• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קיצור הלכות שבועות שחל במוצאי שבת- תשפ״ב

מ״ד למ״טמונים, בצאת יום כ״ח באייר, בו ניתן לנו כח גשמי ועוז רוחני ללחום מלחמתינו ולכבוש את עיר ציון ואת הר הקודש. ותהילות ליושב תהילות.

לילה טוב לחברי הפורום היקרים.
״לילה ללילה יחווה דעת״
כדרכינו בקודש ועל מנת להכין את הציבור והקהילה למצב המורכב של סמיכות שבת לחג, וכמאמרם ז״ל- סמוכים לעד ולעולם, ולא ניתנו אלא לדרשה וללמד…
מצ״ב קיצורי הלכות שנתלבנו על ידי ככל שידי יד כהה מגעת. ורציתי, בראשונה, לזכותכם ולהעלות לכאן את אשר עמלתי עליו 2 דפים קצרים, ושמתוך הדברים תקבלו רעיונות ונושאים לדבר בהם בבית ועם הציבור, ובשניה, הייתי שמח שתעירו לי הערותיכם ותאירו עיני הסומות ותצילוני מטעויות, ומתוך הדברים והדיון מימלא רווחא מילתא.

תודה רבה וכוט״ס.
 

קבצים מצורפים

  • שבועות שחל במוצאי שבת- מורשת מרן..pdf
    551.4 KB · צפיות: 63
אולי ראוי לכתוב את זמני שעה עשירית לסעודה שלישית לפי האופקים השונים.
כמו כן. מה החילוק בין סידור השולחן לבין חימום בבין השמשות למי שרצה להתיר (לפי מה שאתם העדתם)
 
אולי ראוי לכתוב את זמני שעה עשירית לסעודה שלישית לפי האופקים השונים.
כמו כן. מה החילוק בין סידור השולחן לבין חימום בבין השמשות למי שרצה להתיר (לפי מה שאתם העדתם)
תודה על התגובה, אענה כדרכה של תורה-
1. תפסת מרובה לא תפסת. כתבתי את הזמנים לפי אופק באר שבע. ודון מינה ואוקי באתרך. ואידך זיל גמור לגבי שאר הזמנים.
2. הבדל גדול- סידור השולחן היא הכנה שהיא מלאכה *דרבנן*. ולכן- ניתן להקל בה במקום צורך. וע״פ שאלת חכם.
חימום על הפלאטה, לרוב, יש בו צדדים באופנים מסויימים של בישול דאורייתא. (ואכן אם אין בה, גם בזה ניתן להקל).
 
מחילה, גם לפי אופק באר שבע לא כתבתם.... כמדומני שלפני השעה שכתבתם כבר רצוי להפסיק סעודה שלישית, משעה עשירית. זה לא בסביבות 16:10?
 
ישר כח!
אפשר לכתוב פתרון בהנחת מאכלים על הפלאטה בשעון שבת (המכוון מער"ש) שיהיה כבוי בזמן הרצוי לחימום ואז יהיה אפשרי לכה"פ לחלק מהפוסקים
 
מחילה, גם לפי אופק באר שבע לא כתבתם.... כמדומני שלפני השעה שכתבתם כבר רצוי להפסיק סעודה שלישית, משעה עשירית. זה לא בסביבות 16:10?
כתבנו צדיק.
ראה למטה בזמנים לפי אופק באר שבע.
זמן מנחה קטנה והיינו שעה עשירית.
 
ישר כח!
אפשר לכתוב פתרון בהנחת מאכלים על הפלאטה בשעון שבת (המכוון מער"ש) שיהיה כבוי בזמן הרצוי לחימום ואז יהיה אפשרי לכה"פ לחלק מהפוסקים
תודה על התגובה.
ואשיב לך ולנתנאל קנתן (אברך מבני ברק) -
ראו, נושא זה הינו סלע מחלוקת מרכזי, ונתון לדיון ויש בו הרבה מה לדון להלכה ולמעשה. ונזהרתי מאוד בלשוני בניסוח ההלכה בדף שלי, והמדייק בדבריי יימצא לזה פנים.
ואכן, אני מכיר את התשובה הנ״ל של מרן הרב עובדיה, ואת מה שמטו משמיה לגבי פלאטה, ואיני חלילה בא לחלוק ואיני חלילה בא לערער על דברי מרן זצ״ל, שמי לנו כמותו, אך לא פשוט לי שלזה היתכוון מרן הרב עובדיה בדבריו בתשובה זו, ולא פשוט לעשות את החיבורים ההלכתיים שניסו לעשות, ואף אם כן, יש לזה תנאים.
וכהוראה לציבור ולרבים- הייתי נזהר.
ומאוד יכול להיות שהרב התיר לשואל ולא כדרך הוראה לרבים.
והייתי שמח לפתוח כאן את היריעה על כך.
יש כאן הרבה צדדים הלכתיים ואמנם בקצרה אחת ואחת-
1. לשון השאלה שנשאל מרן זצ״ל- ״תבשילים מבושלים״.
2. וכן לשון השאלה- ״מבעוד יום״, משמע שעוד היום גדול.
3. כאן מדובר על שבת שקדושתה חמורה מקדושת יו״ט (ולא בטוח שדומה לר״ה בשני ימיו).

ועוד…

ולכן, בדברי ההלכה כתבתי כך- בשעת הדחק ובמקום צורך- יישאל חכם לפיתרון בעיית החימום.

והייתי שמח לקבל את דעתכם בנושא.
תודה
 
עדיין לעניות דעתי הזמן שכתבתם הוא מאוחר מידיי...
לא מאוחר.
ושו״ר בילקו״י שבועות וספירת העומר החדש עמוד תקפ״ט, וכן בחזו״ע פסח עמוד רס״ד (ערב פסח שחל בשבת, ודוק מינה). ושפתיהם מיללו ברור- ״עד סוף שעה עשירית״. וכמו שכתבתי.
((ואולי מה שאתה היתכוונת הוא לדעת הביאור הלכה שזכורני שכותב שאפילו לפני שעה תשיעית)).

מצרף את הצילום-
 

קבצים מצורפים

  • 7AFC9266-3574-47D7-A0F8-58F6B5D805E6.jpeg
    7AFC9266-3574-47D7-A0F8-58F6B5D805E6.jpeg
    2.9 MB · צפיות: 3
  • 17CD694F-92DC-4B60-B4C5-8734FD2B0171.jpeg
    17CD694F-92DC-4B60-B4C5-8734FD2B0171.jpeg
    3.2 MB · צפיות: 3
נערך לאחרונה:
כמדומני ששעה עשירית לעניין אכילה בערב יו"ט הוא לפני זמן מנחה קטנה. שהרי זמן שעה עשירית זה סוף 9 שעות. ומנחה קטנה זה 9 שעות ומחצה.
 
כמדומני ששעה עשירית לעניין אכילה בערב יו"ט הוא לפני זמן מנחה קטנה. שהרי זמן שעה עשירית זה סוף 9 שעות. ומנחה קטנה זה 9 שעות ומחצה.
למה?
תראה-
זמן מנחה קטנה- 9.5 שעות.
זמן מנחה קטנה בבאר שבע ע״פ לוח אור החיים- 16:47
כלומר סוף שעה תשיעית (תחילת שעה עשירית) הוא *אפילו יותר מאוחר מזמן זה*.
מצורף גם צילום מהלוח.
 

קבצים מצורפים

  • BF6C317D-E113-4CD1-BE46-578D876B6E94.jpeg
    BF6C317D-E113-4CD1-BE46-578D876B6E94.jpeg
    719.8 KB · צפיות: 4
למה?
תראה-
זמן מנחה קטנה- 9.5 שעות.
זמן מנחה קטנה בבאר שבע ע״פ לוח אור החיים- 16:47
כלומר סוף שעה תשיעית (תחילת שעה עשירית) הוא *אפילו יותר מאוחר מזמן זה*.
מצורף גם צילום מהלוח.
אני חושב 9.5 שעות מלאות זה יותר מתחילת שעה עשירית. ודו"ק
 
כבודו כתב בעניין בשר וחלב, "או יחממו בכלי". עצה זו אולי תועיל כאשר הפלאטה נקייה לגמרי. אבל כאשר היא מלוכלכת?
כמו כן גם אם היא נקייה, במציאות שישפך רוטב הפלאטה יכולה להעביר את הבלוע בה לתוך כלי החלבי.
 
מה כבודו אומר על עניין שעה עשירית ו-9.5. ביררתם את הנושא בסוף?
אין מה לברר צדיק.
מה שכתבת זה תחילת שעה תשיעית. וזה לדעת המשנ״ב והרמ״א.
לעומת זאת בציטוטים שכתבתי מדובר על זמן מנחה קטנה או שעה עשירית (שזה חצי שעה אחרי).

השעה שכתבתי מדוייקת ונכונה.
אין לדעתי עוד מקום לדון בעניין זה, ומשום שמדובר בדבר מובן שגם ככה אין לו נפקא מינה הלכתית (שכן בוודאי שניתן לאכול אף אחרי זמן זה).
 
חזור
חלק עליון