• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קונטרס דרכה של תורה

ראיתי את הדברים, ומשם צילמתי את הקטע, אולם שם הוא דן לגבי קדיש וכדומה, אולם לא כתב שהדין של החי"א נאמר 'רק' לגבי זה. ואדרבה פשט דברי החי"א מחלקים בין שבעה ושלשים לבין י"ב וכדכתבתי לעיל.
עוד אוסיף (למרות שאינו נצטרך, אחרי מה שהבאנו כעת) שודאי מדברי מרן שליט"א נשמע חילוק בין ימי השבעה ללפני, כך אמר בסירטון עצמו ("אפילו" שדיבר על ימי השבעה) וכך גם בספר נראה שדיבר רק בימי השבעה שהגדיל. וזה חידוש שאפילו בימי השבעה הגדיל פטור מדיני אבילות.
אם תתבונן בדברי החי"א ובטעמו תראה שאין הבדל בין המקרים.
 
ראיתי את הדברים, ומשם צילמתי את הקטע, אולם שם הוא דן לגבי קדיש וכדומה, אולם לא כתב שהדין של החי"א נאמר 'רק' לגבי זה. ואדרבה פשט דברי החי"א מחלקים בין שבעה ושלשים לבין י"ב וכדכתבתי לעיל.

אם תתבונן בדברי החי"א ובטעמו תראה שאין הבדל בין המקרים.
לא הבנתי. לצטט שוב את מרן שליט"א?
 
אצטט בשביך שוב:
"ואמנם כל זה לענין דיני ומנהגי האבלות של השבעה והשלשים, אבל לענין אמירת קדיש ולערוך אזכרה ולימוד לעילוי נשמת אביו או אמו, נראה דקטן שהגדיל באמצע השבעה חייב בזה מדין כיבוד אב ואם".
 
ביארתי את דבריי באר היטב. איני אומר קבלו דעתי, אולם כך נראה לי ברור בדברי החי"א, ואין לזה שום סתירה מדברי הילקוט יוסף.
מחילה מכבודו. אבל נראה שאתה מנסה לגרום לסתירה בדברי מרן שליט"א אבל בסופו של דבר אתה מצטט רק את החיי אדם.
מרן שליט"א דיבר בסירטון על משהו. הבאת לכאורה סתירה מהילקו"י למרות שניכר מיד היה שמדבר על קדיש וכדו', ולא טרחת לתור אחר ההערות המלאות.
ציטטנו בהרחבה את כל ההערות המלאות בלי להחסיר מילה. ושם במפורש מרן שליט"א מסביר במה חייב. ואתה רוצה לעשות סתירה בין מרן שליט"א שבספר למרן שליט"א בסירטון.
הבוחר יבחר. אבל הדברים פשוטים, אין סרך סתירה.
מקווה שבאמת כבודו בא מחיפוש האמת.
 
ולגבי ה'אפילו' שכ"כ הפריע לך.
לשון הש"ע:
"קטן שמת אביו ואמו, ואפילו הגדיל תוך שבעה, בטל ממנו כל דין אבלות ואינו חייב בו" (יו"ד שצ"ו ג').

אז הש"ע מפורש כותב את האפילו, היינו שזה חידוש שגם בימי השבעה אם הגדיל פטור ולא רק אם הגדיל אחרי השבעה. וזה הלשון של מרן זליט"א בסירטון, דיקדק כדבעי. וק"ו במקרה שנידון בו עם החתן בר מצוה לאחר שכלו ימי השבעה.
 
המעיין בספר 'הלכה ואגדה' אבלות עמ' 178, ירווה נחת ואצטט מה שהזמן מספיק:
"גם קטן שנעשה בר מצוה במך השנה ואפילו בתוך ימי השבעה, אינו נוהג אבלות כלל ועיקר, לא שבעה, ולא 30 ולא י"ב חודש. ויש לחזקו לעודדו שיתאמץ ככל היותר בי"ב חודש להתמיד בתורה למנוחת הנפטר" (חזון עובדיה אבלות ב' קט"ז, קי"ח).
"אף שאבלות י"ב חודש יש בה כיבוד אב ואם, מ"מ כיון שהיא המשך לאבלות השבעה וה-30, ובהם היה פטור נמשך פיטורו גם לי"ב חודש".

והדברים פשוטים. ואין שום צד לומר שמרן הראשון לציון שליט"א התכוון בדבריו בספר לומר שחייב באבלות י"ב חודש ויהיה אסור בשמיעת שירים.
 
אולי? ואם לא נפל פיתה בבירה?

ועד כמה שאני מבין גוף הדבר נתון במחלוקת אחרונים בדעת מרן השו"ע. תקנו אותי אם אני טועה. חכמת אדם חולק על הפתחי תשובה.

אז להגיד שזה נגד מרן בצורה גורפת. ושלא ידעה הלכה מפורשת. לענ"ד. אינו.

מה גם שמצד פרקטיקה של המשפחה שוב חזרנו לנ"ל
האשה לא חייבת כבר באבלות.
והאחים אולי קטנים.
 
נערך לאחרונה:
ועוד דבר.

מה שכתב באות ג' שאסר אמירה לגוי להדליק מזגן.

מכל ספרי הרב, ויש עשרות פסקים כאלו בהליכות שבת א' וב', שהרב מתיר זאת.

לקחת דברים שהרב לא אמר אותם - ולומר בשמו, כשבמציאות בספרים שלו כתוב ההיפך הגמור, לענ"ד זה חמור מאוד.

ולפתוח בזה את הקונטרס. כאילו הרב לא יודע שו"ע. איפה נעלם הירושלמי (שבת ו ע"ב) כל האומר שמועה מפי אומרה יהא רואה בעל השמועה כאלו הוא עומד כנגדו?

אותו כותב יכול להגיד שבעל שמועה עמד כנגדו ווידא שכך הם דבריו וזוהי פסיקתו בעניין?
 
אני לא יודע את המציאות. אתה יודע?

הרב אושרי יודע? או שקל פשוט לכתוב שהמשיב "לא ידע כלל מכל זה, ובחינם ציער את היתום".
תשאל את הרב אושרי,
לכאו' ברור שלא מחמת זה אסר הרב אופיר שהרי אח"ז נשאל על המעשה הנ"ל למה פסק כך ולא יישב את זה.
 
לקחת דברים שהרב לא אמר אותם - ולומר בשמו, כשבמציאות בספרים שלו כתוב ההיפך הגמור, לענ"ד זה חמור מאוד.

ולפתוח בזה את הקונטרס. כאילו הרב לא יודע שו"ע. איפה נעלם הירושלמי (שבת ו ע"ב) כל האומר שמועה מפי אומרה יהא רואה בעל השמועה כאלו הוא עומד כנגדו?

אותו כותב יכול להגיד שבעל שמועה עמד כנגדו ווידא שכך הם דבריו וזוהי פסיקתו בעניין?
לא הבנתי, התוכניות שלו ברדיו זה בשמו?! זה הוא בעצמו מדבר! ומורה לרבים, ויודע שזה לא הוראה פרטית אלא לכלל הציבור, וזה כמו לכתוב את הדברים ע"ג ספר...
 
קצת תשובות שיש להשיב על הקונטרס 'דרכה של תורה'.

המעיין בקונטרס 'דרכה של תורה' יראה שעל 10 שאלות שהוצגו שם - ענה כבר הרב אופיר בספרו הליכות שבת סוף ח"ב עיש"ב.
וא"כ צ"ע, איך הציג בעל הקונטרס את השאלות כאילו לא ענה עליהם. אם היה מביא את תשובות הרב אופיר ודוחה אותם, ניחא, אבל נתן מקום לקורא לטעות כאלו הם שאלות והשגות שלא ענה עליהם הרב אופיר. האם זוהי 'דרכה של תורה'?

ומה שהשיג בענין מנין המרפסות, הרי הדבר נפתח בין גדולי ת"ח בתקופת הקורונה. הקבצים התורניים מלאים במו"מ של גדולי ת"ח, חלקם התירו וחלקם אסרו. גם הרב אופיר כתב תשובה ע"ז לבאר שיטתו. גם חכם שלום הכהן התיר את הדבר, והדברים התפרסמו. אז יש כאן מחלוקת הלכתית נטו. מה מקום להשיג בצורה כזו כאילו יש רק דעה אחת, וכל החולק עליה כחולק על הלכה למשה מסיני?

גם בענין זמן קריאת שמע כתב הרב אופיר תשובה הלכתית מנומקת להשיב על הטענות מהרס"ג וכו', שכנגדם יש תוס' ועוד ראשונים, ועוד האריך בזה. ניתן לא לקבל את דבריו, אבל לקרוא לזה ש'אינה דרכה של תורה' בשעה שהוא כותב תשובה הלכתית שמבאר את שיטתו? האם כל מי שלא נראה לנו דעתו בהלכה זה כבר לא 'דרכה של תורה'?

חלק מ'ההשגות' בקונטרס הנ"ל כתבו ש'דבריו אינם מוכרחים'. וגם זה אינו מובן, אטו זה נקרא 'השגה'? הוא סובר שזה כן מוכרח. מחלוקת בסברא.

באות מ' 'השיג' על הרב מלכה במה שכתב ש'צריך' לענות ב"ה וב"ש, במילים אלו 'וכדרכו אינו מדייק כלל שאין זה חיוב הלכתי רק הנהגה טובה'.
אולם מצאנו בפר"ח בסי' קכ"ח סעיף יג שכתב: בסימן קכ"ד סעיף ה' כתבתי שכשמזכירים הכהנים את השם צריך לומר ברוך הוא וברוך שמו ע"כ. האם הפר"ח 'כדרכו אינו מדייק כלל'?

ויש עוד להאריך הרבה, אולם הדברים הנ"ל יצאו ללמד על הכלל.
 
קצת תשובות שיש להשיב על הקונטרס 'דרכה של תורה'.

המעיין בקונטרס 'דרכה של תורה' יראה שעל 10 שאלות שהוצגו שם - ענה כבר הרב אופיר בספרו הליכות שבת סוף ח"ב עיש"ב.
וא"כ צ"ע, איך הציג בעל הקונטרס את השאלות כאילו לא ענה עליהם. אם היה מביא את תשובות הרב אופיר ודוחה אותם, ניחא, אבל נתן מקום לקורא לטעות כאלו הם שאלות והשגות שלא ענה עליהם הרב אופיר. האם זוהי 'דרכה של תורה'?

ומה שהשיג בענין מנין המרפסות, הרי הדבר נפתח בין גדולי ת"ח בתקופת הקורונה. הקבצים התורניים מלאים במו"מ של גדולי ת"ח, חלקם התירו וחלקם אסרו. גם הרב אופיר כתב תשובה ע"ז לבאר שיטתו. גם חכם שלום הכהן התיר את הדבר, והדברים התפרסמו. אז יש כאן מחלוקת הלכתית נטו. מה מקום להשיג בצורה כזו כאילו יש רק דעה אחת, וכל החולק עליה כחולק על הלכה למשה מסיני?

גם בענין זמן קריאת שמע כתב הרב אופיר תשובה הלכתית מנומקת להשיב על הטענות מהרס"ג וכו', שכנגדם יש תוס' ועוד ראשונים, ועוד האריך בזה. ניתן לא לקבל את דבריו, אבל לקרוא לזה ש'אינה דרכה של תורה' בשעה שהוא כותב תשובה הלכתית שמבאר את שיטתו? האם כל מי שלא נראה לנו דעתו בהלכה זה כבר לא 'דרכה של תורה'?

חלק מ'ההשגות' בקונטרס הנ"ל כתבו ש'דבריו אינם מוכרחים'. וגם זה אינו מובן, אטו זה נקרא 'השגה'? הוא סובר שזה כן מוכרח. מחלוקת בסברא.

באות מ' 'השיג' על הרב מלכה במה שכתב ש'צריך' לענות ב"ה וב"ש, במילים אלו 'וכדרכו אינו מדייק כלל שאין זה חיוב הלכתי רק הנהגה טובה'.
אולם מצאנו בפר"ח בסי' קכ"ח סעיף יג שכתב: בסימן קכ"ד סעיף ה' כתבתי שכשמזכירים הכהנים את השם צריך לומר ברוך הוא וברוך שמו ע"כ. האם הפר"ח 'כדרכו אינו מדייק כלל'?

ויש עוד להאריך הרבה, אולם הדברים הנ"ל יצאו ללמד על הכלל.
תוכל להעלות כאן את כל התשובות של הר' אופיר מלכא שהזכרת?
 
חזור
חלק עליון