• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

שאלה בכמה עניינים

יש תקוה

Active member
קבלתי מחבר לשאול כאן:
א. לגבי מפעל הפיס האם נכונה השמועה שמרן זיע"א חזר בו ממש"כ ביבי"א ח"ז לאסור, וס"ל להתיר?
ב. מצאתי פלאפון פרוץ ושברתי אותו האם עשיתי כהוגן (לדעת מרן \ הרב יצחק)?
 
ב"ה
שלום וברכה,

א. לגבי מפעל הפיס, מרן רבנו הגדול זיע"א לא חזר בו, אלא הראה פנים שהמיקל יש לו על מה שיסמוך, אבל דעתו שהבא לשאול מורים לו שלא להקל.

ב. איני יודע שיש התייחסות לזה ממרן הראש"ל שליט"א, אולם למעשה אם הוא בודאי פרוץ, יפה עשית, שאין בו משום השב תשיבת, ואין בו משום גזל, כמבואר בפוסקים באריכות לגבי דבר המזיק.

בברכה רבה
 
אצרף כאן ברשות הרבנים קונטרס נפלא ביותר תשובות ממרן הראשון לציון שליט"א [גם כי נמצאים אנו בתקופת השובבים, ויש בזה תועלת לזיכוי הרבים]. וע"ש בעמוד 12 בענין זה

כמו כן אצרף תשובה של מרן הראשון לציון שליט"א שלא הודפסה בקונטרס הנ"ל

תשובת מרן הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

בס"ד, ‏י"ז סיון תש"פ, 1184-2/פ'

לכבוד

היקר והנעלה כש"ת ה"ה יהודה ברשימור נר"ו

שלום רב



בענין השבת אבידה במכשיר אייפון, הנכון הוא שלא להרים את הטלפון, ושלא יבוא לידו, ואז אין כאן שאלה של השבת אבידה. והוא בגדר פעמים שאתה מתעלם. וכמו זקן שאינה לפי כבודו. ולא יכשיל בכך את הבעלים לראות סרטי תועבה ח"ו במכשיר קלוקל זה. ונודע שכל גדולי ישראל אסרו להחזיק במכשיר זה שהרס בתים הרבה מבחינה רוחנית, בפרט לבחורים צעירים. ובמקומות שרובם גויים או אינם שומרי תורה, בלאו הכי אין דין השבת אבידה.

ומה ששאל בדבר מינוי שליח ציבור במי שמחזיק ברשותו מכשיר אייפון, ומה הדין אם נמצאים בערים חילוניות שאין מודעים כ"כ לאיסור, הנה נתבאר בילקו"י ימים נוראים (עמ' קיג) שמי שיש לו מכשיר לא כשר רק אם הוא רגיל להסתכל במקומות אסורים ולא חזר בתשובה, אין להתפלל עמו כשהוא משמש שליח צבור עד שיקבל על עצמו לחזור מדרכו הרעה. אא"כ ידוע שאינו מסתכל בסרטי תועבה, מפני שהוא טרוד בעבודתו במאד, ואין לו פנאי לראות סרטי תועבה, וצריך לבדוק הענין בכל אחד לפי מה שהוא. ויש קהלות בחו"ל שכמעט לכולם יש טלפון לא כשר, ולא נוכל לפסול את כולם מלשמש כש"צ, ולא דמי המצב כאן בארצנו הקדושה ובפרט בערים החרדיות, למצב בערים חילוניות או בחו"ל. וצריך שיקול דעת של חכם הקהלה לדון בכל מקרה לגופו.

עוד נתבאר בילקו"י שם, שאסור למנות ש"צ אדם שעובר עבירה, כגון שמגלח זקנו בסכין, ואפילו להיות שליח צבור באקראי כגון ביום פקודת השנה להוריו (יאר-צייט). אסור. וכל שכן אם הוא מחלל שבת, ואפילו לתיאבון, שהוא פסול להיות שליח צבור. ואם גבאי בית הכנסת אינם דתיים כראוי וממנים איש כזה לשליח צבור, מוטב שכל אחד מהקהל יתפלל בביתו ביחידות מלהתפלל בבית הכנסת עם שליח צבור עבריין כזה. והקולר תלוי בצואר הגבאים, ועתידים הם ליתן את הדין. ואם חזר בתשובה, מותר למנותו כש"צ, שאין לך דבר שעומד בפני התשובה.

ועוד שם, שש"צ ששולח את בניו ובנותיו לבתי ספר שאינם דתיים, שהמורים שלהם הם מינים ואפיקורוסים, פסול להיות ש"צ ואפילו באקראי. כל ששלח את ילדיו לשם במודעות מראש, שהמקום הוא חילוני לחלוטין. או שהתיכון הוא דתי אבל יש בו חינוך מעורב של בנים ובנות, והאבא מודע לקלקולים שיוצאים שם, ועכ"ז שלח את בניו או בנותיו ללמוד שם, [שלח ביוזמתו וללא התנגדותו] שגם בזה יש לפוסלו מלשמש כשליח צבור. וכן שליח צבור שתבע את ישראל חבירו לבית המשפט של הערכאות, הדנים על פי חוקות העכו"ם נגד דיני התורה, ולא פנה לבית דין לדונו בדין תורה פסול הוא להיות שליח צבור. ואם פנה לבית משפט בהיתר בית דין רבני, אין בזה פסול, אחר שבית דין רבני שמע את שני הצדדים, ונתן היתר.

וחבל מאד שיש בדצי"ם למיניהם שנותנים היתר לפנות לבית משפט חילוני, בלי לשמוע את שני הצדדים, ונותנים צו במעמד אחד. וכן לא יעשה, והוא דבר חמור מאד מצד הרב הנז' לשלוח לבית משפט בלי לשמוע את שני הצדדים.

והנה כבר הרבנים וראשי הישיבות הקדושות גילו דעתם שאסור לכל ירא ה' להחזיק ולהשתמש במכשירים שלא אושרו ע"י הרבנים, ושומר נפשו ירחק מהם כמטחוי קשת. וכבר הרבה אנשים נפלו ביראת שמים והתדרדרו מאד, עקב מכשירים אלה. ולא רק בחורים, ראיתי גם אברכים צעירים שנפלו בגלל מכשיר כזה. ואצל אברכים היצה"ר מוצא מקום יותר מאשר בעלי עסקים. ודו"ק.

ולכן אין די בזה שלא להסתכל במכשירים לא כשרים, אלא יש לסלק אותם מן הבית, מבחינת אל תשכן באהלך עולה, וישגיח על בניו ובנותיו שלא יהיו להם חברים שיש להם מכשיר טמא כזה, שרבים חללים הפילה, ורבים ירדו מדרך ה' בגלל מכשיר טמא זה. ולכן יש להקפיד מאד שהטלפון יהיה חסום באופן מוחלט מאינטרנט, ולא יהיה בו שום פירצה, וגם אלו הנקראים אתרים חרדים, יש להיזהר מאד שלא יהיה נגיש לאברכים, כיון שיש שם בזיון חכמים בכל שני וחמישי, ואברך אחד ניגש אל אחי רבי דוד שליט"א, וסיפר ששילמו לו כסף, כדי שיכתוב נגד חכמים באתרים הנקראים חרדים, והוא מבקש סליחה שהתפתה לכסף וכתב זמן רב באיזה אתר, וביזה חכמים. ואמרתי לאחי רבי דוד, שאסור לו למחול על בזיון התורה, וכבר אמרו חכמים ת"ח שמחל על כבודו כבודו מחול, אבל לא על בזיונו. שכל המבזה ת"ח אין ארוכה למכתו, ועינינו ראו ולא זר על כמה אנשים שפגעו בכבוד התורה ברבים, ולא הועיל להם שום בקשה מחילה, כאשר הבזיון היה ברבים.

ומ"מ בהיות והדבר נפוץ לצערינו, שהרבה מאד אנשים בחוץ לארץ שהם שומרי תורה ומצוות, מחזיקים מכשירים אלה ומהם איזה רבנים, בטענות שונות שזה לצורך עבודה, וצרכים אחרים שהם לתועלת, לכן המחזיק מכשיר זה, פעמים שיש לחשבו כשוגג, דלא שמיע להו לאינשי האי איסורא רבה, ולכן אין למנוע בעדו מלעלות שליח ציבור אם הוא שומר תורה ומצוות. אלא לא שידוע שהוא שטוף בהסתכלות בסרטי תועבה וכדומה.

אך יש להסביר לבעלי בתים בנחת את האיסור בדבר להיכשל במראות אסורות, ולשמוע ניבול פה, שעוברים על לאו "לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם", ויש מכשירים כשרים שיכולים לתת מענה לצורכי עבודה, ואף אם אין בהם כל השיכלולים, יחליף למכשיר כשר, שבזה שומר נפשו ונפשות ביתו מלהכשל ח"ו באיסורים חמורים, ויראה נחת ושלוה מכל יוצאי חלציו.


בברכת התורה,​

יצחק יוסף​

הראשון לציון​

הרב הראשי לישראל​
 

קבצים מצורפים

  • האיפון בהלכה.pdf
    746.5 KB · צפיות: 20
לכה"ר שליט"א
הנה לגבי מפעל הפיס הרואני עתה בויען שמואל (חט"ו סי' מד) שהביא עדות ממקרובי מרן זיע"א (הג"ר שאלתיאל עמר, הרב אמיר קריספל ועוד) שמרן חזר בו וס"ל להקל.
וכ"כ הגר"ע יוסף ר"י אהל יוסף בעין המשפט שכך אמר לו מרן. והוסיף שאמר לו שאפי' שנותנים מעט מאוד לצדקה, מהני.
[האם התכנית אור השבת -בקול תבונה- מתומללת, וא"כ אם יהיה אפשר להעלותה לאתר]
 
ב"ה
שלום וברכה,

מאחר שכבר ביארנו נידון זה בעבר בהרחבה, כבדרך אגב, מעל גבי במה זו, לכן ראיתי להעתיק שני קטעים משם, הנוגעים להשיב על גוף השאלה כאן:

...ולא אמנע עצמי מלהביא כאן מכתבו של הגאון רבי אברהם יוסף שליט"א בנו של מרן זיע"א (מתאריך ט' סיון תשע"ה), שנשאל ע"י אחד מבניו, שיש המבקשים לדעת מה יש בידו ממרן רבנו הגדול זיע"א אודות הויכוח בדעתו, על רכישת הגרלה של מפעל הפיס, ואודות השמועה שחזר בו, והטיב להגדיר את היסוד הנזכר בדברים בהירים, אחר שהשיב לגופו של ענין, וז"ל:
א. מקור הפצת השמועה הוא רבי צבי חקק שהיה נוכח בעת שאמרו למרן זצ"ל שמפעל הפיס תומך במפעלי תורה וחסד ובניית מקואות ותלמודי תורה, וכפי הכלל שמותר לערוך הגרלה כאשר מטרתה לשימוש לקדש, שבזה נמצא שרוכש הכרטיס מתכוון גם למצוה ולא רק לזכיה בכסף, יוצא שיהיה מותר לרכוש כרטיסי מפעל הפיס. אולם אני דיברתי עם מרן זצ"ל והכחשתי בפניו את האומרים שמפעל הפיס תומך בתורה וחסד, וכן אחותי הגדולה הרבנית עדינה שתחיה העידה בפניו שהפיס מחלק לעיריות וכל עיריה עושה בכסף כרצונה באיזה פרויקט שהיא חפצה, (הרבנית עדינה חבר בדירקטוריון של מפעל הפיס), ואין יכולת למפעל הפיס לבצע פרויקטים על דעת עצמו, הבין מרן זצ"ל שבסיס האיסור שכתב ביביע אומר במקומו עומד והורה לי לפרסם שדעתו לא השתנתה.
ב. לצערי כמה תלמידי חכמים מובהקים שנשאו ונתנו עם מרן זצ"ל, הבינו שהסכים עם דבריהם אע"פ שבספריו כתב אחרת מדבריהם, ובשיחה עמו הבנתי שלא בכל דבר דעתו היתה נוחה ממה שדברו אלא שלא רצה להאריך בענין, ולכן אין לנו אלא תורה שבכתב שהיא מקור חיותנו וממנה נשאב דעת וחכמה ואין בלתה.
ג. עדינותו ומחשבתו לעודד תלמידי חכמים הם שהנחו את הנהגתו בקודש, ולא תמיד ירדו לסוף דעתו גם תלמידי חכמים גדולים.
עכ"ל. שפתים ישק משיב דברים נכוחים...

-----

...ובכן לגבי מפעל הפיס, אין מחלוקת שמרן זיע"א כמה פעמים הורה לכמה ת"ח חשובים להקל, ואין על זה עוררין. אלא שהנימוקים שבגינם הורה כן היו כפי הנכתב מהרב אברהם יוסף, וגם על זה אין מחלוקת. דמלבד שכך אמר לרבי אברהם יוסף, והוא סך הכל מספר עובדות ולא מחוה דעה, וגם מספר מה הרבנית עדינה אמרה לרב ומה הרב השיב, עי' לעיל. אולם מלבד זאת כך דעת כל מי שאומר כן בשם מרן זיע"א, שהרי אף אחד לא סובר שמרן זיע"א חזר בו מהמסקנא ההלכתית שביביע אומר, אלא אומרים שנודע לו שהמציאות שונה ממה שסבר בכתיבת התשובה ולכן שינה הוראתו, על אף שדבריו ביביע אומר חיים וקיימים למקרה שתואם לתשובה שם.
ולכן למעשה מי שרוצה לברר דעת מרן זיע"א למעשה, לא נותר לו אלא לברר האם הנתונים אכן תואמים למבואר ביביע אומר ולמה שכתוב בשם הרבנית עדינה שביארה למרן זיע"א, ואז לדעת מרן ביבי"א אין להקל, או שהמציאות אינה בדיוק כפי שכתוב בשמה, אלא כפי שכתוב בשם מרן זיע"א שהסביר לרב אברהם יוסף, ואז א"כ לדעת מרן זיע"א מותר ללא חשש.
ואנו לא הבאנו דבריו כדי להכריע בזה המציאות או הדין, אלא על מנת להבין כיצד מתנהל המו"מ בבירור מקחו של צדיק בשיקולים ונתונים ועובדות לכאן ולכאן, באופן שזה נשאר תלוי בשיקול דעתו של החכם, ולא בגלל שפלוני אמר בשם מרן כך או כך נגמר הסיפור והוכרעה ההלכה והאומר אחרת בדעת מרן זיע"א נעשה חולק על מרן.
לכן מה שנכתב בשמי בשאלה האחרונה שאין על מה לסמוך, במחילה רבה זו טעות חמורה, מפני שכתבתי להדיא שבכל מחלוקת בדעתו של מי שגדול, כלל גדול בידינו אלו ואלו דברי אלקים חיים, והוספנו שיש ב' דרכים כיצד להכריע בכגון זה, והודענו הדרך שאנו נוקטים בה. וכאן איני רואה שיש הכרח לכאן ולכאן.
רק זאת אוסיף אחר שכבר עלה הנידון למעשה, וכבר מדברים על דעתי הקטנה בזה, ובכן לענ"ד אחר דברים בהירים שהסביר הרב אברהם יוסף בזה באופן שאינו סותר דברי זולתו אלא מבאר ומעדכן בעוד פרטים, אכן ע"מ להתיר בשם מרן זיע"א לענ"ד צריך בירור יותר ממוקד, ולא דברים כלליים שכך אמר או כך.
ולענין דעתו של מרן הראש"ל שליט"א בנושא זה, הנה אנכי הקטן שמעתי בלוין לפני כמה שנים שסיפר הענין עם בנו הגאון הגדול רבי עובדיה יוסף שליט"א שנכנס לפני זקנו מרן רבנו הגדול זיע"א וביאר לו סברא בזה ונענע לו בראשו להסכמה, ע"כ. ומרן הראש"ל שליט"א כשסיפר זאת זה היה בדרך אגב בדבריו ולא הוסיף כלום, והיה נשמע שלדעתו מותר. אולם לאחר כשבועיים סיפר שוב הדברים, והוסיף הסתייגות על דרך זו: אולם אע"פ שהסכים לסברא שאמר לו, והיה נראה שמסכים אתו, אבל אין זה אומר ששינה דעתו למעשה, ולמעשה באמת יש להחמיר בזה", כך פחות או יותר היו הדברים. (ואודה למי שיוכל למצא הקלטה זו שנעמוד על הבירור). ומשמע לי הקטן שכוונתו לסייג דבריו הקודמים שהיה אז נראה מדבריו שאפשר להקל ולכן חזר לסייג הדברים.
שוב פתחתי כעת את ההקלטה של השיעור באור חביב שדיבר ממנו השואל (מאחר שזכיתי להשתתף באותו שיעור והקלטתי אותו), ושם מרן שליט"א הזכיר שיש מי שהוציא חוברת בדברים שמרן זיע"א חזר בו, והסביר שדברי החוברת הזו אינם נכונים, אלא האמת היא שמתוך אלפים של פסקים של מרן זיע"א אולי חזר בו באמת בשלושים או ארבעים פסקים, אבל לא כל דבר נקרא חזר בו, גם אם לפעמים הראה פנים, או שיש על מה לסמוך, זה לא נקרא שחזר בו. ואח"כ הביא את הדוגמא של מפעל הפיס.
וזה לשון קדשו: כמה יש שחזר בו לגמרי, מן הקצה אל הקצה?! מפעל הפיס, לא נקרא שהרב חזר בו! הרב דעתו גם עכשיו, שלכתחילה ספרדי לא יקנה מפעל הפיס. אלא חזר בו שהראה פנים, טוב בסדר. הוא דיבר עם הבן שלי, רבי עובדיה, הוא דיבר איתו, הראה לו מה שהוא כתב בזה, והוא שמע, שמע אותו שמע אותו, זה הנכד שלו, היה לפני הרבה שנים, והוא שומע איזה אברך צעיר, מדבר, קיבל את האמת ממי שאמרה, אתה אומר פה סברא נכונה, דבר נכון, לכן, מי שקונה, יש לו על מה לסמוך, תניח לו. לא חזר בו לגמרי, הראה פנים למי שמיקל. אם אתה תשאל אותו היום, מה לעשות, לקנות או לא לקנות, תשאל אותו אחרי זה, יאמר לא! תורו, לא לקנות מפעל הפיס! אבל מי שקונה כנראה שיש לו איזה חובות הרבה, קצת להקל מעליו, יש לו הרגשה נכונה (נדר"ל טובה) שהוא קונה, תניח לו. הוא חיפש את האמת, התורה שלו היא תורת אמת... עד כאן לשון קדשו של מרן הראש"ל שליט"א בשיעור שהזכיר השואל...

עד כאן ראיתי להעתיק ממה שהשבתי בזה לגוף השאלה והבירור כאן.
והרוצה לראות הדברים במלואם עם עוד יסודות חשובים שנתבררו שם בס"ד, יוכל לראות בקישור זה: https://forum.moreshet-maran.com/index.php?threads/תחנון-במנחה-של-ער״פ-שני.639/#post-3628

בברכה רבה

נ.ב. לגבי תמלול התכנית אור השבת, לא ידוע לי שיש מי שפנוי לעשות זאת, ואדרבא מי שיוכל לברר אפשרות כזו, זכות הרבים תלוי בו. וישר כחכם על דברי העידוד, תבורכו מפי עליון!
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון