• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ספרים ות"ח שמתעסקים במיוחד בנושא קבלת הוראות מרן

אני מעולם לא הבנתי את ענין מספר הפעמים שחולקים
הענין הוא פשוט, אם יגידו לך שהבית יוסף חולק פעמיים על הריב"ש, זה מתקבל על הדעת, אבל אם יגידו לך שחולק עשרות פעמים על הריב"ש, זה ישנה לך משהו בגישה.
אותו דבר בענין זה, למרות חוסר ההשואה בין הדורות, אבל מישהו שחולק כמה פעמים בודדות, זה אומר שמייחס לנחלק כבוד ומשקל עצום בפסיקה, אך מי שחולק עשרות או מאות פעמים, מראה שמייחס פחות משקל לפסיקה של הנחלק.
 
הענין הוא פשוט, אם יגידו לך שהבית יוסף חולק פעמיים על הריב"ש, זה מתקבל על הדעת, אבל אם יגידו לך שחולק עשרות פעמים על הריב"ש, זה ישנה לך משהו בגישה.
אותו דבר בענין זה, למרות חוסר ההשואה בין הדורות, אבל מישהו שחולק כמה פעמים בודדות, זה אומר שמייחס לנחלק כבוד ומשקל עצום בפסיקה, אך מי שחולק עשרות או מאות פעמים, מראה שמייחס פחות משקל לפסיקה של הנחלק.
לא מסכים!
כל אחד לפי מה שחננו האל ית"ש.
ולדבריך שזה 320 פעם בערך, מישהו בדק כמה פסקים יש למו"ר חכם עובדיה ז''ל שנדע כמה זה באחוזים?
 
לא מסכים!
כל אחד לפי מה שחננו האל ית"ש.
ולדבריך שזה 320 פעם בערך, מישהו בדק כמה פסקים יש למו"ר חכם עובדיה ז''ל שנדע כמה זה באחוזים?
לא דיברתי על אחוזים, כי ברמב"ם יש אלפי הלכות, ואם מישהו יחלוק על הרמב"ם במאות מקומות אתה מבין לבד את היחס שלו לרמב"ם.
 
הענין הוא פשוט, אם יגידו לך שהבית יוסף חולק פעמיים על הריב"ש, זה מתקבל על הדעת, אבל אם יגידו לך שחולק עשרות פעמים על הריב"ש, זה ישנה לך משהו בגישה.
אותו דבר בענין זה, למרות חוסר ההשואה בין הדורות, אבל מישהו שחולק כמה פעמים בודדות, זה אומר שמייחס לנחלק כבוד ומשקל עצום בפסיקה, אך מי שחולק עשרות או מאות פעמים, מראה שמייחס פחות משקל לפסיקה של הנחלק.
ממש לא
אתה יודע בכמה פעמים חלוקים הגרשז''א והגרי''ש
האם זה מפני שמייחסים פחות משקל ?ח''ו
אלא שזה גישות שונות כיצד לומדים וכיצד פוסקים וה''ה הכא
 
לא מסכים!
כל אחד לפי מה שחננו האל ית"ש.
אני לא מסכים עם דבריך אלו, כי בהרבה סוגיות אנחנו לא מבינים את הרמב"ם ועכ"ז פוסקים כמותו, וכן יש הרבה דברים שכתבו עוד פסוקים שאע"פ שאיננו מבינים אותם במהלך הסוגיא וכו', הם דינים מוסכמים.
והנושא הוא מה היחס שלך לפוסק, האם יש לך ביטול אליו, או יראת כבוד, או אפי' זה לא.
הרי אם לא היה לנו יחס מקדים לרמב"ם שהוא עצום, היינו אומרים שמזה שסותר עצמו כמה פעמים ומזה שדבריו לכאו' נסתרים מגמרות ערוכות וכו', יש לדחות דבריו. אך מכיון שהיחס לרמב"ם הוא כאל א' מגדולי הפוסקים אנו ממשכנים נפשינו ליישב דבריו.
וכנ"ל בזעיר אנפין כלפי מרן זיע"א, שאם היחס אליו הוא כאל עוד פוסק, אז חולקים בקלות, ואם היחס הוא כאל פוסק חשוב חולקים פחות וממשכנים יותר, ואם היחס הוא כאל גדול פוסקי הדור האחרון, אז כמעט ולא חולקים.
 
ממש לא
אתה יודע בכמה פעמים חלוקים הגרשז''א והגרי''ש
האם זה מפני שמייחסים פחות משקל ?ח''ו
אלא שזה גישות שונות כיצד לומדים וכיצד פוסקים וה''ה הכא
אה"נ.
והיא גופא הטענה, שהוא לא מייחס משקל כבד לגישתו.
וכלפי הגרמ"ל, בכס"ר טוענים שהוא הולך בדרך פסיקתו של מרן זיע"א, ואם בכ"ז חולק כ"כ הרבה פעמים אז זה כן מראה מה שכתבתי.
זו טענת מרן הראש"ל שליט"א בתמצית.
 
אה"נ.
והיא גופא הטענה, שהוא לא מייחס משקל כבד לגישתו.
וכלפי הגרמ"ל, בכס"ר טוענים שהוא הולך בדרך פסיקתו של מרן זיע"א, ואם בכ"ז חולק כ"כ הרבה פעמים אז זה כן מראה מה שכתבתי.
זו טענת מרן הראש"ל שליט"א בתמצית.
הרמ''ל בקו הכללי של קבלת הוראות מרן הולך אחרי הרב
אבל שונה בזה שנותן יותר משקל לסברא מאשר לאחרונים.
 
אני לא מסכים עם דבריך אלו, כי בהרבה סוגיות אנחנו לא מבינים את הרמב"ם ועכ"ז פוסקים כמותו, וכן יש הרבה דברים שכתבו עוד פסוקים שאע"פ שאיננו מבינים אותם במהלך הסוגיא וכו', הם דינים מוסכמים.
והנושא הוא מה היחס שלך לפוסק, האם יש לך ביטול אליו, או יראת כבוד, או אפי' זה לא.
הרי אם לא היה לנו יחס מקדים לרמב"ם שהוא עצום, היינו אומרים שמזה שסותר עצמו כמה פעמים ומזה שדבריו לכאו' נסתרים מגמרות ערוכות וכו', יש לדחות דבריו. אך מכיון שהיחס לרמב"ם הוא כאל א' מגדולי הפוסקים אנו ממשכנים נפשינו ליישב דבריו.
וכנ"ל בזעיר אנפין כלפי מרן זיע"א, שאם היחס אליו הוא כאל עוד פוסק, אז חולקים בקלות, ואם היחס הוא כאל פוסק חשוב חולקים פחות וממשכנים יותר, ואם היחס הוא כאל גדול פוסקי הדור האחרון, אז כמעט ולא חולקים.
לא גרע מהחזו"א ז''ל או חכם בן ציון נ"ע שאין ממשכנים נפשינו ליישב דבריהם.
כי היחס אליהם הוא כאל אחרונין ולא כאל הרמב"ם ז''ל וה"ה לרעהו הקרוב מו"ר ז''ל.
 
נערך לאחרונה:
כוונתי שאינך מדייק.
תגיד, אתה בסדר?
אני אומר לך בפירוש שאמר מספר זה בדיוק "370" וגם הוסיף "למעלה" משלוש מאות שבעים...
ושמעתי מפיו כמה פעמים
אם אינך רוצה להאמין לי, זו זכותך...
רק שההבדל ביני לבינך הוא שאתה "כמדומה", ואני ברור לי במאה אחוז שזה המספר שאמר, וברי ושמא ברי עדיף...
 
תגיד, אתה בסדר?
אני אומר לך בפירוש שאמר מספר זה בדיוק "370" וגם הוסיף "למעלה" משלוש מאות שבעים...
ושמעתי מפיו כמה פעמים
אם אינך רוצה להאמין לי, זו זכותך...
רק שההבדל ביני לבינך הוא שאתה "כמדומה", ואני ברור לי במאה אחוז שזה המספר שאמר, וברי ושמא ברי עדיף...
הכמדומה שלי יותר ודאי מהודאי שלך...
אם אמר כך כמה פעמים, המצא לידינו את ההקלטות.
 
לא גרע מהחזו"א ז''ל או חכם בן ציון נ"ע שאין ממשכנים נפשינו ליישב דבריהם.
כי היחס אליהם הוא כאל אחרונין ולא כאל הרמב"ם ז''ל וה"ה לרעהו הקרוב מו"ר ז''ל.
את החזו"א אכן רבים ממשכנים נפשם ליישב במקומות הקשים שבו.
 
תגיד, אתה בסדר?
אני אומר לך בפירוש שאמר מספר זה בדיוק "370" וגם הוסיף "למעלה" משלוש מאות שבעים...
ושמעתי מפיו כמה פעמים
אם אינך רוצה להאמין לי, זו זכותך...
רק שההבדל ביני לבינך הוא שאתה "כמדומה", ואני ברור לי במאה אחוז שזה המספר שאמר, וברי ושמא ברי עדיף...
הכמדומה שלי יותר ודאי מהודאי שלך...
אם אמר כך כמה פעמים, המצא לידינו את ההקלטות.
ואם לא יימצא הקלטה / כתי"ק מפורש:
בזמנו יצאה לאור חוברת שליקטה את כל המקומות בהם חלק על מרן, ובלי להתייחס להסברים שם אם נכונים ושיש לדחותם, אפשר לראות שם בדיוק כמה יש מה ואיפה כי נראה לי שעשו שם עבודה די יסודית
 
כתבתי רק שזה מראה על היחס
היחס תקין, יש כבוד יש הערכה יש הכרה בערך המופלג, ועם כל זה יש ריבוי מחלוקות הלכתיות.
את החזו"א אכן רבים ממשכנים נפשם ליישב במקומות הקשים שבו.
ויש רבים שלא.
ועל כל פנים, נוצר מצב חריג לחלוטין, שנכנסים לדחוקי דחוקים, וריבוי חילוקי חילוקין דברים שלא שערום הפוסקים הקדמונים ולא עלו על לב מעולם, ומוציאים הדברים מידי פשוטם, וחילוקים אלו הופכים לדבר מוסכם מחמת הצורך למשכן הנפש. זה מצב נורמלי? לדעתי לא! צריך להסכים עם זה? לדעתי לא!
ועיקר הבעיה שבדיעבד זה הפך ללכתחילה שבלכתחילה.
 
הגר"מ לוי לא חולק 300 פעמים ולא נעליים.

כל אחד יכול לעיין במה שהעלו פה,

ולראות [כפי שכתבו שם בהקדמה] שפעמים רבות אין זה בגדר נעשה חולק עליו, כי בשעה שכתב לא יצא ספרו של הגר"ע יוסף, ולעיתים אדרבה נמשך אחרי הגר"ע יוסף, אלא שהגר"ע יוסף שוב במשנה אחרונה חזר בו. ואין הוא נביא לדעת את דברי הגר"ע יוסף שכתב אחר דבריו. ועוד שבחלק גדול מהמקרים אינם חולקים כלל ורק היתה אי הבנה מצד מחפשי מחלוקות, ולעיתים המחלוקת רק בפרט קטן או כיצד עדיף לנהוג או רק בטעמי הדבר ולא לדינא. ולעיתים אכן יש מחלוקת באופן שראו אחד את דברי השני, ולעיתים מחלוקת בלי שראו אחד את השני.​
 
הכמדומה שלי יותר ודאי מהודאי שלך...
אם אמר כך כמה פעמים, המצא לידינו את ההקלטות.
אתה מתרברב לחינם... וחבל מאד...
זה שלא ידוע לך שאמר כן, אינו ראיה כלל...
זו לא פעם ראשונה, שאתה משדר כאן שמה שלא ידוע לך - לא קיים מבחינתך!
כדאי שתעשה קצת חשבון נפש עם עצמך
חוץ מזה אתה לא מכיר אותי ואיך אתה בכלל יודע מה המשקל של הודאי שלי?!
אם הכמדומה שלך נאמר בכזה ביטחון.... אז מה הודאי שלך?!!....
קצת ענווה...
בהצלחה
 
אתה מתרברב לחינם... וחבל מאד...
זה שלא ידוע לך שאמר כן, אינו ראיה כלל...
זו לא פעם ראשונה, שאתה משדר כאן שמה שלא ידוע לך - לא קיים מבחינתך!
כדאי שתעשה קצת חשבון נפש עם עצמך
חוץ מזה אתה לא מכיר אותי ואיך אתה בכלל יודע מה המשקל של הודאי שלי?!
אם הכמדומה שלך נאמר בכזה ביטחון.... אז מה הודאי שלך?!!....
קצת ענווה...
בהצלחה
לא מתרברב ולא נעליים, במקום להביא את הציטוט שמרן הראש"ל שליט"א אמר שיש 370 מקומות, אתה תוקף.
זה שלא מצאת אותו זה לא בגלל שאני מתרברב אלא בגלל שהוא לא קיים...
 
עכשיו אני מבין מאיפה מגיע הביטחון שלך....
מזה שראיתי בעבר שפרסמו רשימה של 328

אבל זה לא מעניין כלל ועיקר לעצם הויכוח שלנו...
כי אני טענתי שלך ששמעתי בבירור מרבינו יצחק שאמר למעלה מ-370 מקומות!! וכמה פעמים שמעתי זאת ממנו... (היתה תקופה לפני 5 שנים בערך שחזר ע"ז בכמה משיעוריו)
א"כ זה שעשו רשימה של 328 אינו עומד בסתירה כלל ועיקר לשמועה ששמעתי...

ותאמין לי שאם אני אחפש אני אמצע היכן אמר זאת רבי יצחק, ובתחילה היה לי חשק לחפש לך... אבל אחרי שאמרת שכמדומה שלך יותר מהודאי שלי, הודרת לי את כל החשק... ואתה מבין לבד כבר למה...
וכפי שאמרתי, כדאי להתנהג יותר בענווה...
 
חזור
חלק עליון