• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

פורים ברמות תשפ"ג

הבורגנין עומדים על תילם, ונא לא להטעות בזה את הציבור.
ובשבת האחרונה אמרנו למרן שליט"א, שב"ה הבורגנין מרגישים טוב... וכמה פעמים אמר לנו שזה רק לרווחא דמילתא, ולא שרק בזה תלוי שקוראים בט"ו.
וכמו שאמר הרב @יהודה בן דוד - משנת יוסף שליט"א, שהציבור ברמות קוראים בט"ו, מלבד בית כנסת אחד משונה [שאפילו הגבאי לא נמצא שם בקריאת המגילה בי"ד, ודי בזה]. ויעויין במכתבים בסוף המגילת אסתר שבהוצאת הרב @מורשת מרן שליט"א במה שהאריך בזה עוד.
הנה במכתב מרן הראש"ל שהתפרסם (מצ"ב. וכ"ה בעלון אשרי האיש) נכתב שכיום הוציאו את הבורגנין.
אלא שמ"מ ישנם יג צירופים וכמ"ש בשו"ת הראש"ל.
והנה בילקו"י (תשפ, עמ' שלב) כתב מרן שליט"א בזה"ל: ועל כן כל עוד שאין מניחין בורגנין בין רמות לשאר השכונות יש לקרוא את המגילה רמות בי"ד בברכה ובט"ו בלא ברכה. עכ"ל. וכן דעת גדולי הדורות כמ"ש בעמ' שלג. ואדרבה שם קרא מן התימה על מש"כ בשו"ת קול אליהו תופיק דאע"פ שאין בורגנין יעשו הפורים ביום ט"ו, יעו"ש.
ואולי לכן כתב במכתב לצרף את המסוף החדש וכו'
וצ"ב.
 

קבצים מצורפים

  • רמות - מכתב מרן הראש''ל תשפ''ג.pdf
    267.9 KB · צפיות: 14
והנה בילקו"י (תשפ, עמ' שלב) כתב מרן שליט"א בזה"ל: ועל כן כל עוד שאין מניחין בורגנין בין רמות לשאר השכונות יש לקרוא את המגילה רמות בי"ד בברכה ובט"ו בלא ברכה. עכ"ל. וכן דעת גדולי הדורות כמ"ש בעמ' שלג. ואדרבה שם קרא מן התימה על מש"כ בשו"ת קול אליהו תופיק דאע"פ שאין בורגנין יעשו הפורים ביום ט"ו, יעו"ש.
ואולי לכן כתב במכתב לצרף את המסוף החדש וכו'
וצ"ב.
ייש כח על 'ההארה', ואכן צ"ב.
אלא שי"ל שמה שכתוב שם הרי נדפס בתשע"ג כמו שהרב בעצמו כותב בתחילת הקטע עמוד שכו. (מצורף)
אולם מה שנוגע למעשה לפי המציאות כיום, כתב הלכה למעשה בסוף הספר וכמו שהרב שולח לעיין שם.
וז"ל:
הורינו לתושבי רמות לקרוא את המגילה ולקיים
את כל מצוות הפורים בט"ו באדר ככל תושבי
ירושלים
'ובעיקר' בשל הצבת בורגנין בין רמות
לשאר השכונות. וב"ה המנהג כיום אצל תושבי
רמות לקרוא בט"ו . והרוצה לידע את כל טעמי
ההלכה יראה להלן בסוף הספר וכו'.
ושם כתב את הי"ג צרופין.
ובעיקר מה שנשתנה בימנו מימי מרן זצ"ל, שרמות התקרבה לירושלים החדשה,
וא"כ הרי אנחנו סמוכים פחות ממיל לירושלים.
ואע"פ שבחזו"א ועוד כתבו שצריך להיות סמוכים לחומות העיר ואע"פ שהעיר גדלה למחוץ לחומות.
אולם משמע ממרן זצ"ל גם ביביע"א וגם בחזו"ע שפסק כמהרי"ל דיסקין ועוד מגדולי ירושלים וכו' שדין סמוך הוא לבית האחרון בעיר, (כל עוד יש רצף של פחות משבעים אמה ושיריים).
וא"כ בזמן שרמות לא הייתה סמוכה מיל אפי' לירושלים החדשה, אע"פ שעדיין יש צדדים לקרוא בט"ו, אעפ"כ בלי בורגנין פסק מר"ן זצ"ל ואחריו מרן שליט"א לקרוא בי"ד.
אולם כיום שיש לנו דין סמוך עכ"פ לדעת מרן זצ"ל הבורגנין הם לרווחה בעלמא.
 

קבצים מצורפים

  • ילקוט יוסף פורים-.pdf
    64 KB · צפיות: 2
הנה במכתב מרן הראש"ל שהתפרסם (מצ"ב. וכ"ה בעלון אשרי האיש) נכתב שכיום הוציאו את הבורגנין.
אלא שמ"מ ישנם יג צירופים וכמ"ש בשו"ת הראש"ל.
והנה בילקו"י (תשפ, עמ' שלב) כתב מרן שליט"א בזה"ל: ועל כן כל עוד שאין מניחין בורגנין בין רמות לשאר השכונות יש לקרוא את המגילה רמות בי"ד בברכה ובט"ו בלא ברכה. עכ"ל. וכן דעת גדולי הדורות כמ"ש בעמ' שלג. ואדרבה שם קרא מן התימה על מש"כ בשו"ת קול אליהו תופיק דאע"פ שאין בורגנין יעשו הפורים ביום ט"ו, יעו"ש.
ואולי לכן כתב במכתב לצרף את המסוף החדש וכו'
וצ"ב.
שאלתי את פי מרן הרש"ל בהנ"ל, וא"ל שעיקר הפסק דיש לקרוא בטו ברמות הוא משום סמיכות השכונה לקבר שמואל הנביא שהוא מקום שהיה מוקף חומה, מה שלא היה (ידוע) בזמן מרן ע"ה.
 
שאלתי את פי מרן הרש"ל בהנ"ל, וא"ל שעיקר הפסק דיש לקרוא בטו ברמות הוא משום סמיכות השכונה לקבר שמואל הנביא שהוא מקום שהיה מוקף חומה, מה שלא היה (ידוע) בזמן מרן ע"ה.
זה לא הצירוף היחיד. [אגב, הרב מוצפי טוען שזה לא הקבר של שמואל הנביא אלא קבר של איזה שיי'ח ערבי. ולא ידעתי מנין לו, כי אם ברוח הקודש, לא בשמים היא, ואם לא ברוח הקודש, אז שיזכנו לידע ג"כ].
ויש בזה עוד צירופים רבים כפי שהרואה יראה בתשובה שנדפסה בשו"ת הראש"ל.
ואגב, ראיתי שגם בני אשכנז ברמות הוציאו מכתב שיש לקרוא רק בט"ו. מכמה גדולי הת"ח שבקיאים גדולים בדיני עירוב.
 
זה לא הצירוף היחיד. [אגב, הרב מוצפי טוען שזה לא הקבר של שמואל הנביא אלא קבר של איזה שיי'ח ערבי. ולא ידעתי מנין לו, כי אם ברוח הקודש, לא בשמים היא, ואם לא ברוח הקודש, אז שיזכנו לידע ג"כ].
ויש בזה עוד צירופים רבים כפי שהרואה יראה בתשובה שנדפסה בשו"ת הראש"ל.
ואגב, ראיתי שגם בני אשכנז ברמות הוציאו מכתב שיש לקרוא רק בט"ו. מכמה גדולי הת"ח שבקיאים גדולים בדיני עירוב.
אע"פ שיש את המסוף וכו', מ"מ מרן א"ל שזה עיקר טעמו.
 
נערך לאחרונה:
זה לא הצירוף היחיד. [אגב, הרב מוצפי טוען שזה לא הקבר של שמואל הנביא אלא קבר של איזה שיי'ח ערבי. ולא ידעתי מנין לו, כי אם ברוח הקודש, לא בשמים היא, ואם לא ברוח הקודש, אז שיזכנו לידע ג"כ].
שטויות. הוא עצמו התפלל שם
מנין לך שטויות אלו?????????????????...
ותמשיך לנבל את פיך לרב היחיד שבאמת יודע ע"פ עדות קדמוני הקבלה, אביו חכם סלמן חיבר ספר 'שפתי צדיקים' שזה נושאו: איפה כל קבר, וסדר לימוד בכל קבר.... אז לפני שאתה מדבר על מישהו שיודע או לא יודע הוא יחיד שיודע וכל קבר כתוב מה המקורות ועיין באוצר החכמה בספר הנז'.
 
שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 263845

לרב. איזה רב סיפר שמור אביך היה בקבר דוד המלך וניסה לכוון שם כוונות ויחודים ולא הצליח ואמר שדוד המלך לא קבור פה אלא שייך מוסלמי. האם הסיפור הזה נכון?​

תשובה

מור אבי עליו השלום בשנים תש"ט תש"י, היה הולך בכנופיא עם צאן מרעיתו בימי תפילות לשם ומעורר את הקהל לתשובה. ואחר כך הפסיק, והתעניין אצל אנשי הממשל וממחים לדבר, ואמר שהמקום הוא קבר מוסלמי, והפסיק מללכת שם.
ומה שיש טוענים שהיה הולך להר ציון, ט'עו במדבר, כי כשהיה הולך בעיקר ביום חמשה באב עם קהל גדול, היה לעלות אל גג המקום הצופה אל מקום המקדש, והר הזיתים, וקורא שם סליחות בקול בכי נהי תמרורים, ומעורר את הציבור, וא למקום הקבר לא בא. וכך נהג עד שנת תשכ"ז בחודש אייר, ולאחר שהגישה אל הכותל המערבי נפתחה בחסדי השם יתברך עלינו, היה מגיע לכותל המערבי.​

 
שאלתי את פי מרן הרש"ל בהנ"ל, וא"ל שעיקר הפסק דיש לקרוא בטו ברמות הוא משום סמיכות השכונה לקבר שמואל הנביא שהוא מקום שהיה מוקף חומה, מה שלא היה (ידוע) בזמן מרן ע"ה.
זה לא הצירוף היחיד. [אגב, הרב מוצפי טוען שזה לא הקבר של שמואל הנביא אלא קבר של איזה שיי'ח ערבי. ולא ידעתי מנין לו, כי אם ברוח הקודש, לא בשמים היא, ואם לא ברוח הקודש, אז שיזכנו לידע ג"כ].
ויש בזה עוד צירופים רבים כפי שהרואה יראה בתשובה שנדפסה בשו"ת הראש"ל.
ואגב, ראיתי שגם בני אשכנז ברמות הוציאו מכתב שיש לקרוא רק בט"ו. מכמה גדולי הת"ח שבקיאים גדולים בדיני עירוב.
פלא עצום, הרי בשו"ת הראש"ל ובילקו"י דוחה צירוף זה, ודאי לא כעיקר, אלא רק כסניף, עיקר הטעם המבואר שם הוא משום הבורגנים ומשום הסמיכות של מיל. ותול"מ.
בזמנו עסקתי בנושא זה רבות, ואף ישבתי ממושכות עם כמה ת"ח אצל מרן הראש"ל שליט"א.
 
שטויות. הוא עצמו התפלל שם
מנין לך שטויות אלו?????????????????...
ותמשיך לנבל את פיך לרב היחיד שבאמת יודע ע"פ עדות קדמוני הקבלה, אביו חכם סלמן חיבר ספר 'שפתי צדיקים' שזה נושאו: איפה כל קבר, וסדר לימוד בכל קבר.... אז לפני שאתה מדבר על מישהו שיודע או לא יודע הוא יחיד שיודע וכל קבר כתוב מה המקורות ועיין באוצר החכמה בספר הנז'.
למה לכתוב בצורה זאת?!
אפשר לכתוב בצורה יותר מכובדת.
 
פלא עצום, הרי בשו"ת הראש"ל ובילקו"י דוחה צירוף זה, ודאי לא כעיקר, אלא רק כסניף, עיקר הטעם המבואר שם הוא משום הבורגנים ומשום הסמיכות של מיל. ותול"מ.
בזמנו עסקתי בנושא זה רבות, ואף ישבתי ממושכות עם כמה ת"ח אצל מרן הראש"ל שליט"א.
א"כ אולי י"ל בכל אופן כדברי הרב מוישי ס"ט...
 
הרב מוצפי טוען שזה לא הקבר של שמואל הנביא אלא קבר של איזה שיי'ח ערבי. ולא ידעתי מנין לו, כי אם ברוח הקודש, לא בשמים היא, ואם לא ברוח הקודש, אז שיזכנו לידע ג"כ
שאלה - 99978
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
רציתי לשאול על קבר רבי מאיר בעל הנס, קבר רבי עקיבא, וקבר הרמב"ם בטבריה, וכן על קבר שמואל הנביא בירושלים, האם יש מסורת שזה באמת הקברים?
תודה רבה
תשובה
בהחלט בכל ספרי המסעות זה אלף שנים מזכירים את המקומות הללו, והרמב״ם ז״ל כבר 800 שנה.

ניתן למצוא באתר מקומות רבים שהתייחס לקבר שמואל הנביא שהוא אכן נמצא ברמות...
שאלה - 217621
לכבוד הרב: היום הרבה זוגות נסעו לקבר מרים הכובסת, שאלתי האם מותר ללכת לבית עלמין רגיל או לקבר צדיק בין השקיעה לחצות לילה. מה הדין? תודה
תשובה
מדוע לא הולכים לקברי אבות שבחברון? ומי שקשה עליו ילך לקבר שמואל הנביא ברמות. ושם התפילה מתקבלת בוודאי.


שאלה - 216424
לכבוד הרב, שלום רב, אנא הרב חזק אותנו, אנחנו עוברים טיפולים, אך לא נפקדים, עושים כל מה שכבר שאפשר. 8.5 שנים נשואים. אני שבורה וממש קשה לי
תשובה
חנה הנביאה המתינה 19 שנים ומחצה וילדה שמואל הנביא ועוד ששה בנים מאירים בתורה,
שרה אמנו בת 90 ילדה את יצחק, רבקה המתינה 20 שנה,
רחל אמנו כמה הצטערה. לכי לקברה ותבכי שם, והיא תבקש עלייך בשמיים. לכי לקבר שמואל הנביא אמו חנה קבורה עמו המערה תבקשי ותתחזקי.


שאלה - 155037
שלום לכבוד הרב
חברה מתעקשת שאלך איתה לרבנית (שאומרים שהתפילות שלה מתקבלות)שתברך אותי לפרי בטןואני פחות מתחברת לזה, מה דעת הרב?
תשובה
תלכי לקבר רחל והיא תתפלל עליך. וכן לקבר שמואל הנביא בירושלים שם אתו במערה חנה הנביאה אמו והיא תתפלל עלייך.


שאלה - 154585
לכבוד הרב
אני נער דתי ויש לי יצר חזק מאוד בשמירת הברית
אני לא מצליח לשמור אני לומד הרבה על הנושא שומע שיעורים של רבנים אבל הכל לשווא
אשמח לקבל ברכה מכבוד הרב וגם עצה איך לשמור
תשובה
ידידי הצעיר, אתה צריך להתחזק על ידי רב גדול וזקן בישראל. תתפלל על כך ליד קבר שמואל הנביא ברמות בירושלים. ואל תלך לבדך אלא עם חבר טוב.


שאלה - 151583
לכבוד הרב רוצות בל"נ בע"ה לסוע לירושלים להתפלל. למדנו מהרב שלנשים לא טוב להיכנס לבתי עלמין אבל בהר המנוחות הרבה צדיקים מוכרים שרצינו להתפלל אצלם ולעורר את זכותם אפשר?
תשובה
ללכת לכותל המערבי. לקבר רחל. לקבר שמואל הנביא עליהם השלום. כדאי מאוד.


שאלה - 136289
לכבוד הרב אהוב נפשנו, אני עצובה עצובה , אין לי כוח יותר , כל חודש אני מתאכזבת שאיני בהריון , אני יודעת שזה אמונה , אבל אני לא יכולה יותר,
תשובה
תסעי עם בעלך לקבר שמואל הנביא בשכונת רמות בירושלים.
אתו באותו ציון ומערה נמצאת אמו חנה הנביאה ותתחנני לפני השם יתברך שירחם בזכותם.
 
[אגב, הרב מוצפי טוען שזה לא הקבר של שמואל הנביא אלא קבר של איזה שיי'ח ערבי. ולא ידעתי מנין לו, כי אם ברוח הקודש, לא בשמים היא, ואם לא ברוח הקודש, אז שיזכנו לידע ג"כ].
בנביא כתוב ששמואל נקבר ברמה, והרמה היא בנחלת בני אפרים כנזכר בתחילת ספר שמואל, ואילו מה שנקרא היום "קבר שמואל הנביא" הוא בנחלת שבט בנימין.
 
חזור
חלק עליון