• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

שאלה בזוטו של ים

david4060

New member
שלום וברכה!
רציתי לשאול, לדעת מרן הרב עובדיה זצ"ל שיר שנמצאים ברשתות החברתיות (כגון יוטיוב וכד') וניתן להוריד אותם, האם מותר להורידם ונחשבים כזוטו של ים (שהרי הבעלים ידע שעצם זה שהוא מעלה את השיר, נותן אפשרות להורידו, והרי זה לכאו' כאילו התייאש מראש), או שלא?
אשמח לתשובה מפורטת. תודה!
 
ב"ה
שלום וברכה,

באחת התכניות אור השבת לפני כשנה וחצי דיברנו בזה בפירוט, צריך למצא היכן,
עכ"פ המסקנא בזה, כל שמדובר בחומר שאינו מיועד לציבור דתי או יהודי, נמצא שאפילו הבעלים עומדים וזועקים שאינם מתיאשים, הרי כלל הציבור שאליו מיועד חומר כזה אינו מתחשב בזה כלל, והוי ממש כזוטו של ים. אבל כל שמדובר בחומר שמיועד יותר לציבור הדתי, בזה אם הבעלים מכריזים שאינם מוחלים והם מקפידים, באופן טבעי נתח נכבד מהציבור שאליו מיועד חומר כזה עוצר עצמו וחושש, ולכן אינו נחשב כזוטו של ים, ששם אין בידו להציל, משא"כ בידו לבלום באופן משמעותי. ומעתה נותר לדון רק מצד זכויות יוצרים שזה כבר אינו מענין השאלה.

ולכן למעשה לפי ניסוח השאלה, שמדובר שבעל השיר עצמו חפץ שיעלו את השיר לרשת האלקטרונית, במקום שידוע שישנה אפשרות הורדה חופשית, א"כ זה מהוה גילוי דעת גמור שהוא לא מקפיד על זה כלל, אדרבא מסתמא הוא חפץ שיהיה את היצירה שלו לכולם, כי מי שמקפיד על כזה דבר, מזזהיר ותובע את מי שיעלה את יצירתו אל הרשת במקום שמאפשר הורדה חופשית.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון