• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

קרש בסוכה

abc123

Well-known member
שלום לרבנים,
א. האם קרש ששמים מתחת לסכך שהוא עד 32 ס"מ חייב להיות קרש חדש שקונים מנגריה? או שיכול להיות אפילו קרש של משהו שהתפרק או אפילו קרש שמצא ברחוב?
ב. אם ההורים רוצים לשים מעל הסכך קרש בכדי שהסכך לא יעוף, ושוב הקרש הוא איזה חתיכה מהרחוב ולא קרש חדש מהנגרייה, זה בסדר?
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
ב"ה
שלום וברכה,
א. כלים שמקבלים טומאה מן התורה פסולים לסיכוך מן התורה, ושברי אותם כלים פסולים לסיכוך מדרבנן. פשוטי כלי עץ שאינם מקבלים טומאה אלא מדרבנן פסולים לסיכוך מדרבנן, שבריהם כשרים לסיכוך. ולכתחילה יש להחמיר גם שלא 'להעמיד' את הסכך בדבר המקבל טומאה, אולם מסתברא שהוא דוקא במקבל טומאה מן התורה, שבלאו הכי הוא משום חומרא לכתחילה לחוש לאוסרים, ובמקבל טומאה מדרבנן אין ראיה לחוש אפילו לכתחילה.
לכן גם קרש שהתפרק, אפילו אם קודם לכן היה כלי שמקב"ט מהתורה, היות וכעת אינו אלא שברי כלים, ולכן לכל היותר מקב"ט מדרבנן, רשאי להעמיד בו לכתחילה את הסכך.

ב. אין חשש, וכנ"ל.
ובזה יש עוד סברא אם בלאו הכי הסכך עומד ברוח מצויה ולא נותנים הקרש אלא לרוח שאינה מצויה, שבזה כבר אפילו מעמיד אינו נחשב.

בברכה רבה
 
זאת אומרת שמעיקר הדין גם כלים שמדאורייתא מקבלים טומאה מעיקר הדין היה מותר להעמיד בהם? רק שנהגו להחמיר בדאורייתא?
ב. חוץ מדין מעמיד, יש בעיה שהקרש אולי מכסה חלק מהמקום ואז נחשב כסכך או שאסור לשבת שם?
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון