אכן, בספר שאני הולך להוציא לאור (בקרוב ממש בע"ה), שם דנתי לא על רוב כפי שכתב ה 'איש ישראלי' אלא על כל הדברים שהובאו כאן, באריכות רבה [חוץ מלעניין פאה, שדנתי יחסית בקצרה בדרך הסתעפות בהערה. ועוד חזון למועד בע"ה].
כרגע זה בהגהה אחרונה, מקוה בקרוב ממש להעלותו לכאן בס"ד.
לא לשקר על העם שאין מי שהתיר פאה
לכבוד הרב אהרן כהן, יה"ר שתזכה להוציא את ספרך ועוד ספרים רבים, ויפוצו מעיינותיך חוצה. ואשמח לקרוא אותו.
ראשית אני רוצה להדגיש שאין אני פוסק, ובכל המאמר שכתבתי לא באתי "לפסוק היתר בפאה", שאין אני כדאי להכניס ראשי בין גאוני עולם שנחלקו בזה, וכמו שכתבתי בתחילת המאמר. אלא כל כוונתי לאפוקי מרעה חולה ששחפה כמה כותבי מאמרים בזמנינו, והיא שאם הם יכתבו תשובה לאסור דין מסוים או להתירו, הם יעשו כל מאמץ שבעולם להוכיח שכל הרבנים סוברים ככה, וגם אם רב יכתוב כל חייו תשובות על פסק מסוים, הם יגידו לאחר פטירתו שהרב בא להם בחלום ואמר שהוא חזר בו, או שאמר כן בשעת גסיסתו, ואין המת יכול להכחיש את החי. וזה מה שאמרו שבעיקבתא דמשיחא - האמת תהא נעדרת. ולא זו הדרך שהלכו בה הפוסקים, אלא הם הביאו את הדעות החלוקות, והכריעו מה דעתם אבל לא שיקרו שכולם סוברים כמותם.
וזה מה שהבאתי במאמרי את לשונות הפוסקים המתירים פאה כלשונם, וגם את הלשונות שלהם שהפאה דומה לשער, עד כדי שחושדים בא שיוצאת בגילוי ראש, ואפ"ה התירו, כאשר יראה המעיין, ולא כמו כמה דרשנים שמבלבלים את המוח שהפוסקים דיברו על פעם קש שנראות נפוחות ומגעילות, ומי שאומר כן או שקרן או ע"ה. ומי שיש לו תלונות על הראיות שלא יפנה אותם אל ה"איש הישראלי" כי זה מאוד קל לדחות אברך עציר כמוני, אלא ילך לדחות את גאוני עולם שהבאתי שם, ואני רק המלצר שהבאתי את לשונות הפוסקים (מילה במילה) ומי שיש לו תלונות שילך לשף שבמטבח.
ובא אלי חכם אחד בעירנו, והוכיח אותי על שאמרתי שיש פוסקים שמתירים פאה, ואמר לי שיש אברך פלוני שכתב ספר שאין שום פוסק שמתיר באה, ועניתי לו "בתמימות" חבל שהרב עובדיה לא ידע את זה, שהרי בתשובתו ביבי"א (כמדומני חלק ד אה"ע סי' ה) כתב להתיר לגרושות פאה, שדינם לכסות את השיער מדרבנן, ויש להם לסמוך על המתירים פאה, אבל לשיטתך הרב עובדיה טעה, מכיון שהוא לא ראה שהאברך פלוני אמר שאין פוסק שמתיר. והוא ענה לי : לא, הרב עובדיה הסתמך על המג"א (בסי עה) שבודאי התיר, שהרי כתב "שדברי הבאר שבע דחויים", והבאר שבע לא דיבר על קריאת שמע אלא על איסור יציאה לרה"ר "כי הפאה דומה לשער", וע"ז אמר המג"א שדבריו דחויים, אז הרב עובדיה סמך עליו. אז אמרתי לו: אז האברך הזה יותר למדן מהמג"א שהבין שהשלטי גבורים התיר לצאת כן לראשות הרבים. וכאן נגמר הויכוח בנינו, כאשר הוא ניסה לגמגם את כוונתו. ע"כ המעשה. אתה הראתה לדעת שאפילו הרב עובדיה עד כמה שהוא פסק נחרצות לאסור פאה, אבל הוא לא שיקר שככה כל הפוסקים כותבים, (ועוד כתב שם ביבי"א שאף שהבאר שבע דחה את השלטי גיבורים, אבל בשותי"ם פלונים תירצו קושיותיו. ע"ש. מחילה אבל אין יבי"א לידי ואני כותב מהזיכרון), והוא אותו הרב עובדיה שכתב שהפאות נראות כשיער והם פריצות, ואותו הרב עובדיה כותב שיש פוסקים שמתירים. אז אל תנפנפו בדעת הרב עובדיה שאסר פאה, תוך כדי שאתם רומזים שח"ו הוא לא קרא את הפוסקים נכון, והוא טעה (ח"ו) שיש פוסקים שמתירים.
ומעשה בראש כולל חשוב בירושלים, שהולך לפי פסקי מרן, ששאלו אותו איך אתה משאיר אברכים שיש להם פאה (שזה 90 אחוז מהכולל), והשיב : וכי אין עוד רבנים חוץ מהרב עובדיה, ואם בגלל שהאברך סומך על האור לציון והרב משאש אסלק אותו מהכולל.
וכל מי שרוצה לדעת את האמת שיקרא את מה שכתבתי, ומה שכתב הרב חן וכבוד, ותשקוט הארץ, ועוד. ואני חוזר ומדגיש לא שהאמת שפאה מותרת, זה לא תפקידי את תפקיד הרב שלך בבית!, אלא האמת שיש פוסקים שמתירים גם פאות שנראות כמו שיער ותפסיקו לשקר על האנשים התמימים שאין להם כוח לפתוח את כל הספרים.
וכמובן אין כוונתי לבזות את הרב אהרן כהן, שהרי אני לא קראתי את מה שכתבתם, אלא רק באתי לבזות את התופעה הנ"ל. ואני את שלי אמרתי, ואי אפשר להחזיר אותי ע"י תגובות, כי זה לא דעתי, אני סה"כ המלצר של הפוסקים כנ"ל.
ומילה לסיום: הבעיה שהסוגיא הזאת לא נגמרת, וכל אחד רוצה להוכיח שכולם אסרו, ולעקם את הכל. כי זה לא נובע משכל, אלא מרגש, כי לכל אחד יש יצה"ר, וקשה לו לראות אשה שלובשת דבר שמוסיף לה יופי, בפרט שהוא עסוק בלחשוב עליה כמה זה אסור, וד"ל, שידוע שאנשים שעסוקים במשהו מסוים הראש שלהם שם. ושאלו את הרב משאש איך אתה מתיר פאה, והוא ענה 'מי שיש לו יצה"ר שיקרא תהילים' (עדות ראב"ד הרב אליהו אברג'ל). ולכן הם צריכים כל היום לצעוק על הנשים האלה, כאילו זה באמת ישנה את דעתם (ולכן חבל על הכסף של הפרסומים והעלונים שלא יוצא מזה כלום. ובמאמר מוסגר יש כאלה שקשה להם שאשתו הולכת עם מטפחת, ושכנתו הולכת מקושטת בפאה, ושיעשה טובה ויגיד קשה ואשתי נראת מכוערת ליד השכנה, אל תתבייש לומר את האמת, אפילו אבא חלקיה אמר שאשתו יצאה לפתח העיר מקושטת "כדי שלא יתן עיניו באחרות", אז אל תהיה יותר צדיק ממנו, ואל תחכיש את הרגש הזה במילים "שאין אף אחד שהתיר", ואף הרב עובדיה התיר במצבים כאלו, אז אם משהו מהקוראים מרגיש את מה שאמרתי, אל תעשה מלחמות אלא תלמד את הסוגיא. כול טוב.