• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ספירת העומר בתפילת ערבית בשקיעה

לביא

Well-known member
דבר שהחריד אותי מעט.
בימים האחרונים לא יצא לי להתפלל בבית כנסת הקבוע ליד ביתי ונאלצתי להתפלל אצל הליטאים. אך היום התפללתי שם מנחה 20 דק׳ לפני השקיעה, וערבית בשקיעה. ובסיום ה׳עלינו לשבח׳ התחלתי ב׳לשם יחוד׳ לספירת העומר, אך לא התחילו בזה כלל.
כששאלתי לאחד המתפללים שהיה מאחורי אמר לי שכולם עושים זאת בבית כיוון שספירה״ע בשקיעה היא לא לכתחילה.
ועמדתי והשתוממתי, איך סומכים על כך? באותו מניין אחד שפכתי שיחי לפני אחד מחבריי, שהרי בקלות אפשר לבוא הביתה ולשכוח מהספירה, וכבר עדיף לעשות ספיה״ע דיעבד כשכולם כבר נמצאים, מאשר לספור בבית שהמכשלה בו מרובה. והשו״ע מפורש אומר שאפשר לברך על כך.
 
דבר שהחריד אותי מעט.
בימים האחרונים לא יצא לי להתפלל בבית כנסת הקבוע ליד ביתי ונאלצתי להתפלל אצל הליטאים. אך היום התפללתי שם מנחה 20 דק׳ לפני השקיעה, וערבית בשקיעה. ובסיום ה׳עלינו לשבח׳ התחלתי ב׳לשם יחוד׳ לספירת העומר, אך לא התחילו בזה כלל.
כששאלתי לאחד המתפללים שהיה מאחורי אמר לי שכולם עושים זאת בבית כיוון שספירה״ע בשקיעה היא לא לכתחילה.
ועמדתי והשתוממתי, איך סומכים על כך? באותו מניין אחד שפכתי שיחי לפני אחד מחבריי, שהרי בקלות אפשר לבוא הביתה ולשכוח מהספירה, וכבר עדיף לעשות ספיה״ע דיעבד כשכולם כבר נמצאים, מאשר לספור בבית שהמכשלה בו מרובה. והשו״ע מפורש אומר שאפשר לברך על כך.
וכמו שנוהגים במניינים רבים שמתפללים ערבית בשקיעה, ולא קוראים קריאת שמע מיד בסיום התפילה, למרות שכבר הגיע צאת הכוכבים.
 
אם אינני טועה, נפסק שבכה"ג יש לספור בלי ברכה ולכוון שאם יזכור אח"כ יוכל לספור בביתו עם ברכה.
ועדיין לא הבנתי את התמיהה רבתי. מילא לאשכנזים שסוברים שעדיף להתפלל מנחה ביחידות קודם השקיעה מאשר במניין אחר השקיעה, משום שאחר השקיעה הוא לילה, ניחא. אבל לספרדים שאחר השקיעה הוא עדיין כיום גמור עד צאת הכוכבים, ביותר מסתבר שיהיה עדיף להמתין ולספור בבית מאשר בשקיעה.

[אא"כ התחילו ערבית בשקיעה, וממילא סיימו כבר ב-13.5 דקות אח"כ, ואז לכאורה באמת לא כדאי להחמיר 20 דקות או 40 דקות וכד', אלא לספור בזמן זה].
 
נערך לאחרונה:
וכמו שנוהגים במניינים רבים שמתפללים ערבית בשקיעה, ולא קוראים קריאת שמע מיד בסיום התפילה, למרות שכבר הגיע צאת הכוכבים.
אבל לספרדים שאחר השקיעה הוא עדיין כיום גמור עד צאת הכוכבים, ביותר מסתבר שיהיה עדיף להמתין ולספור בבית מאשר בשקיעה.
וכל אחד יכול לחתום שכשהוא יגיע לבית הוא יספור ספיה״ע בצאה״כ?
לענ״ד המכשלה בזה רבה. (במיוחד כשחצי מהאנשים הם בעלי בתים, אבל גם בני תורה יכולים להמשך אחרי לימוד או אוכל ולשכוח)
נפסק שבכה"ג יש לספור בלי ברכה ולכוון שאם יזכור אח"כ יוכל לספור בביתו עם ברכה.
אם חוששים למ״ד דאורייתא, כן.
 
וכל אחד יכול לחתום שכשהוא יגיע לבית הוא יספור ספיה״ע בצאה״כ?
לענ״ד המכשלה בזה רבה. (במיוחד כשחצי מהאנשים הם בעלי בתים, אבל גם בני תורה יכולים להמשך אחרי לימוד או אוכל ולשכוח)
נכון. לכן עצתי וכן אני נוהג מידי שנה בל"נ לעשות בפלא' תזכורת ספירת העומר הן בלילה הן ביום על כל מקרה שלא יבוא ולא יהיה
 
נכון. לכן עצתי וכן אני נוהג מידי שנה בל"נ לעשות בפלא' תזכורת ספירת העומר הן בלילה הן ביום על כל מקרה שלא יבוא ולא יהיה
לך זה עוזר, אי אפשר לדעת אם כולם עושים כן.
(לי אישית זה לא עוזר, אני יכול לומר ״אה תזכורת לספיה״ע, עוד 5 דק׳ בל״נ...״ ואז שוכח, אם אני לא עושה ק״ש ו/או ספיה״ע בערבית בשקיעה לי אישית כמעט מובטח שאשכח. לכן אני מעדיף לעמוד על עצמי ולחכות עוד 5 דק׳. זה מה שעשיתי היום פחות או יותר,מהרגע שהגעתי הביתה בדקתי בלוח לעניין זמן צאה״כ לא ישבתי בשביל לא לנוח. בשבילי ואולי גם בשביל רבים ק״ש / ספיה״ע זה כמו חלק בלתי נפרד מתפילת ערבית, וכשזה לא נמצא סמוך ונראה אני פשוט שוכח.)
 
דבר שהחריד אותי מעט.
בימים האחרונים לא יצא לי להתפלל בבית כנסת הקבוע ליד ביתי ונאלצתי להתפלל אצל הליטאים. אך היום התפללתי שם מנחה 20 דק׳ לפני השקיעה, וערבית בשקיעה. ובסיום ה׳עלינו לשבח׳ התחלתי ב׳לשם יחוד׳ לספירת העומר, אך לא התחילו בזה כלל.
כששאלתי לאחד המתפללים שהיה מאחורי אמר לי שכולם עושים זאת בבית כיוון שספירה״ע בשקיעה היא לא לכתחילה.
ועמדתי והשתוממתי, איך סומכים על כך? באותו מניין אחד שפכתי שיחי לפני אחד מחבריי, שהרי בקלות אפשר לבוא הביתה ולשכוח מהספירה, וכבר עדיף לעשות ספיה״ע דיעבד כשכולם כבר נמצאים, מאשר לספור בבית שהמכשלה בו מרובה. והשו״ע מפורש אומר שאפשר לברך על כך.
ועי' גם בחזו"ע יום טוב עמ' רלה ובהערה שם
 
חזור
חלק עליון