• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

רבנים שהולכים לשיטת מרן

אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שקיבלנו הוראות מרן, וסתם ויש הלכה כסתם וכו', ואז שייך לחלוק מחמת מקורות או סברות וכד'.
זה גופא הנידון, מהי קבלה זו, ומה הכללים.
ולכן הבא"ח והגרח"פ והחיד"א ז''ל ועוד רבים מפוסקי ספרד הקדמונים, שיטתם שונה משיטת הפסק של מו"ר הגר"ע ז''ל.
 
זה גופא הנידון, מהי קבלה זו, ומה הכללים.
ולכן הבא"ח והגרח"פ והחיד"א ז''ל ועוד רבים מפוסקי ספרד הקדמונים, שיטתם שונה משיטת הפסק של מו"ר הגר"ע ז''ל.
ואני מדבר על נושא האשכול בפורום.
השואל התכוון לשאול אחרי שמסכימים עם הכללים של מרן זצ"ל, מי פוסק כמותו גם למעשה, ומי חולק.
לכן יתכן שלא שייך כ"כ לומר את תלמידי האור לציון, כיון שיש מחלוקות בכללים.
 
גם לי יוצא לפעמים שלא כמו מרן שליט"א, אבל אם שואלים אותי אני עונה כמוהו.
לא בטוח שמותר לך לעשות כך.
יש איסור חמור של "נביא הכובש נבואתו" ובפוסקים מבואר שזה כולל גם מי שהגיע להוראה ומורה אחרת ממה שעלה לו להלכה
 
ואני מדבר על נושא האשכול בפורום.
השואל התכוון לשאול אחרי שמסכימים עם הכללים של מרן זצ"ל, מי פוסק כמותו גם למעשה, ומי חולק.
לכן יתכן שלא שייך כ"כ לומר את תלמידי האור לציון, כיון שיש מחלוקות בכללים.
כמדומני שהשבת לו על שאלתו כיצד מו"ר הגר"ע ז''ל בצעירותו חלק על בא"ח
 
כמדומני שהשבת לו על שאלתו כיצד מו"ר הגר"ע ז''ל בצעירותו חלק על בא"ח
התכוונתי להשיב מה ההבדל בין מרן זצ"ל שחלק על הבן איש חי, לבין אברכים שחולקים על מרן.
שמרן חלק על הבא"ח מכח כללים, והאברכים שחולקים על מרן, לא חולקים על הכללים, אלא מסכימים עם הכללים, ואעפ"כ חולקים.
 
דרך אגב הרב בנימין,אני אשמח מאוד לשמוע את דעתך באשכול שפרסמתי לאחרונה
לא פתחתי את האשכול המדובר.
לצערי עקב בין הזמנים וכו', הייתי חסר בפורום בתקופה האחרונה, ונכנסתי רק לרוב הדברים שקיבלתי התראות.
 
היה לו את מרן הב"י. וגם מי היה גדול ממי מרן הבא"ח או מרן זיע"א?
ידוע עדותו של הג"ר עזרא עדס זצ"ל ששמע ממרן הגר"ע עטיה זצו"ל...
מרן הבית יוסף חי הרבה דורות אחורה, אתה דיברת על הגדול *שבדור*
אם אנחנו לא דנים מצד גדולי הדור הנוכחי,אז לכל מי שחולק על מרן יש חכמים מדורות קודמים לסמוך עליהם...


לעניין מי גדול ממי,מרן או הבן איש חי? לי ודאי אין מושג. מי שליבו מלאו להכריע מי גדול ממי בין 2 הענקים הללו ויכול לחלק ציונים ,אשריו ואשרי חלקו...
 
לא בטוח שמותר לך לעשות כך.
יש איסור חמור של "נביא הכובש נבואתו" ובפוסקים מבואר שזה כולל גם מי שהגיע להוראה ומורה אחרת ממה שעלה לו להלכה
מרן שליט'א לא מסכים איתך.
בשיעור האחרון הביא מחלוקת בינו לרב פינחסי.
ומכיון שמרן זצ'וקל פסק כהרב פינחסי מרן שליט'א כבש נבואתו... וחזר בו.
 
לענ"ד שאם יש להם שאלה על מש"כ מרן, הם לא ממהרים לחלוק כי יש להם שאלה, אלא מנסים לחפש יישוב, ולתלות אם ריק הוא מכם.
באיזה שהוא שלב מותר לחלוק או לא להסכים או לא להבין. אבל לא שכל שאלה שעולה חולקים כי כנראה יש טעות וכנראה נעלם מהיבי"א רמב"ם מפורש, ויש לי ראיה מוחצת נגד מגמ' מפורשת וכד'. [ולא יוצאים מנקודת הנחה שמרן טעה או לא בטוח שצדק. אלא יוצאים מנקודת הנחה שבד"כ מרן צודק (ויש לו מספיק ידיעות בבקיאות ובעיון וסייעתא דשמיא לכוון לאמיתה של תורה), ואם יש שאלות יש גם תשובות, ורק אם משהו באמת לא מסתדר כותבים כדרכה של תורה. ע"ע הרב שמעון ללוש שליט"א].
נראה לי שהרב ללוש הוא לא דוגמא למה שכתבת, כי לפי מה שראיתי הוא לא חולק על החזו"ע באף מקום. אולי דוגמא טובה לכך הוא הרב גדעון בן משה, שבד"כ פוסק כמו היבי"א אבל יש מקומות שנוטה מדבריו ע"פ האול"צ וכדומה.
לא?
 
לא מדוייק.
הרב לא אומר שא"א לחלוק על מרן זצ"ל, אלא שהוא עצמו לא חולק.
אבל הרב אומר במפורש שאפשר לחלוק עם שכל.
תורה מונחת בקרן זווית וכו'. הבעיה היא עם אלה שחולקים לא כדרכה של תורה ולא במטרה לשם שמים וכו'.
קרה פעם אחת שמרן הביא את החולקים והסכים איתם [ דלא כמרן זצוק'ל]??
 
רוב המחלוקות הם ע"פ הכללים ולא ע"פ סברא או מקורות וכד'.
אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שקיבלנו הוראות מרן, וסתם ויש הלכה כסתם וכו', ואז שייך לחלוק מחמת מקורות או סברות וכד'.
יפה!
אז אם אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאפשר לחלוק על הגדול שבדור מצד שרב מסויים אוחז אחרת בכללים,אז לא קשה כל מה שדיברו כאן על אותם רבנים בדורינו שחולקים על מרן שליטא,כנראה שיש להם כללים אחרים
עריכה - רואה עכשיו שכתבתם שיש אברכים שחולקים על מרן למרות שמסכימים בכללים
זה בהחלט נשמע טוב אבל אני מניח שהם יגידו שאין חילוק כזה,שמותר לחלוק רק אם חולקים בכללים,אלא או שמצייתים את הגדול שבדור,או שתורה מונחת בקרן זווית וכל הרוצה ליטול יבוא ויטול,כל עוד שזה לשם שמיים

ובאמת קשה שמרן שליטא יוצא על כל אותם שחולקים אל מרן האבא, אלא אם כן נגיד שהוא אוחז שהם באמת לא חולקים לשם שמיים(השאלה אם אין אחד שחולק באמת לשם שמיים?)
ואם לא נאמר כן,אז קשה מאוד איך מצד אחד מרן שליטא תמיד אומר תורה מונחת וכו' אבל תוקף את החולקים על אביו
 
אני לא מבין, מה זה ללכת כמו מרן??

זה לזרוק השכל ולחזור כמו תוכי על פסקים???? אין לת"ח דעה עצמית לפסוק?? שלמד הסוגיה בעיון ופוסק לפי עיון שכלו?? הרי אם למד טוב הסוגיה והאחרונים, לא בהכרח שמגיע לאותה מסקנה, לא?
שו"ת הרשב"א ח"א סימן לה וז"לש״ץ שטעה ואמר האל הקדוש בי׳ ימים שבין ר״ה ליה״כ ותוך כדי דיבור חזר ואמר המלך הקדוש אם צריך לחזור והשיב דלדברי הגאונים בדנקיט כסא דשיכרא בידיה כו׳ ודאי אינו חוזר שהרי הוא כמוסיף שבח באמצע ברכתו ומסיי׳ בעניין הברכה ואין הכל הולך אלא אחר החיתום אבל לדעת רש״י שפי׳ (ברכות יב.) פתח אדעתא דחמרא ואמר בא״י אמ״ה ונזכר ואמר שהנ״ב יצא אבל אילו היה מזכיר ממש חמרא לא יצא הכא נמי לא יצא
ואע״פ שדבריו נוחין בהלכה אין בנו כח לחייב לחזור משום לעשות מעשה כנגד הגאונים שב ואל תעשה עדיף עכ״ל:
 
שו"ת הרשב"א ח"א סימן לה וז"לש״ץ שטעה ואמר האל הקדוש בי׳ ימים שבין ר״ה ליה״כ ותוך כדי דיבור חזר ואמר המלך הקדוש אם צריך לחזור והשיב דלדברי הגאונים בדנקיט כסא דשיכרא בידיה כו׳ ודאי אינו חוזר שהרי הוא כמוסיף שבח באמצע ברכתו ומסיי׳ בעניין הברכה ואין הכל הולך אלא אחר החיתום אבל לדעת רש״י שפי׳ (ברכות יב.) פתח אדעתא דחמרא ואמר בא״י אמ״ה ונזכר ואמר שהנ״ב יצא אבל אילו היה מזכיר ממש חמרא לא יצא הכא נמי לא יצא
ואע״פ שדבריו נוחין בהלכה אין בנו כח לחייב לחזור משום לעשות מעשה כנגד הגאונים שב ואל תעשה עדיף עכ״ל:
לא זכיתי להבין מה כבודו מוכיח מכאן..
ודאי שיש דוגמא כזו,וגם בגמרא "כבר הורה זקן"
אבל כל השס מלא במחלוקות של תלמידים על רבם, כ"ש על תנא/אמורא קטן בגיל או בסדר הדורות שחולק על מקבילו! זה לא דבר פשוט שזו דרכה של תורה?
 
לא זכיתי להבין מה כבודו מוכיח מכאן..
ודאי שיש דוגמא כזו,וגם בגמרא "כבר הורה זקן"
אבל כל השס מלא במחלוקות של תלמידים על רבם, כ"ש על תנא/אמורא קטן בגיל או בסדר הדורות שחולק על מקבילו! זה לא דבר פשוט שזו דרכה של תורה?
כוונתי שאתה יכול להבין מה שאתה רוצה בסוגיא ולחוות את דעתך
אבל להורות למעשה לרבים נגד "אין בנו כח"
 
חזור
חלק עליון