עוז.ש
Member
שאלה לרב ללוש שליט"א, וזו ההזדמנות להודות לרב, על התוכנית בקול תבונה ועל הפעילות פה באתר, שמחכימים אותנו כל פעם מחדש.
הרב ענה שחמין מעורבב ברכתו האחרונה היא 'על המחיה' אם חיטה היא שישית מן המרכיבים.
רצינו לשאול את הרב, אם מקור דין זה הוא מסימן רח סעיף ט' דבעינן שישית אז נראה שמר"ן דיבר שם רק על תערובת קמחים שמביאים לידי תערובת אחת כעוגה או אלפחורס, חטיף כריות כפי שבעבר העלנו והרב הסכים וכו', אך לא דובר שם על מאכלים שמתבשלים יחדיו אך כל אחד מפני עצמו כמו בחמין.
עד עתה חשבתי שבגופים נפרדים אפי' שאוכלם יחד צריך לאכול דווקא כזית ממין הדגן כדי לברך עליו, ולא סגי בכזית בכללי מן התערובת כדי לברך 'על המחיה', וכן ראיתי בהלכה ברורה סימן רח הלכה לג', ולא ראיתי דין שסותר את זה בילקוט יוסף.
אם אפשר את המקור לדין זה, נשמח שהרב יאיר את עניינו.
ואם אפשר עוד שאלה, הרב אמר שבעוגה וכדומה שיש פחות משישית מן הרכיבים קמח יש מחלוקת מה ברכתו האחרונה, ולכן לא יברך כלל. ההלכה ברורה סימן רח הלכה לב הביא את הדברים אך חתם שם 'ומכל מקום, אם אכל כזית ממינים אחרים שאינם דגן יברך בורא נפשות'.
האם בדבר זה חולק הה.ב על דברי הראשון לציון שליט"א?
תודה רבה
הרב ענה שחמין מעורבב ברכתו האחרונה היא 'על המחיה' אם חיטה היא שישית מן המרכיבים.
רצינו לשאול את הרב, אם מקור דין זה הוא מסימן רח סעיף ט' דבעינן שישית אז נראה שמר"ן דיבר שם רק על תערובת קמחים שמביאים לידי תערובת אחת כעוגה או אלפחורס, חטיף כריות כפי שבעבר העלנו והרב הסכים וכו', אך לא דובר שם על מאכלים שמתבשלים יחדיו אך כל אחד מפני עצמו כמו בחמין.
עד עתה חשבתי שבגופים נפרדים אפי' שאוכלם יחד צריך לאכול דווקא כזית ממין הדגן כדי לברך עליו, ולא סגי בכזית בכללי מן התערובת כדי לברך 'על המחיה', וכן ראיתי בהלכה ברורה סימן רח הלכה לג', ולא ראיתי דין שסותר את זה בילקוט יוסף.
אם אפשר את המקור לדין זה, נשמח שהרב יאיר את עניינו.
ואם אפשר עוד שאלה, הרב אמר שבעוגה וכדומה שיש פחות משישית מן הרכיבים קמח יש מחלוקת מה ברכתו האחרונה, ולכן לא יברך כלל. ההלכה ברורה סימן רח הלכה לב הביא את הדברים אך חתם שם 'ומכל מקום, אם אכל כזית ממינים אחרים שאינם דגן יברך בורא נפשות'.
האם בדבר זה חולק הה.ב על דברי הראשון לציון שליט"א?
תודה רבה