נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
שו"ת אור לציון חלק ב - הערות פרק ז - הלכות תפילה
ולענין עלינו לשבח, אעפ"י שהציבור מקדימים לומר עלינו לשבח קודם שיר של יום, יש לו לומר עמהם, דלא גרע מנכנס לביהכ"נ ומצא ציבור שאומרים עלינו לשבח, שאומר עמהם מדין דרך ארץ, וכמבואר במג"א בסימן ס"ה ס"ק ג' ובמחצית השקל שם, ואח"כ יאמר שיר של יום ופרשת הקטורת, ויחזור לומר עלינו לשבח, שכן צריך להיות הסדר לפי נוסח האריז"ל. (והוא הדין בערבית, שאם נמצא בציבור שלא נוהגים לומר שיר למעלות לאחר תפילת שמו"ע, אלא אומרים מיד עלינו לשבח, שיש לו לומר עמהם עלינו לשבח לפני שיר למעלות).
לא היתה בשאלה אפשרות שיאמר "שיר למעלות" כשהציבור אומר עלינו לשבח.ומצורף מסה"ק
מי שנמצא בבית כנסת בשעה שאומרים הציבור עלינו לשבח אם צריך לומר עימהם
כתב השו"ע בסימן סה' דמי ששומע הציבור קוראים ק"ש, יאמר פסוק ראשון עימהם שלא יהא נראה דאינו רוצה לקבל עול מלכות שמים. והמג"א כתב (שם) בשם שבלי הלקט וספר התניא דגם שאר הדברים כמו תהלה לדוד יאמר עימהם. וא"כ ה"ה עלינו לשבח. וכ"כ המחצית השקל (שם) וכן פסק בעוד יוסף חי (כי תשא סעיף כב).
ומ"מ אינו חובה כמבואר מהש"ע, דרק בק"ש חייב, וכמ"ש המאמר מרדכי והביאו כה"ח שם [וכן מבואר בילקוט יוסף ח"ה סימן קי"ג עמוד מ' ע"ש]. ועיין ערוך השלחן (סה ו) דאין המנהג לומר עם הציבור, ויש שנוהגים לומר.
ובפרט אם לומד דלא יפסיק. וכ"כ בשו"ת וישב הים (ח"א סימן ה). ועיין בשו"ת אבני לוי (ח"א סימן ח). וע"ע באור לציון (ח"ב פ"ז לח).
.
ומ"מ אם כל הציבור אומרים ואנחנו משתחוים ביחד צריך לכרוע כמ"ש לעיל בסימן קט'. ומ"מ אין לאדם לישב בין העומדים, אא"כ יש לו טעם כמו שהבאנו בסימן קכג' ס"א ע"ש.
לפעמים כן! ספרדי שצריך להגיד קדיש ל''א והם לא מחכים לו בחינא וחיסדא וכו', הוא לא מסכן?!מסכן?
לאלפעמים כן! ספרדי שצריך להגיד קדיש ל''א והם לא מחכים לו בחינא וחיסדא וכו', הוא לא מסכן?!
הזכרתני מעשיה נאה, ליטאי אחד שהיה בחיוב נקלע לשטיבל חסידי, חייבוהו החסידים לומר הקדיש בנוסחתם, לכשסיים צהלו החסידים כנגדו "הנה אמרת ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה" השיב להם הליטאי "תנוח דעתכם, כשאמרתי "בחייכון וביומיכון" לא כיוונתי עליכם..."לפעמים כן! ספרדי שצריך להגיד קדיש ל''א והם לא מחכים לו בחינא וחיסדא וכו', הוא לא מסכן?!
או שיאמר בקול גדול ובמתינות, או שיתפלל אצל ספרדים. אבל מסכן למה לקרוא אותו מסכן?ומה יעשה?
כבר בזמנו שאלנו את זה, וכנראה לאו בדווקא נקט, שכן כך שאל השואל. (וראה כאן)מה העניין לומר לעצמו יהי שם?
זה בשביל הקדיש, שלא יראה שנאמר על חינם, וכי היחיד אומר קדיש תתקבל?
תוך כדי השאלה כך הגיב הרב.מסכן?
עוד נסתפקתי ספרדי המתפלל אצל אשכנזים תפילת מעריב,נסתפקתי בספרדי שמתפלל בבית הכנסת אשכנזי, שאינם אומרים שיר למעלות בתפילת ערבית וסיים תפילת שמו"ע ופסע ג' פסיעות, והחזן עדיין לא התחיל הקדיש.
האם יאמר שיר למעלות לאחר סיום תפילת שמו"ע לפני קדיש תתקבל,
או שימתין לאמירת שיר למעלות עד לאחר עלינו לשבח.
לדעתי שיר המעלות זה מנהג הציבור, ואם נמצא במקום שהציבור לא נוהג לומר לא צריך לומר שיר המעלות