השאלה היא רק לעניין ענית אמן ולא לצירוף למניין
בית הכנסת שיש בחדר אחד עשרה ומעלה, אך לעניין חזרת הש"ץ אין באותו חדר ט' שיענו, אלא מעט פחות, ובחדר ליד עומדים עוד מתפללים המשלימים לי' עונים.
נראה לענ"ד פשוט שאפשר להתחיל החזרה. כי הרי לעניין קדיש ברכו קדושה (בלבד) אפשר אף בששה עונים (וי"א שמונה עונים. ראה כה"ח ס' נה ס"ק מח שהביא דעות הפוסקים). מ"מ מר כדאית ליה ומר וכו' בכל זאת אפשר לומר קדיש מטעם שכל ביה י' שכינה שריא. כמבואר בגר"ז ס' נה אות ז.
אמנם בשביל חזרת הש"ץ אע"פ שיש שכינה בכל זאת בעינן ט' עונים משום שלכך נתקנה החזרה כדי להוציא את מי שאינו בקי וכדכתב הגר"ז (קכד, ו) - שהרי תקנו חזרת הש"ץ כדי להוציא את שאינו בקי ואינו מוציאו אלא כשט' שומעים לו. ואם אין ט' שומעים אלא בסוף הברכות אף על פי שזה שאינו בקי שומע בכל הברכות לא יצא ידי חובתו, כיון שתחלת הברכות לא שמע אלא ביחיד ואין היחיד מוציא את היחיד בתפלה. והמתפלל סוף הברכות בלא תחילתן לא יצא ידי חובתו כמו שנתבאר בסי' קי"ד.
וכיון שתקנת חכמים היתה שישמעו ט' לפחות גם תחלת הברכות כדי להוציא את שאינו בקי לא בטלה תקנתם אף עכשיו שכולם בקיאים כמו שנתבאר. עכ"ל. וראה עוד בכה"ח קכד ס"ק טוב שסיכם הדברים.
א"כ כיוון שיש עשרה בביה"כ ושכינה שריא, ועוד יש ט' שעונים, על אף שלא כל הט' ביחד באותו חדר, מ"מ מניין לנו לחלק ס"ס יש ט' עונים. שהרי כל הנידונים בס' נה הוא לעניין צירוף למניין, ואילו כאן יש מניין רק חסר עונים, ויש ט' עונים.
בית הכנסת שיש בחדר אחד עשרה ומעלה, אך לעניין חזרת הש"ץ אין באותו חדר ט' שיענו, אלא מעט פחות, ובחדר ליד עומדים עוד מתפללים המשלימים לי' עונים.
נראה לענ"ד פשוט שאפשר להתחיל החזרה. כי הרי לעניין קדיש ברכו קדושה (בלבד) אפשר אף בששה עונים (וי"א שמונה עונים. ראה כה"ח ס' נה ס"ק מח שהביא דעות הפוסקים). מ"מ מר כדאית ליה ומר וכו' בכל זאת אפשר לומר קדיש מטעם שכל ביה י' שכינה שריא. כמבואר בגר"ז ס' נה אות ז.
אמנם בשביל חזרת הש"ץ אע"פ שיש שכינה בכל זאת בעינן ט' עונים משום שלכך נתקנה החזרה כדי להוציא את מי שאינו בקי וכדכתב הגר"ז (קכד, ו) - שהרי תקנו חזרת הש"ץ כדי להוציא את שאינו בקי ואינו מוציאו אלא כשט' שומעים לו. ואם אין ט' שומעים אלא בסוף הברכות אף על פי שזה שאינו בקי שומע בכל הברכות לא יצא ידי חובתו, כיון שתחלת הברכות לא שמע אלא ביחיד ואין היחיד מוציא את היחיד בתפלה. והמתפלל סוף הברכות בלא תחילתן לא יצא ידי חובתו כמו שנתבאר בסי' קי"ד.
וכיון שתקנת חכמים היתה שישמעו ט' לפחות גם תחלת הברכות כדי להוציא את שאינו בקי לא בטלה תקנתם אף עכשיו שכולם בקיאים כמו שנתבאר. עכ"ל. וראה עוד בכה"ח קכד ס"ק טוב שסיכם הדברים.
א"כ כיוון שיש עשרה בביה"כ ושכינה שריא, ועוד יש ט' שעונים, על אף שלא כל הט' ביחד באותו חדר, מ"מ מניין לנו לחלק ס"ס יש ט' עונים. שהרי כל הנידונים בס' נה הוא לעניין צירוף למניין, ואילו כאן יש מניין רק חסר עונים, ויש ט' עונים.