וכתב עוד בתשובה אחרת (שם סי' מה) 'בודאי אין נאכל שום עוף בלא מסורה, וכן אנו נוהגים מעולם, והעושה נגד זה אוכל ממש עוף טמא'.

גם בשם משמואל (סי' יא, ד"ה אמנם בעיקר) 'דהבית יוסף תפס לאיסור לא משום חומרא, אלא תופס עיקר דעת רש"י' [והביא שם שדעת רוב הפוסקים כרש"י].

וכן כתב בחכמת אדם (כלל לו דין ד) דבלא מסורת "אסור" לאכול.

וכן מבואר מדברי הגר"ש קלוגר דלאו חומרא הוא אלא איסור גמור, שכתב (טוטו"ד תלתאה סי' קנ) בזה הלשון, 'אשר הצליח מעשה שטן והתחיל מכשול חדש לבית ישראל בהבאת העופות החדשים (נראה שכוונתו לקוצ'ין או הבראמא) ממדינת אמריקא וכו'. ובפרט לדידן דשום סימן לא מהני, רק מה דהוי לנו מסורת, והרי סימנין מובהקין ודאי הוי מן התורה, ומכל מקום לא סמכינן עלייהו, רק על המסורת, פשיטא דבאין לנו מסורת ודאי אסורין כתרי ותרי, ולזה באתי להתוודע ולהגלות דעל פי פסקי הדיינים האמתיים, ודאי אסורין כדין עוף טמא ממש'.

וכן מבואר מדברי המהר"ם שיק (יו"ד צ"ח) שנסתפק בהא דאסרינן בלא מסורת משום חשש שמא הוא דורס, אם מדאורייתא צריך לחוש לזה או מדרבנן. אלמא פשיטא ליה דדין גמור הוא רק נסתפק אם הוא מהתורה או מדרבנן [וכן מבואר מלשון איסורא דנקט התם].

נמצא שדברי הש"ך אינם מוסכמים אלא רבים חלוקים עליו.

וכשאנו מתבוננים בדברי הבית יוסף אנו מוצאים ששני עמודי ההוראה הרמב"ם והרא"ש חלוקים על רמב"י, כמבואר לעיל, וכבר כתב הבית יוסף בהקדמתו, כי במקום ששני עמודי ההוראה עומדים בדעת אחת נתפוס הלכה כדבריהם, וממילא ודאי דמעיקר הדין פסק מרן בשלחן ערוך שאין לאכול עוף בלא מסורת, כפשט לשון השלחן ערוך שכתב "אין לאוכלו, לפי שאנו חוששים שמא הוא דורס", וכדברי שו"ת דברי חיים וסייעתו.
 
והרוצה להחמיר יחמיר אבל אי אפשר להרעיש על זה ולעשות מזה איסור גמור].
לא מדובר כאן בחומרא כלל וכלל, כאשר לא ידוע מי הם כל העופות שמעורבים בפטם, וממילא לא שייך לומר שיש עליהם מסורת, ואדרבה ידוע שמעורב בהם הקורניש אף מצד הנקבה, והקורניש כל ביציו כד וכד, ועל פי דין השלחן ערוך (פו ס"א) כל ביצה ששני ראשיה כדין בידוע שהיא מעוף טמא. ועוד שהפטם מצויים בו גם כן ביצים כד וכד, ועוד שהוא אוכל מחיים, ולדעת רוב הראשונים אכילה מחיים היא דריסה, אם כן יושר הדין מורה לאסור.
 
@יוסף חיים כהן
לכאורה יש להעיר מהרמב"ם (פ"ב מהל' ממרים ה"ז) שכתב, וז"ל: גזרו ודימו שפשטה בכל ישראל, ועמד הדבר כן שנים רבות, ולאחר זמן מרובה עמד בית דין אחר ובדק בכל ישראל וראה שאין אותה הגזרה פושטת בכל ישראל, יש לו רשות לבטל ואפלו היה פחות מבית דין הראשון בחכמה ובמנין. עכ"ל. וכ"ש גזירה לא קבועה אלא מחשש לדעת רש"י וכד', שאם בפועל לא נתפשטה, והדבר קשה לציבור שלא לאכול עופות, יש לבי"ד היום רשות לבטל הך גזירה.

אגב, האם יש איזה מקור ייבוא של עופות שהם לכו"ע אליבא דשיטתך?
 
אם יש לכבודו תשובות ראויות, מה ימנענו מלהשיב
המעיין בקונט' היקר עוף כנף למינהו יראה שהשיב על כל הטענות שהעליתם בטוט"ד
והמעיין בדבריו בלי החלטה מראש יראה את האמת שבדבריו.
והיות שלפי הרושם שלי כת"ר אינו פתוח באמת לשמוע צד שני, אלא רק להציג כל פעם את העמדה המנוגדת, ע"כ קשה מאוד לנהל מו"מ באופן כזה.
והוא גם מיותר לחלוטים וחסר תועלת.
 
אף שמדברי הש"ך נראה שמפרש כך בדעת השלחן ערוך, כבר נחלקו על דבריו כמה אחרונים, שהרי בשו"ת דברי חיים (יו"ד ח"ב סי' מח) כתב 'שנראה מהמחבר דהא דאין לאכול שום עוף אלא אם כן יש לו מסורת, לא משום חומרא מחמירין, אלא הוא ממש ספק'. וכתב עוד בתשובה אחרת (שם סי' מה) 'בודאי אין נאכל שום עוף בלא מסורה, וכן אנו נוהגים מעולם, והעושה נגד זה אוכל ממש עוף טמא'.

גם בשם משמואל (סי' יא, ד"ה אמנם בעיקר) 'דהבית יוסף תפס לאיסור לא משום חומרא, אלא תופס עיקר דעת רש"י' [והביא שם שדעת רוב הפוסקים כרש"י].

וכן כתב בחכמת אדם (כלל לו דין ד) דבלא מסורת "אסור" לאכול.

וכן מבואר מדברי הגר"ש קלוגר דלאו חומרא הוא אלא איסור גמור, שכתב (טוטו"ד תלתאה סי' קנ) בזה הלשון, 'אשר הצליח מעשה שטן והתחיל מכשול חדש לבית ישראל בהבאת העופות החדשים (נראה שכוונתו לקוצ'ין או הבראמא) ממדינת אמריקא וכו'. ובפרט לדידן דשום סימן לא מהני, רק מה דהוי לנו מסורת, והרי סימנין מובהקין ודאי הוי מן התורה, ומכל מקום לא סמכינן עלייהו, רק על המסורת, פשיטא דבאין לנו מסורת ודאי אסורין כתרי ותרי, ולזה באתי להתוודע ולהגלות דעל פי פסקי הדיינים האמתיים, ודאי אסורין כדין עוף טמא ממש'.

וכן מבואר מדברי המהר"ם שיק (יו"ד צ"ח) שנסתפק בהא דאסרינן בלא מסורת משום חשש שמא הוא דורס, אם מדאורייתא צריך לחוש לזה או מדרבנן. אלמא פשיטא ליה דדין גמור הוא רק נסתפק אם הוא מהתורה או מדרבנן [וכן מבואר מלשון איסורא דנקט התם].

נמצא שדברי הש"ך אינם מוסכמים אלא רבים חלוקים עליו.

וכשאנו מתבוננים בדברי הבית יוסף אנו מוצאים ששני עמודי ההוראה הרמב"ם והרא"ש חלוקים על רמב"י, כמבואר לעיל, וכבר כתב הבית יוסף בהקדמתו, כי במקום ששני עמודי ההוראה עומדים בדעת אחת נתפוס הלכה כדבריהם, וממילא ודאי דמעיקר הדין פסק מרן בשלחן ערוך שאין לאכול עוף בלא מסורת, כפשט לשון השלחן ערוך שכתב "אין לאוכלו, לפי שאנו חוששים שמא הוא דורס", וכדברי שו"ת דברי חיים וסייעתו.
כפי שכתבתי, אין בכוונתי להיכנס למו"מ ולדון בכל פרט, והרוצה יעיין בקונט' כל עוף למינהו ששם הכל מבואר באריכות ובמתיקות ודבריו קילורין לעיניים לכל מבקש אמת.

ולהיפטר בלא כלום אי אפשר, ע"כ רק שתי מילים.
החכ"א אינו ראיה כלל כמובן למעיין שלשון אסור אינו מכריח שזה מעיקר הדין.
גם המהר"ם שיק מדבר רק בגדר האיסור לשיטת רש"י שנהגו להחמיר כוותיה ואין ראיה שזה מעיקר הדין.
ונשאר רק הד"ח והש"מ והגרש"ק, ופשוט שהם המחדשים [כפי שנראה גם מדבריהם שבאו לחדש זאת] וכל שאר האחרונים שסתמו בזה בוודאי סברו כהש"ך והפר"ח והגר"א שהם גדולי ההוראה שמפיהם אנו חיים, ובדר"כ מי שהיה סבור אחרת מהם היה עליו לכתוב זאת, א"כ ברור ופשוט שדעת רוב ככל האחרונים היא כמותם, מלבד מה שהרבה שותי"ם כתבו כן בפירוש.

ומלבד זאת הרי באותו נידון שעליו דיברו הדברי חיים וסיעתו, הוכרעה ההלכה שלא כמותם ונתפשט המנהג להקל בזה גם לאחר שנתברר שאין בזה מסורת ומבואר בדרכי תשובה סי' פב

ומש"כ כת"ר מהב"י כבר השיב ע"ז בעל עוף כנף למינהו שפשוט שיש גם יוצאים מן הכלל, [יעוי' בסי' רנט ובדרכי"מ שם], ופשוט שיש מקום ללמוד מריהטת דברי הב"י למה דעתו נוטה, ועכ"פ גם הש"ך והפר"ח ידעו מהקדמת הב"י ואעפ"כ לא ראו בזה הכרח [ולהנ"ל כדעתם הוא דעת רוב ככל גדולי האחרונים.]
 
@יוסף חיים כהן
לכאורה יש להעיר מהרמב"ם (פ"ב מהל' ממרים ה"ז) שכתב, וז"ל: גזרו ודימו שפשטה בכל ישראל, ועמד הדבר כן שנים רבות, ולאחר זמן מרובה עמד בית דין אחר ובדק בכל ישראל וראה שאין אותה הגזרה פושטת בכל ישראל, יש לו רשות לבטל ואפלו היה פחות מבית דין הראשון בחכמה ובמנין. עכ"ל. וכ"ש גזירה לא קבועה אלא מחשש לדעת רש"י וכד', שאם בפועל לא נתפשטה, והדבר קשה לציבור שלא לאכול עופות, יש לבי"ד היום רשות לבטל הך גזירה.
לא מדובר כאן בגזירה שגזרו חכמים.

התורה עצמה אסרה לאכול עוף דורס, ולאחר המעשה שהובא בתלמוד שהתיר רב פפא את תרנגולתא דאגמא (והרא"ש כתב בתשובה שאכלו ממנה חכמי התלמוד עצמם) ולא גילו שהיא דורסת, ואחר זמן ראוה דורסת, למד מזה רש"י שאין אנו יכולים לסמוך על בדיקה שלנו אם הוא דורס, שהרי ודאי שאין אנו חכמים ונבונים מן האמוראים, על כן אין לנו לאכול אלא עוף שקיבלנו במסורת מאבותינו שהוא טהור.

וכדבריו פסק השלחן ערוך (פב ס"ב) שכיון שיש לחוש שהעוף דורס על כן אין לאכול אלא במסורת.

וכך גם נהגו.

וכיון שלא מדובר כאן בגזירה, אלא בספק אם העוף דורס ואסור מן התורה, ממילא אינו ענין לגזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה.


ומלבד זה, במשך מאות שנים, מתקופת הראשונים כל קהילות עם ישראל החזיקו בדבר זה, שלא לאכול אלא במסורת, וממילא מבואר שהציבור יכול לעמוד בזה.


ומלבד כל זה, כיון שיש עדויות שהפטם אוכל מחיים, ולדעת רוב הראשונים אכילה מחיים חשיבא דריסה, וכן ישנה שכיחות של ביצים כד וכד בביצי הפטם, והוא סימן לעוף טמא שאסור מהתורה, ממילא אין לדבר זה שייכות ל"גזירה" שאין הציבור יכול לעמוד בה.
 
אגב, האם יש איזה מקור ייבוא של עופות שהם לכו"ע אליבא דשיטתך?
ישנם עופות שהיתה עליהם מסורת, כגון הבלאדי והלגהורן, וכן ישנם ברווזים ואווזים עם מסורת, ואפילו מוכרים ב"אושר עד" ברווז (אך לא בהכשר בד"ץ) וכן ישנם יונים ועופות אחרים כשרים.
 
המעיין בקונט' היקר עוף כנף למינהו יראה שהשיב על כל הטענות שהעליתם בטוט"ד
יעיין כבודו במה שהבאתי בקונטרס עוף פטם, בהרחבה, שאין בדבריו דבר ברור לסמוך עליו, ואף מחבר הקונטרס כתב בראשו שכל דבריו הם להלכה "ולא למעשה".
 
והיות שלפי הרושם שלי כת"ר אינו פתוח באמת לשמוע צד שני, אלא רק להציג כל פעם את העמדה המנוגדת, ע"כ קשה מאוד לנהל מו"מ באופן כזה.
והוא גם מיותר לחלוטים וחסר תועלת.
גם לפי מחשבתו של כת"ר שסבור שאני איני פתוח לשמוע, עדיין יוכל להגיב לתועלת שאר הקוראים, שיראו גם את דברי וגם את דברי כת"ר, ויבחרו את אשר נראה להם קרוב לאמת
 
גם המהר"ם שיק מדבר רק בגדר האיסור לשיטת רש"י שנהגו להחמיר כוותיה ואין ראיה שזה מעיקר הדין.
המהר"ם שיק חקר בענין זה כדי לברר אם יש צד קולא בתרנגולים החדשים שהובאו למדינתו, ואם כן כל דבריו אינם רק לבאר דעת רש"י, אלא לברר על מה אנו יכולים לסמוך למעשה.

ומלבד זה הזכרתי שאף המהר"ם שיק כתב "דאסרינן בלא מסורת", ולשון איסור אינו נופל על דבר דמותר מעיקר הדין.
 
ונשאר רק הד"ח והש"מ והגרש"ק, ופשוט שהם המחדשים
כאשר אנו רואים ששני עמודי ההוראה, הרמב"ם והרא"ש חלוקים על רמב"י, ומרן העמיד כלל ברור שבמקום ששני עמודי ההוראה עומדים בדעת אחת נתפוס הלכה כדבריהם, וכן משמעות לשונו שכתב בשלחן ערוך "אין לאוכלו", ודאי שפשט הדברים עולה בקנה אחד עם דברי שו"ת דברי חיים והגר"ש קלוגר והחכמת אדם והמהר"ם שיק והשם משמואל. ואדרבה הנוטה מזה הוא המחדש.
 
ומלבד זאת הרי באותו נידון שעליו דיברו הדברי חיים וסיעתו, הוכרעה ההלכה שלא כמותם ונתפשט המנהג להקל בזה גם לאחר שנתברר שאין בזה מסורת ומבואר בדרכי תשובה סי' פב.
אם כבודו למד סוגיא זו של הקוצ'ין והבראמא, בודאי ברור לו כשמש שכל דברי המתירים, היו על סמך העדויות על מסורת הקובריצר וכדומה, ועל פי דברי המתירים נתפשט המנהג, ולא עלה חס ושלום על דעת הפוסקים לפרוץ גדר ולעבור על דין השלחן ערוך שאין לאכול בלא מסורת.

ובדין זה עד היום לא נתברר דבר, כי הדברי חיים עצמו (ליקוטים והשמטות סי' מב) הביא שחתנו נסע לארץ הקודש ולאזמיר ושלח משם תרנגולים שהיו דומים לאותם החדשים שהיו במקומו של הדברי חיים, ועל פי זה התיר אותם שהיו במקומו.
 
ומש"כ כת"ר מהב"י כבר השיב ע"ז בעל עוף כנף למינהו שפשוט שיש גם יוצאים מן הכלל,
מרן ביאר ופירש בהדיא בהקדמתו מה יוצא מן הכלל, וכתב "אם לא בקצת מקומות שכל חכמי ישראל או רובם חולקים על הדעת ההיא ולכן פשט המנהג בהיפך".

אבל בנדון שלנו אדרבה המנהג ברור מזה מאות שנים שלא לאכול אלא במסורת, כמו שהעידו בספר האשכול והשלטי גבורים והרמ"א והש"ך והבן איש חי ועוד מחברים רבים.
 
מה שכת"ר (הרי"ח כהן) מונה את הרמב"ם ביחד עם רש"י אינו מדויק דרש"י למרות שפירש את הסוגיא דלא כרמב"י הוצרך לחדש שעוף נאכל רק במסורת מכוח המעשה דתרנגולתא דאגמא אבל ברמב"ם לא נמצא אלא שעוף שיש לו סימן אחד צריך שיהיה "ידוע שלא דורס" ולא כתב שאין אנו אוכלים שום עוף אא"כ מסרו לנו אבותינו וכו' כרש"י
 
גם לפי מחשבתו של כת"ר שסבור שאני איני פתוח לשמוע, עדיין יוכל להגיב לתועלת שאר הקוראים, שיראו גם את דברי וגם את דברי כת"ר, ויבחרו את אשר נראה להם קרוב לאמת
לזה אין צורך להגיב כאן, כל אחד יכול לראות בעצמו את שני הקונטרסים ויבחר את אשר נראה לו קרוב לאמת.
כך גם אפשר לראות את כל הטענות ממש, משא"כ כאן אי אפשר לענות כל פעם על הכל, ובקונטרסים עצמם נידונו כל הטענות ממש, וזה היתה כוונתי שהנידון כאן הוא חסר תועלת.
 
חזור
חלק עליון