• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

ספק דרבנן לקולא

א.א

Active member
האם כל ספק דרבנן שא"א לבררו מותר לכתחילה

ואתן דומגאות מי שמגיע לבית כנסת של בעלי בתים ויש שם כוסות זכוכית ואינו יודע אם הם טבולים ואין מי שיודע באמת אם הם טבולים.

וכן לפעמים מגיעים לאזכרות או לקברות של צדיקים ויש שם כיבוד [עוגות ביתיות] אך אינו יודע אם ההכשר טוב אם יכול לאכול לכתחילה, לפי דודאי אין פה חשש של איסור תורה.
 
כלפי השאלה הראשונה לא נראה שיש ספק אם כלים טבולים מהיכ''ת להסתפק בזה
וגם כלפי אורח שמשתמש הוא עובר על איסור דרבנן?
ובעיקר הספק אולי יש לפשווט שבשוע מבואר שאפשר לספור ספירת העומר בביה''ש
 
ויש שם כוסות זכוכית
כוסות של בית עסק וכיו"ב שאינן שייכות לאדם פרטי, דעת מרן זיע"א שאינן טעונות טבילה.
[עוגות ביתיות]
אולי יש לתלות את הדבר באזור המגורים, אם יש ליד הבית שלו רק סניף של יש חסד, אז ..
אבל אם מדובר ברמי לוי שיווק השקמה (וזהו..), אז זה כבר שאלה אחרת ..
שכלל הוא מידי דלא רמי עליה דאיניש לאו אדעתיה,
ואם הוא לא מקפיד בשמירת תו"מ ברמה שאתה דורש, אז אין על מה לדבר ..
[השאלה היא אחרת, בריכוז חרדי עם כל המשתמע, מהו לאכול עוגיות קנויות, רוב הסיכויים, שזה או גרליץ או שובע או יעלה או הצבי או מאפיה סמוכה ..,
דבכה"ג אפשר לסמוך בפשטות, אא"כ רואים שיש שוני ..]
 
כוסות של בית עסק וכיו"ב שאינן שייכות לאדם פרטי, דעת מרן זיע"א שאינן טעונות טבילה.
מועתק מתפארת ההלכה
ב. כלים של מוסדות ציבורים: כלי סעודה של מוסדות ציבוריים כגון משרדי ממשלה, עיריה, צבא וכד' וכן כלים של בית כנסת וישיבות חייבים טבילה עם ברכה מכיון שלא נקנו בשביל מסחר כלל אלא בשביל לשרת את הציבור. )יש שחשבו לפטור את זה ככלי סחורה, ואינו דומה כלל כ"כ בשו"ת ויצבור יוסף פ"ח ס"ג בשם מר"ן הגרע"י זצוק"ל ושו"ת מנחת שלמה ח"ב סי' ס"ד אות י"ז(
 
עיין ש"ך יו"ד סצ"ח ס"ט שכתב דבעינן לברר בספק דרבנן במקום שיכול לברר ובטעמא דמילתא כתב בזה"ל "דספק התלוי בחסרון ידיעה לא מיקרי ספק דדעת שוטים הוא זה".
ונראה דה"ה לנידון הכא [ועכ"פ בנידון הב'] דחשיב הכא חסרון ידיעה ולא מיקרי ספק ויל"ע עוד
 
חזור
חלק עליון