• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

עניית אמן אחר בחור ישיבה אשכנזי המברך על הדלקת נרות חנוכה

אושרי רביב

Well-known member
האם לדעת מרן רבנו זיע"א מותר לענות אחריו אמן? או שמא הוא כמו עניית אמן על ברכה שאינו מחויב בה, שיש בה משום ספק אמן להחמיר. וכפי שכתב בחזון עובדיה חנוכה (עמ' רכו)?
 
האם לדעת מרן רבנו זיע"א מותר לענות אחריו אמן? או שמא הוא כמו עניית אמן על ברכה שאינו מחויב בה, שיש בה משום ספק אמן להחמיר. וכפי שכתב בחזון עובדיה חנוכה (עמ' רכו)?
לא ראיתי מה כתוב בחזו"ע, אבל מאי שנא מלענות אמן אחרי מי שמברך על טליתו? הרי אני לא מחוייב בברכה כי אני כבר מעוטף.
הוא מחוייב לפי שיטת רבותיו, וגם אנחנו מסכימים לכך שהוא חייב (אם רוצה להדר).
 
לא ראיתי מה כתוב בחזו"ע, אבל מאי שנא מלענות אמן אחרי מי שמברך על טליתו? הרי אני לא מחוייב בברכה כי אני כבר מעוטף.
הוא מחוייב לפי שיטת רבותיו, וגם אנחנו מסכימים לכך שהוא חייב (אם רוצה להדר).
לכאו דמי לברכה על ההלל שלדעת מרן רבינו עובדיה אינו עונה אמן ואילו למשנב ואור לציון עונה אמן
 
לכאו דמי לברכה על ההלל שלדעת מרן רבינו עובדיה אינו עונה אמן ואילו למשנב ואור לציון עונה אמן
כמדומה שדעת מרן הגרע"י שהברכה על ההלל הוא מנהג בטעות.
לא כן הברכה על הדלקת הנרות, זו מחלוקת ראשונים בביאור דברי הגמרא. אטו נאמר שהראשונים טעו?!
 
כמדומה שדעת מרן הגרע"י שהברכה על ההלל הוא מנהג בטעות.
לא כן הברכה על הדלקת הנרות, זו מחלוקת ראשונים בביאור דברי הגמרא. אטו נאמר שהראשונים טעו?!
הראיה של מרן זצוק"ל זה מדין הנחת תפילין של ראש, שדעת הפרמ"ג שלא לענות אמן.
וא"כ גם שם הוי מח' ראשונים ובכ"ז דעתו שלא לענות אמן. וה"ה בנדו"ד
 
כתב ביבי"א לא זוכר כעת איפה בדיוק דבהלל חיישי' לרמב"ם דהוי ברכה שאינה צריכה ודאו', משא"כ כאן דאין זה נכנס בקטגוריה של ברכה שאינה צריכה דגם לדידן הם מחויבים להדליק נר כל אחד מבני הבית היות ויוצאים ביד רמ"א, בשונה מהלל דכולם מחויבים לקרוא אבל אין הברכה מעעכבת ויש לחוש לרמב"ם
 
כתב ביבי"א לא זוכר כעת איפה בדיוק דבהלל חיישי' לרמב"ם דהוי ברכה שאינה צריכה ודאו', משא"כ כאן דאין זה נכנס בקטגוריה של ברכה שאינה צריכה דגם לדידן הם מחויבים להדליק נר כל אחד מבני הבית היות ויוצאים ביד רמ"א, בשונה מהלל דכולם מחויבים לקרוא אבל אין הברכה מעעכבת ויש לחוש לרמב"ם
גם בחנוכה זה ברכה שאינה צריכה
 
חזור
חלק עליון