• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

צירוף לענית אמן

קורסיה

Well-known member
השאלה היא רק לעניין ענית אמן ולא לצירוף למניין

בית הכנסת שיש בחדר אחד עשרה ומעלה, אך לעניין חזרת הש"ץ אין באותו חדר ט' שיענו, אלא מעט פחות, ובחדר ליד עומדים עוד מתפללים המשלימים לי' עונים.

נראה לענ"ד פשוט שאפשר להתחיל החזרה. כי הרי לעניין קדיש ברכו קדושה (בלבד) אפשר אף בששה עונים (וי"א שמונה עונים. ראה כה"ח ס' נה ס"ק מח שהביא דעות הפוסקים). מ"מ מר כדאית ליה ומר וכו' בכל זאת אפשר לומר קדיש מטעם שכל ביה י' שכינה שריא. כמבואר בגר"ז ס' נה אות ז.

אמנם בשביל חזרת הש"ץ אע"פ שיש שכינה בכל זאת בעינן ט' עונים משום שלכך נתקנה החזרה כדי להוציא את מי שאינו בקי וכדכתב הגר"ז (קכד, ו) - שהרי תקנו חזרת הש"ץ כדי להוציא את שאינו בקי ואינו מוציאו אלא כשט' שומעים לו. ואם אין ט' שומעים אלא בסוף הברכות אף על פי שזה שאינו בקי שומע בכל הברכות לא יצא ידי חובתו, כיון שתחלת הברכות לא שמע אלא ביחיד ואין היחיד מוציא את היחיד בתפלה. והמתפלל סוף הברכות בלא תחילתן לא יצא ידי חובתו כמו שנתבאר בסי' קי"ד.
וכיון שתקנת חכמים היתה שישמעו ט' לפחות גם תחלת הברכות כדי להוציא את שאינו בקי לא בטלה תקנתם אף עכשיו שכולם בקיאים כמו שנתבאר. עכ"ל. וראה עוד בכה"ח קכד ס"ק טוב שסיכם הדברים.

א"כ כיוון שיש עשרה בביה"כ ושכינה שריא, ועוד יש ט' שעונים, על אף שלא כל הט' ביחד באותו חדר, מ"מ מניין לנו לחלק ס"ס יש ט' עונים. שהרי כל הנידונים בס' נה הוא לעניין צירוף למניין, ואילו כאן יש מניין רק חסר עונים, ויש ט' עונים.
 
אם יש רוב שעונים אז לכאורה פשוט שאפשר להקל, שכן אנו מצרפים את זה שהשו"ע כותב ש"קרוב להיות ברכותיו לבטלה", אך אינם לבטלה ממש, והיינו שמעיקר הדין אפשר להתחיל חזרה גם עם רוב מנין, וכשישנם תשעה עונים ממקום אחר בוודאי שאפשר להתחיל בשופי.
אך אם באותו חדר שמתפללים בו יש פחות מכך שעונים, גם אני נסתפקתי בדבר בתקופת הקורונה שאז היה מצוי כן, וחככתי בדעתי להקל מהסברא הנ"ל, וכך רציתי להורות, אך אז לא היה לי את האפשרות לשאול את הגדולים האם אכן כך יש לנהוג.
מסברא, נראה שאפשר להקל משום שסו"ס ישנם עשרה במקום אחד (שאז בוודאי שאפשר להתחיל קדיש וכד') וגם ישנם תשעה עונים (ואמנם ממקום אחר), אולם כאמור, לא הייתי יכול להורות כן לרבים. ודו"ק.
 
הרב ללוש לא מקבל מפה הודעות אלא צריך לומר / לכתוב לו שהשאירו או שתשאיר בשאל את הרב מ"מ משאיר לך את תשובתו מזמן הקורונה וז"ל:
שכל עוד יש י' בצד של הש"ץ, יש שכינה בלאו הכי, ולא נצרכה שוב לרוב מנין אלא לענין מי שיענה, ובזה מהני אף מאותם שמבחוץ, שהרי נחשבים בכלל תפילה בציבור, אחר שבפנים יש עשרה ויש שכינה, ושוב אפילו מחיצה של ברזל אינה מפסקת. כפי שביארתי בעניותי בארוכה מפי כל הראשונים וגדולי האחרונים בתשובה לענין השלמת הפרשיות ונדפסה במהדורת מייל של קובץ משנת יוסף קורונה, ע"ש.
ומצורפת התשובה השייכת לזה, עיין בעיקר ענף ד אותיות ז-ט, יב.
 

קבצים מצורפים

  • השלמת הפרשיות למי שהתפלל עם הציבור מביתו.pdf
    532.9 KB · צפיות: 4
ייש"כ
כפי הידוע לי אם כותבים את שם המשתמש בתוספת @ זה שולח לו הודעה
א"כ יותר קל וקצר לעשות זאת מאשר להשאיר הודעה ועוד לכתוב לרב הודעה פרטית
 
ב"ה
חזקו ואמצו!

נ.ב. אצלי כשמזכירים את שמי באופן הנזכר אינו שולח לי הודעה רק מסמן לי סימון, שכאשר אכנס בשביל משהו אחר, אראה שיש סימונים, ואם אפתח את המקום של הסימונים ואראה מהם הסימונים, אראה גם את הסימון הזה. זה אמנם פיתרון, רק יכול לקחת זמן עד שאראה, וגם יתכן פעמים נדירות שיתפספס.
 
חזור
חלק עליון