• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ספר בענין פאה נכרית

מי שחי בקהילות ספרדיות בוגרי ישיבות ליטאיות ללבוש מטפחת יותר גרוע חברתית, מאשכנזייה עם מטפחת ודו"ק.
זה מראה על המצב הגרוע שאותה אחת או אותו אחד נמצאים. אם הם "שרופים" בגלל מטפחת המצב גרוע. חייהם אינם חיים.
 
זה מראה על המצב הגרוע שאותה אחת או אותו אחד נמצאים. אם הם "שרופים" בגלל מטפחת המצב גרוע. חייהם אינם חיים.
לא הבנתי..
בדיוק כמו כל קוד לבוש חברתי.. ליטאי במגבעת וקצר וחסידי בשטריימל.. כך אצל הנשים זה קוד לבוש..
בהחלט מי שבכל משפחתו נהוג ללכת עם פא"נ ירגיש שונה במטפחת כמו הליטאי בשטריימל..
 
לא הבנתי..
בדיוק כמו כל קוד לבוש חברתי.. ליטאי במגבעת וקצר וחסידי בשטריימל.. כך אצל הנשים זה קוד לבוש..
בהחלט מי שבכל משפחתו נהוג ללכת עם פא"נ ירגיש שונה במטפחת כמו הליטאי בשטריימל..
עברת מקהילה למשפחה?
ומחילה לא. יש הבדל עצום בין לבוש של מגבעת ושטריימל למשהו שעל כל פנים הוא ספק איסור. שהיא חייבת להיות לפי הנורמות.
 
עברת מקהילה למשפחה?
תפוס את הרעיון..
ישנם קהילות שזה ממש כך..
[ לדוגמא.. מכל השיעור שלי בישיבה לא היה אפי' אחד שנוהג רק במטפחת..]
בדר"כ באותם קהילות אינם הולכים על פסקי מרן זיע"א כשמיקל לכך גם כשמחמיר בעיניין הפא"נ.
 
כאלה מבדיחות על השבת אבידה וזלזלול ח"ו באור לציון, זה מה שאתם עושים לי. ובפעם הבאה אם תמשיכו לכתוב בבדיחות בלי שכל, אין לי זמן מיותר להתייחס לזה, בבקשה אל תהרסו את האתר מדברי תורה נטו לאתר בדיחות!!!!!
לא אילצתיך להשיב ולהגיב לי. עשה כרצונך.
 
תפוס את הרעיון..
ישנם קהילות שזה ממש כך..
[ לדוגמא.. מכל השיעור שלי בישיבה לא היה אפי' אחד שנוהג רק במטפחת..]
בדר"כ באותם קהילות אינם הולכים על פסקי מרן זיע"א כשמיקל לכך גם כשמחמיר בעיניין הפא"נ.
וחייהם אינם חיים.....
 
לא לשקר על העם שאין מי שהתיר פאה
איני מבין מה אתה רוצה ממני.
וכי כתבתי שאין מי שהתיר פאה? יש - מהאחרונים. אבל אין לנו אלא דברי הראשונים. (ועכשיו תשאל וכי הם לא ידעו את הראשונים?... אבל בהמשך אבאר בזה הרבה. ואין שום ראיה ממה שכתב הטור בסי' עה וכו'. והארכתי בזה הרבה מאד בספר בדברים ברורים. אין לי זמן כעת לדון בזה, כי אני עסוק בסיום הספר על כיסוי השוק, ורק בהסתעפות הסתעפתי לפאה).
 
אבל אין לנו אלא דברי הראשונים. (ועכשיו תשאל וכי הם לא ידעו את הראשונים?... אבל בהמשך אבאר בזה הרבה
חבל להטעות את הציבור שאינו מכיר סוגיא זו.

אין אחד מהראשונים שמדבר להדיא בעניין פא"נ.

בעניין טעם כיסוי הראש בכל הראשונים בכתובות הן ברש"י בב' טעמיו והן בריטב"א ובשיטמ"ק ושא"ר דבריהם נתונים למחלוקת. ואפשר להבינם לכאן ולכאן.
והמתירים מוכיחים מהראשונים הנ"ל וכנ"ל האוסרים.
זה שכבודו הבין לאסור [כמובן..] לא יקבע מסמרות כאילו יש ראשונים שכתבו להדיא לאסור ורק מקצת האחרונים טעו או לא ראו את הראשונים הבסיסים הנ"ל.
ושונה עניין השוק שמלבד המשנ"ב כמעט ואין שסברו ופסקו כשי'. אזי נוכל לבלוע את המלעיזים שלא ראה את הראיות כנגד.
אך בעניין הפא"נ שגדולי הפוסקים כמו השיט"ג הרמ"א והמג"א ועוד מגדולי הפוסקים לא ראו ראשונים ידועים בסוגיא המרכזית בעניין פריעת ראש זה הזוי..

ובמחילה כבודו מעט מאכזב. כששכתב והרחיב בעניין השוק היה נראה שמחפש אמת הוא .
אך עניין הפא"נ בוודאי שאינו קשור לסוגיא דשוק ואיך יתכן באופן פלא שאם בשוק פסק להחמיר אז אוטומטית גם יאחז שפא"נ אסורה?
הרי בשביל לאסור תצטרך לא רק לפרש את הראשונים בכתובות בצורה מסוימת , וגם את הסוגיא בברכות שדיברו רק לעניין ק"ש. ובסוגיא בשבת דיברו רק בחצר. למרות שכבודו יודע שאין הדבר פשוט כלל וכלל.

מדוע כבודו לא יכול להיות מעט מקורי. וללמוד את הסוגיא מבלי לחשוב קודם הסוגיא מה תהיה התוצאה.
[האם כבודו חשב אי פעם לנסות להתיר משהו בסוגיות הצניעות. או שמא כבר יודע שצריך קודם לאסור ורק צריך למצוא את הסיבה מדוע.]

למרות שהראשונים ידועים ומוכרים לכל מתחיל סוגיא זו נשמח שתכתוב ותפרסם כאן את הפרשנות שלך בדברי הראשונים הנ"ל לתועלת הציבור.
 
וחייהם אינם חיים.....
אולי חייך אינם חיים..
מהיכרות אישית ובתוך עמי אנוכי יושבת חייהם מצוינים ושמחים.. על מי מנוחות..

תנסה למקד אותי מדוע שחייהם יהיו רעים.. בגלל שאינם פוסקים כפי הרב שלך??
 
אולי חייך אינם חיים..
מהיכרות אישית ובתוך עמי אנוכי יושבת חייהם מצוינים ושמחים.. על מי מנוחות..

תנסה למקד אותי מדוע שחייהם יהיו רעים.. בגלל שאינם פוסקים כפי הרב שלך??
לא. בגלל שהם פוסקים לפי הרב של השכן. בגלל שיש להם נורמות אסורות בגלל השכן, בגלל שהנורמות שלהם רק מתדרדרות, באיסורים. זה התחיל בפאות ועבר לציפורניים ומי יודע לאן יגיע. הכל בגלל נורמות.
 
בגלל שהם פוסקים לפי הרב של השכן
אתה טועה..

אולי הפוסקים שלהם הוא גם הפוסק של השכן.

או שמא אתה סבור שכולם מוכרחים לפסוק כפי רבותיך ואם לאו הם קרויים הרבנים של השכן..

ובמטותא.. אל תדון בדבר שאינך מכיר.. או בדברים שמלעיטים אותך מקצת נחיתים מאוכזבים שניסו להיכנס למוסדות הליטאים ולא הצליחו..
 
אתה טועה..

אולי הפוסקים שלהם הוא גם הפוסק של השכן.

או שמא אתה סבור שכולם מוכרחים לפסוק כפי רבותיך ואם לאו הם קרויים הרבנים של השכן..

ובמטותא.. אל תדון בדבר שאינך מכיר.. או בדברים שמלעיטים אותך מקצת נחיתים מאוכזבים שניסו להיכנס למוסדות הליטאים ולא הצליחו..
אני דן לפי דבריך בעצמך.
מי שחי בקהילות ספרדיות בוגרי ישיבות ליטאיות ללבוש מטפחת יותר גרוע חברתית, מאשכנזייה עם מטפחת ודו"ק.
מכיר את הציטוט הזה?
[ לדוגמא.. מכל השיעור שלי בישיבה לא היה אפי' אחד שנוהג רק במטפחת..]
ואת זה?
כך אצל הנשים זה קוד לבוש..
בהחלט מי שבכל משפחתו נהוג ללכת עם פא"נ ירגיש שונה במטפחת כמו הליטאי בשטריימל..
ואת זה אולי אתה מכיר?

כל דבריי מוסבים על דבריך. פיך הכשילך. ובדבריך נאמר מפורש שה'מודה' וה'חברה' והמשפחה והקהילה והחברים, ולהיות שונה או לא שונה זה מה שקובע. אוי לך מיום הדין.... אבל שוב, כבר בעולם הזה חייכם אינכם חיים.
 
אני דן לפי דבריך בעצמך.

מכיר את הציטוט הזה?

ואת זה?

ואת זה אולי אתה מכיר?

כל דבריי מוסבים על דבריך. פיך הכשילך. ובדבריך נאמר מפורש שה'מודה' וה'חברה' והמשפחה והקהילה והחברים, ולהיות שונה או לא שונה זה מה שקובע. אוי לך מיום הדין.... אבל שוב, כבר בעולם הזה חייכם אינכם חיים.
מה זו סתירה?
היות ולפי"ד הוא וחבריו סומכים על פוסק מסויים שמתיר את הפאה, זה הפך לקוד לבוש בקהילותיהם.
 
חבל להטעות את הציבור שאינו מכיר סוגיא זו.

אין אחד מהראשונים שמדבר להדיא בעניין פא"נ.

בעניין טעם כיסוי הראש בכל הראשונים בכתובות הן ברש"י בב' טעמיו והן בריטב"א ובשיטמ"ק ושא"ר דבריהם נתונים למחלוקת. ואפשר להבינם לכאן ולכאן.
והמתירים מוכיחים מהראשונים הנ"ל וכנ"ל האוסרים.
זה שכבודו הבין לאסור [כמובן..] לא יקבע מסמרות כאילו יש ראשונים שכתבו להדיא לאסור ורק מקצת האחרונים טעו או לא ראו את הראשונים הבסיסים הנ"ל.
ושונה עניין השוק שמלבד המשנ"ב כמעט ואין שסברו ופסקו כשי'. אזי נוכל לבלוע את המלעיזים שלא ראה את הראיות כנגד.
אך בעניין הפא"נ שגדולי הפוסקים כמו השיט"ג הרמ"א והמג"א ועוד מגדולי הפוסקים לא ראו ראשונים ידועים בסוגיא המרכזית בעניין פריעת ראש זה הזוי..

ובמחילה כבודו מעט מאכזב. כששכתב והרחיב בעניין השוק היה נראה שמחפש אמת הוא .
אך עניין הפא"נ בוודאי שאינו קשור לסוגיא דשוק ואיך יתכן באופן פלא שאם בשוק פסק להחמיר אז אוטומטית גם יאחז שפא"נ אסורה?
הרי בשביל לאסור תצטרך לא רק לפרש את הראשונים בכתובות בצורה מסוימת , וגם את הסוגיא בברכות שדיברו רק לעניין ק"ש. ובסוגיא בשבת דיברו רק בחצר. למרות שכבודו יודע שאין הדבר פשוט כלל וכלל.

מדוע כבודו לא יכול להיות מעט מקורי. וללמוד את הסוגיא מבלי לחשוב קודם הסוגיא מה תהיה התוצאה.
[האם כבודו חשב אי פעם לנסות להתיר משהו בסוגיות הצניעות. או שמא כבר יודע שצריך קודם לאסור ורק צריך למצוא את הסיבה מדוע.]

למרות שהראשונים ידועים ומוכרים לכל מתחיל סוגיא זו נשמח שתכתוב ותפרסם כאן את הפרשנות שלך בדברי הראשונים הנ"ל לתועלת הציבור.
איני מטעה ולא כלום.
אין לי זמן כ"כ לדון בזה כעת, כי אני יודע שזה לא יתחיל ויגמר בתגובה או שתיים, אלא שבועות שלימים. וזה יפריע לי מאד בהגהת הספר באופן סופי שגם כך התעכבתי בו הרבה מאד זמן (ומפריע לי ללימוד בסדרים הרגילים שאני רוצה להשקיע בהם היטב). לכן אנא התאזר בסבלנות, ואעלה את כל הדברים לכאן בצורה סופית. ואם יהיה לך הערות אתה מוזמן להעיר ולהאיר כדרכה של תורה, בע"ה.
המכנה המשותף שהרבה טוענים הוא ש'בגלל שרגילים בזה כבר אין הדבר מביא הרהור ומותר לצאת בו', ו'דת יהודית משתנה', וטענתם ניסובה בין על פאה ובין על שוק ועל עוד עניינים, ובשביל לבאר את הדברים אתה חייב לגעת בהכל ולברר לאמיתה של תורה בכל דבר ודבר, ולכן לא היה מנוס מלהיכנס גם לעניין הפאה, אמנם מכיון שלא זו נושא הספר נגעתי רק בעניין ההרהור שרוצים להביא ראיה מזה שהטוש"ע כתבו להתיר לקרוא כנגד שיער בתולה מכיון שרגילים בזה, שעל זה הרחבתי מאד שא"א להביא מזה שום ראיה לנידו"ד.
אני יודע שזה נראה כאילו אני 'מעלים' ממכם מלהביא את הטענות עצמם, אבל לא כן הוא, אלא פשוט כאמור אני רוצה להביא לפניכם את הספר בצורה המתוקנת והברורה ביותר. אם יהיו הערות או הארות, אדרבה אשמח, כדרכה של תורה.
ואין לי שום מטרה מראש ח"ו כפי שכבודו חושב, וכפי מי שיודע ומכיר אותי אישית.
מקוה מאד לסיים את ההגהות בצורה הטובה ביותר בס"ד, ואעלהו לכאן.
בברכה רבה
 
כל דבריי מוסבים על דבריך. פיך הכשילך. ובדבריך נאמר מפורש שה'מודה' וה'חברה' והמשפחה והקהילה והחברים, ולהיות שונה או לא שונה זה מה שקובע. אוי לך מיום הדין.... אבל שוב, כבר בעולם הזה חייכם אינכם חיים

אני אנסה להסביר לך מה כתבתי [אם כי בטוחני שלא תבין..]

אני עניתי לך על ב' נקודות.
א. בנושא ההלכתי איך אינם חוששים לאיסור. וע"ז עניתי לך בהרחבה שאינם חוששים כיוון שהולכים לפי הפוסקים שמתירים, ואינם יראים מהפוסקים שאוסרים כפי שאינך ירא לפסוק להיתר כפי רבותיך גם במקום שאחרים אוסרים..

ב. בנושא החברתי.. אתה שאלת
ספרדייה שתלך עם כיסוי ראש לא תיראה נורמלית בקהילה שלה?
וע"ז עניתי שתלוי באיזה קהילה של ספרדים.. ישנם קהילות שבהחלט ללבוש מטפחת זה מוזר לפחות כמו בציבור הליטאי ואף יותר מכך..

אם בכ"ז לא הבנת אין לי מה להוסיף בעניין זה..
 
מה זו סתירה?
היות ולפי"ד הוא וחבריו סומכים על פוסק מסויים שמתיר את הפאה, זה הפך לקוד לבוש בקהילותיהם.
קוד לבוש בפאה? זה בדיחה. כי שבא לכל אחת לשים מטפחת חודש עד שתחסוך כסף לחפיפה. הן עושות את זה.
 
חזור
חלק עליון