דרופתקי דאורייתא
Active member
בס"ד
הנה התעורר ויכוח בין הלומדים אם יש "קפנדריא" בסוכה או"ד אדרבא יעבור דרך הסוכה להרוויח עוד כמה רגעים של מצות סוכה
והנה בספר חזו"ע (אין לי עכשיו אפשרות להעלות צילום - מי שיוכל תע"ב) כתב לאסור, וציין לספר מאה שערים
וכן בספר פסקי תשובות סי' תרל בהערה 39 כתב בזה"ל
39. אלא שאין לעשות סוכה קפנדריא לקצר הדרך כמו לענין ביהכ"נ וביהמ"ד - ס' מאה שערים לרי"ץ גיאות דף ע"ב בשם רב האי גאון.
אולם במקור הדברים כתוב הפוך בדיוק:
מצו"ב
קובץ שיטות קמאי מסכת סוכה דף כח עמוד א
ונשאל מרבינו האיי הא דתנן מי שהיה ראשו ורובו בסכה ושולחנו בתוך הבית ב"ש פוסלין ובית הלל מכשירין הא סוכה דסמיכא לבית דבעי למהוי מיעוט גופו בבית וראשו ורובו בסכה היכי דמי אי צריך למיעבד דופן בבית כדי שיהא מחיצה לסוכה אי מותר להשתמש בכולה ביתא. והשיב הוי יודע כי זה שאמרו ראשו ורובו בסכה ושאר גופו בבית לא בבית שהוא במקום [דופן מג'] דפנות של סוכה אלא בית (הוא) שהוא סמוך (לפסח) [לפתח] הסכה כגון בית שיש לו ב' פתחים נכנסין לו מפתח אחד ויוצאין אל הסכה מפתח אחר או בית שיש בתוכו ארובה בהכשר סוכה וסכך שם ועשה דפנות כהלכתן שנמצא שאר גופו בתוך הבית ולאו דוקא שיהא שאר גופו בתוך הבית אלא אפילו בחצר מגולה תחת השמש כשרה היא אבל אם היה לה פתח בדרך הסכה ומצדה יש בית בדופן מדפנות שלה אין משתמשין בבית עם הסכה ואם משתמש הרי זו פסולה אלא מפסיקין הבית מן הסכה במחיצה כדי שיעמדו ג' דפנות כהלכתן. ואנו אומרים דלא מיפסלא סוכה כשמשתמשת עם הבית אי נמי כשהיה פתח בית פתוח לתוכה ועוברין דרך עליה דסוכה לאו כהר הבית היא ולא כבית הכנסת היא דתנינא בהו (מגילה כח א) ולא יעשנה קפנדריאה אלא כבית דמיא שדרין בתוכה מה בית אי מעביר דרך עליה לא [איכפת לן אף סוכה נמי כל שהיא כהלכתה אי מעביר דרך עליה לא] מיפסל דמצות סוכה גופה בדירת המחויב בה תליא לדור ולאכל ולשתות בתוכה וכל היכא דנמצא דר בתוכה בין פתחי הבית פתוחים לתוכה ועוברין דרך עליה בין שמשתמשין מתוכה לבית ואיהו לא קפיד מצותה קיימת ועומדת.
[רי"ץ גיאת הלכ' סוכה].
הנה התעורר ויכוח בין הלומדים אם יש "קפנדריא" בסוכה או"ד אדרבא יעבור דרך הסוכה להרוויח עוד כמה רגעים של מצות סוכה
והנה בספר חזו"ע (אין לי עכשיו אפשרות להעלות צילום - מי שיוכל תע"ב) כתב לאסור, וציין לספר מאה שערים
וכן בספר פסקי תשובות סי' תרל בהערה 39 כתב בזה"ל
39. אלא שאין לעשות סוכה קפנדריא לקצר הדרך כמו לענין ביהכ"נ וביהמ"ד - ס' מאה שערים לרי"ץ גיאות דף ע"ב בשם רב האי גאון.
אולם במקור הדברים כתוב הפוך בדיוק:
מצו"ב
קובץ שיטות קמאי מסכת סוכה דף כח עמוד א
ונשאל מרבינו האיי הא דתנן מי שהיה ראשו ורובו בסכה ושולחנו בתוך הבית ב"ש פוסלין ובית הלל מכשירין הא סוכה דסמיכא לבית דבעי למהוי מיעוט גופו בבית וראשו ורובו בסכה היכי דמי אי צריך למיעבד דופן בבית כדי שיהא מחיצה לסוכה אי מותר להשתמש בכולה ביתא. והשיב הוי יודע כי זה שאמרו ראשו ורובו בסכה ושאר גופו בבית לא בבית שהוא במקום [דופן מג'] דפנות של סוכה אלא בית (הוא) שהוא סמוך (לפסח) [לפתח] הסכה כגון בית שיש לו ב' פתחים נכנסין לו מפתח אחד ויוצאין אל הסכה מפתח אחר או בית שיש בתוכו ארובה בהכשר סוכה וסכך שם ועשה דפנות כהלכתן שנמצא שאר גופו בתוך הבית ולאו דוקא שיהא שאר גופו בתוך הבית אלא אפילו בחצר מגולה תחת השמש כשרה היא אבל אם היה לה פתח בדרך הסכה ומצדה יש בית בדופן מדפנות שלה אין משתמשין בבית עם הסכה ואם משתמש הרי זו פסולה אלא מפסיקין הבית מן הסכה במחיצה כדי שיעמדו ג' דפנות כהלכתן. ואנו אומרים דלא מיפסלא סוכה כשמשתמשת עם הבית אי נמי כשהיה פתח בית פתוח לתוכה ועוברין דרך עליה דסוכה לאו כהר הבית היא ולא כבית הכנסת היא דתנינא בהו (מגילה כח א) ולא יעשנה קפנדריאה אלא כבית דמיא שדרין בתוכה מה בית אי מעביר דרך עליה לא [איכפת לן אף סוכה נמי כל שהיא כהלכתה אי מעביר דרך עליה לא] מיפסל דמצות סוכה גופה בדירת המחויב בה תליא לדור ולאכל ולשתות בתוכה וכל היכא דנמצא דר בתוכה בין פתחי הבית פתוחים לתוכה ועוברין דרך עליה בין שמשתמשין מתוכה לבית ואיהו לא קפיד מצותה קיימת ועומדת.
[רי"ץ גיאת הלכ' סוכה].