מכיון שענין זה מאוד מעורפל ומפאת חשיבות הבנת הדברים אנסה לברר הדברים לפי הבנתי את הענין -
כעת כשהשתנה המצב ומדברים על גיוס אלפי בני ישיבות רח"ל, הם הורו לנתק כל קשר עם שלטונות הצבא, ולא להתייצב כלל.
כפי שגם הורו כעת רבני האשכנזים כהגר"ד לנדו שליט"א והגרמ"ה הירש שליט"א.
אתה צודק שלמעשה שניהם מורים כעת לא להתייצב בלשכות הגיוס, אבל יש הבדל גדול בין מה שהורו הגר"ד לנדו שליט"א והגרמ"ה הירש שליט"א, לבין ההוראה שיצאה אתמול מהכינוס.
כי בעוד ר' דב ורמ"ה יחד עם שאר חברי מועצת חכמי התורה כמו מו"ר הגר"א סלים שליט"א ומו"ר הגר"ש בצלאל שליט"א [ולדעתי כך גם דעת מו"ר הראשל"צ שליט"א] מנסים מאוד להגיע לחוק מוסכם גם אם יכלול סנקציות כלכליות
כלליות וכד' וגם יעדים כלשהם שעומדים בהם בכל מקרה או שהם נתונים להחלטות הממשלה ולא קבועים בחוק, וזאת בכדי שיהיה חוק שמסדיר את מעמד בני הישיבות, גם מחמת דאגה לתקציב הישיבות וגם בכדי שלא תהיה אנרכיה והפגנות וכו' וכו' שמנסים להימנע מכך בכל דרך מטעמים ברורים ופשוטים [למרות שאם יגייסו בחורי ישיבות לכאו' ודאי שהם יורו לצאת ולהפגין וללכת לכלא וכו', אבל עדיין מנסים להימנע מכך בכל צורה]
וגם מה שעכשיו מורים לא להתייצב - זהו רק מחמת שכעת אין כל תועלת בהתייצבות לשם דיחוי, אלא אדרבה זהו תחילת תהליך החיול, ולכן יש לנתק קשר עם
שלטונות הצבא - כהגדרתך.
אבל בכינוס אתמול יצאה קריאה לחברי הכנסת כדלהלן:
לדאבון לב,
החוק המוצע כעת להסדרת הדיחויים מהצבא הינו כרוך ביעדי גיוס אשר משמעותם חורבן התורה ומסירה בידיים של נשמות עם קודש לשמד ח"ו.
ועל כן אנו מורים לכל העוסקים בדבר להימנע באופן מיידי מכל עיסוקי החקיקה הללו ולהתנגד להם בתוקף, בהיותם מנוגדים לדעת התורה הקדושה.
- הוראה זו תקפה לגבי כל הסדר חקיקה שאינו פוטר באופן מוחלט את כל בני הישיבות ללא כל התניה שהיא. וכבר פסקו מרנן ורבנן גדולי הדור זצוק"ל ויבלחט"א שאיסור הגיוס לצבא או למסלולים אזרחיים "חרדיים" - שווה בין לבחור שבמסגרת לימודים ובין לבחור שאינו במסגרת לימודים. ואין בזה מקום לפשרות אפילו על נפש אחת.
שמשמעותה הוא לא להתייחס ל
ממשלה ולשלטונות החוק במדינה, ולא לנסות 'להסתדר' איתה, ואע"פ שזו דעה לגיטימית [ומי אני שבכלל אתן הסכמות כאלה למרנן ורבנן צדיקי הדור] אבל חשוב לומר שזו לא הדעה הרווחת בקרב חברי מועצות גדולי וחכמי התורה לדורותיהם.
הרי הסדר 'תורתו אומנתו' נקבע עוד בזמן החזו"א, ולא אמרו אז ש'אף חרד לדבר ה' לא יתגייס לצבא', ולדעתי רוב הסבים של משתתפי הפורום היו בצבא לפחות לתקופות מסוימות [גם החרדים שבהם, כך מידיעה ברורה על רבים, בהם גם דיינים ורבני ערים וכד'], ומעולם לא היתה דרישה חרדית קולקטיבית שיהיה פטור גורף לחרדים ושומרי תורה מלהתגייס [תמיד היה את הנטורי קרתא וכד' שלא הכירו במדינה וגם לא לקחו עו"ד לייצג אותם בבית משפט כשעצרו אותם בהפגנות].
וחשוב גם לומר - אם תשאל באופן פרטני את רוב מוחלט של גדול"י הם יורו לך שגם מי שלא לומד כלל, אין לו להתגייס לצבא מחמת הקלקולים הגדולים שיכולים להגרם מכך, [יש אולי חריגים מסוימים, הן בכאלו שכן הורו שבחורים מסוימים כן יתגייסו "חייבי כריתות", או שכדי לא להיות רודף על ככל עולם התורה, כידוע מהגרא"מ שך זצ"ל על בחור עם רישיון בזמנו, אבל באופן כללי ודאי שזו הדעה הרווחת].
אבל בתור דרישה מול השלטונות תמיד ביקשו תן לי יבנה וחכמיה.